Nestvlooien?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

Zaterdag gaan wij onze kittens ophalen!
Nu hoorde ik van mijn vriendin dat kittens altijd nog nestvlooien hebben.
Is dat waar? En zo ja, hoe help ik ze ervan af, want de meeste ontvlooiing is vanaf 6mnd.
Ik heb wel woensdag meteen een afspraak bij de DA, dus die zou het kunnen doen.
Maar is het dan niet slecht dat ze er 5 dagen mee rond lopen?
Ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Daniella
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2011 12:01

Re: Nestvlooien?

Bericht door Daniella »

Hoi hoi,
Het kan als het kitten van een boerderij komt dat het nestvlooien heeft. Komt het kitten bij een fokker weg dan mag je er in principe vanuit gaan dat ze vlo vrij zijn.
Mochten ze wel vlooien hebben dan geen paniek hoor. Je kunt ze gewoon ontvlooien met de frontline combo als de kittens 8 weken oud zijn en of 1 kg wegen. Bedenk wel dat als ze vlooien hebben je ze dan ook even ontwormd. Vlooien en wormen gaan nagenoeg altijd samen.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

Bedankt voor de snelle reactie.
Ze worden bij de gastgezinnen netjes ontwormd, en zelf heb ik ook ontwormingsspul in huis.
Mocht het blijken dat ze vlooitjes hebben kan ik dus gewoon even naar de dierenspeciaalzaak.
Moet ik dan ook mijn hele huis behandelen, of hoeft dat niet wanneer ze meteen ontvlooit worden?
Ik heb verder nog geen katten in huis.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Nestvlooien?

Bericht door JLC »

Ik had voor mijn katten destijds frontline gebruikt. Verder hoef je je huis nu nog niet te behandelen, want je hebt nog geen vlooien in huis gehad. Bel anders je DA even voor advies. Ik heb op enig moment wel een omgevingsspray gebruikt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nestvlooien?

Bericht door castratenkoor »

Als degene bij wie het nest geboren is netjes is, dan horen moeder en kitten toch echt geen vlooien te hebben.
Als je met ze thuis komt even goed controleren. Vraag het ook aan de eigenaar.
Hebben ze geen vlooien, ook niets te vinden als je ze grondig tegen de haren instrijkt, dan zou ik zulke jonge diertjes niet onnodig met gif behandelen.
Als ze wel vlooien hebben kun je het best een veilig middel bij de dierenarts halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

Ik vond het ook al een vreemd verhaal.
Zal meteen de gastgezinnen even mailen of ze even kunnen controleren op vlooien.
Mochten ze onverhoopt toch vlooien hebben kan ik van de week al even langs de DA.
Bedankt voor de adviezen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nestvlooien?

Bericht door castratenkoor »

In een goede kittenopvang/gastgezin zorgen ze dat de kittens schoon de deur uitgaan.
Ik heb er goede ervaringen mee.
Zou voor mij immers ook een ramp zijn, 8 katten onder de vlooien.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

Beide gastgezinnen geven inderdaad aan dat de poesjes geen vlooien hebben.
Ze zijn met zes weken voor de zekerheid behandeld.
Weer een zorg minder...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

Hoe vaak ontvlooien jullie eigenlijk kittens?
Ik wil het niet al te vaak doen, al die chemische troep, maar het ene middel zegt iedere maand, het andere zegt 4 keer per jaar...
Met welk merk hebben jullie goede ervaringen dat voor kittens te gebruiken is? Ik zag dat Frontline een spray had waarmee je kittens in moet wrijven..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nestvlooien?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan beter een spot on gebruiken dan een spray. Dat werkt grondiger en beter en is een stuk minder lastig voor de katten. Spray's vinden ze doorgaans echt vreselijk en zeker als je het nog eens moet gaan inwrijven.

Ik deed het vroeger om de anderhalve maand (verpakking zei een maand), maar nu doe ik het gewoon als ik vlooien zie omdat de katten binnen blijven. Enkel bij buitenkatten lijkt het me nodig regelmatig preventief te ontvlooien.
Binnenkatten krijgen ze niet snel, en dus is het ook niet nodig. Als je er snel bij bent en een goede spot on hebt zijn ze zo weer weg.
Als je een besmetting gehad hebt, kan je wel best enkele maanden goed op tijd ontvlooien om zeker alles te doden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nestvlooien?

Bericht door castratenkoor »

Je hoeft ze alleen te ontvlooien als ze vlooien hebben. Zijn ze schoon dan hoef je er geen gif op te doen lijkt me.
De laatste keer dat ik hier ontvlooide was toen Timo kwam. Toen hipte er vrolijk opeen een vlo op mijn arm. Jesses, moet ik gelijk 8 katten ontvlooien - dat valt niet mee met een Bob en een Thijs en een Sjaak.
De latere kittens Teun en Rik waren gelukkig wel vlo vrij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

T&T blijven ook binnen. Alleen ontvlooien wanneer ze vlooien hebben is dus prima?
Hoe doen jullie dat dan met ontwormen, voor mijn gevoel is preventief ontwormen onzin?

Of 2 keer per jaar voor de zekerheid?

Valerie, ken jij een goede spot on die voor kittens geschikt is?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nestvlooien?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan best een middel bij de DA gaan halen.
Ik gebruik nog steeds Frontline, maar in bepaalde delen van Nederland zijn de vlooien daar al resistent tegen. Hier in België gaan ze er echter nog steeds vlot aan dood :lol:
Maar bij de DA ben je zeker dat het werkt en dat ze er nog niet resistent aan zijn. Advantage heb ik eerder ook al zien passeren als een goed middel, maar ik weet niet hoe het daarmee met resistentie zit...

Ontwormen kan je uittesten. Om de 3-4 maanden lijkt me wel meer dan voldoende als ze gewoon binnen blijven. Ik heb het eens nagelaten en het gevolg was dat ik plots een worm zag er langs voren uit komen. Ben ik wel van geschrokken, dus ik durf het niet meer achterwege laten. Je ziet er pas iets van als er al erg veel wormen zijn...
Ik doe het nu om de 4 maanden, vroeger toen Kleintje buiten nog muizen ving en opat, deed ik het soms zelfs om de 2 maanden. Binnen is dat zeker niet nodig.
Ontwormen is niet echt preventief, het is zonder dat je iets ziet, maar het is opdat àls er wormen zouden zijn, ze niet kunnen gaan woekeren. Maar je ziet er dus helemaal niets van, en je weet dus niet of het nodig was of niet... Tot het te laat is. Dat is het moeilijke van de inschatting.
Als je ontwormt en ze eet de dag erna een besmette muis, heb je weer wormen. Als je dan een half jaar wacht heb je wel een probleem... Daarom wordt aangeraden het regelmatig (preventief heet dat dan) te ontwormen ookal zie je niets. Maar als ze gewoon binnen blijven, dan heb je dat risico veel minder en is de kans dus kleiner dat ze al onmiddelijk terug wormen opdoen, als ze ze al opdoen.

Ik zou wel kittens tot 4 maanden volgens de regels ontwormen. Hier was dat om de 3 weken, met een speciaal middel voor kittens natuurlijk... Erna kan je zien wat je doet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nestvlooien?

Bericht door Mirjam86 »

Ja dat ben ik wel van plan, inmiddels zijn ze 12 en 13 weken en net ontwormd, dus ze moeten nog één keer volgens de regels. Ik was alvast aan het inlezen voor hierna. Om de 3 maanden lijkt me goed om aan te houden.

Een middel tegen vlooien bij de DA halen lijkt me ook een goed idee, dan weet ik zeker dat het werkt.
Maar omdat je vlooien makkelijker ziet vroeg ik me af of het nuttig is om ze te ontvlooien als ze geen vlooien hebben?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie