Ik ga binnenkort samenwonen met vriendlief, en hierbij komen ook katten om het hoekje kijken. Voor hun situatie zou ik graag advies van jullie als kattenliefhebbers en -experts willen hebben. (Dit is mijn eerste kattenervaring: ik heb zelf nooit huisdieren groter dan een hamster gehad.)
Vriendlief heeft twee katten, een poes van ongeveer tweeëneenhalf en een kater van een jaar of elf. Ik noem ze voor het gemak even mevrouw en meneer.
Meneer was een buitenkat tot hij bij vriendlief kwam wonen (hij is geadopteerd uit een gezin waar de kindjes niet altijd even aardig waren voor hem). Hij heeft meerdere "ontsnappingspogingen" gedaan als de deur openstond. Buiten is en blijft, blijkbaar, zijn favoriete thuis, ondanks het luxe leventje dat meneer nu leeft. Hij is tot nu toe twee keer ontsnapt, de laatste keer is hij daarbij twee maanden weggeweest, en heb ik hem dicht bij huis gevonden. Als hij weer binnen moet wonen heeft hij altijd wat zindelijkheidsproblemen in het begin, maar het laatste ongelukje is inmiddels alweer zes maanden geleden.
Mevrouw heeft een turbulent leventje achter de rug: vriendlief heeft haar, samen met zijn ex, als kitten gekregen. Mevrouw is met de ex meegegaan, eerst naar haar ouders (waar ze buiten mocht) en daarna naar een studentenkamer van 12m2. Wij hebben haar ongeveer een jaar geleden geadopteerd, omdat de ex het vreselijk vond om haar op zo'n klein kamertje te houden (en, uiteraard, gillend gek werd van de hyperactiviteit die vastzitten op zo'n kleine kamer onvermijdelijk losmaakt in een kat). Mevrouw heeft geen idee waar een krabpaal voor dient, maar geeft de voorkeur aan muren en de bank (

Ik wil nu graag deze twee rustig naar buiten laten. Aangezien een kattenluikje niet tot de mogelijkheden behoort, hoopte ik dat we ze misschien overdag naar buiten zouden kunnen laten, zodat ze zich lekker kunnen uitleven, en ze 's avonds weer binnenlaten. Nu gok ik, gezien het feit dat katten enorm eigenwijs schijnen te zijn, dat dat zo makkelijk niet is.
Wat ik graag zou willen weten is of jullie tips hebben hiervoor. Is er een manier om de katten te leren dat ze voor de achterdeur wachten als ze binnen willen, bijvoorbeeld, of dat ze bij wijze van elke dag met zonsondergang (om maar een moment te noemen) naar huis komen?
Ik hoor graag van jullie!
Liefs,
Janou