2 kittens van 10 weken + moederpoes + kitten uit ander nest

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
kevv1985
Huiskat
Huiskat

2 kittens van 10 weken + moederpoes + kitten uit ander nest

Bericht door kevv1985 »

Ik heb het volgende probleem.

Augustus 2010 had ik 2 katjes genomen.
Luna en Cheetah

Toen het februari was waren ze 8 maanden oud en liet ik ze voor het eerst naar buiten.
Ze kwamen eerst altijd netjes terug.
Na 2 weken kwam Cheetah niet meer terug.
3 Weken daarna was ik ook mijn andere kat (luna) kwijt.

Blijkbaar staat mijn buurt er nogal om bekend dat er veel katten verdwijnen, maar ja daar kom je pas achter als je kat kwijt bent.

Op verschillende sites,lantaarnpalen, winkels had ik flyers opgehangen.
Na 4 maanden had ik de hoop een beetje opgegeven, had toen besloten om weer op nieuw te beginnen met 2 kittens.

Deze heb ik nu 2 weken in huis (Mika & Mima), ze zijn nu 10 weken oud.

Gisteren werd ik gebeld door een mevrouw, die had een van mijn verloren
katjes thuis (Luna) Ze zat in een dorp 25 Km verderop.
Ze was bevallen van een kitten die nu 4 weekjes oud is.
Blij dat ik was ben ik Luna + de haar kitten gaan ophalen en heb besloten om het kitten ook te houden.

Nu zit ik dus in huis met 2 kittens van 10 weken
En een moederpoes van een jaar + haar Kitten van 4 weken.

Toen ik thuis kwam heb de kittens van 10 maanden op een kamertje apart gezet.
En Luna + haar kitten op een andere kamer.

Voorbarig dat ik was had ik de deur op een kier gezet, waarop Luna
(moederpoes)
Mima (kitten 10 weken) aanviel.

Heb toen Luna terug gezet en de deur gesloten.
Mima was heel bang en zit nu zelfs naar haar zusje te blazen, stom van me
natuurlijk om de deur op een kier te laten.

Verder heb ik ook nog een hond,
Luna kon voordat ze weg was gelopen niet op schieten met mn hond, dit doordat zij hier al eerder was als de hond.

Met de kittens van 10 weken en de hond klikt het wel prima.

Hoe krijg ik het voor elkaar om al mijn huisdieren goed met elkaar om te laten gaan?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: 2 Kittens van 10 weken + Moederpoes + Kitten uit ander n

Bericht door pearlsofpassion »

Dat van de hond weet ik niet. Maar dat het zou zijn omdat ze er eerder is, is onzin. Het vraagt misschien een andere aanpak, maar dat het daardoor niet zou gaan, kan niet.
Hoelang waren ze samen en hoe heb je ze geïntroduceerd?

Verder moet je Luna haar kitten laten opvoeden en haar laten steriliseren voor je aan een introductie kan gaan denken. Ze zal de kitten anders verdedigen. Haar reactie lijkt me duidelijk: ze zal de kittens niet aanvaarden (logisch ook als ze voor de eerste keer moeder is).

Mag ik wel even voorzichtig zeggen dat ik niet snap hoe het kan dat ze een kitten heeft? Waarom laat je een ongesteriliseerde poes buiten? Dan is het toch logisch dat ze minstens zwanger terugkomt en kans dat ze niet meer terugkomt?
Waarom houdt je ze dan tot 8 maand binnen (wat wel heel goed is natuurlijk) om ze dan ongesteriliseerd naar buiten te laten? Bedoeling is dat ze pas buiten gaan na sterilisatie...

Ik kan je met je situatie verder niet helpen. Zal niet eenvoudig worden. Lees je eens in introducties om uit te maken hoe je de koppeling gaat aanpakken eens Luna een paar weken geholpen is en haar kitten minstens 3 maand.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kevv1985
Huiskat
Huiskat

Bericht door kevv1985 »

De situatie met de hond was.
Mijn vriend waar ik net mee samen woon heeft een hond.

Die hond kwam altijd met hem mee wanneer hij naar hier kwam, hond en kat hebben dus nooit echt samen geleefd wat resulteerde dat de kat de hond krabde, de hond deed op zich niks verkeerds.

Was inderdaad stom om haar buiten te laten zonder haar te steriliseren, klinkt misschien als een slap excuus maar was het wel van plan om haar te steriliseren maar ze was al kwijt voordat het gebeurd was.

Hoe lang moet ik nu wachten om haar te steriliseren, want ze zit met die kitten nu?

Dus jij zegt dat het kitten eerst 3 maanden moet zijn voordat ik Luna en kitten aan de anderen laat wennen?

Ga trouwens al mijn katten laten steriliseren en ze mogen niet meer naar buiten.
Want blijkbaar staat de buurt er bekend om dat er katten verdwijnen.

Bedankt in ieder geval al voor je reactie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je zou aan een kattenren kunnen denken.

Ik zou inderdaad moeder en kitten aparte houden tot moeder is gecastreerd.
En de drie kittens allemaal tzt met 6 maanden castreren om hormonen en problemen voor te zijn.
Wacht na de castratie van de moeder nog wel een paar weken voor je aan introductie begint want
de hormonen zijn niet meteen uit haar lijf.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
kevv1985
Huiskat
Huiskat

Bericht door kevv1985 »

Ben zelf niet zo bekend met een kattenren, ja weet wel wat het is.
Heb een tuin met alleen tegels dus geen gras, maakt dat wat uit om daar een kattenren op te zetten.

Wanneer zou ik de moeder nu kunnen castreren denk je, wachten tot haar kitten wat groter is?

Doe alles inderdaad op zn tijd, niks overhaasten met introduceren, liever dat het wat lang duurt en goed komt dan te snel en niet in orde komt.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: 2 kittens van 10 weken + moederpoes + kitten uit ander n

Bericht door pearlsofpassion »

Overleg even met je DA wat kan, elke DA heeft daar zo zijn eigen mening over. Zolang je haar maar goed binnenhoud tot ze geholpen is.

De kattenren is om te verhinderen dat ze weglopen natuurlijk. Dan kunnen ze veilig buiten.
Op tegels is ideaal, want dan kunnen ze al niet uitgraven. ;-)
Je kleed hem gewoon aan met een boomstam, een ligplakje, wat oude meubels of krabpalen. Moet wel tegen de regen kunnen natuurlijk, tenzij je hem deels overdekt.
Zo kunnen ze klimmen, van de zon genieten, rondrennen en (domme) beestjes vangen.
Je kan hem ook opfleuren met eetbare planten (er bestaat een topic rond).

Je kan ook je hele tuin afzetten en er een soort van ren van maken. Je kan met netten werken of met schuttingen die naar binnen vallen zodat ze er niet overheen kunnen klimmen. In het topic kattenren staan voorbeelden genoeg. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat foto's ter illustratie. Mijn ren is ook helemaal betegeld. Groeit vanzelf van alles tussen de tegels. Ik heb een meubel van steigerhout laten maken en een picknicktafel van Marktplaats. Wat boomstammen enzo.

Ik zou wachten met castratie tot het kitten een week of 8 is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
kevv1985
Huiskat
Huiskat

Bericht door kevv1985 »

Ok tnx voor je reactie
Ik ga binnenkort mn tuin veranderen en ga plaats maken voor een ruime katten ren.

Had wel nog een andere vraag, kan ik die kitten van 4 weken wel al voorstellen aan mijn 2 kittens van 10 weken.
Die kitten van 4 weken heeft nu toch soortgenoten nodig om mee te spelen?
Of moet ik wachten tot de moederpoes er genoeg van heeft om haar kitten op te voeden.
Plaats reactie