Eerste dag

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
NoomiR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:06

Eerste dag

Bericht door NoomiR »

Hallo,
Mijn naam is Naomi en ik ben nieuw op dit forum.
Over 3 weken mag ik voor het eerst een kitten verwelkomen, maar ik ben erg zenuwachtig voor de eerste dag.
We hebben een groot gezin (negen personen) met veel jongens (en dus erg veel lawaai :) )
De benodigdheden voor de kat staan in die woonkamer, dus op een erg centrale plaats.
Heeft er iemand advies over hoe ik het de eerste uren het beste aanpak? Mag je de kat al optillen of moet je ze met rust laten, enz...
Alvast bedankt,

Naomi
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste dag

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het aan het katje zelf overlaten, gewoon aankijken wat hij/zij wil.
Persoonlijk zou ik adviseren er twee te nemen, ze hebben zeker als kitten heel veel aan elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Eerste dag

Bericht door Gootje87 »

ik zou er ook zeker 2 nemen. Heb zelf sinds kort een broertje en zusje, en weet zeker dat ze lang niet zo gelukkig waren als ze alleen zouden zijn. Plus dat ze drukker met elkaar zijn dan met meubels slopen!:)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Eerste dag

Bericht door Zuri »

Allereerst welkom Naomi :-D

Goed dat je even advies komt vragen. Inderdaad sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen. Een kitten alleen is maar alleen. Hoewel kittens hier wel eens kleine sloopbedrijfjes worden genoemd, zal dat een stuk minder zijn als ze hun energie met elkaar kunnen opbranden.

Verder zou ik met je jongens wat afspraken maken over het hoe het gaat op de eerste dag. Zo'n kitten zal echt even moeten wennen en als er vervolgens direct allemaal kinderen hem willen aaien en optillen is dat best wel een beetje eng voor zo'n kleintje. Beter kun je het kitten eerst alleen 1 kamer laten verkennen en daarbij ook de kattenbak, voer en water laten vinden. Daar kun jij wel bij gaan zitten, maar om gelijk met het hele gezin erop te duiken is wel een beetje veel in 1 keer. Als hij eenmaal een beetje op zijn gemak is kun je je kinderen rustig erbij laten onder de voorwaarde dat ze geen harde geluiden maken en niet gelijk op hem afduiken. Laat het kitten het initiatief maar nemen. Kittens hebben over het algemeen veel lef, dus hij komt vanzelf naar ze toe als hij zover is.

Succes! En laat je ook nog even horen hoe het gegaan is?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
NoomiR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:06

Re: Eerste dag

Bericht door NoomiR »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen, maar helaas is een tweede kitten erbij nemen niet mogelijk. Er is wel altijd iemand thuis hier, dus aandacht zal ze wel genoeg krijgen.

Verder is het katje in een aparte ruimte zetten geen optie. Ons huis bestaat uit veel ruimtes zonder deuren. Ik kan natuurlijk wel vragen of de rest van de familie een tijdje boven of in een andere kamer blijft, tot het katje het wat gewoon is.
Is dat ook goed?

En ik laat zeker weten hoe alles is gegaan, ik kijk er onzettend naar uit

Nogmaals bedankt!!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Eerste dag

Bericht door jennli »

Hoewel het qua gedrag beter gaat als een kat een soortgenoot bij zich heeft, zijn er ook voorbeelden van solokatten die het met heel veel mensenaandacht goed doen. Zoals Charlie van Spookysil. Een tweede kat is qua kosten en verzorging niet heel veel meer. Het is geweldig om te zien hoe ze samen spelen, knuffelen, opgroeien. De keuze is natuurlijk aan jou.

Zou er voor zorgen dat niet alle kattenplekjes centraal staan, maar ook mogelijkheden voor de kat om zich even terug te trekken en te verstoppen. Laat je kat lekker zelf op onderzoek uit gaan en zou hem of haar niet meteen door negen personen laten oppakken. Als het nieuwsgierig is, zou je bijvoorbeeld voorzichtig kunnen laten spelen met een speelhengel om het ijs te breken. Een kitten heeft echter ook veel slaap nodig.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
sharondons
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2011 23:40

Re: Eerste dag

Bericht door sharondons »

Hallo naomi,

Persoonlijk heb ik 3 kittens in mijn leven gehad. Ik ben met alle reaties hier eens.
Maar als ik jullie was, zou ik de kitten de eerste dag volledig met rust laten! Mocht ze bij je komen, of bij iemand in het gezin, laat hem maar gerust toe. Maar vermijd echt drukte tegen over de kitten. De kat, later dus, kan schuw en bangerig worden.

Al mijn katten zijn erg aanhalerig, doordat je ze eigenlijk echt zelf moet laten beslissen wat ze precies willen. De kitten heeft inderdaad bijzonder veel slaap nodig, en het mag ook absoluut niet gestoord worden tijdens de slaap. Het zal zich dan een goede verstopplaats zoeken, misschien wel waar niemand haar bij kan.

De eerst 6 maanden is ze meestal nog echt een kitten. Ze zal vast vervelend zijn door in je benen te klauwteren voor voedsel en zo. Straffen zou ik niet doen bij de nek vel. Als de kitten al 12 weken ongeveer is, kan de nekspieren steviger worden en kan het pijn doen, gewoon oppakken en weer wegzetten, zo vaak mogelijk. Op den duur zal ze dat niet meer doen.

Een plantenspuit met wat water kan ook helpen bij het afschrikken van de ongewenste zaken , bijvoorbeeld ze mag niet op de aanrecht of op tafel. Ze hoeft niet kleddernat eervan te worden, dat maakt katten angstig. 2 keer naar haar toe spuiten is zat.

Ik hoop dat ik je goed geholpen heb, en ik wens jullie allen veel geluk en plezier met de kitten.
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Eerste dag

Bericht door KoosjeCato »

Ben wel benieuwd waarom het nemen van een 2e kitten niet mogelijk is?
Sinds een weekje wonen hier namelijk 2 kittens en ik bedank mezelf nog elke dag dat ik er 2 heb genomen en niet 1. Ze liggen,spelen, eten, slapen met elkaar en hebben zoveel steun aan elkaar, dat ik me haast niet kan voorstellen dat het voor een kitten fijn is om alleen te zijn. (Ook al ben ik echt veel thuis, ik heb geen snorharen en een staart, ik ga niet mijn tong over hun vacht halen en ik vind nageltjes in me toch niet zo fijn ;) ) Daarbij spelen ze zo ontzettend veel met elkaar, dat de inboedel redelijk bespaard blijft. Ja, ze klauwen aan de bank, maar in de 1e week wilde ik ze nog niet straffen of corrigeren, dat leer ik ze nu, door ze steeds bij hun krabpaal te zetten (en hoera, vandaag gelukt!)
Dus ik ben echt voor het nemen van 2 kittens, qua kosten scheelt het namelijk minimaal en dat is het geluk van mijn katten echt wel waard!
Gebruikersavatar
Kirssten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Eerste dag

Bericht door Kirssten »

Op zich maakt een kat in huis niet zo uit toch? Onze vorige kat is ook tien jaar alleen geweest. Hij heeft nooit behoefte gehad aan een andere kat, ik denk zelfs dat hij was weggelopen als we er een andere kat bij hadden genomen :grin:!
Hij heeft altijd genoeg aandacht gehad en heeft zich nooit eenzaam gevoeld. Maar ik denk dat het ook aan de kat zelf ligt, de één zal er meer behoefte aan hebben dan de andere. Ook ligt het aan de baasjes, ze moeten wel genoeg aandacht krijgen natuurlijk :grin:
NoomiR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:06

Re: Eerste dag

Bericht door NoomiR »

Hallo iedereen,

Bedankt voor alle tips. De eerste dag is heel goed verlopen en ons Frieda is een lieve, speelse en drukke kat. Ze is nu ongeveer 5 maanden en ik vroeg me af vanaf wanneer ik haar volwassen voedsel mag geven? Ze krijgt nu nog altijd kitten brokken.

Groetjes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste dag

Bericht door Admin »

Meestal kun je een kat volwassen voeding geven nadat hij/zij gecastreerd/gesteriliseerd is.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie