Ha allen,
We hebben voor het eerst (en voor het laatst) een nestje met 3 kittens van onze poes. Na een moeizame bevalling gaat het inmiddels goed met mams & kittens. De nestdoos staat in de woonkamer, met een dekentje eroverheen. De kittens zijn nu 4 weken oud en gaan al een beetje op verkenning uit. En daar krijgt moeders stress van. Ze gaat alsnog met ze slepen, terwijl ze dat eerder niet heeft gedaan. Ze rent continu om ze heen als de kittens op pad gaan (nooit ver van het nest, max 1,5 meter) en maakt zenuwachtige geluidjes. Ook gaat ze haar kittens hardhandig likken en fors bijten als ze uit het nest komen.
Hoe hiermee om te gaan? Mijn vriend wil een soort omheining om het nest maken, zodat de kittens niet ver kunnen en dit de moeder hopelijk meer rust geeft. Is dat een optie? Of halen we ons nu teveel op de hals? De kittens moeten toch wel op verkenning uitkunnen, dat lijkt me wel bij hun ontwikkeling te horen.
Mocht iemand een suggestie hebben, ik hoor het graag!
Moeder krijgt stress als kittens het nest uitgaan (4wkn oud)
Re: Moeder krijgt stress als kittens het nest uitgaan (4wkn
Ik zie het wel als normaal gedrag hoor.
Je zou een omheining kunnen maken waar de kittens niet uit kunnen en moeder wel.
Maar het lijkt me niet nodig.
Je zou een omheining kunnen maken waar de kittens niet uit kunnen en moeder wel.
Maar het lijkt me niet nodig.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
- pearlsofpassion
- Tijger
Tja, daar weet ik ook niet zo direct raad op.
Al denk ik niet dat een omheining zou helpen.
De moeder vind het duidelijk niet veilig genoeg. Daarom gaat ze slepen. Kan je daar misschien een reden voor verzinnen?
Ze is al eerder moeder geweest als ik het goed kan volgen. Deed ze het dan niet?
Wat is er dan veranderd?
Het lijkt me inderdaad normaal dat ze op deze leeftijd de nest verlaten.
Ik heb vroeger ook eens een nestje gehad, maar die poes deed hetzelfde gedrag als de kittens naar buiten gingen, ze was zelf als de dood voor buiten en vond het dus niet veilig voor haar kittens. We hebben er toen wel niets aan gedaan.
Maar binnen in huis liet ze ze wel hun gang gaan. Steeds in het nest blijven lijkt me niet zo leuk nee...
Goed dat je haar hierna laat helpen. HTK-kittens zijn er al meer dan genoeg.
Al denk ik niet dat een omheining zou helpen.
De moeder vind het duidelijk niet veilig genoeg. Daarom gaat ze slepen. Kan je daar misschien een reden voor verzinnen?
Ze is al eerder moeder geweest als ik het goed kan volgen. Deed ze het dan niet?
Wat is er dan veranderd?
Het lijkt me inderdaad normaal dat ze op deze leeftijd de nest verlaten.
Ik heb vroeger ook eens een nestje gehad, maar die poes deed hetzelfde gedrag als de kittens naar buiten gingen, ze was zelf als de dood voor buiten en vond het dus niet veilig voor haar kittens. We hebben er toen wel niets aan gedaan.
Maar binnen in huis liet ze ze wel hun gang gaan. Steeds in het nest blijven lijkt me niet zo leuk nee...
Goed dat je haar hierna laat helpen. HTK-kittens zijn er al meer dan genoeg.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dit is de eerste keer (en laatste dus) dat ze moeder is, maar ik vind haar het verder wel heel goed doen. De kittens groeien goed, het nest blijft heel schoon. Alleen trekt ze het dus slecht als de kittens het nest verlaten. Dat is volgens mij het enige dat is veranderd met de situatie hiervoor. Wanneer de kittens rustig in het nest liggen, gaat ze zelfs bij mij op schoot zitten of even een rondje in de tuin lopen. Maar zodra ze eruit komen wordt ze heel gestressed.
Een omheining kan hierin dus wel helpen, begrijp ik?
Een omheining kan hierin dus wel helpen, begrijp ik?
Nee, dat zei ik niet.
Je zou het kunnen proberen.
Maar in mijn ogen is het normaal gedrag. Zowel voor moeders als voor de kittens.
Kijk het aan.
(soms lijkt het in onze ogen zo dat moeders hardhandig doet, meer dan nodig is. Maar vaak is dit gewoon kattengedrag
)
Ik zeg; kijk het nog even aan.
Je zou het kunnen proberen.
Maar in mijn ogen is het normaal gedrag. Zowel voor moeders als voor de kittens.
Kijk het aan.
(soms lijkt het in onze ogen zo dat moeders hardhandig doet, meer dan nodig is. Maar vaak is dit gewoon kattengedrag

Ik zeg; kijk het nog even aan.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)