Tips om het weer goed te krijgen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Bo83
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2011 20:53

Tips om het weer goed te krijgen?

Bericht door Bo83 »

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik vind het steeds vervelender worden en hoop dat er iemand is die mij tips kan geven om het beter te maken of op te lossen.

Wij hebben een poes van 2,5 jaar die 1,5 jaar geleden een kitten heeft gekregen (1). Dit is een katertje en wij hebben deze bij ons gehouden. Na een half jaar kon hij op eigen benen staan en hebben we de poes laten steriliseren en de kater laten castreren. Sinds die tijd is het mis en kunnen ze elkaar niet meer luchten of zien. Het is nu zover dat de kater de poes niet meer tollereert in huis en de poes haar heil in het park zoekt en alleen nog thuis komt eten en heel af en toe komt ze nog even slapen thuis maar dan op 2 vaste plekjes en ze is daarna ook heel snel weer weg.

De kater is een schat van een beestje en heel aanhankelijk en veel thuis. De poes is altijd al lekker veel buiten geweest maar nu komt ze echt bijna nooit meer thuis.

Wij zouden zo graag willen dat de situatie tussen beide gewoon is zoals het moet zijn en ze gewoon elkaar accepteren in één huis.

Heeft er iemand tips of is deze situatie echt kansloos geworden?

Groetjes,
Bo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Tips om het weer goed te krijgen?!

Bericht door Ilone »

Hm, vaak is het zo dat de moeder haar jongen op den duur afstoot, als in, ze moeten dan op eigen benen staan. Zover ik weet....
Ik hoor het vaker, dat die combi niet goed gaat.

Wat heb je ondertussen al gedaan om de acceptatie te verbeteren?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tips om het weer goed te krijgen?!

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou kunnen proberen de poes een keer te 'vangen' als ze komt eten en beide katten binnen te houden. Dan kan je ze herintroduceren en terug aan elkaar laten wennen.
Het kan ook zijn dat een van beide geen andere katten duldt, maar dan merk je dat dan wel.
Als dat zo is, valt daar weinig aan te veranderen.

Het loopt inderdaad vaak mis tussen moeder en kind, maar na een tijdje apart en herintroductie kan het wel terug goed gaan. Zolang ze buiten lopen en elkaar ontwijken of elkaar wegjagen, zal dat niet lukken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Bo83
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2011 20:53

Re: Tips om het weer goed te krijgen?

Bericht door Bo83 »

We hebben al vaker geprobeerd om de moeder binnen te houden en ze een paar dagen weer aan elkaar te laten wennen maar dit is niet goed gegaan. Ze bleven niet goed op elkaar reageren en het werd gewoon zielig want ze wilden naar buiten, dat hebben we toen maar gedaan. Ook heb ik vaak dingen opnieuw schoongemaakt zodat de lucht van elkaar er niet meer aan zat maar dat helpt eigenlijk ook nooit. Ze hebben allebei een eigen voerbakje en een kattenbak gebruiken ze niet meer omdat ze allebei de behoefte buiten doen.

Hoe werkt dat dan dat herintroduceren?

Vandaag is de moeder wel thuis komen slapen (vanmorgen) en is toevallig een paar keer geweest om lekker te komen eten en blijft dan in de tuin zitten bij het konijn maar lang binnen blijven doet ze niet.

Zou het een optie zijn om in de schuur ook een kattenluik te maken waar alleen de moeder in kan zodat ze toch haar echte eigen plekje heeft (dan d.m.v. een magneet van het kattenluik zodat alleen zij erin kan)?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tips om het weer goed te krijgen?

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn topics te vinden over introduceren.
Herintroduceren wil dan zeggen dat je net doet alsof de moederpoes een nieuweling is.
Je geeft ze een eigen kamer en laat haar daar eerste wennen en gaat de jongste al wat aan haar geur wennen door haar geur naar hem mee te nemen. Erna doe je dat ook bij haar. Tot ze daar beide gerust bij zijn, en dan kan je ze zachtjes aan elkaar laten wennen.
Natuurlijk is dat niet op een aantal dagen gepiept. En natuurlijk willen ze naar buiten. Maar als je het wil laten slagen, moet je volhouden, ze niet naar buiten laten tot ze overeen komen en er minstens een maand tijd in steken.
Je moet ook niet verwachten dat ze het zomaar zelf gaan uitvechten, je zal er ook veel tijd en aandacht in moeten steken.
Valeriaandruppels kunnen ook helpen.

Als je dat allemaal niet ziet zitten, is een eigen plekje geven natuurlijk ook een optie, of het laten zoals het is. Maar herintroducties gaan wel heel vaak goed als het grondig gedaan wordt. Gewoon even samen binnenhouden werkt natuurlijk niet, want de kater ziet haar als een indringer en de moeder is bang. Dus moet je het rustiger aan doen, zodat ze beide de kans krijgen aan het idee te wennen en niet meteen in de aanval of verdediging gaan.

Je kan best wat topics over acceptatie tussen katten lezen om te zien hoe zo'n introducties in zijn werk gaan. Zo mag je er ook niet tussen gaan staan en niemand straffen. Anders komen ze er nooit uit en wordt iedereen onzeker.
Hou er rekening mee dat er geblazen en wat achter elkaar gelopen zal worden. Dat is heel normaal en hoort er bij, bij koppeling van volwassen katten. Maar normaal moet dat echt wel lukken en dan is het dat helemaal waard! ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips om het weer goed te krijgen?

Bericht door castratenkoor »

Het is vaak een kwestie van een heel lange adem hebben. De poes steeds weer buiten doen lost niks op, dan wennen ze nooit echt aan elkaar. Samen brengen veel liefde geven aan allebei, zorgen voor genoeg kattenbakken op diverse plekken in huis. Afleiden met spelen, valeriaan druppelen enz enz.
Telkens na 2 dagen de moed opgeven en de poes buiten laten leven is geen optie in mijn ogen.
Als de poes ziek mocht worden en bv heftig aan de diarree is, dan heb jij dat veel te laat pas in de gaten en verzwakt het beest onnodig voor je in kunt grijpen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bo83
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2011 20:53

Re: Tips om het weer goed te krijgen?

Bericht door Bo83 »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga me even verder verdiepen in het herintroduceren, klinkt wel als een goede optie.

De poezen gaan bij ons altijd naar buiten (beide) want het is gewoon heerlijk voor ze om daar lekker te spelen maar we hebben een kattenluik dus ze kunnen altijd hun gang gaan en het hele huis staat tot hun beschikking. Het is niet zo dat we ze naar buiten doen en we ze lekker hun gang laten gaan natuurlijk. Als de poezen ziek zijn zien we dat redelijk snel, ook bij de moeder want ze hangt altijd wel in de buurt en komt natuurlijk wel elke dag een paar keer eten. Maar het is gewoon voor henzelf zo vervelend dat ze elkaar niet meer kunnen luchten of zien en niet even tegelijk lekker binnen kunnen "hangen". Tijdens de herintroductie moeten ze het binnen zijn dan maar even wat langer waarderen maar dat komt vast wel goed ;-)!

Ik heb in ieder geval weer een beetje hoop op een goede afloop ;-)!
Plaats reactie