Mijn nieuwe poes valt oude kater aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Hajar
Kitten

Mijn nieuwe poes valt oude kater aan

Bericht door Hajar »

Hallo,

Ik heb sinds een maand een nieuwe straat poes in huis. Ik schat haar zo tussen de 1 en 3 jaar.. Ze blijkt overigens zwanger te zijn. Al 10 jaar heb ik een rode dikke kater in huis, ook van de straat en die doet geen vlieg kwaad. Het is een echte goed sul, hij is overigens gecastreerd.

De eerste 2 dagen ging het redelijk tussen de katten. Als ik ze samen in een kamer had en ze lagen niet te dicht bij elkaar bleven ze rustig liggen. Af en toe wat blazen of grommen naar elkaar maar meer niet. Als ze echt dicht bij elkaar kwammen vloog de poes de kat aan en moest ik ze uit elkaar halen omdat mijn kater niet terug vecht..

De derde dag is er echter iets helemaal mis gegaan, want de poes is de gehele dag op zoek naar de kater. Zodra ze de kater ziet vliegt ze hem aan. Echt met een gigantische aanloop. De kater is doodsbang en blokkeerd en begint te 'gillen' of rent hard weg met zijn staart tussen zijn benen. De kater is echt bang voor haar. Als ik de poes probeer bij me te houden wordt ze gigantisch wilt en begint een soort van te bokken.

Ik probeer ze nu al een maand lang aan elkaar geur te laten wennen, door om en om te aaien, kleedjes met elkaars geur te verwisselen en af en toe wat te laten snuffelen (hier gaat het meestal fout). Maar de poes is nog steeds zeer agressief naar de kater.

Wat kan ik hier aan doen, want het is echt vreselijk zielig voor mijn kater en een hele klus om die katten heel de dag gescheiden te houden en de aandacht te verdelen.

Kan dit aan de zwangerschap van mijn poes liggen of is mijn poes gewoon vals. Ze valt mij soms ook zomaar uit het niet aan. Voornamelijk hard bijt en schudden met de kop terwijl ze bijt, terwijl ik haar aan het aaien ben, ze spint dan heerlijk en opeens valt ze mij aan...

Wie o wie is hier bekend mee of weet hier raad mee...

Alvast bedankt.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Mijn nieuwe poes valt oude kater aan!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar een kamer apart geven om haar kittens te krijgen en groot te brengen. Ze voelt zich duidelijk niet veilig, en dat zal niet overgaan op de korte tijd voordat ze haar kittens krijgt.
Daarna kan je nog eens proberen of je het goed kan laten komen tussen hen beide.
Weet je zeker dat het beide sociale katten zijn? Die andere katten gewend zijn en mee om kunnen?
Het kan aan haar zwangerschap liggen, maar het kan ook zijn dat het daarmee niet opgelost is. Ik weet het niet.
Ik zou zeggen dat jou aanvallen angst of schrikken is, maar dat schudden met het hoofd hoort daar niet bij. Of dat ook aan de zwangerschap ligt of niet, dat weet ik niet.
Misschien is ze geen mensen en handen gewend of heeft ze er slechte ervaringen mee? Weet je daar iets meer van?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jojo
Poema
Poema

Re: Mijn nieuwe poes valt oude kater aan

Bericht door jojo »

Heb je haar zelf van straat geplukt? Zo ja, dan is het een idee om haar aan te melden bij Amivedi e.d. ingeval er nog een eigenaar bij hoort. Poes is zwanger dus heeft een rustige en veilige omgeving nodig om de zwangerschap te volbrengen en haar kittens te zogen zometeen. Is er een kattenopvang bij je in de buurt waar je je vragen ook eens voor kunt leggen, of wellicht moederpoes zelfs van je over kunnen nemen? Het klinkt allemaal niet als een situatie die je 'even snel' op kunt lossen dus ik zou zeker overwegen een plek bij een adequate opvang te regelen voor haar.
Hajar
Kitten

Bericht door Hajar »

Hallo,

Nou ben bij de DA geweest voor een bevestiging van de zwangerschap, deze bevestigde de zwangerschap. De kat zou deze week zelfs moeten gaan bevallen..

Gekke is alleen dat haar buikje sinds bezoek aan de DA niet meer is gegroeid en haar tepeltjes zijn wat geslonken... Morgen maar weer even een bezoek aan de DA...

De katten vechten nog steeds erg met elkaar. Mijn kater is echt doodsbang voor haar! De poes krijg ik echt niet kalmer.. Heb van alles geprobeerd maar het heeft niet gewerkt...

Ik moet inderdaad maar naar een nieuw baasje voor haar zoeken... Erg jammer want buiten het vechten is het een schat van een poes!

Bedankt voor jullie reactie!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Komaan, geef haar eerst eens een kans nadat haar nestje weg is!
Ze is zwanger nu, jouw kater is niet de vader, natuurlijk wil ze hem niet in de buurt!

Laat haar eerst rustig haar kroost opvoeden en probeer daarna eens opnieuw te koppelen. Kijk eens in de topics hoe je dat het best kan aanpakken, op een voorzichtige manier.
Pas als dat ook niet lukt, kan je zeggen dat het niet gaat.

Je had haar ook eerder elders haar nestje kunnen laten krijgen, maar haar nu nog verhuizen, zo vlak voor de geboorte lijkt me niet zo'n goed idee. Tenzij je haar natuurlijk geen rustig plekje in je huis kan bieden. Dan kan je haar beter ergens doen waar ze dat wel kan. Maar dan niet mee wachten hoor!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Ik denk ook dat de poes zichzelf en haar aanstaande kittens verdedigt tegen die ´onbekende´ kater.
Verder sluit ik me aan bij Valrie. Verhuis haar alleen als je gheen rustig plekje voor haar hebt. En dan alleen naar een erkende kittenopvang, die vangen ook moeders met kittens op. Zoek in dat geval op kittenopvang Doetinchem, zij kan je verder helpen of doorverwijzen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Hajar
Kitten

Bericht door Hajar »

Als zij inderdaad nog zwanger blijkt te zijn laat ik haar natuurlijk haar nestje rustig krijgen. De katten heb ik nu ook nog steeds zo goed als gescheiden. Morgen het resultaat bij de da afwachten.. Mocht zij haar nestje hebben verloren.. Wil ik graag het volgende weten; tot nu toe heb ik de katten uit elkaar gehaald als ze elkaar aanvlogen.. Het ging er best heftig aan toe! Moet ik ze gewoon uit laten vechten? En hoe lang duurt een normaal gevecht? Ik bedoel als het echt lang gaat duren, moet ik dan toch ingrijpen? Volgens mij verwonden ze elkaar echt.. Plukken haar, kapotte oortjes..

Wat is juist om het ze uit te laten vechten? De poes blijft fel aanvallen en de kater rent bang weg of versteend en gilt..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Zoals al meermalen is geadviseerd - nu gescheiden houden en niet laten vechten. De poes heeft voorlopiog vooral rust nodig zowel als ze nog zwanger is, maar ook als ze het nestje evrloren is. Gun haar de tijd tot rust te komen. Als ze het nest verloren is, laat haar dan castreren, daarvan herstellen en dan na 2 -3 weken heel voorzichtig beginnen met eerst aan elkaar geur wennen.

Maar voor nu - R U S T voor de poes.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

En laten wennen wil niet zeggen laten uitvechten!

Je moet ze rustig aan elkaars geur laten wennen. En dat zal niet op een weekje voorbij zijn. Alles stap voor stap, op hun eigen tempo. In de andere topics onder acceptatie, kan je heel wat tips vinden.

Wat nu belangrijk is, is dat je ze ABSOLUUT gescheiden houdt. Als je dat minstens een dikke maand kan volhouden, kan je de koppeling opnieuw beginnen. Nu dat al doen, zou onzin zijn, want ze zijn bang van elkaar en de poes zit in aanvalsmodus.
Je moet ze eerste elkaar doen vergeten en rustig laten worden, en dan volledig opnieuw beginnen. En rustig aan dan.
Maar nu eerst maar eens kijken hoe dat met dat nestje loopt.
Hajar
Kitten

Bericht door Hajar »

Hallo,
Bedankt allemaal weer voor de reacties! Heb echt super veel aan al die informatie!!
Ik heb morgen om 16.10 een afspraak bij de DA... Dus allemaal duimen voor mij en vooral voor Leila.. Dat zij nog gewoon mama mag worden...

Mogen de katten elkaar helemaal niet zien? Of dat wel... Met een hek ertussen ofzo... De poes is eigenlijk de gehele dag op de boven verdieping en de kater op de benede verdieping... Komen ze dan wel met elkaar geur in contact?

Samengevat komt het hierop neer toch:
Zwanger of niet zwanger.. Ong. een maand geen contact met elkaar laten hebben..
Poes (evt. na zwangerschap) laten steriliseren en dan langzaam weer wennen...

Nou ik heb in ieder geval een maand de tijd om het forum acceptatie eens door te spitten en dan maar weer eens verder kijken...
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Om zo min mogelijk stress te hebben voor de zwangere poes mogen ze elkaar niet zien en ruiken. Daar wordt ze alleen maar gestressed van.

Er zijn vervolgens twee mogelijkheden:

Poes is zwanger - apart houden tot de kittens oud genoeg zijn om het huis te verlaten (13 weken). Voor die tijd opnieuw introduceren levert alleen maar meer stress op omdat ze haar kittens zal willen verdedigen. Sterriliseren kan natuurlijk al wel eerder!
Poes is niet zwanger - sterrisileren en rustig beginnen met introduceren. Niet in een keer bij elkaar in de kamer gooien, want dat lukt niet. Dat moet je echt met beleid doen. Er staan hier al genoeg voorbeelden van hoe het wel moet. Belangrijkste is : GEDULD

Succes!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Nee, echt scheiden, geen geur, geen zicht. Dat beetje geur dat je meebrengt, is niet zo'n ramp, maar niet rechstreeks aan elkaar ruiken en geen dekentjes wisselen.
Dat zijn zaken (en dat hek) die bij de herintroductie horen.

Ik zou zowiezo ze een paar weken apart houden, omdat ze nu elkaar kennen en elkaar met iets negatiefs gelinkt hebben. Het lijkt me gemakkelijker om gewoon volledig opnieuw te beginnen dan dat te proberen rechttrekken...
Er zijn voorbeelden van vechtende katten die met succes geherintroduceerd zijn, na ze eerst een tijd apart gehouden te hebben. Zo kan je met een schone lei beginnen. ;-)
Hajar
Kitten

Bericht door Hajar »

Hallo allen,

Ik kom net bij de DA vandaan, en heb daart niet zulk leuk nieuws ontvangen.. :(
Leila heeft haar kittens verloren.. Of geabsorbeerd zo als de DA het noemde...

Zoals in mijn eerste bericht al verteld is Leila een aantal weken geleden bij mij binnen komen lopen.. Zij was toen al zwanger.. Het schijnt dat als de poes een omgevingsverandering meemaakt, dat zij of haar lichaam de kittens dan kan afstoten... Het lichaam vind het dan niet gewenst om kittens te krijgen.. Dit is waarschijnlijk hetgeen wat er is gebeurd... Op de echo waren nog wel 'restanten' te zien en haar melkklieren waren nog actief...

Ik heb nu Galastop mee gekregen, dit zorgt ervoor dat haar buikje/baarmoeder wordt gereinigd en dat de melkproductie wordt stop gezet.. Als alle zwangerschapsverschijnselen zijn verdwenen moet haar agressie naar de kater ook minder worden...

Wanneer Leila weer helemaal zwangerschap vrij is :p , mag ik Leila 'aanmelden' voor sterilisatie... Na de sterilisatie zou haar agressie nog minder moeten worden... Maar alleen bovenstaande is al een proces van enkele maanden (totaliteit)...

Als dit allemaal achter de rug is houdt ik jullie op de hoogte over de herintroductie van de katten ;)

Nogmaals dank voor al jullie adviezen en tips!

Groetjes
Hajar (Ikkuh) , Leila (poes) en Stitch (Kater)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Prima! Ik duim mee dat alles goed verloopt.
Het komt inderdaad wel meer voor dat ze door stress een miskraam krijgen. Heb je enig idee hoe oud ze is? Want erg jonge poezen hebben een verhoogde kans...

Laat maar iets weten na de sterilisatie en als je aan de herintroductie wil beginnen. Misschien kunnen we je daar wat in loodsen, als je dat graag hebt. ;-)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

En niet loslaten tot ze gecastreerd is!
Het absorberen van de kittens is wat anders dan een miskraam.
Ja het was duidelijk niet veilig voor haar met die kater in de buurt.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie