De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
BasilOfBakerStreet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2011 20:21

De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door BasilOfBakerStreet »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus hoi! :) Sinds Oktober heb ik een gecastreerd katertje, Basil. Hij is 9 maanden. Het is een heerlijk diertje en gek op nieuwe dingen ontdekken. Het is een binnenkatje, zonder de mogelijkheid hem naar buiten te kunnen doen. Nu lijkt het me voor en en mij leuk om hem te leren meegaan in een tas. Ik heb hem al geleerd eerst een halsbandje om te doen, en als ik: "Ga je mee" zeg dat hij in de tas springt en heen en weer gelopen door het huis, maar hij is nog nooit buiten geweest, en ik vraag me af of ik dan gelijk "Een sprong in het diepe" moet nemen en een keer in de tas meenemen naar een gelegenheid, of dat het beter is eerst boodschappen te doen, enz. In mijn auto staat een doos, dat als ik hem weer in de auto zet hij zijn behoefte doen kan. Ik neem snoepjes mee en geef die aan hem als hij in de tas zit. Heeft iemand hier ervaring mee en tips?
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door Spookysil »

Welkom op het forum :)
Allereerst: Wat een leuke naam. Ik ben gek op The Great Mouse Detective :D Verder vind ik het een leuk idee om hem dit te leren, maar kan je verder niet helpen ;)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door pearlsofpassion »

Is het dan de bedoeling om hem met een halsbandje in de tas vast te maken?
Ik zou dat namelijk met een tuigje doen.
En zeker vastmaken, anders kan hij er zomaar uit springen, en dat is niet de bedoeling toch?
Het voordeel van een tuigje is ook dat je hem dan in een park eens rond zou kunen laten lopen zonder dat hij weg kan. Uitlaten als het ware, alleen zal hij jou uitlaten ipv omgekeerd :lol:

Ik zou hem dan eerst rustig aan een tuigje laten wennen (daarover kan je hier info vinden) en erna aan de tas (wat je dus al gedaan hebt, dus dat zal wel vlot gaan) en erna steeds een beetje verder de straat op. Eerst gewoon eens buiten kijken en een paar min blijven staan en dan steeds een stapje verder. Kijk goed naar hem, en als hij weg wil komen, maar je rechtsomkeer en ga je terug naar binnen. Als hij rustig en geïnteresseerd is, kan je verder gaan. Maar doe het rustig aan, en overhaast niets!
Het zal wel een paar maanden vragen voor je ermee naar een parkje kan...

Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
BasilOfBakerStreet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2011 20:21

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door BasilOfBakerStreet »

Bedankt voor het snelle bericht. Aan een tuigje lopen kan hij al en ik heb hem geleerd dat ik eerst zijn tuigje om doe, de tas openhoud en vraag hem of hij mee gaat. Hij springt er dan zelf in. Ik heb vandaag even over straat gelopen (een brief posten) met hem in de tas. Hij keek leuk rond, was niet bang voor voorbijkomende scooters (die herrie maken) en snuffelde veel. Hij wou geen snoepjes aanemen. Eenmaal thuis liep ik naar de kamer, onderweg probeerde hij eruit te springen, maar merkte dat dat niet ging door het tuigje. Hij leek het leuk te vinden, maar ging dit misschien te snel? Het is iets van 5 minuten lopen naar de brievenbus.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door pearlsofpassion »

Blijkbaar gaat het prima.
:-)
Hangt heel erg van de kat in kwestie af natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door Spookysil »

Wat ik me weer afvraag: zouden ze niet misselijk worden? En als je weggaat, moet je drinken meenemen, of zorgt dat alleen maar voor dat ze sneller plassen moeten?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door MarjanR »

Nee hoor, Sil. Als je korte stukjes loopt is het niet nodig om een "luiertas" mee te nemen.
Neem jij water mee naar de dierenarts?

Pas als je hele langen stukken weggaat (uren) zou het handig zijn om een bakje water mee te nemen. En misschien wat brokjes.

Katten kunnen wel misselijk worden van auto rijden, maar lopen niet hoor.
Uitlaten als het ware, alleen zal hij jou uitlaten ipv omgekeerd
:lol: dat is helemaal waar, Valerie.
Ik neem Sara en Moos altijd mee aan een tuigje naar de da.
(wel in een mand op de fiets)
Een van de assistentes had dat nog nooit gezien en vond het maar machtig.
En vroeg op een gegeven moment "laat je de katten zo ook uit?"
En toen moest ik lachen. Want nee, natuurlijk laat je de kat niet uit... de kat laat jou uit!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door Adriana »

hoi en alsnog welkom!
helemaal eens met MarjanR en Valerie, je kat laat jou uit en niet omgekeerd..

dus ik neem aan dat je uitgaat van wat je katje prettig vindt en niet wat jij leuk vindt en boodschappen doen in een drukke supermarkt lijkt me voor een katje niet prettig.
wat ze wèl fijn vinden is over grasvelden sjezen en in de zon zitten. met je meelopen in tuig lukt bij de meeste katten niet want ze hebben onderweg veel en veel te veel luchtjes en andere interessante dingen, waar langdurig bij moet worden stilgestaan en gesnuffeld.
in de auto in tuig met eventueel een kattenbak en lekkere fleece op de achterbank lukt doorgaans wel, maar dan moet je met twee zijn of afleren dat-ie tijdens het autorijden op je schoot kruipt en wil kroelen.

wij wonen 5 en 15-hoog en hebben twee katten, broer en zus en beide gaan mee naar buiten, niet in een tas maar in tuig zittend op onze schouder. en als het wat kouder is op een arm half onder een fleece jack met koppetje naar buiten.
poes Mies zeilt de helft van het jaar mee en moet daarvoor ook regelmatig 3 kwartier in de auto en vindt dat prachtig. ze zit in tuig zo vast dat ze de voorbank niet kan bereiken en heeft geleerd op de achterbank of hoedenplank te blijven. de kattenak in de auto heeft ze nog nooit gebruikt. aan boord heeft ze altijd een tuig om en kan uren op het voordek zitten om naar de voorbijgangers op het steiger te kijken en bij te praten. de andere helft wordt ze, als het goed weer is dagelijks uitgelaten op het grote grasveld onze de flat waar ze woont. daar staan bankjes en ze kan naar hartelust rondrennen. nog steeds in tuig, los met een langere lijn achter zich aan zodat ze makkelijk en snel weer onder controle is.
haar broer Enzo gaat mee naar mijn volkstuin met blokhut en kan uren in de tuin in de zon zitten of soezen in de blokhut bij de houtkachel of vogeltjes tellen of af en toe een muis vangen. die vangt-ie voor mij, legt zijn poot erop en doet ze verder niks.
wij hebben de indruk dat ze daar alletwee van genieten, ze tonen geen stress en contact met honden vermijden we. aan boord en in de blokhut hebben ze hun kattenbakken en zijn daar kind aan huis. Mies komt in de winter ook naar mijn volkstuin en ook dat vindt ze heerlijk. zie verder http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door BillyJean »

dat is helemaal waar, Valerie.
Ik neem Sara en Moos altijd mee aan een tuigje naar de da.
(wel in een mand op de fiets
)

Dus dat gaat goed?? een kat op de fiets meenemen?? Heb je dan de reismand op de bagagedrager of zitten de katten in een mandje voorin? Het lijkt me leuk om onze kat op fietstochten mee te nemen, maar ik vraag me af of ik haar er een plezier mee doe, of dat ze liever gewoon op de bank ligt te snurken terwijl ik fiets...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou bij jouw kat denken dat ze liever thuis blijft. Als ze al zo bang is om een huis te verkennen, en alle vreemde geluiden, dan zal buiten op haar gemak zijn wel erg veel training vragen...
Je kan het natuurlijk wel proberen, zolang je alles maar stap per stap doet en steeds goed naar haar kijkt.
Ik weet dat ik dat met mijn meisje ook niet moet proberen. Zelfs met jarelange training zal ze dat nooit leuk vinden. Dat weet ik gewoon...
Waarschijnlijk had het als kitten wel gelukt, maar nu zou dat niet meer lukken...


Marjan gebruikt trouwens een rieten mand met een traliezen bovenkant. Ze zijn speciaal om kleine hondjes mee te nemen denk ik en hangen vooraan aan het stuur. Er staan foto's in haar album. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: De horizon verbreden van 9 maanden oud katje

Bericht door MarjanR »

Het is inderdaad een hondenfietsmand (2x woord waarde).
En als jouw poezebeest thuis al snel schrikkerig is van geluiden dan zou ik haar niet 123 aan een tuigje doen.
Maar wat ik wel merk is dat mijn katten minder schrikkerig zijn in de fietsmand. Ze zien wat er komt, en ondanks dat ze even wegtrekken met het koppie als er een brommer voorbij komt dan nog is het minder stress voor ze.
Ik neem Teun ook mee in de fietsmand.
Maar die zit niet aan een tuigje, die wordt daar panisch van.
Dus die gaat met fietsmand en al vanuit huis op het stuur, en vanaf het stuur de wachtkamer van de dierenarts in.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie