Ras of HTK-kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Wij zijn op zoek naar een lieve kitten.
Maar we zijn er nog niet helemaal uit of dit nu een HTK-kat moet worden of toch een raskatje. Kwa geld maakt het niet echt uit maar wat we max. te besteden hebben is ong.150 euro. Is daar een raskatje voor aan te schaffen (je weet natuurlijk wel wat beter wat je in de kuip hebt).
Tips?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ras of HTK-kitten

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
ik kan je maar één goeie tip geven, ga je eerst eens rustig inlezen op het forum want je lijkt me een kattenstarter, die nog niet goed weet wat ze wil.. bezoek eens een asiel, kijk eens wat je zelf te bieden hebt en gaandeweg zul je dan steeds beter weten of en wat en hoe..
bezoek ook eens een kattenshow, daar zitten diverse rassen. verdiep je eens in de karaktereigenschappen en korthaar, langhaar en er tussenin.. poes of kater, eentje of toch twee..
je opmerking dat je met een raskat wel wat beter weet wat je in de kuip hebt, kan ik niet helemaal volgen.
een asielkat is gecastreerd, gechipt, medisch helemaal in orde, geent, karakter bekend en zo meer. voor die euro 150,- heb je een prima asieltijger en een aantal kattenspullen zoals klimpaal, krabplanken, fleece bedjes, speeltjes, eet en drink en goed voer. raskatten zitten qua aanschafprijs ver daar boven..

idee?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: ras of HTK-kitten

Bericht door Gootje87 »

Een echte raskat is niet te koop voor 150 euro.
Ik zou dan zeker voor een kat uit het asiel kiezen als ik jou was, want er moet natuurlijk meer aangeschaft worden dan alleen de kat zelf en je moet ook rekening houden met dierenartskosten e.d. he?
Voor een echte goede raskat leg je minstens wel 300 euro neer. Dus dat zit er dan zowiezo niet voor je in. Bij een dierenasiel weten ze vaak ook van alles over het beestje.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: ras of HTK-kitten

Bericht door Spookysil »

Welkom op het forum.

Wat ik je aanraad is om naar een karaktertje te zoeken. Niet naar hoe het katje eruit ziet. Waarom? Omdat je er geen plezier aan beleeft als je een mooie raskat hebt die niet in je levensstijl past. Mijn advies is om in asiels te kijken, een paar fokkers te bellen en kijken naar een katje waar je verliefd op wordt ;) Ik wens je veel succes
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Cerna

Re: ras of HTK-kitten

Bericht door Cerna »

Een echte raskat (dus via een erkende fokker en niet via Marktplaats) kost op dit moment € 550,-!
Ik adviseer je om de adviezen van Adriana op te volgen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Anne »

Ik zou naar het asiel gaan en voor twee kittens gaan. Op dit moment lopen ze weer vol met oepsnestjes dus keuze genoeg daar!!
Mocht je toch voor een raskitten gaan, neem er dan twee!!
Dat is voor hun zelf veel beter, ze leren van elkaar, houden elkaar bezig, verzorgen elkaar
Hier op het forum staan verschillende verhalen van mensen met maar 1 kitten en dat werd geen succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Als je echt maar 1 kat wil, er zijn ook katten in de asielen die niet met soortgenoten om kunnen. Dan kan je zo eentje halen.
Maar een kitten alleen houden vind ik inderdaad ook heel zielig. Ze kunnen absoluut niet tegen alleen zijn en gaan heel snel je huishouden slopen uit verveling...
Dat heb je een heel stuk minder met 2 kittens, en een volwassen kat zal dat ook niet meer gaan doen als je een kat kiest die bij je situatie past.
Een kat die soortgenoten gewend is en erg speels is, alleen nemen terwijl je fulltime werkt, is bv geen goed idee.
Eentje die echt niet met soortgenoten om kan en rustig is, kan daar dan wel weer voor. Al hebben die eenzaten meestal wel graag mensen om zich heen.
Geen enkele kat is graag alleen, welke verkooptrucs ze je soms ook wijsmaken...

Dus eerst kijken wat je eigenlijk voor kat wil en hoe je gezinssituatie is, en daarop gebaseerd kiezen welke kat geschikt zou zijn.
Ik hoop van harte dat je niet van het principe bent: ik wil 1 kitten, nee, 2 is te veel en ik ben nooit thuis, maar ik doe toch wat ik zelf wil. Dat zien we spijtig genoeg soms wel, en daar wordt niemand gelukkig van natuurlijk (jijzelf ook niet).
Maar goed, voor hetzelfde geld wil je gewoon het beste voor de kat en dat iedereen in huis gelukkig wordt, en kies je hetgene dat bij je past. Dit is geen vooroordeel of zo. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Adriana »

een kattenstarter zou niet aan kittens, eentje of twee moeten beginnen, vind ik.
kittens zijn een sloopbedrijf, je moet toch behoorlijk veel thuis zijn in het eerste half jaar is mijn ervaring en als je helemaal geen ervaring hebt met katten, dan krijg je zo ongeveer alles over je heen.
en dan denk ik aan stofwisselingsproblemen door voedsel, niet willen eten, te weinig willen drinken, op tijd castreren m/v, enten, ontwormen, ontvlooien. ik zie alle vragen al weer op ons afkomen.
je huis is nog helemaal niet ingericht op kattengestorm en bovendien is het eerste jaar van een kitten duur (voeding, dierenarts, spullen - eventueel maal twee..)
en nee! ik heb het niet over opvoeden, want dat kun je tot dat ze een half jaar zijn gewoon vergeten. bovendien hebben ze van hun moeder al opvoeding gehad en dat gaat door door aan 6/9 maanden. vandaar dat een solokitten heel erg ongelukkig kan zijn, want het mist erg veel en dat kan in de pubertijd/jong volwassenheid voor grote problemen zorgen. voorbeelden zat hier..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Lovecat »

een kattenstarter zou niet aan kittens, eentje of twee moeten beginnen, vind ik.
kittens zijn een sloopbedrijf, je moet toch behoorlijk veel thuis zijn in het eerste half jaar is mijn ervaring en als je helemaal geen ervaring hebt met katten, dan krijg je zo ongeveer alles over je heen.
en dan denk ik aan stofwisselingsproblemen door voedsel, niet willen eten, te weinig willen drinken, op tijd castreren m/v, enten, ontwormen, ontvlooien. ik zie alle vragen al weer op ons afkomen.
je huis is nog helemaal niet ingericht op kattengestorm en bovendien is het eerste jaar van een kitten duur (voeding, dierenarts, spullen - eventueel maal twee..)
Nu ja, het meeste geldt ook als je voor het eerst oudere katten neemt. Die moeten ook ontwormd en ontvlooid worden, kunnen rare ziektes krijgen enz.
Ik zou niet weten waarom je als beginner geen twee kittens zou kunnen nemen. Ik zou wel rekening houden met het feit dat twee kittens veel energie hebben en je wel veel tijd in ze moet steken, maar als je je daar op instelt, kan het naar mijn idee prima. Maar ja, ik ben dan ook zo'n 'starter' met twee kittens ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Adriana »

;-) kijk misschien even in je eigen topic 'wie kan Dexter aan?' ..............
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 62&t=22340
en dan kan ik me ook nog de nodige stofwisselingsproblemen herinneren, toch?
dat is bij een jong volwassen kat al een stuk rustiger, die is gecastreerd, uitgestuiterd, ingesteld op bepaald voedsel en mentaal ook wat rijper/volwassen en dat is een heel verschil met een kitten dat bv met klauwtjes uit in je gezicht springt..
maar het is slechts mijn mening, missch op basis van de nodige ervaringen.. ;-) en ik schrijf ook niet dat het niet kan, maar het lijkt me voor mens en dier niet zo handig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Lovecat »

dat is bij een jong volwassen kat al een stuk rustiger, die is gecastreerd, uitgestuiterd, ingesteld op bepaald voedsel en mentaal ook wat rijper/volwassen en dat is een heel verschil met een kitten dat bv met klauwtjes uit in je gezicht springt..
Ik wil zeggen dat dit niet allemaal hoeft te gelden voor een volwassen kat. Er zijn vele volwassen katten die nog gecastreerd moeten worden, verschillend soort voedsel hebben gegeten of op hun 4e drukker zijn dan miJn Dexter van 1 jaar nu is... Dus met twee kittens KUN je makkelijker af zijn dan een volwassen kat(ten), het ligt maar net aan welke kat/kitten situatie enz.

En Dexter is wel even een geval apart... Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt met een kat of kitten. Ik snap ook niet zo goed waarom je dat topic aanhaalt, want ik ging juist op zoek naar een maatje voor Dexter om hem gelukkig te maken, wat heeft dat te maken met dat je beter geen twee kittens kan nemen als starter? (Of bedoel je beter geen kitten alleen nemen? want dan ben ik het met je eens..)
Stofwisselingsproblemen? Geen idee, nooit last van gehad hier hoor..

Achja, en al die 'ervaringen' waar je over spreekt, ik leef nu al 26 jaar samen met katten, dus ik ben ook wel wat gewend. Je hoeft geen 60+ te zijn om goed voor je katten te zorgen he..
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Ik denk dat ik inderdaad voor een asielkitten ga. En ja ik wil toch wel echt beginne met een kitten en heb mijn huis er al helemaal op ingericht. Zit nu wel heel erg te twijvelen door al die reacties 1of 2??
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Lovecat »

Ik zou je, en dat is gebaseerd op mijn ervaring, er twee nemen...

Op dit moment gaan de asielen vol stromen en ik denk dat je echt veel plezier gaat beleven aan twee kittens! Adriana verwees niet voor niks naar 'mijn topic', ik heb eerst 1 kitten genomen vorig jaar, maar met een tweede kitten erbij was het helemaal fantastisch!

Ik zou je twee kittens adviseren... Zeker als je er op ingesteld bent; laat de pret beginnen!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pearlsofpassion »

2 kittens is gewoon 1000 keer fijner dan 1tje alleen. Zeker voor de kittens zelf, maar zeker ook voor jou!!
En los van de voordelen en het plezier dat je aan 2 kittens beleeft, zijn er vele nadelen aan een kitten alleen.
Een kitten die je alleen laat opgroeien krijgt vaak te maken met verveling en eenzaamheid (die ze dan afreageren), maar vooral, leert nooit wat het is om echt kat te zijn. Het is heel triest, maar katten die als kitten alleen opgegroeid zijn, kunnen op latere leeftijd totaal niet meer met andere katten om.
Bovendien is een kitten met een speelmaatje gewoon gelukkiger en emotioneel evenwichtiger. Hij kan volledig zichzelf worden en uitgroeien tot een zelfzekere en spontane kat, zonder probleemgedrag. Hij zal ook gemakkelijker speels en actief blijven omdat hij lekker in zijn vel zit en zich niet steeds op zichzelf bezig houden. En dat is natuurlijk ook gezonder (strakke lijn en lekker actief) dan een luie kat.
Bovendien is het gewoon super fijn om iemand in huis te hebben die je volledig begrijpt en waar je lekker bij kan slapen en mee knuffelen.
Met mensen is dat anders, maar dat is niet slechter... Alleen kan je als mens nooit een andere kat vervangen. En de meeste katten houden van beide: en katten- en mensenaandacht en knuffels. ;-)


Ik wil daarmee niet zeggen dat elke solo-kitten probleemgedrag gaat vertonen, en als dat over is, lui wordt. Maar de voorbeelden zijn wel talrijk.
En zelfs als het goed gaat, kan ik mij niet voorstellen dat het katje even gelukkig is als een katje dat met een speelkameraadje opgroeit. Maar dat is mijn mening, uit mijn ervaringen. Ik wil nooit meer een kitten alleen...
Een kat is een sociaal dier, en ik zou persoonlijk nooit een dier proberen kneden naar mijn eigen wensen. Als ik een dier in huis haal, wil ik dat de alles bieden zodat het volledig zichzelf kan zijn, anders begin ik er niet aan. En bij een kitten hoort daar een speelkameraadje bij...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Anne »

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande dames.
Lees er maar eens een paar topics over, hoe kittens die alleen gehouden zijn uitgroeiden gefrustreerde katten die uit wanhoop alles aanvloog wat maar bewoog, oa mensenhanden en mensen benen.
Daarnaast leert een kitten van een andere kitten tot hoever ze kunnen gaan met spelen, krabben e.d.
En als je ziet hoe ze lekker samen slapen....dan weet je waarom je het doet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie