Eerste baan en verhuizen. Tweede kat nemen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Eerste baan en verhuizen. Tweede kat nemen?

Bericht door Ariane88 »

Sinds ik 14 ben heb ik een super lieve en erg aanhankelijke kat, die nu 8 jaar oud is.
Ze is ontzettend aan mij gehecht, en toen ik (fulltime) stage liep voor mijn opleiding was ze ook altijd een beetje zielig als ik dan weer thuis kwam.

Binnenkort begin ik aan mijn eerste baan (ook fulltime) en ben ik ook nog is van plan om het komende jaar ergens het huis uit te gaan. Mijn kat neem ik dan mee.

Ik vraag me nu dus af of ik misschien nu (dus voor dat ik aan mijn baan begin, en voor de verhuizing) er een extra kat bij moet nemen zodat ze niet zo alleen is?

Alleen is mijn kat absoluut geen andere katten gewend, en tegen een eventuele buurkat begint ze altijd te blazen en erg vijandig te doen.

Ik heb ook geen flauw idee of het dan uberhaupt wel een goed idee is om er een tweede kat bij te nemen, ik wou dan een kitten nemen omdat ik denk dat ze dat eerder zou tolereren dan een andere volwassen kat.

Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door jennli »

Het is zeker het proberen waard. Als je een asielkat neemt, kun je vaak ook eerst proberen of het matcht. Mocht je kat een echte solo kat zijn en niet klikken met andere katten kun je ook door diverse krabpalen en speeltjes er voor zorgen dat ze zich niet verveelt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef het weinig hoop.
Ik denk niet dat je haar er een plezier mee zal doen.
Als ze niet opgegroeid is met katten, is de kans erg groot dat ze echt niet met andere katten om kan.

Je kan het natuurlijk altijd proberen (en dan liever wanneer je een aantal weken fulltime thuis bent), het kan zo maar lukken. Maar ik vind de kans erg klein dat dat nog lukt. Daar is ze wel al oud voor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door Gootje87 »

Een kitten zou ik zowiezo niet al te snel doen aangezien ze zich misschien dan nog eerder irriteert aan dat drukke gedoe?
Je kan inderdaad kijken of het klikt met een asielkat.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door pearlsofpassion »

Goh, dat is ook weeral moeilijk.

De meeste katten vinden kittens minder bedreigend dan volwassen katten. Maar andere katten worden juist super nerveus van kittens (zoals mijn Kleintje). Een kitten alleen is inderdaad echt geen goed idee (en dan bedoel ik écht niet) want die gaat je kat dan steeds lopen opzoeken omdat die wil spelen. En daar zal je poes zeker niet van gedient zijn en dat als aanvallen interpreteren.
2 kittens zou nog de beste kans op slagen hebben. Maarja... dat is dan weer moeilijker om uit te gaan testen. Maar met 1 kitten testen heeft geen zin, dat lukt toch niet.

Als je voor een volwassen kat zou gaan, zoek dan een rustige, zeker geen speelse!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou het ook proberen met een kat uit het asiel, maar als ze daar heel vijandig naar is heeft ze misschien helemaal geen behoefte aan een soortgenootje in huis.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) !
k zou het 'probleem' uitgebreid doorspreken met mw's van een asiel bij jou in de buurt en intussen wat introductie-topics doorlezen, want vooral de introductie moet heel erg zorgvuldig/voorzichtig en langzaam gebeuren. en lukt het echt niet dan heb je het in ieder geval geprobeerd en kan de asieltijger weer terug..
nee, ik dacht zeker ook niet aan één kitten want dat heeft een heel andere stijl van leven en weinig aansluiting bij een kat van 8.
en omgekeerd is dat ook niet het geval. dan zou je twee 'eenzame' katten krijgen....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door MarjanR »

Klopt, kittens worden beter geaccepteerd dan volwassen katten.
Maar inderdaad, een kitten wil veel spelen en is super actief.
En daar heeft jouw 8 jarige waarschijnlijk niet zo heel veel behoefte meer aan.

Dus ja, ik ben het helemaal eens met m'n voorgangster.
Vraag ik het asiel om een sociale kat en probeer het uit.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Re: eerste baan en verhuizen, tweede kat nemen? anders zieli

Bericht door Ariane88 »

Bedankt voor alle reacties iedereen :)
Ik ga nog is goed nadenken en evt. bij het asiel kijken. Ik denk dat ik anders in mijn toekomstige nieuwe huis anders een enorm klim-klauter-krappaal ding neer zet. Daar had ik zelf helemaal niet aangedacht maar dat zou ze volgens mij leuker vinden dan een extra kat.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Eerste baan en verhuizen. Tweede kat nemen?

Bericht door Catfish »

Welkom hier!
Er is een kans dat je haar met een klimmeubel een groot plezier doet. Als ze het echter niet gewend is is het afwachten of ze het 'ontdekt' en leuk vindt. Wie weet!
Een kitten vind ik geen optie bij een solo kat. Ik heb nu zo'n kat te logeren sinds december, en ze is absoluut niet gediend van mijn jongens. Ze is buiten of op haar eigen kamer. Toen mijn kitten kwam (Pippin) was ze niet te genieten, al leerde hij al snel om haar met rust te laten. Maar ja, hij heeft hier twee speelmaatjes, en dat zou jouw kitten niet hebben.
Een sociale kat uit het asiel is misschien een optie die hiervoor al uitgebreid aan de orde is geweest, daar sluit ik me dus bij aan.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie