Misschien een Bengaal in huis?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Gisteren was ik bij mijn ouders thuis voor moederdag. Mijn nichtje was lekker buiten aan het spelen en na een tijdje ging ik even kijken waar ze was.
Ze bleek bij kennisjes van mij aan het spelen te zijn. En die kennisjes hadden een ren in de tuin met 3 prachtige katten!

1 Main Coon en 2 Bengalen. We hebben een tijdje staan kijken en praten over die geweldige katten en toen vertelde ze dat ze aan haar rug geopereerd moest worden en dat de zorg voor zoveel katten (in totaal heeft ze er 5, ook nog 2 HTK's) en haar (grote!!) hond haar dan echt teveel zou worden. Dus ging ze voor haar hond, haar Main Coon en 1 van de Bengalen een nieuw thuis zoeken.

Ik was helemaal verliefd op het kleine Bengaalse poesje van 3 jaar oud. Ze was was kleiner dan normaal, maar met prachtige grote ogen en een geweldige vacht.
Het begon toch wel bij me te kriebelen en voorzichtig vroeg ik hoeveel ze voor de kat zou willen hebben... nou ze vraagt er écht te weinig voor vind ik!

Vandaag belde mijn zus met de mededeling dat zij de Main Coon in huis neemt! (hier open ik binnenkort nog een topic over) Ze zat ook te twijfelen om de Bengaal erbij de nemen, maar ze is bang dat dat toch te veel zal worden. (ze heeft 2 kinderen, 2 jack Russels en 1 kat die niet zo goed met drukke katten overweg kan, de Main Coon was een vrij rustige kat dus ze verwacht dat dat wel goed gaat werken)

Nu begint het bij mij toch wel steeds meer te kriebelen voor het Bengaalse poesje... maar ik wil eerst wat vragen beantwoord hebben, en daarom dit topic :)

Mijn situatie: ik woon alleen, flatwoning, bovenste (3e) verdieping, hoekwoning. Ik heb een balkon(netje) die binnenkort afgezet wordt. Dit is dus de enige mogelijkheid voor de katten om naar buiten te gaan. Mijn katten vinden het prima, maar ik weet niet of de Bengaal er genoegen mee neemt. Aan de andere kant had de Bengaal bij zijn huidige vrouwtje een ren die ook niet zo héél groot was.. dus wie weet.
Ik heb dus 3 katten. Mystic, gecastreerd, 4 jaar oud, blaasgruispatientje en een echte lieverd, een knuffelaar eerste klas.
Rambo, gecastreerd, 3 jaar, voedselallergie en nogal snel bang. Maar als ie gewend is gaat ie lekker knuffelen en kroelen, zowel met mij, visite (soms), en ook met mijn andere katten.
Isis, gesteriliseerd, 1 jaar, lekker speels, ontdeugend, knuffelbaar, maar ook wat angstig voor onbekende dingen.

Ik heb een tijdje 4 katten gehad, toen mijn Pinto* nog leefde natuurlijk. Dus het aantal is ergens het probleem niet zo.. aan de andere kant merkte ik toen al dat het toch best veel energie kost. en het geld niet te vergeten. Extra voederkosten, extra kattenbak + grit, extra eventuele dierenartskosten...

Ik heb me wel al ingelezen over de Bengaal en weet dat het een lief, actief kattenras is die veel energie heeft en vraagt.

Wat denken jullie? Zou een Bengaal hier gelukkig kunnen zijn? En zou het samengaan met mijn andere, (2 ietwat angstige) katten? Zijn er dingen waar je echt op moet letten als je een Bengaal in huis neemt?

Als ik ook maar een beetje twijfels houd, doe ik het namelijk niet :) Ik wil dat de poes hier gelukkig zal zijn en ik wil ook niet dat mijn andere katten er onder gaan lijden.

Ik hoor graag tips, ervaringen, advies. :grin:
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou met de huidige eigenaar gaan praten en vragen of zij denkt dat de bengaal bij jou gelukkig zou kunnen worden.
Persoonlijk denk ik dat het haalbaar is, mits je alle ruimtes beschikbaar stelt voor de katten, dus b.v. niet alleen de woonkamer met af en toe balkon.
Omdat het om volwassen katten gaat zul je best de tijd ervoor moeten nemen ze aan elkaar te wennen. Aan de andere kant zijn zowel jouw katten als de bengaal een leven met meerdere katten gewend.
Echt voorspelbaar is de afloop helaas niet. Sommige katten liggen elkaar echt niet.
En je moet de gezondheid van de katten met aandoeningen uiteraard heel erg in de gaten houden, zorgen voor vijf kattenbakken, in iedere ruimte 1 zetten.
Je zou kunnen afspreken dat als het na 6 weken nog niet de goede kant op gaat, je de bengaal terug mag brengen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

k zou bv hier eens even rondvragen naar de ervaringen met bengalen, Ocicatman (pb-eetje?) heeft bengalen, die kan je vast veel meer vertellen.
verder weet ik niet of die twee bengalen niet toch beter bij elkaar moeten blijven..
ik ken bengalen als zeer levendig, sterke persoonlijkheid en niet zo erg soepel in de omgang in een groep. dikke kans dat de keuze op haar is gevallen omdat ze zich daar ook niet zo soepel in de groep gedraagt.. zou een solodiva kunnen zijn....
het is een drie-jarige poes en ik zou het risico, als je nu een rustige groep hebt, niet nemen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ik heb inmiddels mijn vraag ook op het bengalen forum geplaatst en hier kreeg ik verschillende meningen en tips :) Bengalen schijnen nogal 'pesterig' te kunnen zijn, en ik weet niet of dit slim is i.v.m. mijn rambo en isis, omdat zij toch nog wat angstig kunnen zijn.

Wel raadde iedereen mij aan om het er sowieso eerst goed met de huidige eigenaresse over te hebben. En een proeftijd afspreken (was ik sowieso van plan)

Waarom ze de ene Bengaal houdt en de ander niet weet ik verder ook niet. Volgens mij is de andere Bengaal echt haar lieverd. Het is ook wel een schitterend dier, en erg groot! Het poesje waar ik interesse in heb is kleiner, fijner van postuur.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Als de eigenares denkt dat het wel zou kunnen klikken, en dat ze goed in de groep zit daar, dan zou ik het gewoon proberen.
Verwacht dat Isis wel even zal mekkeren, maar als de nieuwe zich tolerant opstelt, zie ik daar geen problemen in.

Je moet reacties van katten op mensen echt helemaal loskoppelen van reacties op andere katten. Vaak gaat het zelfs tegenovergesteld.
Hier ook een ontzettende bangerik, maar wordt wel snel vriendjes met andere katten als je hem de kans laat. En nu hij van de eerste schrik van de konijnen bekomen is, kan hij het daar ook prima mee vinden (en gaat niet pesten zoals Luis wel doet).
Hij is wel onderdanig, maar dat is gewoon zijn natuur... maar dat hoeft zeker niet nadelig te zijn in contact met andere katten...
Het zijn juist vaak de erg zelfzekere katten (tegenover andere katten dan weer) die het meeste moeilijkheden maken bij nieuwelingen (als ze katten gewend zijn natuurlijk, solo-katten is een ander verhaal).

Ik weet verder wel niets over bengalen, maar ik kan me voorstellen dat het hevige type'tjes zijn. Dus als er typische raskenmerken zijn waar je rekening moet mee houden, dan heb ik dat niet gedaan. ;-)
Veel succes met kiezen.
Maar als ik hoor hoe je erover spreekt, denk ik dat je het gewoon eens moet proberen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Dizzy is er! :edance:

Vandaag om half 1 werd ze gebracht en hebben we haar rustig de woonkamer laten verkennen. Ze heeft overal aan geroken, op gesproken, in gekropen, en ze oogt niet echt angstig. Ze lijkt vrij rustig, nieuwsgierig, maar uiteraard wel voorzichtig. Haar vorige vrouwtje is nu net 20 minuutjes weg en Dizzy loopt nog steeds gewoon rond in de woonkamer. Ze blijft alles verkennen maar oogt niet bang. Ze springt ook niet meteen weg wanneer ze in onze buurt komt ofzo. Dus al met al gaat dat al erg goed. :eclap:

Hierna zal ze een dag of 2 in de slaapkamer verblijven om rustig te wennen. Gaat dit goed en lijkt ze zich op haar gemakt te voelen, dan introduceer ik haar aan Mystic.

Gaat dit ook goed, dan introduceer ik haar later aan Rambo en Isis.

ik vind Dizzy alleen wel vrij dun, zeker voor een Bengaal. Ik hoop dat ze wat beter in vorm komt wanneer ze beter voer krijgt.


Foto's! Lekker op onderzoek uit :)

Afbeelding]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Welkom Dizzy! :edance: :verliefd:
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Anne »

gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot!! Ik hoop dat ze gauw went en de intro voorspoedig verloopt...Ga zitten duimen nu :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door castratenkoor »

Welkom Dizzy ook namens mij en het 8-koppige castratenkoor!
Ziet er goed uit dat onderzoek van haar.

Succes met de introductie met de andere katten!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat een prachtig meisje! :-)
Ik vind haar helemaal niet mager uitzien. Gewoon prachtig slank. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door BillyJean »

wat een mooi poes is zij, prachtige tekening en kleuren
Ben heel benieuwd hoe het gaat met de andere kat. Omdat ik er volgende week waarschijnlijk ook nog 1-tje bijkrijg, blijf ik even meelezen...
succes!!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Dizzy oogt inderdaad niet echt dun, maar ze is vrij ielig, zeker voor een Bengaal.

haar ruggegraatje is wel een beetje te voelen, maar vooral achteraan net voor haar staartaanzet voel je de botten heel goed. Bij haar heupen dus.. Ze kreeg bij haar vorige eigenaresse geen kwalitatief voer doordat zij het niet zo breed had, ik vermoed dat Dizzy met wat betere brokjes toch iets gezonder in d'r vel zal zitten.

Maar ze is ook een vrij klein poesje, dus ze moet inderdaad ook niet zo dik worden ;)


Gisteravond: Dizzy heeft nog niet gegeten van de brokjes, wel wat gedronken, ze zit momenteel al een paar uurtjes rustig op de slaapkamer en ze ligt nu in de vensterbank, ze kijkt graag naar buiten. Toen ik haar van de woonkamer naar de slaapkamer bracht, zag ze Mystic ineens en dat resulteerde in een boos, diep gegrom. Ik ben zeer benieuwd hoe dat over een paar dagen zal gaan wanneer ik ze echt introduceer..

En vandaag:

Dizzy heeft vannacht een paar brokjes gegeten, maar deze ook weer uitgespuugd helaas. Ze kreeg altijd Tom Poes brokjes (ja, ik weet het) en ik wil haar Royal Canin gaan geven, of in elk geval een ander soort merkvoer. Ik heb haar gisteren wat brokjes van Rambo gegeven (ik was vergeten om Tom Poes te halen zodat ik het langzaam kan opbouwen naar andere brokjes) maar die heeft ze dus amper gegeten. Zojuist wat brokjes van Mystic neergezet (Urinary, die ruiken sterker) maar die eet ze dus ook niet..

Nu vraag ik me af of ze niet eet omdat ze ze niet lust, of omdat ze gewoon geen eetlust heeft door de nieuwe omgeving?

ze heeft vannacht onder het bed geslapen en ging af en toe weer op de vensterbank liggen om naar buiten te kijken, vanmorgen toen ik wakker werd keek ze wel meteen even op en ik mocht haar ook gewoon aaien en kroelen en ze zat er wel bij te spinnen. Maar eten doet ze dus niet en drinken maar een beetje.

Ik heb een kattenbak in de kamer gezet, deze is wel schoon geschept maar de geur van mijn andere katten zit er nog wel in, zou dit erg zijn? Ik heb de bak zonder kap neergezet, maar ze heeft er (voor wat ik kan zien) nog niet op gezeten.

Vandaag haal ik sowieso even het voer wat ze in haar vorige huis kreeg, zodat ik dit kan mengen en zo langzaam kan opbouwen naar ander voer. Maar ik hoop wel dat ze gaat eten. Zou het verstandig zijn om ook wat natvoer te halen, wat extra lekker is zodat ze toch wat gaat eten? Of kan ik beter gewoon haar brokjes neerzetten en wachten totdat ze die eet?

Ik vind het altijd zo eng, wanneer een kat niet of slecht eet..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

k denk dat Dizzy vooral last heeft van stress want alles is anders en ze is bovendien haar maatjes kwijt.
probeer eens met een beetje valeriaan op een wattenschijfje, die lucht blijft wel een tijdje in de kamer hangen en heeft missch een goede werking.
k weet niet of zij nu al op een bak gaat waar andere kattenluchtjes aanzitten, missch toch een verse ernaast zetten? dan kan ze wennen aan de andere geur en heeft toch een verse bak, sommige katten gaan het dan ophouden of naast de bak doen..

tja, t zou handig zijn als ze om te beginnen natvoer ging eten, heel klein beetje rauw vlees (kip/lam?) en natuurlijk haar Tom Poes, het is even niet anders.. en wat je zegt, langzaam opbouwen in kleine stapjes. ze is in ieder geval wel benaderbaar en kroelt zelfs met je en ik vind haar absoluut prachtig! mooie tekening en relatief lang slank lijf.. met een paar maandjes zal ze wel helemaal op orde zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door MarjanR »

Joh, als je andere topics lees van niewe katjes dan zie je daar ook dat ze de eerste twee/drie dagen bijna niets eten en ook de bak niet tot weinig bezoeken.
Kijk het aan, koop haar bekende brokjes inderdaad. Dat is voor haar darmen ook beter.
En laat haar voor de rest eventjes aclimatiseren. Komt best goed.
(wat is ze mooooooooooooooi :D)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Dank jullie wel voor de tips! Het is voor mij echt nieuw: een volwassen poes erbij! Ik heb altijd kittens als nieuwkomers gehad. ;-) En vorig jaar met Spooky, maar dat ging finaal mis omdat zij echt niet met andere katten kon.

Ik denk dat ze inderdaad ook haar maatje Simba mist.
Afbeelding

Ik hoop dat ze een klik krijgt met mijn katten en ze hier vriendjes mee zal worden in de loop der tijd.

Ik denk dat vers kattengrit en een schoongeboende bak misschien wel even beter is ja, het kattengrit was op dus vandaar dat het even zo moest. Ik ga zo nog maar even nieuw grit halen, en meteen wat Tom Poes. Ik wil niet dat ze het gaat ophouden en blaasproblemen krijgt, en naast de bak plassen/poepen is ook niet goed natuurlijk, stel dat ze het blijft doen!
Ik zal ook even wat andere topics doorlezen over mensen die nieuwe (volwassen) katten erbij krijgen, misschien vind ik nog meer tips :)

Ik had nog blikjes natvoer staan van Rambo (Kattovit Gastro, hypoallergeen) wat ze hier totaal niet eten. Ik heb het maar geprobeerd en Dizzy eet hier zowaar iets van. Eerst zat ze er alleen aan te likken en leek even niet te snappen hoe ze het moest eten, maar nu heeft ze al een paar kleine hapjes genomen. Ik heb haar nu even alleen gelaten zodat ze rustig kan eten. Krijgt ze in elk geval iets binnen, gelukkig maar!

Ik hoop echt dat ze snel zal wennen hier, maar ik zal geduld moeten hebben ;)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Komt wel goed.

Weet je al hoe je de introductie gaat aanpakken? Want dat lijkt me ook niet zo simpel...
Ik zou ze zeker niet met een of meerdere andere katten in een kamer houden. Je moet ze de ruimte geven. Anders wordt er veel sneller aangevallen omdat ze niet kunnen uitwijken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie