Zwerfkat terroriseert mijn kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Isolde
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:22

Zwerfkat terroriseert mijn kat

Bericht door Isolde »

Hallo! Ik heb me speciaal ingeschreven op dit forum omdat ik met een groot probleem zit...

Ik heb een kattin van vier jaar oud. Al sinds ze klein was, is ze nooit erg weerbaar of territoriaal geweest - altijd als er een vreemde kat in de tuin is vlucht ze gewoon naar binnen. Soms komen er zelfs vreemde katten binnen in huis en ze doet er niets aan, we merken het dan enkel omdat het luikje plots kleppert als wij binnenkomen. Ze is dan ook altijd heel getraumatiseerd, ook al heeft de vreemde kat haar helemaal niets gedaan, ze wil dan meteen naar boven. Echt een probleem is dit echter nooit geweest, want de meeste katten waren het heel snel beu en bleven na een paar dagen gewoon weg.

Nu is dit probleem echter volledig uit de hand gelopen. Er is nu namelijk een zwerfkat, ik denk dat het een katinnetje is van nog geen jaar oud, die constant bij ons binnenkomt en heel de tijd in onze tuin rondhangt. We hoopten dat het vanzelf zou loslopen, maar die zwerfkat heeft mijn kat al verschillende keren aangevallen en het eindigde er telkens mee dat mijn kat het onderspit moest delven (hoewel ze een stuk groter is dan die zwerfkat). Nu durft mijn kat bijna niet meer naar beneden en al helemaal niet meer in de tuin. We hebben nu het luikje op slot gedaan, maar dat houdt die zwerfkat natuurlijk enkel uit het huis. Mijn kat heeft een kattenbak, nog vanuit de tijd dat ze klein was en veel binnen zat, maar daar plast ze kennelijk niet meer graag in, enkel kakjes doet ze daar spontaan in. Daarnet nog heeft ze op mijn gitaarzak geplast :-(

Mijn probleem is dus dubbel: agressie van een zwerfkat naar mijn kat toe + het feit dat mijn kat niet in haar bak plast. Kan iemand tips geven om:
1) mijn bang kattinnetje weerbaarder te maken?
2) eventueel vrede te stichten tussen de twee katten? (we willen die kat zelfs in huis nemen, als ze maar stopt met onze kat aan te vallen)
3) ervoor te zorgen dat ze enkel nog in haar bak plast als ze binnen is?

Nu al heel erg bedankt! Ik weet me echt geen raad meer...
Stress - a waste of nap time.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwerfkat terroriseert mijn kat

Bericht door pearlsofpassion »

De kat buiten houden kan waarschijnlijk enkel maar door ofwel het kattenluik dicht te houden, ofwel de tuin af te zetten zodat de kat er niet in kan.

Het plasprobleem kan je oplossen door een kattenbak bij de plaatsen. Waarschijnlijk lost dat het probleem al op. Tenminste, als er geen andere katten in huis komen plassen, want dan valt er niets aan te doen.
Ook als er katten tegen de achterdeur gaan plassen, kan het zijn dat jouw kat gaan tegenwerk bieden. In dat geval kan je op die plaats een bak plaatsen, zodat ze daar in gaat.

Je kat laten wennen aan de andere kat zal niet kunnen. Ze is als solo-kat opgegroei, begrijpt haar soortgenoten niet meer en daarbij is al meermaals duidelijk geworden dat ze geen andere katten rond zich wil. Ze kan er niet mee om.
Dat kan je niet zomaar veranderen.

Je zou kunnen proberen met middelen tegen de stress om haar zelfzekerder te krijgen, maar als ze van zichzelf altijd wegloopt en niets doet, is er weinig kans dat dat gaat werken.

Ik heb zelf ook zo'n poes (Kleintje), maar zij is wel opgegroeid met andere katten. Ze heeft gewoon 3 jaar alleen geleefd (van 2-5 jaar) en heeft daarin ook slechte ervaringen opgedaan en daardoor bang is van andere katten. Maar kattinnen jaagt ze wel de hof af, katers heeft ze bang van, maar gaat niet zomaar lopen.
Het samenleven met mijn andere katten is echt niet zomaar gegaan, we zijn er een jaar aan bezig geweest voordat het leefbaar was (ik wist niet dat Kleintje een solo-kat was toen ik Cuzco in huis haalde). Het is een heel lang verhaal, maar ik zou het je niet aanraden. Je poes zal het gelukkigst zijn als ze alleen blijft, daar ben ik van overtuigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Isolde
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:22

Re: Zwerfkat terroriseert mijn kat

Bericht door Isolde »

Ok, bedankt. Ik zal eens proberen wat het geeft als ik een bak bijzet.

Jammer dat er aan die zwerfkat niets te doen is, maar mijn kat zal zich dan maar aan het leven binnen moeten aanpassen zeker?
Edit: we wonen namelijk in een rijhuis, het zou bijzonder moeilijk zijn om onze tuin af te zetten...
Stress - a waste of nap time.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwerfkat terroriseert mijn kat

Bericht door castratenkoor »

Ik woon ook in een rijtjes huis, 14 stuks aan elkaar geloof ik. Mijn 8 katten hebben een kattenren van 1,5 bij 10 meter, waar ze via een luikje in kunnen. Zoiets zou je kunnen over wegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwerfkat terroriseert mijn kat

Bericht door pearlsofpassion »

Als je wil kan je altijd eens in het topic 'kattenren' kijken. Daar staan heel wat tips om een tuin af te zetten en een aantal voorbeelden.
In een rijhuis lijkt het mij net gemakkelijker dan in open bebouwing... Je kan altijd eens kijken. ;-)

Je zou ook het kattenluik kunnen weghalen als je een plekje buiten kan voorzien waar ze weg kan kruipen. Maar binnen laten wonen is ook een goede optie. Waarschijnlijk zal ze daarvan openbloeien als ze niet meer onder stress staat. Dan zal je wel wat met haar moeten gaan spelen zodat ze zich niet verveelt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Zwerfkat terroriseert mijn kat

Bericht door Aziraphale »

Isolde, als je een schutting hebt om je tuin heen of bijv. zelfs een heg, dan valt het prima af te zetten hoor! Toevallig heb ik net een foto van onze tuinafzetting (een rijtjeshuis maar wel op de hoek) geplaatst in het topic 'Auto's'.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Plaats reactie