Twee katten maken ineens ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Zippoenziggy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2011 16:31

Twee katten maken ineens ruzie

Bericht door Zippoenziggy »

Hallo,

ik ben nieuw op deze forum en omdat ik graag wat duidelijkheid wil over de situatie heb ik specifiek een nieuw onderwerp aangegaan... want ik lees hier dat acceptatie gebeurt tusn nieuwe poes en ouder poes... en hier in mijn geval absoluut niet...

ik leg even kort uit:

Wij hebben nu al een jaar 2 poezen Zippo en Ziggy , 2 katers die gecastreerd zijn ondertussen deze zijn ook van kleins af bij elkaar gebracht, zijn samen opgegroeid, hangen echt heel erg aan elkaar en zijn geen moment van elkaars zijde af te wijken.. sinds 2 maanden hebben wij er een mops (puppie) bij het eerste contact was zeer goed en zijn allebei zelfs goede vriendjes mee maar sinds kort mogen ze eens buiten... en daar hebben ze een poes van de gebuur gezien en even een kort gevecht met deze poes en dat was al... en nog even dikke vrienden... ik terug naar binnen en plots hoor ik terug een gevecht....en zie ik mijn 2 katers naar binnen komen de een bloed aan zijn achterpoot en sindsdien valt de een de ander aan wanneer hij hem ziet al is dit op 5 meter hij gaat gaan aanvallen....de ander gromt gewoon van ik vind dit niet leuk en zodra hij de geur opneemt van zijn "broer"... nu er zijn al paar dingen gesneuveld in huis en ze blijven constant elkaars haren in vliegen nu zijn ze al vechtend naar buiten gelopen en zien we ze niet.....

Weet iemand wat hier aan de hand is ?? en hoe we dit eventueel kunnen aanpakken??

als er iets onduidelijk is geef ik hier graag een antwoord op heb dit zo kort mogelijk willen omschrijven...

alvast bedankt voor de reacties...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
ik ken een geval van twee tut-an broertjes Siamezen aan boord van een boot, die bezoek kregen van poes Mies en die sindsdien, nu dik een half jaar verder onderling in onmin leven.
ik ken ook een geval van twee kattenmoeders met twee nesten, waarbij het personeel per ongeluk op een staartje van een kitten ging staan en waarbij de nesten en vooral moeders onmiddellijk uit elkaar moesten (en dus ook niet meer tegenkomen/zien) omdat ze elkaar erna en permanent gruwelijk in de haren vlogen. dat is niet meer goedgekomen en daar is heel erg veel qua gedrag aan gesleuteld en ik vermoed dat ze intussen uit elkaar zijn.

één van de broers ruikt fout voor de andere broer en dan zou het kunnen zijn dat hij hem als rivaal ziet in zijn territorium.
ik zou zo snel mogelijk een erkend kattengedragskundige raadplegen en je kunt een paar feliway verdampers in je huis aanbrengen. wat valeriaandruppels op een doek in de ruimte waar ze zijn zou missch effect kunnen hebben, maar ik vrees het ergste.
het kan ook nog dat er eentje wegloopt.. zijn ze gechipt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Zippoenziggy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2011 16:31

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door Zippoenziggy »

dank u wel,

ondertussen is er al eentje terug thuis die ligt rustig te slapen op een stoel en is duidelijk op zijn gemak ( vermist hij de gene is waarop het gemunt was en niet meer binnen mocht of laat staan op zijn gemak ook zippo genoemd :p) de andere vermoed ik ( straks gaan checken) bij de buren in hun struikgewas aan het slapen...
Heb dan vlug naar de dierenspeciaalzaak hier in de buurt eens gaan neuzen en vragen wat ik kon doen... heb inderdaad feliway aangeraden geweest en heb dit ook gekocht... wil er alles aan doen om ze alle twee vredig te kunnen houden en liefst samen nog... en ook kattenkruid om hun krabpaal enzovoort mee in te wrijven zodat er andere geur aan en inzit...

maar zou dit kunnen toen ik aan Zippo rook, had hij de geur van een andere kater over hem dus vermoed ik dat hij in een struikgewas lag of gewandeld heeft en zo de geur op zich genomen heeft en zo vreemd ruikt voor de ander,? en zo word aangevallen??

alvast bedankt voor je snelle reactie :D

" een ongeruste katten/dieren liefhebber :)"
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door jennli »

Hou ze een tijdje binnen zodat je ze goed kunt observeren. Het kan ook zijn dat één van de katten door het gevecht met de buurkat erg onzeker geworden is en daardoor lelijk gaat doen tegen de ander. Valeriaandruppels en Feliway helpen mogelijk inderdaad. Daarnaast kun je als ze binnen blijven met ze gaan spelen met een touw bijvoorbeeld, zodat ze merken dat ze ook zonder ruzie in elkaars nabijheid kunnen verblijven. Het zal in ieder geval een hele poos duren voordat de band weer hersteld is, maar wanhoop niet te snel. De katten hebben tijd nodig en vertrouwen in elkaar.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ze ook binnen houden. Anders werkt die feliway toch al niet.
En ze moeten er binnen uit komen, buiten lukt dat toch niet want dan krijg je teveel vermijdingsgedrag.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door Adriana »

k denk dat je de dominantste nu binnen hebt en dat, zodra broer weer thuiskomt - als-ie dat al durft... - de bonje opnieuw uitbreekt, want hij ziet de andere kater als indringer en zal hem de tent uit vechten..

ik vrees dat als het oorlog blijft je de introductie met bench en langzaam wennen aan geur weer opnieuw moet doen. daar zijn topics over waarin het wordt uitgelegd.
ergens in het brein is een wissel omgezet en dat krijg je zo snel niet meer in het gareel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk inderdaad ook dat je moet herkoppelen. Gewoon bij elkaar plaatsen heeft duidelijk al niet gewerkt.

Je mag het ze niet laten uitvechten. Ze moeten met zo'n tempo met elkaar in contact komen dat ze niet beginnen vechten.
Via een bench kunnen ze gewoon niet vechten, en moeten wel aan elkaar wennen. Al is het natuurlijk wel even zielig voor diegene die in de bench moet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: 2 katten maken ineens ruzie

Bericht door Gootje87 »

He balen zeg... Succes!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Plaats reactie