Nieuwe kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
laydeecat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2011 10:13

Nieuwe kitten erbij

Bericht door laydeecat »

Volgend weekend krijg ik er een kitten bij, nu heb ik al een poes van 2 jaar en een gecastreerde kater van 3,5 jaar. Deze 2 kunnen het goed met elkaar vinden de poes kan het beter vinden met de kater dan andersom, want zij geeft hem het liefst de hele dag kopjes, maar dan loopt hij vaak weg.

Nu lees ik hier over een bench en feliway, feliway ga ik sowieso halen, want ik wil het zo goed mogelijk laten verlopen.
Maar die bench, moet je die dan overdag in de kamer zitten waar je zelf zit en snachts mee nemen naar boven? Ik wil hem namelijk niet alleen beneden laten zitten.

Mijn andere 2 katten slapen elke nacht bij mij op bed en ik wil de kitten ook graag meenemen naar mijn kamer, maar ben zo bang dat de andere katten dan niet meer komen.
Is het dan verstandig om de kitten bij me te laten of is het beter de kitten op een andere kamer te doen?
Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Ilone »

Een bench hóeft niet persee.
Het is wel makkelijk als de introductie bijvoorbeeld niet soepel verloopt.

Een aantal dagen voordat je de kitten gaat halen, een handdoek o.i.d. neerleggen waar de andere 2 regelmaatig op gaan liggen. Hierdoor heb je meteen iets wat naar je andere 2 katzels ruikt, dat kun je dan in de reismand doen. Reismand paar dagen in de woonkamer zetten geeft ook dat resultaat.
Zo ruikt het kitten al wat meer naar hun als je hem gaat halen.
Kittentje ook even lekker inwrijven met die handdoek ;)

Ik zou de reismand eerst even dicht in de kamer zetten zodat ze alledrie aan elkaar kunnen snuffelen.
Dan voorzichtig de kleine eruit laten, en laten onderzoeken.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk met gegrom en geblaas gaan, maar dat heb je altijd bij een nieuwe introductie ;) Je moet een hoop geduld hebben.
Én niet vergeten om alledrie aandacht te geven!

Aan de hand van hoe het gaat met de introductie kun je gaan kijken hoe je het verder voor de nacht het beste kan aanpakken. Wie weet gaat het hartstikke goed en kun je meteen alledrie op je slaapkamer laten :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door MarjanR »

Joh, zet de kitten zodra je binnen bent even in de kooi nog in de huiskamer.
Laat de twee snuffelen. Zodra ze daarmee klaar zijn, zet dan de kleine op schoot en weer snuffelen.
Een bench is niet nodig voor een kitten (dat is voor volwassen kattten introduceren).
Als je het niet vertrouwt met de katten als je naar bed gaat doe dan de kitten even in een afgesloten kamer.

Overigens, heel gezellig katten op bed.
Maar een kitten speelt. Dus je moet maar even kijken of je dat volhoudt :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door lieke81 »

Wij hebben sinds 31 mei een kitten in huis.We hebben hem na een half uurtje alleen in de woonkamer zo tussen de anderen gezet (wat anderen op het forum geloof ik ook al wel gedaan hebben), omdat wij vonden dat onze katten daar wel mee om kunnen gaan.(Ondertussen had de kleine al schuil plekjes gevonden) De eerste nacht heeft ie ook gelijk bij ons op bed geslapen. Gaf ook geen problemen.Natuurlijk werd er af en toe gegromd en geblazen, maar dat was het dan ook wel. De eerste 3/4 nachten lag alleen Venco op bed en daarna kwamen de andere 2 vanzelf.
De eerste keer dat ik even (3 uurtjes) moest gaan werken heb ik hem wel even apart gehouden.

Dus wat jij moet doen, hangt volledig af van wat jij denkt dat je katten doen, en wat je zelf het fijnste vind.
Misschien hebben anderen tips of een andere mening en hebben wij het fout gedaan,maar gelukkig werkt dit goed bij ons.

Veel succes Lieke.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
laydeecat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2011 10:13

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door laydeecat »

Bedankt voor de snelle reacties!

Dat scheelt me weer een bench kopen en dan ga ik het inderdaad doen op de manier die jullie zeggen, een handdoek bij de katten leggen en die straks in de reismand leggen en de reismand een halfuur in de kamer laten staan en dan los zetten.

Ben erg benieuw hoe het gaat, heb 2 schatten van katten, dus ik hoop dat het los loopt.
Haha kittens zijn inderdaad erg speels , dus ben benieuwd hoe het snachts gaat :smile:

Moet de kitten een eigen kattenbak hebben? Of kan hij op dezelfde als de andere 2? De andere 2 doen de meeste behoeftes in de tuin ( die afgesloten is ) dus op zich wordt hij niet heel veel gebruikt.
Zo en nu ga ik ff op het forum zoeken naar een leuke kattennaam, want ik ben de juiste nog niet tegen gekomen.
Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Dafpoetser »

Wat fijn dat dit forum je voorziet van tips en info waar je wat mee kan, en ook wat mee doet!
Daar is het ook voor bedoelt!

En namens mij (en Tommie) van harte welkom nog!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door lieke81 »

Normaal is het aantal katten +1 = het aantal kattenbakken.
Misschien kan het met 2 bakken, wij hebben er drie en alvast een oude teil staan voor als we er toch een vierde bij moeten.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Gootje87 »

Tja wat betreft de kattenbakken; ik heb 2 katten en die doen het prima erop, ik maak hem sochtends en savonds schoon (dan schep ik hem leeg). Maar voor 3 katten zou ik er zeker 2 nemen dan.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Mirjam86 »

En voor een kitten is het fijn als er een kattenbak in de buurt is.
Zo voorkom je ongelukjes. Wij hebben voor een euro een afwasteiltje gekocht die we in de buurt zetten van waar ze aan het spelen zijn.
Ik zou er wel nog een tweede kattenbak bijhalen, 3 katten op 1 bak is wel veel denk ik.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
laydeecat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2011 10:13

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door laydeecat »

De handdoek ligt al op het lievelingsplekje van mn katten, dus de geur zal er goed in komen.

Dankjewel voor je welkom Rob :-)

Dan zet ik sowieso nog een 2e kattenbak op de mn slaapkamer, want daar laat ik hem ook als ik even weg moet mochten de katten nog niet zo goed met elkaar kunnen.
Ik heb het hele weekend om erbij te kunnen zijn, want ik wil niet dat de kitten zich alleen voelt zo in het begin.
Hoe maken jullie een kitten eigenlijk zindelijk?Toen ik mijn andere katten als kittens uit het asiel haalde waren ze allebei al zindelijk, maar deze komt van de boerderij.
Ik kan niet wachten tot het vrijdag is!
Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Normaal zijn kittens zindelijk omdat ze dat van de moeder leren. Ze gaan uit zichzelf op een plek waar ze het kunnen begraven.
Als je grit hebt dat op zand lijkt, kan het geen probleem geven, als je grote korrels hebt, zou je de eerste dagen met wat zand kunnen mengen om zeker te zijn dat hij het snapt.

Als je moeite zou krijgen met de introductie, kan je je katten beter een paar dagen binnen houden. Ik weet dat je dat moeilijk zal vinden, maar soms is het echt nodig en komt er anders nooit echt acceptatie.
Al verwacht ik weinig problemen als je 2 huidige katten al zo goed met elkaar kunnen vinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door nellebel »

dat wordt gezellig op je slaapkamer met een kattebak. Lekker spaaien als het vrouwtje slaapt. hahaha
veel plezier met je nieuwe kitten. je bent de dagen ws al aan het tellen. Is toch effe spannend hoe de rest gaat reageren. Ik was er ook erg gespannen voor. Ik zetten de reismand in de berging en van beide kanten meteen geknor en gespin. liefde op het eerste gezicht.
en die naam...die komt vanzelf wel. Heb hier ook flink zitten denken en kraken voor bijna een week. we hadden een leuke naam voor sjefke. (menneke) maar toen we hem zagen...was het al snel sjefke.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
laydeecat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2011 10:13

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door laydeecat »

Haha Nellebel, je hebt gelijk, kattenbak op de slaapkamer is niet erg handig!
Ik richt wel een andere kamer voor hem ;-)
Denk ook wel dat de naam vanzelf komt, voor Ziggy had ik eerder ook een andere naam en toen hij er een paar dagen was werd het Ziggy.
Nou inderdaad ik vind het best spannend hoe ze op elkaar reageren, misschien is het ook wel liefde op het eerste gezicht en komt Diva nu eindelijk aan haar trekken om veel te knuffelen met een andere kat.

Pearsofpassion, misschien wel een goed idee om ze dan binnen te houden, want dan kunnen ze de nieuwe kitten niet ontlopen. Ziggy zal dan wel flink miauwen, want dat is echt een tuin kat.
En bedankt voor de tip over de kattenbak.
Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel
Gebruikersavatar
laydeecat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jun 2011 10:13

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door laydeecat »

Door omstandigheden heb ik de kitten vandaag opgehaald ipv gister en hij is zooo schattig!
Nu zeiden ze daar dat hij al wel melk drinkt( koemelk want hij komt van de boerderij ) maar nog geen brokjes,dus ik zal op het forum eens zoeken hoe ik dat het beste kan doen.

De katten zijn nog niet blij met hem en het mannetje loopt heel breed langs hem heen en laat hem tot nu toe met rust, maar diva die liep er gelijk op af en liep te blazen en toenliep ze weer weg.
Kitten loopt een beetje beverig rond en is regelmatig zachtjes aan het niezen. Hij heeft al wel pap gehad, maar de hele middag nog geen ontlasting gehad,al slaaptze ook al 3 uur onderhand. Is dat wel goed? Ben er een beetje onzeker over en wil graag het beste doen.
Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Ilone »

Hij eet nog geen brokjes?
Hoe oud is het kittentje? :eeh:

Melk is niet goed voor de darmpjes. Als hij nog geen brokjes eet, zou je bij de DA speciale kittenmelk kunnen halen.
Maar ik zou toch wel langzaam aan beginnen met brokjes. Wel kittenbrokjes!
Je kan ze eerst zacht maken met water.

Dat het beverig rond loopt, kán van angst zijn. Plots in een nieuwe omgeving, met allemaal vreemde katten die naar m blazen..
Dat niezen zou ik wel in de gaten houden.
Het is ook nog een kleintje dus slapen doet het ook nog regelmatig, maar het zou ook actief moeten zijn.
Katje regelmatig op de kattenbak zetten, kan ook helpen. Misschien kan het beestje de bak niet vinden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie