Moeder blaast naar dochter

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
WilfredH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2011 08:56

Moeder blaast naar dochter

Bericht door WilfredH »

Hallo allemaal,

Gister hebben mijn vriendin en ik 2 poezen opgehaald. Het gaat om een moeder (ruim anderhalf, niet gesteriliseerd) en haar dochter (9 maand, wel gesteriliseerd).
Volgens de mensen bij wie we ze opgehaald hebben konden ze prima met elkaar. Dit was ook wel te zien aldaar, omdat ze me samen kwamen begroeten en ze elkaar ook kopjes gaven. De eigenares zei dat ze al een strijd hebben gehad. Moeder had "gewonnen" en sindsdien was het goed.

Bij thuiskomst was vooral dochter heel bang en verstopte zich gelijk. Moeders ging vrijwel gelijk op verkenning uit. Na een tijdje zag dochter dit en probeerde zich op te trekken aan moeder. Moeder zag dit niet zitten en telkens als dochter te dichtbij kwam, blaast ze en haalt ze uit.

Ik denk zelf dat moeder het vervelend vindt dat dochter zich probeert op te trekken aan haar en hier op deze manier wat van laat merken. Echter, als dochter de huiskamer in probeert te komen miauwt ze, en moeder vliegt er dan op af om even een mep te verkopen. Dit maakt dochter weer onzeker en na veel moeite en aandacht van mijn vriendin en mij komt ze wat meer uit haar schulpje. Maar soms komt het ook voor dat ze haar negeert.

Een heel verhaal. Wie heeft hier nog meer ervaring mee en weet iemand van jullie of moeder/ dochter weer met elkaar omgaan van voor de verhuizing? Eventuele tips zijn zeer welkom!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeder blaast naar dochter

Bericht door castratenkoor »

Ik zou om te beginnen de moederpoes ook laten helpen. Vaak heb je dan al minder machtstrijd, dan spelen de hormonen niet mee mee. In de natuur is het zo dat als de kittens groot zijn ze hun eigen weg moeten vinden. Het gebeurt vaker dat bij nestjes en men houdt een kitten bij de moeder, dit strijd op gaat leveren, moeder tolereert het te grote kind niet meer op haar territorium.
Soms komt dit goed, soms niet. Begin eens met moeder laten helpen en daarna afleiden met allebei veel aandacht geven, door met ze te spelen en ze aan te halen.

Valeriaan druppelen wil ook nog wel eens helpen om de scherpen kantjes eraf te halen.

Succes en veel plezier met de nieuwe huisgenootjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moeder blaast naar dochter

Bericht door MarjanR »

Het kan ook zijn dat moeder de omgeving nog niet "veilig" vindt voor haar kind.
Of dat moeders gewoon zelf nog niet zeker is van haar omgeving, en dat afreageert op de kleine.
Ik ben het helemaal eens met wat Dinie schreef.

en heb geduld, katten hebben meer tijd nodig dan een "paar dagen".

Succes:)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
WilfredH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2011 08:56

Re: Moeder blaast naar dochter

Bericht door WilfredH »

Dank jullie wel voor de reacties! Moeder laten steriliseren is iets wat ook op ons prioriteitenlijstje staat! Heb inderdaad ook het gevoel dat ze nog even de tijd nodig hebben!

En die druppels is ook iets waar ik even achteraan ga.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Moeder blaast naar dochter

Bericht door Nyncke »

Tijd, geven om te wennen dat is het enige antwoord.
Geloof niet dat op dit moment de hormonen opspelen, tenzij het angst-adrenaline is- wat niet wegneemt dat mams laten steriliseren zodra ze wat gewend is, een goed idee is
Laatst gewijzigd door Nyncke op 20 feb 2011 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeder blaast naar dochter

Bericht door Ilone »

Kan het ook niet zijn dat de hele machtsstrijd weer van voor af aan begint omdat ze in een nieuwe omgeving zijn? Even opnieuw bepalen wie de baas is in het nieuwe territorium.
Ik denk ook inderdaad dat ze nog wat tijd nodig hebben.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie