Poesjes voor het eerst naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Deborah23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:55

Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door Deborah23 »

Hallo iedereen!
Ik heb 2 poesjes van 10 maanden.. En ik woon in een bovenwoning. Ik ben van plan om mijn poesjes vanaf de zomer naar buiten te laten.. (Alleen overdag) Ik vind het echt doodeng, maar ik denk dat het wel het beste voor ze is. Binnen zijn ze erg druk, ze breken vaak mijn huis af, en heb het idee dat ze zich gaan vervelen. (Ik heb een 2kamer woning, dus niet erg veel afwisseling)

Nu was ik benieuwd: Hoe doe je zoiets? Ik was eigenlijk van plan om buiten op mijn terrasje te gaan zitten. (Daar gaat ook de trap naar beneden) En dan wil ik de voordeur open laten, en kijken wat ze doen. Als ik buiten ga zitten kan ik ze nog een beetje in de gaten houden. Tenminste, voor zover ze nog te zien zijn. ;) Ik neem aan dat ze niet in één keer zo foetsie zijn?

Hoe kan ik er vanuit gaan dat ze de weg terug vinden? Ik hoorde iets over dat ze hun eigen geur achterlaten?
En soms vind ik ze nog zo lomp of klungelig, dat ik echt bang ben dat ze niet uitkijken voor auto's. Als ik bijvoorbeeld met ze speel, gebeurd het vaak dat ze zo fanatiek achter het speeltje aangaan dat ze zo op de vloer uitglijden en met hun smoeltje tegen een kast aanbotsen.
Als ze buiten achter een andere kat aangaan, kan het toch net zo goed gebeuren dat ze een auto niet aan zien komen?

Doodeng vind ik het! Maar meerdere mensen om me heen vinden het zelfs zielig dat ik ze zo lang nog binnen heb gehouden.

Hoe hebben jullie dit gedaan, de eerste keer naar buiten?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door JLC »

Als je het doodeng vindt om je katten naar buiten te doen, waarom zou je jezelf die stress aandoen? Buiten is niet altijd en overal veilig voor katten. Woon je aan een drukke weg? In dat geval zou ik er niet aan beginnen.
Jouw katten zijn jong, dus die blijven voorlopig wel zo spelen zoals jij omschrijft. Misschien een extra krabpaal in huis, ondanks dat je een 2 kamer woning hebt.
Als je ze dan toch naar buiten laat, zou ik ze wel laten steriliseren, voor zover je dit al niet gedaan hebt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Bij mij gaan ze in een 10 meter kattenren naar buiten. Zo weet ik altijd waar ze zijn en weet ik zeker dat ze niet in de aanbieding zijn voor road-pizza, boze buurmannen, kattenmeppers, vergif, ziektes, ongedierte enz enz....

En nee een auto zien aankomen, dat snapt een poes niet - de eerst poes met een verkeersdiploma moet ik nog geboren zien worden.

Katten op een bovenwoning alleen binnen houden zie ik niet als zielig.
Je kunt je huis opleuken met plafondhoge krabpalen en leuk uitdagend speelgoed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door jennli »

Er zijn massa's katten binnen heel gelukkig hoor. Ook in een appartement. Daar zijn ook op dit forum een hoop voorbeelden van te vinden. Je weet dan te nminste wel dat ze veilig zijn. Wij hebben een huis met een tuin en vier katten en lieten die van ons in het begin ook gewoon naar buiten. Maar Jagger, een van onze kater ging bij mensen naar binnen en ontdekte ook waar de duiven wonen. Ik was veel te bang dat ze of onder een auto zouden komen of dat de duivenkerel hem iets aan zou doen. Nu zijn ze al ruim een half jaar binnen. Ze hebben genoeg te doen en ze hebben ook elkaar om mee te spelen. Jouw katten hebben in ieder geval ook elkaar. We willen hier graag de tuin afzetten, zodat de katten er neit meer uit kunnen. Eerder durf ik ze ook niet buiten te laten.

Ik sluit me helemaal aan bij Dinie, ik zou je appartement genoeg kattenuitdaging geven. In de verschillende fotoalbums op dit forum, bijvoorbeeld van Ilone zie je allemaal leuke dingen om hetuitdagend te maken voor je katten. Het hoeft btw niet altijd duur te zijn. Onze katten hebben zich wekenlang vermaakt met een grote doos en een doorzichtige doek.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook niet dat je katten zich meer gaan vervelen als ze ouder worden, integendeel zelfs.
Nu zijn ze de drukste leeftijd. Gelukkig blijven ze nog wel wat speels in de volgende jaren, maar als ze het nu prima doen binnen, kan je ze zeker binnen houden.
Je kan ook eens rondkijken voor speeltjes en inderdaad een beetje creatief doen met wat goedkope 'afval' spullen.
Een doos met een paar gaten, een paar eidoosjes waar je brokjes in verstopt, veertjes, balletjes, papierpropjes, wc-rolletje, paperklipje...
Sommige katten aporteren graag, en een laserlampje vinden bijna allemaal heel erg leuk.
Maar niet altijd hetzelfde, eens afwisselen... En dan zie ik niet dat ze zich zouden vervelen.

Buiten zijn er een heleboel gevaren, en een paar leuke dingen. Maar ook daar kunnen ze op uitgekeken geraken. Zo gaan ze vooral achter insectjes aan (dat kan je nabootsen in huis) en dat is inderdaad erg gevaarlijk want dan kijken ze niet op. Een kat weet ook niet van nature uit dat een auto gevaarlijk is. Graven vinden ze ook wel eens leuk, maar ook niet allemaal... En wild rondlopen ook natuurlijk, maar dat doen ze nu ook al in huis blijkbaar :lol: en moeten ze buiten dan ook de ruimte voor hebben (ik heb niet die indruk bij je verhaal).
En boomklimmen, maar dat kan je ook met een plafondhoge krabpaal oplossen.

Zonnetje en frisse neus kunnen ze ook op een afgezet balkon halen, of zelfs achter een raam met hor erin.
Buiten lopen ook andere katten en honden rond, en dat is heus niet altijd leuk. Heel veel zwerfkatten dulden geen andere katten en vallen echt aan. Dat wordt dan vechten, waarbij er ook kans is dat je kitten in paniek ergens wegschiet en niet meer terug durft (heb ik meegemaakt, mocht er mee naar de DA want hij had 3 gaten in zijn bil gebeten gekregen).

Je moet de voor- en nadelen dus eens goed afwegen.
Mijn katten komen ook niet meer buiten. Ik vertrouw het niet meer, en het is me niet meer waard.
Bij twee katten die elkaar ook binnen hebben, vind ik de voordelen een stuk minder dan de gevaren, maar je moet dat zelf uitmaken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door Peet »

Als je het niet ziet zitten zou ik het niet doen. Vond het ook doodeng... dus een ren gebouwd.
Heb je misschien de mogelijkheid om iets af te scheiden zodat ze veilig naar buiten kunnen?
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door ayla »

heb ook 2 katten en mijn katten komen enkel in de woonkamer en op het balkon. Ik speel iedere dag met ze zodat ze lekker hun energie kwijt kunnen. Balkon is afgeschermd en kunnen ze veilig spelen en lekker liggen.Verder heb ik in huis overal leuke hoekjes gemaakt met dekentjes, krabpalen etc. 10 maanden is nog jong, dus het is logisch dat ze nog druk zijn. Als je ze niet naar buiten wilt laten zou ik het niet doen of inderdaad als het mogelijk is iets afschermen. Zijn ook een paar topics over. Kijk even via de zoekoptie rechtsboven in ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn veel mensen die het zielig vinden als een kat nooit buiten kan, maar dat zijn meestal mensen die weinig of geen speeltjes voor hun kat hebben en/of er weinig mee bezig zijn.
Dat gaat natuurlijk niet altijd op!
Maar wat ik wil zeggen is, dat als je maar genoeg afleiding in huis voorziet, het binnenblijven helemaal niet zielig moet zijn. Ze moeten zich natuurlijk wel kunnen amuseren en op zaken verkennen. Binnen of buiten, dat maakt dan weinig uit...


Als je ze toch naar buiten zou willen laten, zorg dan dat ze eerst vaste etenstijden hebben. Zo komen ze op die tijden gemakkelijk naar huis. Anders kunnen ze vergeten komen (vreemd, maar het is wel zo).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Deborah23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:55

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door Deborah23 »

Het verbaasd me wel dat hier eigenlijk geen enkele reacties zijn van mensen die hun katten WEL buiten laten. Echt ALLE mensen om mij heen met katten vinden namelijk dat ik ze buiten moet laten. Dat ze daar horen.
Ik heb hier thuis een krabpaal, maar heel vaak spelen ze daar niet meer mee. Ik heb ongeveer 5 verschillende hengeltjes, een krabmatje, 2 krabmatjes aan de muur, nepmuisjes, en noem maar op! Alleen ze vermaken zich toch echt alleen maar met andere dingen. Zoals een melkdopje, een lege doos, een touwtje op de grond, een haar elastiekje..
Maar ook dingen waar ik niet zo blij mee ben, zoals mijn plant. Die ooit heel mooi was! Ze graven al het aarde eruit, en klimmen erin alsof het een palmboom is, en hij ligt nu half uit elkaar. Ik heb nu een stuk karton boven op de aarde liggen met stokjes erin zodat het blijft zitten. Eerst had ik een afweerspray gekocht maar daar ging mijn huis vreselijk van stinken en het hielp ook niet eens.
Verder willen ze op mijn slaapkamer op elke kast klimmen, en gooien al mijn spullen eraf. Ik heb echt 200 aanpassingen gedaan. Zelfs een andere kast gekocht, mijn spullen met klittenband vast gezet, etc. Maar blijkbaar heb ik geniale poesjes en zien ze ALTIJD wel weer een manier om ergens op te klimmen.
Ik speel vaak met ze, en ze liggen ook vaak gezellig met zn 2tjes op mn schoot om lekker geaaid te worden, dus aandacht hebben ze genoeg.
Maar toch vraag ik me af of ze zich wel genoeg vermaken. Ze zitten ELKE DAG elke minuut elke seconden in hetzelfde huis, van ongeveer 25 m2. (de woonkamer dan) Ze mogen 's ochtends als ik wakker wordt de slaapkamer in, maar ik heb ze er liever niet als ik niet thuis ben. Omdat ze dan dus al mijn spullen overhoop gooien.

Ik heb verder een terrasje. Maar ze kunnen op de randen springen (die zijn niet zo hoog), en als ze daar vanaf vallen, komen ze in een wildvreemde tuin terecht zonder uitgang, en dan nog maar hopen dat ze niks breken.

Ik ga zelf elke dag om 11 uur de deur uit, dus ik dacht: Dan kunnen ze 's ochtends lekker wat eten, dan om 11 uur samen met mij de deur uit, en als ik dan rond 19:00 savonds thuis kom, staan ze waarschijnlijk al klaar voor de deur omdat ze honger hebben, en dan laat ik ze gewoon de rest van de avond en nacht binnen.
Maar niemand hier die het dus als iets positiefs ziet?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet het helemaal zelf weten en je niets laten wijsmaken door je omgeving.
Het is gewoonweg erg gevaarlijk, want de katten die niet de straat op gaan zijn erg dun gezaaid.
Je moet zelf uitmaken of je dat het risico waard vind...

Dat ze steeds in dezelfde ruimte blijven, is niet echt een probleem. Een kat is liever in bekende dan ongekende ruimten. Al verkennen ze natuurlijk wel graag, zolang ze zich veilig voelen.
Ze buiten laten, waarbij ze niet meer terug naar binnen kunnen, kunnen ze erg beangstigend vinden. En er zijn zoveel gevaren buiten, dus moeten ze toch echt wel een plaatsje hebben waar ze naartoe kunnen en waar ze zich veilig voelen.

Je balkon kan je afzetten met een speciaal kattennet. Zo kunnen ze daar veilig op. Je zou ze daar dan een zandbak kunnen geven zodat ze je plant met rust laten ;-)
Alleen ga je dan nog steeds vuile pootjes binnen hebben...

Als je nog wat tips wil voor speelgoed dat vaak in de smaak valt: een catit rail of krabton vinden ze vaak wel leuk.
En verder is het inderdaad geweten dat katten vaak met eenvoudige zaken meer tevreden zijn. Maar des te beter voor jou, gemakkelijk vervangbaar en goedkoop ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door Peet »

Je moet ze niet los buiten laten omdat iedereen in de omgeving dat vind en ook doet.
Al was je alleen om het niet te doen, jammer dan toch. Je moet doen wat voor jou goed voelt hoor!

Persoonlijk zou ik het dodelijk eng vinden om het spul los te laten. Dan maar iets bouwen zodat ze toch lekker naar buiten kunnen.
Maar nogmaals, blijf bij jezelf, wat je zelf wilt!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door Ilone »

Een kat binnen willen houden is totaal niet zielig, en het is ook niet zo dat 'katten buiten horen'.
Ik woon op 5 hoog, en zolang ik mijn balkon nog niet goed afgezet heb, komen ze daar niet eens op.
Wat al meerdere malen hier is gezegd, een kat heeft geen verkeersdiploma, die ziet het gevaar van een auto pas wanneer die er onder ligt.
Over de op te lopen ziektes etc maar te zwijgen.
Je geeft zelf al aan dat je het eng vindt. Waarom dan buiten laten??
Luister naar je eigen gevoel en niet naar wat iedereen om je heen zegt. Want iedereen weet altijd alles beter, maar het zijn JOUW katten en het is JOUW beslissing ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door jojo »

Je hebt wel heerlijke boeven aan die 2 hoor :lol:, ik snap dat je van het gesloop af en toe niet goed wordt maar het betekent wel dat ze zich goed ontwikkelen. Als ik je zo lees dan heb je ruim voldoende speelmogelijkheden in huis en krijgen ze ook hun aandacht van jou. Het hóeft dus niet om ze naar buiten te laten, al kan het wel. Als iedereen in de sloot springt, ga jij er dan ook achteraan? Waarmee ik maar bedoel, volg je eigen gevoel in wat je wilt voor je katten.
Zelf kies ik er (ook) voor om mijn katten in huis te houden, en ze hebben een afgesloten buitenren tot hun beschikking. De gevaren buiten (auto's, kattenhaters, baldadige jeugd met rare fratsen, enz.) geven mij te erg de zenuwen om ze vrij buiten los te laten lopen, en ik zou vrees ik grote moeite hebben met mezelf vergeven als er eentje ooit eens wordt plat gereden.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door ayla »

mijn kamer is ook 25m2 en ook 2 katten zonder dat ze buiten komen. ja op het afgezette miniterras dan. Heb niet de indruk dat ze zich vervelen. Jouw keuze natuurlijk maar ik zou ze liever binnen houden en wellicht als het mogelijk is je terras afschermen. Mijn kat is naar beneden gevallen en dat was echt niet fijn... brak zijn pootje. Luister naar je gevoel en maak uiteindelijk je keuze zelf. Succes ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Poesjes voor het eerst naar buiten

Bericht door Lidaju »

Mijn katten gaan wel naar buiten. En de eerste keer dat ze naar buiten gingen bleef één van hen ook gelijk een hele dag weg waardoor ik enorm in de stress zat!
Maar nu hebben we een soort ritme. Ik werk elke ochtend, dan zijn ze binnen, als ik thuis kom gaan ze de tuin in, daar kunnen ze uit, een enorm grasveld op (en in andere tuinen) en ze kunnen ook omlopen naar de voorkant van het huis, wat aan een rustig straatje ligt, maar waar dus wel afentoe auto's door komen. Ze lopen dan tot 4 uur buiten, dan moeten ze weer naar binnen en mogen ze niet meer naar buiten tot de volgende dag. Maar tussendoor komen ze nog heel vaak naar binnen, dus ik zie ze eigenlijk elk kwartier zeker wel even.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Plaats reactie