Een nieuwe kater naar buiten laten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Pataya
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2011 16:43

Een nieuwe kater naar buiten laten

Bericht door Pataya »

Ik ben een nieuwe gebruiker hier en hoewel ik me realiseer dat deze vraag wel vaker voorbij komt (ja ik heb de zoekfunctie gebruikt, :P) ben ik op zoek naar wat advies op maat. Het wil namelijk zo dat ik en mijn huisgenoot zo'n anderhalve week geleden een mooie witte kater uit het asiel hebben opgehaald. Hij is nu bijna zes jaar oud en een soms wat eigenzinnig maar wel erg lief beestje.

Bij het asiel hebben wij aangegeven op zoek te zijn naar een redelijk zelfstandige kat omdat zowel ik als mijn huisgenoot op werkdagen pas na 6en thuis komen. Met dit in het achterhoofd werden wij voorgesteld aan Zwano en we waren eigenlijk direct verkocht. Zwano was de baas in het asiel en liet de andere katten dat herhaaldelijk weten, maar was bij ons mensen hartstikke lief. We hebben hem mee genomen en Zwano is hier in huis ook direct op zijn gemak gebleken. Van zijn agressiviteit jegens andere katten is niets te zien (we hebben dan ook geen andere huisdieren) en hij zoekt constant mogelijkheden om bij ons op schoot te belanden en geknuffeld te kunnen worden. Dit gebeurde allemaal al luttele uren nadat we hem binnen hebben gebracht.

Nu wil de situatie echter dat wij (zoals ik reeds aangaf) overdag zelden thuis zijn en ik heb het gevoel dat Zwano dat maar niets vindt. Hij beschikt over een aardige portie energie en wanneer wij thuis komen zit hij reeds bij de deur op ons te wachten. Allemaal erg lief en schattig, maar eigenlijk kan ik niet wachten tot ik hem overdag de mogelijkheid kan geven naar buiten te gaan. Daarom heb ik wat met hem 'geoefend' en zijn we zowel gisteren als zoeven kort de tuin in gegaan.

Wij hebben een tuintje aan het water met schuttingen aan weerszijde. Zwano hobbelde bij het open doen van de deur de tuin in en snuffelde nieuwsgierig rond. Wanneer ik hem riep kwam hij uit zichzelf weer naar mij toe en kon ik hem zonder tegenstrubbelingen naar binnen dragen. Wel was hij na binnenkomst eager om weer snel naar buiten te mogen en krabbelde hij kort tegen de deur aan.

Mijn vraag is dus; hoe schat ik het beste in wanneer ik hem alleen naar buiten kan laten? Tot zover verloopt alles op rolletjes en ook onze eerste tripjes naar buiten gingen dus prima, maar om hem nu al zelfstandig te laten gaan lijkt mij wat vroeg. Dit ook omdat hij dus een beetje een vechtersbaasje is en onze buurt nogal dichtbevolkt is met andere katten. Anderzijds wil ik zo kort mogelijk wachten omdat ik hem niet te lang alleen binnen wil laten zitten..

Ik hoor het graag en excuus voor het lange verhaal!

Dit is hem trouwens:

Afbeelding

:-).
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Een nieuwe witte kater naar buiten laten..

Bericht door Evee »

Wat een leuke kat!

Ik heb geen ervaring in het naar buiten laten van een kat, maar het asiel heeft bij ons aangeraden om zon 6-8 weken te wachten. De kat kan dan wennen aan het ritme bij jullie thuis en aan jullie zelf. Anders zal hij misschien verdwalen of zijn oude huis gaan zoeken.

Maar goed, zoals ik al zei; heb er geen ervaring mee, maar dit is mij verteld :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een nieuwe witte kater naar buiten laten..

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou de tuin afzetten. Over het water gaat hij waarschijnlijk niet, tenzij het dichtgevroren is natuurlijk!
De rest van de schuttingen kan je afzetten (kijk maar in het topic kattenren) zodat hij er niet uit kan. Dan kan je gerust zijn als hij buiten is.
Hem loslaten als je weet dat hij andere katten aanvalt, vind ik niet echt gepast. Hij zorgt dan voor wonden bij andere katten, waardoor die mensen ermee naar de DA moeten (in het beste geval) en hij zal zelf dan ook wel geregeld met een wonde thuiskomen want niet alle katten laten zich zomaar doen.
Dus lijkt het me het verstandigst hem van de andere katten te scheiden door de schuttingen.

Ikzelf zou er niet gerust op zijn om het water zo te laten, maar dat kies je zelf.
Je kan er natuurlijk ook een draad voor zetten en op dezelfde manier afzetten zodat hij helemaal zeker niet uit je tuin kan. Door een draad kan je nog kijken, want ik veronderstel dat je het water wil blijven zien. ;-)
Kijk maar eens in het topic! Dan zie je alle ideeën. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Een nieuwe witte kater naar buiten laten..

Bericht door puck0906 »

Ik heb zelf 3 katten nu en mijn 'beleid' is om toch zeker een half jaar te wachten. Dan zijn ze volledig aan je huis gewend en kunnen ze het ook vlekkeloos terug vinden. Ik zou lekker veel afleidingen in huis regelen zoals muisjes, ritselzakken, krabpalen enzo. Of een 2e kat maar aangezien hij dan de baas wil spelen vraag ik me af of dit wel ok is. Je kan hem ook de komende weken met een tuigje laten wennen en dan wachten totdat het wat beter weer nog is want mocht hij dan verdwijnen dan vriest het iniedergeval niet meer. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een nieuwe witte kater naar buiten laten..

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum met Zwano!

is Zwano gechipt? dat zou ik om te beginnen laten doen voordat hij nog een poot buiten de deur zet... een kattenren met toegang vanuit jullie huis lijkt me ideaal..
en ook een mogelijkheid om zijn energie een beetje kwijt te kunnen zou een maatje kunnen zijn ........
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Een nieuwe witte kater naar buiten laten..

Bericht door jennli »

Ik zou hem zeker niet na anderhalve week al buiten laten lopen. Het advies is om hem zeker 5 - 6 weken in huis te houden.

Een kattenren of de tuin afzetten is natuurlijk nog en vel beter idee.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Een nieuwe witte kater naar buiten laten..

Bericht door Umimeis »

Ik heb mijn katten na 3-4 weken al naar buiten gelaten.
Flea na 3 weken al en Sam pas met 4 weken.
Hij kon dan mee met Flea want die had ik al een tijdje en die kent de buurt.
Hierdoor leerde Sam de buurt sneller kennen.
Maar ik zou hem niet na anderhalve week al naar buiten doen.

En misschien kun je beter je tuin afzetten, dan kan hij veilig naar buiten en valt hij geen andere katten aan.
Ik heb zelf helaas geen tuin, maar waar ik woon kunnen ze veilig naar buiten want ik woon niet bij een drukke weg.......anders had ik ze namelijk niet naar buiten gelaten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Een nieuwe kater naar buiten laten

Bericht door Peet »

Ik sluit me bij sommige antwoorden hierboven aan. Ik zou proberen of je je tuin af kunt zetten.
Dan is het altijd veilig, voor hem, én voor andere katten.
En misschien een maatje erbij? Al is dat misschien moeilijker omdat in het asiel al wel bekend was dat hij niet zo heel leuk was met andere katten.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Een nieuwe kater naar buiten laten

Bericht door Cari »

Wanneer je kat zelfstandig naar buiten kan, verschilt sterk per kat. Men zegt vaak '6 weken', maar voor de ene kat is dat veel te kort en de andere kan al veel eerder. Ik zou in jullie geval wel iets langer wachten, omdat Zwano duidelijk mensen gezelschap wil en jullie de hele dag weg zijn. Hij moet goed doorhebben wanneer jullie weer thuis komen, want anders ben ik bang dat hij zijn aandacht elders zal gaan zoeken. Op zich zou het voor hem heel fijn zijn als hij dat overdag ergens vinden kan, maar als hij er bij jullie thuiskomst weer is, lijkt me toch ook wel prettig :???: . Het asiel heeft "redelijk zelfstandig' blijkbaar uitgelegd als 'heeft geen andere katten nodig', maar Zwano is niet zo zelfstandig dat hij geen mensen nodig heeft. Integendeel, naar wat ik begrijp.
Dat Zwano in het asiel de baas was, wil niet zeggen dat hij niet gewoon vrij naar buiten zou kunnen. In het asiel zitten ze dicht op elkaar en opgesloten, dat is niet vergelijkbaar met buiten en vrij zijn. Als hij echt asociaal was, hadden ze hem in het asiel nooit tussen de andere katten kunnen zetten. Vergeet niet dat een asiel vaak het slechtste in een kat naar boven brengt ;-) .
Ik heb trouwens een kat gekend die heel erg op Zwano lijkt. Hij heette Petje, vanwege de vlek op zijn kop en verder helemaal witte lichaam.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie