Binnenkort twee kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
axxell
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2011 12:40

Binnenkort twee kittens

Bericht door axxell »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Alix en woon sinds kort samen met mijn vriend. We hebben allebei altijd al een liefde voor katten gehad maar vanwege een allergie in de beide families hebben we er nooit kunnen aanschaffen. Nu we samen wonen is een logisch gevolg dat we eindelijk eigen kittens willen. We hebben ondertussen contact met een familie waarvan de poes zwanger is. Ze kan eigenlijk elk moment de kittens krijgen.
Nu hebben we alleen een vraag; wat is beter? We zijn er sowieso al van overtuigd dat twee kittens beter is als 1 omdat we allebei gewoon werken. Ik heb me ook al aardig ingelezen wat betreft de opvoeding van kittens maar ben eigenlijk benieuwd of er een verschil in gedrag is qua sekse.
Dus is het beter of 2 broers, 2 zusjes of een broer en zusje te nemen? Het is natuurlijk afhankelijk van welke kittens geboren gaan worden maar ik vroeg me af of hier iets over bekend is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
Alix
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Binnenkort twee kittens!

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en wat leuk en goed dat jullie voor twee kittens hebben gekozen.
het is meestal zo dat wanneer kittens in een nest erg close met elkaar optrekken, de fokker die kittens ook het liefste samen plaatst, dus overleg even daar..
laat de kittens zo lang mogelijk bij de moeder - ongeveer 13 weken - die zorgt, samen met de broertjes en zusjes voor de voeding en de opvoeding.
mijn ervaring met kleuterkatten is dat je tot ongeveer de zesde maand weinig kunt opvoeden, als dat uit verbieden bestaat. ze hebben er geen besef van, worden schichtig of gewoon bang en bedenken iedere dag wat anders, dus je kunt aan de gang blijven.
kittens zijn een sloopbedrijf, dus zorg intussen dat je huis catproof is. goeie klimboom, verticale en horizontale krabplanken of een lekkere krabton, leuke verstopplekjes en een aantal lekkere slaapplekjes.. ook niet verkeerd.
katten willen graag ook hoog zitten dus ruim de bovenste boekenplank maar uit, anders doen zij het wel voor je.
en verder staat zo ongeveer alles wel in de topics meermalen beschreven en omdat je toch moet wachten, hebben jullie zat tijd om die door te lezen..
enne, met twee kittens dus minstens drie bakken op verschillende plaatsen..
veel plezier met de voorpret!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door nellebel »

ga lekker kijken als ze zijn geboren. dan zie je waarschijnlijk meteen de 2 dotjes die jou het meeste aanspreken. Na een aantal weken weten ze ook meer van hun karaktertje.
als je van beide sekses 1 pakt, moet je alleen erop letten dat je ze op tijd laat helpen om nestjes te voorkomen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Gootje87 »

Hoi Alix,
Ik had hetzelfde probleem als jullie, ook allergie in de familie en nu woon ik ook met mijn vriend (alleen die vind katten niet zo... ik heb hem overgehaald :)) En ik ga 7 april ook 2 kittens ophalen uit hetzelfde nest. Broertje en zusje, die speelden allebei veel met elkaar. Je moet alleen inderdaad op tijd laten helpen! Kwa gedrag maakt het volgens mij niet uit of je een mannetje of vrouwtje neemt. Mannetjes KUNNEN wat aanhankelijker zijn, maar dat kunnen net zo goed vrouwtjes zijn (stond in mijn kattenboek :P) Dus ik vind het leuk dat ik 2 verschillende geslachten heb, kijken wat het verschil is :)
Wat betreft het opvoeden, ik weet dat ze niet echt op te voeden zijn en er gaat uiteraard iets stuk, maar heb zelf 10 dagen vrij om ze aan het huis en aan mij te laten wennen en natuurlijk wel soort regels te leren. Dat ze niet op het aanrecht mogen bijvoorbeeld. Ik heb zelf (nog) maar 1 kattenbak, aangezien broertje en zusje bij de fokker ook samen op de bak gingen. Ik merk het vanzelf als er nog 1 bij moet, dan kan ik die altijd nog aanschaffen maar ik probeer het eerst met 1.
Wel spannend he :)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Aziraphale »

Ooh leuk, en nu alvast voorpret. Wat goed dat je je alvast komt inlezen etc. Welkom hier!
Ik heb zelf een kater en een poes als kitten in huis genomen. Ze zijn geen familie en 'kenden' elkaar net 3 minuten (in het asiel). Maar ze zijn de dikste vrienden ;) Ik vind de combi kater/poes nu erg leuk! Hun karakters passen leuk bij elkaar.
Ik zou inderdaad kijken bij het nest en dan weet je het waarschijnlijk vanzelf wel, welke twee jullie het meeste aanspreken.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Adriana »

Gootje87 schreef:heb zelf (nog) maar 1 kattenbak, aangezien broertje en zusje bij de fokker ook samen op de bak gingen. Ik merk het vanzelf als er nog 1 bij moet, dan kan ik die altijd nog aanschaffen maar ik probeer het eerst met 1.
enig idee hoeveel poep en plas er per etmaal uit twee katten komt? met één bak verplicht je ze dus altijd als ze op de bak gaan door de stront en plas te baggeren, tenzij je die bak 6 keer per etmaal leegt en schoonmaakt. bovendien poepen katten vaak nadat ze geplast hebben en willen dat vaak op een andere bak doen.
1 bak per 2 katten is dè manier om een onzindelijke kat te kweken. de ervaringsregel is éen bak meer op verschillende plaatsen dan het aantal katten om te beginnen en dan zou je altijd nog terug kunnen (maar dat wil je echt niet...
lees de topics over onzindelijke katten er maar op na en kijk even hoeveel ergernis en gedoe en tijd het kost om dat weer in het gareel te krijgen..
bv dweilemmers van Blokker of een speelgoedkrat is goedkoop en uitstekend te gebruiken als kattenbak, dus het hoeft echt niet groot en duur te zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door JLC »

Mij bevalt de combi poes / kater prima. Jaap en Lizzie kwamen uit hetzelfde nestje. Het gaat prima hier. Af en toe hebben ze wel wat onderlinge irritaties, maar dat komt ook bij mensen voor. :) Ik zou in ieder geval voor twee kattenbakken gaan. Lizzie en Jaap zijn overigens nog steeds in staat om een kattenbak te delen, maar twee geeft toch meer rust.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
axxell
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2011 12:40

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door axxell »

Bedankt voor de reacties.
Mijn vriend en ik willen sowieso 1 of 2 weken vrij nemen om de kittens goed aan ons en aan ons huis te laten wennen. Ik denk dat we het beste nog eventjes moeten afwachten tot ze geboren zijn (maar het duurt zo lang ;-) ) en kijken met welke we een klik vertonen en welke kittens goed met elkaar op kunnen schieten. De mensen die de kittens krijgen geven aan dat ze vanaf 10 weken bij haar weg mogen. Ik heb al begrepen dat dit te vroeg is dus zal dit met ze bespreken of het ook later mag/kan.
Vanaf nu gaan we ons goed inlezen en genieten van de voorpret! (Namen verzinnen bijvoorbeeld!)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Gootje87 »

Hmm.. tja, ik wil liever geen open kattenbak omdat dat toch gaat stinken?? Ik heb een vrij grote met filter e.d.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door ayla »

ik had altijd een dichte staan met filter. Doordat Garfield blaasproblemen heeft nu een open bak en ik moet zeggen, stinkt bijna niet. Ik vind zelf dat deze minder stinkt dat met een kap. De kap houd de geurtjes binnen tot de stank echt heel erg is. moet je dus nagaan dat je kat altijd op een stinkend toilet zit...
nee ik ben helemaal om en ga voor de open bak. Zo zie ik ook meteen of en wanneer er gepoept/ geplast is en hoe dit er uitziet.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Gootje87 »

Ja, als ik alleen in huis had gewoond dan had ik het ook niet erg gevonden, maar vriendlief "heeft niks met katten" zoals hij het zelf zegt (weet zeeeeker dat ie t leuk vind als ze er eenmaal zijn, want zo ging het immers ook bij de konijnen ;-) ) en ik moet dus ook een beetje rekening met hem houden. Mocht het allemaal niet werken kan ik nog switchen.
Ik lees in dat kattenbaktopic toch ook wel eens dat er 2 katten op dezelfde bak gaan hoor, als mijn katten nou kieskeurig gaan doen enzo kan ik er wel een bij proppen. Moet dan wel bedenken waar ik hem zou zetten, zo'n grote keuken heb ik niet... :-|
Het kan toch ook liggen aan het voer wat je je katten geeft hoevaak ze een drol draaien of niet? (misschien kan ik dit beter in een ander topic zetten)
Maar misschien ook handig voor Alix om te weten. Neem jij 1 of 2 kattenbakken Alix?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan kijken hoe ze het doen.
Bij katten die alles mooi dichtleggen, is een bak met kap en filter en deurtje dan natuurlijk (hier is dat al jaren kapot...) heel goed werken. Maar hier leggen de twee jongens het niet zo goed dicht en ze vinden een deurtje maar niets.
Ik heb dus een open en overkapte bak (die laatste is Kleintje gewend en ze plast soms graag tegen de rand) en in de open bak kunnen de jongens het veel beter leren dichtleggen. Ze kunnen er dan uit komen en rondlopen en zo beter manouvreren. Vroeger stonk het dus meer dan nu.

Ook het voer maakt enorm veel verschil. Sinds ik goed voer geef, komt er geen geur meer uit de bak terwijl het voorheen ook steeds heel hard stonk toen er net eentje geweest was.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Sannie_xx »

Ik heb ook een overdekte bak, maar geen klepje ervoor want dan kan er helemaal niks meer uit qua lucht. Ik had eerst ook een open bak toen ze kittens waren. Maar naarmate ze ouder werden gingen ze ontzettend fanatiek graven en dan gooiden ze alle grit overboord. Nu met een overkapping houd dat het meeste tegen --> dan klettert alles mooi tegen de kap aan haha

Overigens heb ik 1 bak voor de twee katten en dat gaat prima, maar mijn vriend heeft twee bakken want anders plast 1 kat er gewoon doodleuk naast. Dus tsja het ligt inderdaad aan hoe je katten ermee om (willen) gaan.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Catfish »

Wat leuk dat je voor twee kittens gaat, en wat goed dat je je zo inleest!
Die twee gaan echt veel aan elkaar hebben.
En goed dat jullie een tijdje vrij nemen als ze komen!

Ik heb zelf alleen katers, maar dat is persoonlijk. Ik heb ook wel de combi poes en kater gehad, maar ik vind de meeste katers knuffeliger, zachtaardiger. Maar ja, dat is uiteraard ook geheel afhankelijk van de individuele karakters van de kittens, en die zie je pas na een paar weken. Vraag dus of je later mag kiezen, met een week of 5 ongeveer.

Ik heb twee hele grote bakken, met deksel maar zonder deurtje. Zorro doet het graag met z´n hoofd uit de bak. :lol:

En wat Adriana zei, kittens zijn een sloopbedrijf.......... Maar wel hele leuke!

Geniet van de voorpret!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door nellebel »

Hier ook bakken met de kap erop, anders gaat ze er niet op, vind ze niet fijn om open en bloot te zitten. Ook net als zorro soms met het koppie eruit. en ze plast tegen de rand 9dus zonder kap, over de rand).
Geniet van de komst van je kittens, en zodra je vriend die ziet, is hij binnen een uur om. wedden. en dan is hij ook een kattenvriend.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie