Katz Menu

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
esther1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2011 11:17

Katz Menu

Bericht door esther1 »

Ik heb sinds 2 weken een kitten in huis, nu ruim 2 maanden oud, super beestje :grin: . Vrijdag komt er nog eentje bij, wel zo gezellig. Bij de dierenwinkel raadden ze me brokjes van Katz Menu aan (http://www.katzmenu.be/NL/producten/young), hieronder de samenstelling:
gevogeltemeel (min.25%), tarwebloem, gedehydreerde vleeseiwitten, dierlijk vet, rijst, gedehydreerde vis, gehydrolyseerd gevogeltevlees, bietenpulp, gedroogde hele eieren, gist, lecithine, geraffineerde visolie, zout, fructo-oligosacchariden

Heeft iemand ervaring met deze brokjes? Zijn deze brokjes goed? Ik las dat granen eigenlijk niet goed zijn, dus het feit dat tarwebloem er als 2e in staat doet me vermoeden dat het misschien niet zo goed is.

Hij eet er prima van in ieder geval. Hij blijft wel vaak om eten vragen terwijl ik hem de hoeveelheid geef die op de verpakking staat (verdeeld over 5 eetmomenten). Moet ik hem meer geven als ie er zo vaak om vraagt of gewoon vasthouden aan de aangegeven hoeveelheid?

Is het beter om ook natvoer te geven ivm de vochtopname of kan alleen brokjes ook wel?
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Katz Menu

Bericht door Dafpoetser »

Voor mijn blaasgruiskater komt er geen brokje meer in huis die granen bevatten.
Ik zweer bij Almo Holistic Nature, een pure, echte vleesbrok zonder granen, wel wat duurder in aanschaf, maar de kat gebruikt er minder van, bovendien spaar je een hoop DA-kosten uit.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katz Menu

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
nee, ik kan ook niet enthousiast worden over de samenstelling, hoog zetmeelgehalte door de tarwebloem en ook nog suiker aan toegevoegd.

ja ik zou zo'n jong dier zeker natvoer erbij geven, droge brokjes is eigenlijk onnatuurlijk en ze moeten veel vocht binnen krijgen.
kijk eens bij Zooplus zie onder naar de voeders van RoyalCanin (kitten 36), Sanabelle of wat Rob ook al schrijft Almo. ze hebben er veel minder van nodig en de samenstelling is zo veel beter..
veel kittens krijgen diarreeproblemen en dat is kostbaar en niet handig want ze zijn heel erg kwetbaar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
esther1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2011 11:17

Re: Katz Menu

Bericht door esther1 »

Bedankt voor de antwoorden.
Ik keek net even voor natvoer en het viel me op dat Royal Canin daar graan in heeft zitten, hun natvoer is dus blijkbaar niet zo goed als hun droogvoer.
Als je bij droogvoer overstapt op een ander merk las ik dat je langzaam moet bijmengen. Als je wil beginnen met natvoer moet je dan eerst een klein beetje geven en langzaam steeds meer?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katz Menu

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 7#analysis
er staat in de nederlandse tekst graan en er staat niet bij welke soort.
bij de analyse staat zetmeel/kh's 3,4% en eiwit 14 of 16%.
katten hebben toch wel wat zetmeel/kh's nodig en dat varieert per kat hoeveel, maar 3,4 is te verwaarlozen en je zou moeten uitzoeken of graan staat voor tarwe of voor rijst/mais.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 2#analysis
er zit in kitten36 rijst en mais en dat zijn allebei vrij licht verteerbare bronnen van koolhydraten.

ik denk dat als je een goeie kwaliteit (compleetvoer) brokjes geeft, dat je dan makkelijk een natvoer kunt geven van ongeveer rond 50/80 eurocent per zakje/bakje. immers al de voedingsstoffen zitten al in de brokjes als compleetvoer en je geeft natvoer eigenlijk voor het vocht en beetje voor de lekker..
ik heb premium natvoer altijd relatief duur gevonden en ben daar al snel mee gestopt, ook al omdat het hier slecht gegeten werd.
je kunt bv de paté kuipjes van Sheba geven, die zijn graan-arm en voor het vocht net zo goed en vaak vinden ze dat stukken lekkerder.

wel een paar keer per week wat rauwe kip en/of gras laten eten voor de enzymen en andere goeie stofjes.
100% doodgekookt voer is niet goed, niet voor mensen en ook niet voor katzels
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
esther1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2011 11:17

Re: Katz Menu

Bericht door esther1 »

Ik las dat er een aantal uur moet zitten tussen het geven van brokjes en rauw vlees vanwege de pH van de maag. Wat is jullie ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katz Menu

Bericht door Adriana »

als er veel zetmeel (basisch) in brokjes zit en je geeft onmiddellijk er vlees achteraan, dan kun je indd verteringsproblemen krijgen.
en katten hebben toch al veel werk aan het verteren van zetmelen, afhankelijk van de soort zetmeel..

als je mixt of te snel achter elkaar geeft, dan gaat het systeem maagzuur produceren voor de vertering van het vlees en het redelijk onverteerde zetmeel kan in de darmen problemen geven.
of het vlees verteert niet goed en dat gaat dan in de darmen beetje rotten en dan krijg je stinkende en vaak dunne ontlasting.
je kunt het vergelijken met een pizza met veel vet en kaas erop, dat geeft bij sommige mensen ook grote problemen (zonder dat ze het vaak zelf weten trouwens..)

ik denk dat het altijd goed is om soorten voedsel apart en met tussenpozen te geven en niet de hele bubs tegelijk en daarvoor kun je prima een timerbak of voerautomaat gebruiken.

eerst overheerlijke rauwe kipblokjes en de automaat ongeveer een uur later programmeren voor de droge brokjes .. :pdtkuku:

ben deze vraag op het Forum nog nooit tegengekomen, maar je hebt gelijk.
en zeker voor katzels met gevoelige spijsvertering is het zeker aan te raden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katz Menu

Bericht door castratenkoor »

Maar blikvoer is geen rauw vlees. Daarbij hoeft er geen 3 uur tussen te zitten.
Er wordt inderdaad vaak gezegd dat er 3 uur tussen moet zitten.
Zoals ik voer dat dat niet controleerbaar, omdat er altijd brokken staan.
Maar ik geef ook meestal iets kipfilet naast het blikvoer, geen hele maag vol.
Ik merk dan ook niets van problemen met de spijsvertering.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
esther1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2011 11:17

Re: Katz Menu

Bericht door esther1 »

Ik heb Sanabelle droogvoer besteld en Animonda Carny Kitten natvoer, ik ben benieuwd. Ik zal ook eens een keertje rauwe kip gaan proberen en dan niet te snel na de brokjes.

Hoe meten jullie de hoeveelheid voer af?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katz Menu

Bericht door Adriana »

ik zou het omdraaien en eerst het vlees geven, dat verteert namelijk veel sneller dan brokjes.

er zijn denk ik maar weinig personeeltjes die hoeveelheden echt afmeten, je weet op een goed moment hoeveel er wordt gegeten aan wat er over blijft.
tenzij je een ernstige overwicht-katzel hebt maar dan moet je sowieso anders met voer omgaan.

je kunt wegen, brokjes tellen en/of een maatbekertje halen bij je dierenspeciaalzaak....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Katz Menu

Bericht door Dafpoetser »

Sinds Tommie aan de Almo Nature Holistic zit blaakt hij van gezondheid, geen blaasgruisproblemen en al helemaal geen stinkende drolliebollies. Prettige bijkomstigheid!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katz Menu

Bericht door Adriana »

hier ook weer aan de Almo, kalkoen deze keer en met name Enzo en hij vindt het zalig.
op kip waren ze een beetje uitgekeken en de kittenbroks van Almo zijn onmogelijk klein.

je ziet bij een aantal nieuw ontwikkelde brokjes dat hun formule wordt nagevolgd en zij hebben denk ik veel geleerd van Orijen. ik denk dat een breed samengesteld voer met wat minder chemische toevoegingen maar bessen en kruiden in natuurlijke vorm verreweg de voorkeur verdient, dat scharrelen ze uiteindelijk in de natuur ook bij elkaar.

naast Almo krijgen ze hier niervoer van Happy Cat, ook erg breed samengesteld en qua eiwitten licht verteerbaar. en nog wat Urinary en RC kitten36 als snoepje, t is hier net een buffet als wordt opgediend, hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie