Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Cosmoon
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Cosmoon »

Hoi,

Er loopt hier al een paar weken een jong katje rond (geen idee tot welke leeftijd een kat kitten is). Ik dacht dat het een nieuwe kat was van 1 van de buren, maar na wat rond te horen blijkt dit niet het geval te zijn. Ze komt regelmatig spelen met de kater van de buren die het blijkbaar best vind, al heb ik ze ook al horen vechten, maar heb ze ook al kopjes zien geven aan elkaar.

Gisteren was een hele tijd buiten aan het werk en het katje was precies opzoek naar water, heb dan een schaaltje water neergezet en verder gewerkt. Het katje kwam heel snel drinken, maar was heel schuchter. Van het minste dat ik bewoog, was ze direct weg onder een struik.
Omdat het arme beestje er ook best mager uit ziet ben ik een beetje hesp (tja heb geen katten en was het minst bewerkte vlees dat ik in huis had) gaan halen. Ik heb dan stukjes voor haar gegooid en daar vloog ze direct op af. Ben dan de stukjes wat dichter beginnen te gooien en blijkbaar was de honger groot want ondanks haar mensenschuwheid was het vlees snel op. Ze heeft zelfs een stukje uit mijn hand genomen. Heb dan een blikje tonijn en nog wat hesp gehaald en dat gewoon buiten gezet.

Vandaag heb ik dan wat informatie gezocht over zwerfkatten etc., want eigenlijk dachten mijn vriendin en ik al ff over het al dan niet houden van een kat. En nu dat er een katje rond loopt hadden we graag geweten of het zou lukken om het vertrouwen te winnen van het beestje.
De meeste verhalen zeggen dat het lukt (ook al heeft het geen tot weinig contact gehad met mensen voor die cruciale 8 weken) maar dat het nooit helemaal en sociale kat zal worden. Op de meeste sites raden ze ook aan om het beestje te vangen en in een benge binnen te zetten tot het door heeft dat het niets te vrezen heeft. Kortom niet echt leuk en bemoedigend nieuws, vooral het hele benge gebeuren vind ik nogal traumatiserend overkomen.

Nouja was gisteren eerste keer dat ik het beestje wat aandacht geven heb en het minste wat ik kon doen was deze avond zien wat er verder ging gebeuren.

Heb deze avond terug wat hesp genomen (vind ze lekkerder dan de kattenbrokjes die ik gekregen heb van de buurvrouw), en i.p.v. het op een schaaltje te doen haar altijd kleine stukjes uit mijn hand laten nemen. Wat wonderbaarlijk heel goed lukte, ze bleef wel alert en telkens ging ze een paar stapjes achteruit om het stukje op te eten maar kwam toch elke keer het stukje uit mijn hand halen. Na haar wat te voederen ben ik verder aan het werk gegaan en ze heeft de hele tijd op een metertje of 2 neergelegen. En zolang ik niet te bruusk bewoog bleef ze rustig liggen.

Op dit forum had ik gelezen dat knipperen met de ogen of ze tot spleetjes nijpen en geeuwen voor een kat tekenen zijn dat je geen kwade bedoelingen hebt en je relaxt voelt. Nou deze tekenen heb ik bij het katje gezien. Ze lag er de hele tijd best ontspannen bij, natuurlijk eens ik wat te dicht bij haar kwam (tja als je werkt loop je al eens over en weer) zorgde ze dat er een voor haar juiste afstand was en ging verder met het genieten van de laatste zon.
Na het werk heb ik haar nog wat vlees gegeven en mocht ik ze zelfs even aaien (eigenlijk zelfs best ‘hard’) maar zoals een kat beaamd op haar voorwaarden en voor hoelang zij het wil, nadien bleef ze weer op een metertje afstand.

Ze is nog een paar keer dichterbij gekomen, even snuffelen en weer weg.

Ik ben zelf verbaasd om de ‘vooruitgang’ van vandaag, ik vermoed dat het katje ofwel beperkt contact ooit heeft gehad met mensen of dat het ‘geleerd’ heeft van haar vriendje de kater dat mensen niet altijd slecht zijn.

Heb haar vandaag ook wat beter kunnen bekijken en zag dat de ogen nog heel licht zijn met wat blauw, ze ziet er gezond uit buiten dan wat magertjes. Maar oogjes zijn proper, heb haar niet zien krabben etc. Heb haar wel een paar keer precies horen niezen maar ben niet zeker.
We hebben nu beslist om het beestje te houden maar dat betekent dus dat het inenting nodig heeft etc. Mijn vrees nu is dat als ik het vang en meenemen naar de DA dat het prille vertrouwen hier schade zal door oplopen. Ik zou dus nog even wachten om dit dus te doen. Wat denken jullie?

Heb haar voorlopig een ‘nestje’ gemaakt waar ze zacht kan liggen. En natuurlijk voorzien van water en nog wat eten.

Alle tips en ervaring zijn welkom.
(ps sorry als deze post wat lang is uit gevallen)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe het best verdergaan na 1ste contact met (zwerf)kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, Allereerst wil ik je uit je waan halen, dit is GEEN zwerfkitten die geen contact met mensen gewend geweest is. Zo'n kitten zou nooit of te nooit uit je hand komen eten en blaast zelfs na 2 weken nóg. Dit is een kitten dat gedumpt is.
Kan je misschien beschrijven hoe groot ze ongeveer is? Want als ze echt nog blauwe oogjes (zoals kinderen met blauwe ogen, zo blauw) heeft is ze jonger dan 5 weken, en dan kan ze wat verzorging wel gebruiken.
Hier is een foto van mijn Kleintje op 4-tal weken. Lijkt het daar wat op, of is ze een stuk groter? Want in het laatste geval heeft ze misschien gewoon een erg blauwe oogkleur...

Afbeelding

Als je het katje zou willen houden, en je weet zeker dat het van niemand is (als ze zo jong is, en er mager uitziet, kan je daar wel van uit gaan, en heb je geen tijd om het uit te pluizen), dan moet je haar gewoon binnen nemen. Zodra dat lukt, neem je haar op en mee naar binnen. Als ze echt nog zo jong is als hierboven kan je haar eerst grijpen (weer erop beducht dat ze hard kan gaan bijten) en erna aan het nekvel vastgrijpen. Dan gaan ze in reflex niet meer bewegen en kan je haar gemakkelijk vervoeren. Direct in het nekvel grijpen zal niet lukken, zeker niet als je daar geen ervaring mee hebt. Probeer wel het geduld te hebben tot je zeker bent dat je haar hebt, anders zal ze erg schrikken en moet je weer helemaal opnieuw beginnen met vertrouwen winnen of ergens een vangkooi lenen...
Kies een kamer uit waar je haar de eerste weken wil hebben en laat haar daar maar gewoon los. Ze zal een verstopplekje kiezen (onder de bank of kast is populair) en van daaruit kan je beginnen vertrouwen winnen. Geef haar eten en drinken op haar verstopplek en zet de bak dichtbij, maar laat haar voor de rest gerust. Ze komt wel op haar eigen tempo.
Valeriaandruppels halen in de apotheek of dierenspeciaalzaak en die op een zakdoekje druppelen en bij haar in de buurt leggen, (niet onder haar neus) kan helpen. Daar gaat de stress van omlaag.
Ook met een uitdagend speeltje voor haar verstopplek zwieren, kan haar uitdagen, maar dat is eerder voor na een paar dagen, als ze al eens haar kopje nieuwsgierig laten zien heeft. De eerste dagen laat je haar best even gewoon wennen.

De moeder van het katje hierboven hebben wij ook zo in huis gehaald, en die was (denk ik) zo'n 9 maanden toen. Die heb ik eerst weken het vertrouwen gewonnen, dan binnen gehaald en toen heeft ze 2 weken onder de kast gezeten. En van dan af is ze stilletjes het huis gaan verkennen. Het kan dus even duren, maar op haar eigen tempo komt ze wel. Kleine kittens zijn daar wel sneller in. Dit omdat ze dat dus buiten ook al deed. ;-)
Voor echte wilde kittens geldt dat natuurlijk niet...

Als ze echt erg niest, kan er best een DA komen kijken. Of je nu naar daar gaat of hij komt naar jullie zal in de eerste fase niet zo'n enorm verschil maken denk ik... En transport is ook iets waar ze best snel aan wennen, maar natuurlijk beter in een veilige context... Maar dat wordt moeilijk als ze het onmiddelijk nodig heeft.
Als ze maar af en toe een paar keer niest, geen loopoogjes of snot heeft, is het geen probleem. Dan is ze waarschijnlijk niet ziek.

Je mag NOOIT!!!! inenten terwijl ze niesziekte heeft!!! NOOIT! Daar sterven ze aan!!!
Je ent wanneer ze ervan genezen is. Normaal is dat een keer op 9 en een keer op 12 weken. Maar als ze niesziekte heeft, dan wacht je er dus mee.
Als ze nog zo klein is als de foto hierboven kan je nog een maandje wachten en dan om de inentingen gaan. Tenminste, als ze toch niet te veel niest, anders moet ze daar natuurlijk voor behandeld worden.
Je mag natuurlijk ook altijd eerder gaan, dan kan de DA je het geslacht vertellen, de leeftijd, algemene checkup doen, vertellen wat je verder moet doen en onwormingspilletjes meegeven. Ontwormen kan wel al op die leeftijd en van wormen kunnen kittens erg veel last krijgen. Je zegt dat ze nu mager is, maar als ze een rond, hard buikje zou krijgen, dan moet je snel gaan ontwormen. Koop nooit ontwormingsmiddel bij de dierenspeciaalzaak, en liefst ook niet bij de apotheek. Haal je ontworming bij de DA en die heeft speciale kittenvormen of kan de hoeveelheid afwegen op haar gewicht.

Verder koop je best kittenvoer. Je kan brokjes geven, maar als ze ze niet onmiddelijk wil, wat lauw water of wat kattenmelk over doen. Kattenmelk van Whiskas mag echter pas vanaf 8 weken (en is ook niet zo gezond!! Je koopt beter voer met voldoende calcium).
Voor ervoor hebben ze speciale vervangmelk bij de DA.
Natvoer mag natuurlijk ook, maar als je alleen dat geeft, let er dan op dat het compleetvoer is (al zal dat bij kittenvoer meestal wel zo zijn...)

Verder voor in de toekomst: op 6 maanden laten helpen en vanaf dan kan ze op volwassenenvoer.

Als er nog vragen zijn kan je altijd de zoekfunctie rechtsboven gebruiken, of als je het niet vind, gewoon stellen. ;-)
Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cosmoon
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Cosmoon »

Dank je voor je reactie. Had al een flauw vermoeden toen ze die 1st avond al iets uit mijn hand kwam nemen, maar kon toen misschien ook de honger geweest zijn. Na de 2de avond dacht ik wel al dat er iets van wat van contact geweest is met mensen, vandaar ook zerf tussen haakjes he ;-)

Deze avond blies ze een paar keer toen ik buiten kwam maar nadien kwam ze toch weer het eten uit mijn hand halen, na ieder stukje loopt ze dan een rondje rond me om dat voorzichtig het volgende te nemen.

Ze 'vroeg' terug om wat te krabben achter haar oortjes, maar is net dat ze op een bepaald moment beseft dat er een mens aan haar zit en maakt ze snel dat er weer een paar meter afstand is.

Heb een paar foto's genomen van het katje is zo makkelijker te tonen hoe groot het is.

Afbeelding


Afbeelding

We hebben haar Minoe gedoopt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, dat lijkt me al rond het half jaar oud.
Dan kan ze snel geholpen worden als je haar kan vangen.
Al zal dat misschien niet zomaar met de hand lukken, als ze echt tegenwerkt...
Misschien kan je bij een organisatie die zwerfkatten vangt om hulp vragen hoe je dat best aanpakt.
Al kan je natuurlijk ook voortdoen zoals je bezig bent, tot ze je vanzelf naar binnen volgt...

Wacht wel niet te lang met haar te laten steriliseren, want ze kan iets kleiner lijken dan ze is als ze al een tijdje zwerft. En dan is de kans heel groot dat ze zwanger wordt, en dat moet je echt zien te vermijden. (Als ik het goed zie is het een lapje, en dus een vrouwtje)
Het kan zelfs zijn dat het gewoon een volwassen kat is die al een paar nestjes gehad heeft, soms kan je je daar echt op miskijken. Als ze al als jong poesje een nestje krijgen, groeien ze zelf een stuk minder en blijven klein...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 20 apr 2011 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Ilone »

Dit katje ziet er al een paar maanden oud uit, naar mijn idee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cosmoon
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Cosmoon »

Wil het beestje niet forceren of traumatiseren, zeker niet nu ze stilaan mensen begint te vertrouwen.

Als ze krools wordt zullen we dat wel direct horen en merken (maken dan best veel geluid als ik me niet vergis) en kunnen we (hopelijk dan nog op tijd) ingrijpen.

Maar eens ze zich meer laat aaien is het 1ste dat er gebeurd een bezoekje aan de DA voor de nodige spuitjes enz.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet zeker dat je het zou merken als ze krols wordt. Het enige dat ik zou verwachten dat je kan zien is dat ze een aantal dagen niet komt opdagen (omdat ze op schok is) of dat er meer katers rondzwerven. Maar het kan heel snel gaan hoor, dat ze gedekt wordt en zwanger is. Zeker in deze tijd van het jaar, zijn de katers toch op pad...
Dus je merkt het niet noodzakelijk...

Als ze binnen zou zitten, dan zou je het wel merken ja, maar nu ze zelf kan gaan zoeken, is dat niet noodzakelijk zo.
En dan is het ook al te laat... Ze hebben maar 1 nacht nodig om vol te zitten met kittens...

Wel kan je, als je iets zou merken, haar zo snel mogelijk laten steriliseren en alles mee weg laten nemen. Maar dat zou ik echt niet doen... Eens je haar binnen hebt, zou ik haar laten steriliseren. Zo ontzettend traumatiserend is dat niet en dan ben je daar vanaf. Het heeft ook niet veel zin om daar een maand mee te wachten, want dat is dan hetzelfde...
Maar ondertussen kan ze wel krols worden en dat is helemaal niet gezond. Het is ook een aanslag op haar lichaam, en vergt ontzettend veel energie. En ze is al zo mager...
Bovendien zal ze dan alles uit de kast halen om te ontsnappen (om een kater te vinden) waardoor ze dus weer zwanger wordt, en dan misschien wel niet meer terugkomt...
Veel risico's dus. Zodra het mogelijk wordt, laat je haar beter helpen.

Verder wil ik ook nog een tipje geven: er is een topic over een gevonden katje in Doetinghem, en daar staat iets in over eigenaar worden en al je rekeningen bijhouden, want het zou in principe kunnen dat er een eigenaar komt opdagen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cosmoon
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Cosmoon »

hoi, ff een update.

Ze is nog redelijk schuw al is het al een heel stuk verbeterd. Ze durft al binnen komen maar is direct weer naar buiten van zodra ze beweging ziet. Deze morgen is ze voor de 1ste keer uitgebreid komen flossen.

We hebben besloten om haar niet 'gedwongen binnen te houden (in benge of kamertje) maar het op haar tempo en voorwaarden te laten gebeuren. Zeker omdat we elke dag zien dat ze ons weer een beetje meer vertrouwd.

Aangezien we binnenkort voor een paar daagjes op reis gaan gaan we haar pas nadien steriliseren en voorlopig geven we haar de kattenpil (wat wonderwel direct lukte om haar te geven)

Haar nachtverblijf heeft ondertussen ook al een mega upgrade gekregen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Na de sterilisatie zal je haar toch een paar weken binnen moeten houden hoor. Totdat de wonde genezen is.
Het is nu al te laat, maar de kattenpil is heel erg slecht. Spijtig dat je dat gedaan hebt. Je hebt veel kans dat ze kanker of tumoren ontwikkeld.
Maar goed, niets meer aan te doen, hopelijk gaat het verder zoals nu en blijft ze vertrouwen scheppen.
En hopelijk gaat alles dan goed met de sterilisatie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Gootje87 »

Wel een heel mooi beestje moet ik zeggen :) Succes ermee !
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Cosmoon
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door Cosmoon »

pearlsofpassion weet het dat die pil niet gezond is, is zo'n pil die je om de 2 weken moet geven ze zal er dus 2 max 3 pilletjes krijgen.

En de reden dat we wachten om te steriliseren is omdat op reis zijn en katje binnenhouden niet echt mixed ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet dat je doet om goed te doen. Daar twijfel ik niet aan. En het is ook geen gemakkelijker situatie.

Ikzelf heb Kleintje vroeger ook de pil gegeven. Toen ze 3 was heeft ze gezwellen gekregen daardoor. Gelukkig goedaardig, maar voor hetzelfde geld waren we haar toen kwijt geweest.
Mij doe je dus nooit meer een pil geven.

En nog steeds heeft mijn meisje meer kans om tumoren te gaan ontwikkelen. Dat schijnt al van de eerste toegediende pil te zijn, en op te lopen hoe meer ze er krijgt natuurlijk.
Ik wil je niet bang maken of zo, maar daarom doe ik het dus nooit meer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe het best verdergaan na 1e contact met (zwerf)kitten

Bericht door BillyJean »

wat een mooie poes is dit, en wat lief dat jullie zo goed voor haar zorgen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie