Onze kater is verdwenen

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: onze kater is verdwenen

Bericht door Umimeis »

Gaan ze al doen Umi ;)


Daar had ik per ongeluk eroverheen gelezen. Ik heb alleen gelezen dat haar man uit Irak kwam en dat castratie daardoor niet bespreekbaar is.
Maar goed, het maakt niet uit. Het geeft niet als dat nog eens gezegd word.
Hoe meer hoe beter.
Het kan maar beter te vaak gezegd worden, dan helemaal niet....PUNT UIT!! :roll:
Door de ervaringen die ik heb met m'n vorige buren...die er maar oplos fokten met hun katten en honden, kan ik me het woord 'castreren' niet vaak genoeg zeggen.

Eigenlijk wou ik dit er eerst niet neerzetten....maar ik doe het toch.....Ik vind het een beetje raar :roll: dat je er niet bij stil staat dat wanneer je een poes of een kater neemt, dat je er niet aan denkt om hem/haar te laten helpen.
Want je zegt dat dit je eerste katten zijn. Dus dat betekent dat je daarvoor nooit katten hebt gehad en dat het dus nieuw voor je is.

Toen ik besloten had om m'n eerste katje te nemen, heb ik eerst informatie opgezocht op medisch gebied, verzorging e.d. maar ook over voortplanting en castratie/sterillisatie.
Maar goed.........de een vind het blijkbaar niet nodig om zich uitgebreid te laten informeren voordat je een kat (of ander huisdier) neemt.
Ik ga maar weer eens op m'n handen zitten. Tja, sorry ik bedoel dit niet kwaad,maar ik moest er even wat van zeggen. Dit is gewoon mijn mening. En ik vind dat ik het best netjes gehouden heb...... :roll:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze kater is verdwenen

Bericht door Anne »

Ik ben het met je eens Umi.
Zelf zoek ik ook eerst informatie en van een kater die nog niet geholpen is is gewoon bekend dat hij op zoek gaat en daardoor langere tijd kan wegblijven.
Om dat te voorkomen is het heel simpel om je kat te laten helpen.
Maar goed, je man komt uit een ander cultuur, toch is het hier anders en zal hij zich moeten aanpassen.
Maar goed, ze gaan hem nu ook laten castreren, hopelijk komt hij snel terug
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Onze kater is verdwenen

Bericht door Corrina »

Je schrijft dat het een schildpadkater is. Weet je dit zeker? Schildpadkatten zijn namelijk bijna altijd vrouwtjes. Schildpadkaters komen sporadisch voor en zijn dan ook bijna altijd steriel. Castratie zou in dat geval niet eens nodig zijn...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze kater is verdwenen

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, goed Corrina, daar had ik mooi over gelezen.

Ik ben het er wel niet mee eens dat castratie dan niet nodig is.
Die katers zijn namelijk steriel maar weten dat zelf niet, om zo te zeggen. De hormonen zijn hetzelfde. Ze gaan dus nog steeds zwerven, vechten en paren, met alle risico's en wonden vandien. Dus, als je hem een zorgeloos en lang leven wil geven, laat je hem nog steeds castreren.

Ik laat mijn katers toch ook vooral voor zichzelf catreren, niet enkel omdat ze dan geen poezen meer zwanger kunnen maken. Een krolse poes vind namelijk altijd wel een kater, dus of de mijne dat nog kunnen of niet, maakt voor het aantal nestjes maar weinig verschil (tenzij iedereen het doet, maar daar zijn we nog ver vanaf). Voor de kater zelf maakt het wel een wereld van verschil...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Onze kater is verdwenen

Bericht door Corrina »

Helemaal mee eens Valerie!! Mocht het wel een schildpadkater zijn, dan is er een kleine kans dat hij vruchtbaar is:

CITAAT:
"Een schildpadkater kan eigenlijk niet. Want dat zou betekenen dat hij twee X chromosomen draagt, net zoals een poes, maar zijn genetische code is XY het is een mannetje. Hij kan dus maar één kleur hebben; zwart of rood. Toch wordt er heel af en toe wel eens een schildpadkater geboren. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

XXY

De kater heeft een foutieve code; in plaats van XY is hij XXY. Dat komt heel soms wel eens voor. De betreffende kater is dan steriel.


- CHIMERA

Het gebeurt wel eens dat twee klompjes cellen in heen heel vroeg embryonaal stadium samensmelten. Deze twee klompjes zouden normaliter twee kittens worden, maar door de vroege samensmelting wordt er meer één kitten uit geboren. Dit fenomeen wordt ‘chimera’ genoemd. Als er uit zo’n samensmelting een kater geboren wordt, dan is deze gewoon vruchtbaar. Wel kan hij in bepaalde delen van zijn lichaam verschillende DNA hebben.

- PIGMENTSTORING

Bij sommige rassen en rasloze katten, waaronder bij de Noorse Boskat, komen rode katers voor met kleine zwarte vlekjes in de vacht. De katers lijken schildpad, al zijn ze vaak niet zo bont gemêleerd als ‘echte’ schildpadkaters. Ze lijken schildpad, maar ze vererven als een gewone rode kater. Bij dit fenomeen is sprake van een pigmentstoring die op bepaalde plaatsen in de vacht zwarte vlekken geeft. Hoewel de kater dus niet als een ‘schildpad’ vererft maar gewoon alsof hij een effen rode kater is, zie je dat deze ‘pigmentafwijking’ soms familiegebonden is; hij komt dan wel eens vaker voor in een bepaalde familielijn. "
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze kater is verdwenen

Bericht door pearlsofpassion »

hihi,
we hebben het er in een ander topic eens over gehad, en toen was ik ook al (uit zelf nadenken) met de eerste verklaring gekomen.
Het is iets dat bij mensen ook voorkomt ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie