Kat bijna extreem aanhankelijk

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Cooper
Huiskat
Huiskat

Kat bijna extreem aanhankelijk

Bericht door Cooper »

Ik woon samen met twee huisgenootjes en 1 kat, Cooper van bijna 4 jaar oud. We hebben geen tuin, alleen een balkon. Ik laat Cooper soms op het balkon, maar nooit lang. Cooper is mijn eigen kat, en ook heel erg op mij gericht. Dat is hij eigenlijk al vanaf het moment dat ik hem in huis nam, nu een ruim half jaar geleden. Om hem wat afleiding te bieden op de momenten dat ik niet thuis ben heb ik een andere kat erbij genomen, Balou. Balou heb ik echter weg moeten doen omdat hij zijn energie niet kwijt kon in ons appartement zonder tuin. Balou en Cooper konden het best goed met elkaar vinden. Het ene moment ging het beter dan het andere moment, maar ik trof ze geregeld in elkaar verstrengeld aan. Ook speelden ze vaak samen. Nu Balou weg is, trekt Cooper steeds meer en meer naar mij toe. Ook mijn huisgenootjes laat hij nu iets meer toe, vooral op de momenten dat ik er niet ben. Zo ontweek hij hen eerst als zij hem wilden aaien, maar zeker als ik er niet ben laat hij dat nu gewoon toe. En hij zoekt hen dan ook wat vaker zelf op.

Cooper is best een rustige kat. Sinds Balou weg is begint hij steeds vaker te mauwen. Dat doet hij bijvoorbeeld als ik even op de wc zit, dan gaat hij voor de deur zitten en blijft mauwen tot ik van de wc af kom. Of als hij beneden een deur dicht hoort slaan en dus weet dat er iemand thuis komt. Hij springt dan op de deur af, in de hoop dat ik het ben. Als ik het niet ben druipt hij wat teleurgesteld af. Vandaag was ik wat langer weg, en mijn huisgenootje zei dat hij heel onrustig was de hele dag en op een gegeven moment echt moest huilen. Ik weet niet in hoeverre katten dat kunnen? Toen ik thuis kwam werd hij al snel veel rustiger. In ieder geval: Cooper was dus altijd al aanhankelijk en dit gedrag is hem dus niet totaal vreemd, maar de mate waarin hij nu aankelijk is is wel degelijk heel anders dan toen Balou er nog was.

Mijn huisgenootjes zeiden dat ik hem wat minder aandacht moet geven, en dat hij dan misschien wel weer wat minder aanhankelijk zal worden. Zelf betwijfel ik of dit een oplossing is. Ik ben wel echt op zoek naar een oplossing, want het is voor mij heel belangrijk dat Cooper gewoon gelukkig is. Wat kan ik het beste doen?

Edit: het is trouwens niet zo dat ik hele dagen van huis ben. Ik studeer nog en mijn leven is dus wat onregelmatig, maar ik ben vaker thuis dan iemand die 40 uur in de week werkt.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: kat bijna extreem aanhankelijk

Bericht door pearlsofpassion »

Als je zelf je verhaal eens doorleest, dan is het toch duidelijk dat hij zijn vriendje mist? Dat geef je toch zelf al aan?

Dus hem negeren, gaat daar zeker niet aan helpen nee, integendeel! En daar maak je hem ook zeker niet gelukkig mee. Sommige katten hebben meer aandacht nodig dan andere. En katten hebben ook vaak een voorkeur naar personen. Op bepaalde personen zijn ze gek, en anderen zeggen hun niet veel. Sommige katten hebben zelfs voorkeur voor mannen of vrouwen. Daar valt ook niets aan te veranderen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cooper »

Ik weet dat Cooper Balou mist. Maar ik kan Balou niet terughalen, en dat zou ik ook niet willen trouwens. Hij had duidelijk behoefte aan een tuin, en dat heeft hij nu. Wat kan ik wel doen?
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Sluit me helemaal aan bij pearlsofpassion.

Bij het asiel zoeken naar een binnenkat die een goede match zou kunnen vormen met Cooper lijkt me een goed plan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Bericht door Cerna »

Misschien dat je een ander vriendje voor Cooper kunt zoeken, maar dan eentje met wat minder energie?
Een gecastreerde Brits Korthaar is meestal niet meer zo actief en wanneer je dan een herplaatser hebt, dan zijn ze ook niet zo duur, heb je achtergrondinformatie over de kat en zijn het meestal katten die gewend zijn aan andere katten en die gewend zijn om binnen te leven (of op een klein balkon).
Via http://www.[verwijderd].nl kun je kijken bij herplaatsers.
Cooper
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cooper »

Ik was zelf eigenlijk niet van plan om er een 2e kat bij te halen, om praktische redenen. Een kat extra kost meer, en ook is het moeilijker om een opvangplek voor 2 katten te vinden als ik wat langer op vakantie wil. Maar natuurlijk staat het belang van Cooper voorop, dus ik hou de optie open. Mijn huisgenootjes zeiden ook dat ik het misschien gewoon aan moet kijken en het dan misschien vanzelf over gaat. Zou dit kunnen?
Cerna

Bericht door Cerna »

Cooper klinkt een beetje als onze Cerná. Je schrijft dat je hem nu een half jaar hebt. Weet je iets over zijn voorgeschiedenis?

Ik zal je iets over Cerná vertellen; misschien dat je dingen herkent?
Cerná is als babietje gevonden in een doos samen met een paar broertjes en zusjes en bij het asiel afgegeven. Hier is ze door een medewerkster (onze vakantie-oppas vandaar dat wij het verhaal kennen) thuis met de fles grootgebracht en met 6 weken terug naar het asiel gebracht waarna ze na een aantal weken geplaatst werd bij een echtpaar.
Deze mensen werkten allebei 40 uur en Cerná zat de hele dag alleen (is bij jou gelukkig niet het geval). Wanneer ze 's avonds thuis waren, dan vond Cerná dat zij aan de beurt was. Ik weet niet hoe dat er uit zag maar wanneer het ging zoals later bij ons, dan hing ze dus de hele avond op schoot en het liefst bij die vrouw om de nek.
Dat vonden die mensen voor een uurtje wel leuk, maar niet de hele avond. Ze hebben het een half jaar aangezien en daarna Cerná teruggeplaatst in het asiel omdat ze "te aanhankelijk was". En zo kwam Cerná op mijn pad.

De eerste paar weken week ze niet van mijn zij (van mijn man moest ze niets hebben). 's Nachts sliep ze naast me onder de dekens, pootjes om mijn nek heen en sabbelde op mijn pyama.
Echter, doordat er nog meer katten (4) in huis waren, werd het aanhankelijk-zijn langzamerhand iets minder obsessief. Ze speelde met de andere katten, lag naast hen, likte ook hen en het vrouwtje bleef belangrijk maar de aandacht werd nu wat meer verdeeld.

We zijn nu 11 jaar verder en Cerná ligt 's avonds nog graag dicht bij me, maar overdag heeft ze haar eigen dingen. Afgelopen maand was ze ziek (eerst keelontsteking, later een operatie ivm chronische tandvleesontsteking) en dan wordt ze weer dat aanhankelijke poesje zoals in het begin. Ze week weer niet van mij zij, sliep weer de hele nacht tegen me aan en wilde voortdurend gerustgesteld en getroost worden.

Of het dus over zal gaan, kan ik niet zeggen maar wanneer Cooper ook een flessenkitten is geweest, ben ik bang dat alleen een vriendje er voor kan zorgen dat hij niet alleen gericht op jou blijft. En misschien willen je huisgenoten wel voor de kat(ten) zorgen wanneer je op vakantie wilt?
En natuurlijk zijn twee katten duurder dan een kat, maar dat geldt eigenlijk alleen voor dierenartskosten. Voor het eten en grit zul je maar iets meer kwijt zijn.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Toen k Moos z'n zusje had moeten laten inslapen werd Moos ook zo'n beetje als jouw Cooper.
Terwijl de twee echt elkaar niet echt lagen, ze accepteerden elkaar.
Ik heb dit niet heel erg lang aangekeken, gewoon weg omdat ik het zo sneu vond voor Moos.
Hij was tenslotte opgegroeid met andere katten om hem heen. En nu had hij alleen mij nog.
En ja, buiten het feit dat ik 40 uur werk, ik kan nooit een kat vervangen.
Dus ik nam er een kat uit het asiel bij.
Ik heb er nu een derde kat bij (niet dat jij dat moet doen, de derde kat heeft een andere rede), en ik merk dat Moos echt een stuk minder aanhankelijk is. Nog steeds wel.
Maar een stuk minder dan toen we met z'n tweetjes waren.

Ik ben normaal niet zo van het aan prijzen van een tweede kat.
Maar ik denk in dezen dat het Coopertje wel zal helpen.
En een tweede kat is qua kosten niet zo gek veel duurder.
Meestal zijn ze niet tegelijkertijd ziek. Alleen de entingkosten zullen opvallen (een maand van te voren proberen wat geld weg te leggen en dan de maand erop heb je twee entingen bij elkaar)..
Qua eten en kattenbak valt het echt wel mee.
Denk er maar een keer serieus over na.
In het asiel zitten zulke leuke beestjes. Ook die rustig zijn en niet gewend zijn aan een tuin.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cooper
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cooper »

@Cerna, ik heb Cooper uit het asiel en weet helemaal niets over zijn verleden. Cerna was wel heel erg aanhankelijk zoals jij haar beschrijft. Cooper gaat wel steeds meer die kant op, maar hij hangt niet om mijn nek ofzo.

@MarjanR, wat in mijn verhaal maakt voor jou precies het verschil dat je normaal gesproken niet zo bent voor het aanraden van een tweede kat, maar dat nu wel doet? Misschien een stomme vraag, maar juist door door te vragen bij jullie probeer ik een weloverwogen besluit te nemen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een mens kan een kat nooit datzelfde bieden als een andere kat.
Juist doordat Cooper een poos een vriendje had waar hij zelfs mee verstrengels lag, mist hij dat nu heel erg. Mijn advies zou ook zijn een tweede kat. je loopt het risico dat hij steeds gefrustreerder raakt en ongewenst gedrag gaat vertonen zoals mensen aanvallen en wildplassen, extreem spullen slopen enz enz.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Onze flippie heeft hetzelfde. In het asiel vloog ze al meteen bij ons in de nek en bleef ze liggen en kopjes geven.
Zij heeft tijdelijk een vriendje gehad (maar dat is overleden en vanwege de FELv mag flippie nu geen vriendje meer). Toen hing ze veel minder aan ons. Nu ze weer alleen is, lijkt het alsof ze de hele dag op ons heeft zitten wachten. Bij thuiskomst wijkt ze niet meer van onze zijde. Ze loopt continue in de weg, struikel regelmatig over haar. Ik laat haar dan ook maar in mijn nek liggen, dan kan ik niet over haar vallen, maar je huishouden doen met een katteboa om je nek is niet handig. Ik heb het idee dat ze alleen thuis niet veel onderneemt. Als wij thuis zijn vliegen de muizen rond, als ik thuis kom ligt alles nog net als wanneer ik vertrok.
Mijn man is een maand thuisgeweest (was wel veel aan het klussen maar toch meer in huis als nu hij weer werkt), toen was het gedrag weer ietsie minder. Nu is hij 2 dagen aan het werk en gisteren was het al weer heftig. Hij zat nog niet op de bank om te gaan eten of alles vloog alweer door de kamer. De muizen waren niet aan te slepen, ze gooide ze op zijn bord en bleef hem aanstoten dat hij moest spelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Je hebt Cooper uit het asiel, dus je weet niet veel van zijn verleden.
Maar zoals je hem omschrijft toen Balou er was, helemaal verstrengeld met elkaar liggen, doet mij vermoeden dat Cooper sociaal is opgegroeid. Met andere katten.
Die mist hij nu en ziet jou als hele grote rare kat die op twee benen loopt en op een belachelijk uitziende kattebak z'n behoefte doet.
Ik herken Moos z'n gedrag in Cooper z'n gedrag.
En ik zag Moos z'n gedrag veranderen de dag dat ik Teun in huis haalde.
Hij heeft een sparringspartner aan wie hij z'n kattenverhalen weer kwijt kan.
En ik voel me minder bezwaard de deur uit te gaan 'smorgens.

Dinie geeft aan dat Cooper wellicht met gedrags problemen kan gaan kampen.
Daar ben ik het wel mee eens, al vermoed ik dat Cooper eerder wegkwijnt dan dat hij dingen zal gaan slopen oid. Anders had hij daar -denk ik- al eerder mee begonnen.
Maar ik kan het mis hebben.
Maar hij geeft nu wel heel duidelijk aan dat er iets is. Het is mooi dat je huisgenoten jou dit kunnen vertellen.
Binnenkort zitten de asielen weer vol met kittens. Ga eens kijken.
Hoewel ik vermoed dat Cooper het heel goed zal accepteren wanneer je een iets oudere kat in huis haalt.
Volgens mij is Cooper een brok liefde.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cooper
Huiskat
Huiskat

Re: Kat bijna extreem aanhankelijk

Bericht door Cooper »

De afgelopen twee dagen is Cooper weer een stuk rustiger. En ja, ook de afgelopen twee dagen ben ik een paar uur van huis geweest. Hij loopt nog steeds regelmatig achter me aan en zoekt me vaak op, maar het is niet te vergelijken met 3 dagen geleden. Toen was ik ongeveer 9 uur weg, dus dat is ook wel wat langer. Verwarrend dit. Misschien is het toch van tijdelijke aard? Of is dit een vraag tegen beter weten in?

@MarjanR, Cooper is inderdaad echt een lieverdje.
Cerna

Bericht door Cerna »

De toekomst zal het leren..............
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik vind jouw verhaal over Cooper maar zielig. Jij ziet alleen zijn gedrag, wat duidelijk aangeeft dat hij zich eenzaam voelt, alleen maar als je thuis bent. Je hebt geen idee van zijn eenzaamheid als hij weg is. Kortom, doe er wat aan!! Natuurlijk brengt een twede kat kosten met zich mee,
maar jij hebt ooit de verantwoordelijkheid genomen voor een huisdier en daar moet je goed voor zorgen!!!
kattenbakken kun je ook twedehands kopen en alleen extra voer/grit plus een spaarpot of verzekering voor de dierenarts!!
Daarnaast zou je kunnen informeren uit het asiel waar je Cooper vandaan hebt,
welke kat het beste voor hem zou zijn.
Neem dan een kat die gewend is om binnen te zijn!
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie