Kletskous?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Kletskous?

Bericht door Edana »

Zoals ik in een ander topic heb verteld is sinds 2 weken Pepijn bij ons in huis. Dat hij een prater was wisten we al wel, maar het geluid dat hij nu meestal maakt is lang en zeurend en lijkt meer vanuit zijn keel te komen dan uit zijn mond (ik weet niet hoe ik anders uit moet leggen).

Ook laat hij me als ik thuis ben geen seconde met rust. Naar de wc gaan zonder krabbende pootjes op de deur is nog niet voor gekomen. Heel aandoenlijk natuurlijk, maar ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Het negeren vind ik erg moeilijk, dat vind ik bijna zielig. Maar ik wil ook niet dat ik hem aanleer dat dat gedrag goed is. Verder mauwt (en achtervolgt) hij voornamelijk bij mij en nauwelijks bij mijn vriend.

Is dit iets wat ik tijd moet gunnen omdat alles nog nieuw is voor hem? Of zou het gewoon bij hem horen? En moet ik hem dan aandacht geven, of juist niet?
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kletskous?

Bericht door castratenkoor »

Als Pepijn je enige kat is zou ik er als ik jou was een tweede bij nemen. Kunnen ze samen lekker dollen en echt kat zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Kletskous?

Bericht door Edana »

castratenkoor schreef:Als Pepijn je enige kat is zou ik er als ik jou was een tweede bij nemen. Kunnen ze samen lekker dollen en echt kat zijn.
Kan dat nu al ookal is hij er pas twee weken? Het staat zeker wel in de planning om er een kat bij te nemen.
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kletskous?

Bericht door Ilone »

Ja hoor, het beestje zal ondertussen wel al een beetje gewend zijn aan jullie en de omgeving.
In mijn ogen is het beter om zo snel mogelijk een 2e katje erbij te doen, voordat hij juist een 2e niet meer accepteerd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kletskous?

Bericht door pearlsofpassion »

Als dat op de planning stond, had ikzelf ze indertijd zelfs tezamen gehaald. Dan wennen ze beiden aan alles tegelijk en kunnen wat steun zoeken bij elkaar. Dat schept meteen een band.
Maar dat lukt vaak niet, dat is wel waar.
Ik vind tijd dus ook geen bezwaar. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kletskous?

Bericht door Anne »

Jouw kater voelt zich erg alleen. Zo gauw mogelijk een kat erbij nemen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kletskous?

Bericht door pearlsofpassion »

Hij klinkt inderdaad heel zielig. Dat geluid dat je beschrijft, kan je vergelijken met huilen bij een kind...
Hij is dus heel eenzaam... :-(

Hopelijk vind je snel een ander kat (zoek je wel zeker een sociale naar andere katten!!) en vind je er de tijd voor. Pepijn zal je heel dankbaar zijn. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kletskous?

Bericht door jennli »

Een kat er bij is leuk voor Pepijn. Wij hebben ook een kletskous in huis (Jagger). Hij blijft echter vrolijk babbelen. Ook al heeft hij nog drie soortgenoten om zich heen. Hij vindt het ook leuk om aan het drinkfonteintje te drinken op het toilet als ik naar het toilet ga. Ik negeer hem niet bewust. Klets vaak even terug of geef een aai. Het lijkt alsof hij het fijn vindt te benoemen wat in hem op komt. Misschien geldt dat ook voor jouw kater. Ik weet wel vrijwel zeker dat als we alleen maar Jagger zouden hebben dat hij nog veel meer om aandacht zou vragen. Hij geniet erg van het contact met de andere katten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kletskous?

Bericht door Umimeis »

Ik heb hier ook 2 katten en 1 daarvan (Sam) is ook een enorme kletskous.
Het hoeft er dus niet perse aan te liggen of je maar 1 kat hebt of meer.
Maar ik zou er als ik jou was ook een tweede bij nemen, zeker als je overdag veel weg bent.
Dan hoeft Pepijn zich niet te vervelen.
Ik zelf heb ook om die reden ook toen 1 bij genomen. Maar wel pas veel later omdat ik nooit eerder een kat had gehad, wou ik het eerst maar bij 1 laten. Achteraf had ik Flea z'n broertje ook wel mee kunnen nemen, maar ja, wist ik veel?.... Flea was 10 maanden toen ik Sam erbij kreeg.
Flea is van een particulier en Sam was een weeskitten uit het asiel.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kletskous?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb hier ook eentje die wel eens durft praten hoor.
Maar er is wel een verschil tussen een babbelende kat en een jengelende kat. En het geluid dat de ts beschrijft (meer uit de keel komen dan uit de mond en heel zielig klagen) lijkt mij iets anders dan gewoon een pratende kat...
Verder is het van oosterse type's bekend dat ze praters zijn, en Sam heeft wel duidelijk oosters bloed. ;-) :-P

Je hebt ook heel aanhankelijk katten, en katten die gewoon veel aandacht nodig hebben... Zelfs al hebben ze alles wat hun hartje begeert. Ze houden gewoon van aandacht en zijn perfect gelukkig als ze die maar krijgen.
Maar eentje die de hele dag achter je aan loopt de klagen en zelfs geen toiletbezoek zonder kan, dat weet ik niet hoor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kletskous?

Bericht door Umimeis »

@ Pearlsofpassion, ja, da's waar alhoewel Sam ook wel flink kan drammen hoor hahaha
Ja Sam heeft inderdaad iets Oosters. Heb een boek waarin alle kattenrassen in staan, er zitten er een paar tussen waar Sam wel wat van weg heeft.

NB: Dierenartsassistente dacht eerst dat Sam een Turkse Van was want toen Sam in z'n reismandje zat, zag ze alleen zijn staart. :edoh: Alleen de Turkse Van heeft langer haar en schijnt van water te houden......(sam houd ook van water uit de kraan).

Ontopic:
Ik weet wel dat Flea heel erg vanuit z'n keel miauwt als ik weg ga. Alsof hij het er niet mee eens is dat ik weg ga.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kletskous?

Bericht door jennli »

Jagger klinkt ook wel eens ongeduldig of zeurderig. Maar vooral heel gezellig eigenlijk. Jagger heeft nou eens helemaal niets oosters ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kletskous?

Bericht door Umimeis »

Sam is ook eigenlijk gewoon een htk, maar ik denk wel dat 1 van z'n voorouders oosters is....of een kruising tussen een gewone htk en een Oosters ras.
Zijn moeder was in elk geval wel een gewone htk, z'n vader is onbekend.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Kletskous?

Bericht door Edana »

Sorry dat ik een hele tijd niet meer heb gereageerd.
Mijn vriend is vlak nadat ik dit topic ben gestart zijn baan verloren en daardoor was de afgelopen maand behoorlijk chaotisch.

Met Pepijn gaat het een stuk beter, dat klaagmauwen is er nauwelijks nog (alleen als hij honger heeft en weet dat het etenstijd is). Het is inderdaad een hele prater, hij reageert vaak op alles wat we tegen hem zeggen, erg leuk! Inmiddels gaat Pepijn ook naar buiten en sindsdien loopt hij niet meer de hele tijd achter mijn kont aan. Mee naar de wc gaat hij nog steeds, blijkbaar vindt hij dat gezellig. Met naar buiten gaan gaat het heel goed. Doordat mijn vriend werkloos is en ik studeer, zijn we op dit moment erg veel thuis en staat de achterdeur bijna de hele dag open. Pepijn is 1 dag bijna 12 uur weggebleven, sindsdien blijft hij erg in de buurt en komt vaak weer even binnen om geknuffeld te worden. Hij wil inderdaad veel aandacht, het liefst wil hij de hele dag geaaid en geborsteld worden. Ook vindt hij niks leuker dan op bed achter mijn voeten onder de dekens aanjagen. Hij is echt nog super speels.

Het paspoort van Pepijn is teruggevonden. 23 Mei is hij 3 jaar geworden. Toch een stuk jonger dan ik dacht!
Ik wil heel graag een maatje erbij voor Pepijn, maar vanwege de financien gaat dat pas over 1 of 2 maanden lukken. Ik hoop dat dat goed gaat, want hij blaast wel naar alle katten in de buurt. Zonet nog kwam er een buurtkatje binnen huppelen en Pepijn vond dat maar niks, haha. De buurtkat trok zich verder niet zoveel aan van Pepijn, gaf mij wat kopjes en huppelde zo weer naar buiten, langs een blazende Pepijn.

Ik denk dat Pepijn wel behoefte heeft aan een maatje. Soms ligt hij buiten tegen de konijnenren aan en ligt Zara (konijn) aan de andere kant van de ren tegen hem aan.. Heel aandoenlijk. Doordat mijn andere konijn erg schrikachtig is, laat ik Pepijn verder niet bij ze.

Hebben jullie nog wat tips bij het uitzoeken van een maatje? En tips voor het introduceren?
Bedankt voor alle reacties :D
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kletskous?

Bericht door Anne »

Ik zou naar het asiel gaan en me door het personeel laten adviseren welke kat het beste bij Pepijn past!
Verder bestaan er verschillende theorien over introducties, ik zelf laat de nieuwkomer gelijk uit het mandje en laat ze het zelf uitzoeken. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
Leuk dat pepijn er een maatje bijkrijgt :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie