Gebitsproblemen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Gebitsproblemen

Bericht door SteefenLoekie »

Hallo allemaal,

Ik zal ons eerst even voorstellen ik ben Stephanie en mijn lieve huistijger loekie van 11 jaartjes oud!
ik heb alleen Loekie nog niet zo lang want zijn vorige baasjes hadden geen tijd meer voor hem dus hebben wij hem in huis genomen..
het is een super lief slaapkopje, die het liefst de heledag ligt te slapen

Loekie is best al een oud mannetje en de laatste tijd begint ie te kwijlen het zijn echt hele slierten die uit zijn mond komt..
wij dachten dat het kwam omdat hij 1 voortand mist en probeerde hem droogvoer te laten eten maar dat weigert hij..
de DA raad aan brokjes eerst te laten eten of ander operatie maar dat vind ik een beetje eng dat ie niet meer uit de narcose komt!

dus mijn vraag is, hebben jullie tips om hem misschien toch brokjes te laten eten of misshien iets anders wat werkt?

alvast bedankt!
Stephanie
en een kopje van Loekie
Pootje van Loekie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: gebits problemen

Bericht door Ilone »

Hoi Stephanie en Loekie en welkom :-)
Lukt het om in het bekkie van Loekie te kijken?
Heeft hij veel tandplak, of rood tandvlees? Rood verhemelte?
Is hij gewend om alleen natvoer te eten? Of heeft hij in het verleden wel brokken gegeten?
Het feit dat hij geen brokken wilt eten én kwijlt, is voor mij een teken dat zijn gebit niet goed is en het dus pijn doet om brokken te eten ;)
Ben je bij de DA geweest, of heb je een telefonisch consult gehad?
Hoop vragen, maar zo krijgen we wat meer duidelijkheid ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: gebits problemen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Stefanie en Loekie,
is er door de dierenarts al eens verder gekeken? en wat Ilone zegt, is er behalve die tand een afwijking te vinden in zijn bekje?
Als hij geen brokken wil eten en hij kwijlt heeft hij waarschijnlijk pijn, en dat kan, maar hoeft niet eens per se aan zijn gebit te liggen. Dus als er zo niets te zien is en hij blijft er last van houden zou ik toch eens overwegen verder te laten kijken, zoals een bek/keelinspectie onder een roesje.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebits problemen

Bericht door Ilone »

Inderdaad, heb ik even geen erg in!
Muka van mij had laatst een keelinfectie, en wilde, logisch, geen brokken eten.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gebitsproblemen

Bericht door pearlsofpassion »

Het lijkt me ook dat er iets mis is in zijn mondje.
11 jaar is wel al een senior, maar is nog absoluut niet bejaard hoor! Een kat wordt mits goede verzorging gemakkelijk 20 jaar, tenzij er een terminale ziekte optreed natuurlijk.
Maar als hij verder niets mankeert kan hij nog heel veel jaartjes mee! ;-)

Het beste wat je kan doen is een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Sommige mensen laten dat na de leeftijd van 10 jaar zelfs jaarlijks doen. Als je het nog niet hebt laten doen, is het zeker aangeraden het minstens een keertje te doen.
Daaruit kan je aflezen of hij misschien last heeft van zijn nieren.

Ook kan je zijn hartje laten controleren.
Als zowel hart en nieren in orde zijn, is er geen reden waarom hij niet onder narcose zou kunnen, en zelfs als er iets scheelt wordt het al eens gedaan, zij het wel onder nauw toezicht.

Om zijn gebit schoon te houden, werkt rauw vlees waarschijnlijk het beste. Zowel brokken als natvoer laten resten achter, hoewel DA'n altijd zeggen dat brokken dat niet doen. Er zijn ook speciale brokken om de tanden proper te houden, maar dat werkt waarschijnlijk ook enkel maar als hij niets anders eet, en dan nog...
Als hij al last heeft van zijn gebit zit er eigenlijk niets anders op dan het te laten opkuisen. Erna kan je het proper houden, maar er bestaat geen enkel ander middel om tandplak te laten oplossen dan het laten opkuisen door een DA.

Maar dus eerst een laten kijken bij een DA wat nu eigenlijk het probleem is, waar hij pijn heeft. En een bloedonderzoek is zeker aan te raden. Zo kan je eventuele ouderdomskwaaltjes op tijd behandelen, terwijl het als je wacht snel heel ver gevorderd kan zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gebitsproblemen

Bericht door nellebel »

wat kreeg hij bij zijn vorige baas te eten? is hij alleen maar natvoer gewend? Je kunt proberen de brokjes in wat water te doen (vind flippie heerlijk) en dan langzaam aan steeds iets minder water erbij.
Maar inderdaad wel even goed na laten kijken bij de DA
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Re: Gebitsproblemen

Bericht door SteefenLoekie »

Hallo allemaal!~

jeetje wat veel reacties gelijk super!

nou het punt is Loekie ziet er misschien heeel lief uit maar hij houd er niet van om aangeraakt te worden alleen op de plekken waar hij wil dus het is heel lastig om zijn mondje open te doen!

ja we zijn naar de DA geweest... maar volgens haar was er niets te zien.. dus ik weet het niet.. ze was binnen 2 tellen klaar met kijken omdat ze bang was van Loekie

en bij zijn vorige eigenaars kreeg hij te eten wat hij maar wat wou en ook met de pot mee eten dus over het algemeen hele slechte voeding daarom wou het eerst bij ons ook niet eten dat was ookal een punt dat hij nu zakjes eet van felix is een grote stap vooruit we hebben echt alles geprobeert!
we hebben zelfs hart aan hem gegeven maar dat moet meneer allemaal niet
en toen we hem hadden mee genomen hadden we hem gelijk helemaal laten nakijken toen was ook alles goed ook naar zijn hartje enzo gekeken..
maar wel een goed idee een bloedonder zoek.. ik weet niet of hij pijn heeft want je heb toch van die harde snoepjes? dat vind hij zo lekker dat hij altijd gaat bedelen als we maar in de buurt van die pot komen.

Maar het valt me ook op als Loekie gaapt naast me( heeel charmant van hem) dat zijn tandjes wel super wit zijn.. en alleen ja hij heeft geen rechter snij tand en daar komt echt de sliert vandaan...

Maar ik ga morgen gelijk een ANDERE DA bellen, want ik wil wel weten wat er met hem is

heeel erg bedankt allemaal

groetjes en kopjes
stephanie en loekie
Pootje van Loekie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebitsproblemen

Bericht door Ilone »

Ah, zo'n kat heb ik ook ;)

Maar ik denk dat het geen kwaad kan als je een andere DA raadpleegt inderdaad.
Want een DA die bang is voor een kat?!? Daar zet ik wel mijn twijfels bij... ;)


EDIT: Zou het wel kunnen lukken denk je om in de nek te voelen of de kliertjes ogezet zijn?
Net onder de kaak zeg maar.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Re: Gebitsproblemen

Bericht door SteefenLoekie »

@Ilone,

Ja het was geen leuk meisje Loekie voelde zich ook totaal niet op zijn gemak..
Ik ga even een andere bellen,

ow ja! haha nee als je daaraan zit voelt het normaal en hij loopt heeeel hard te knorren

groetjes
Pootje van Loekie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebitsproblemen

Bericht door Ilone »

Oke haha nou als je niks voelt zijn het in ieder geval niet de klieren ;) Dan zou je knikkertjes moeten voelen langs de keel ;) Maar fijn dat je dat onder luid knorren kan checken ipv onder luid grommen :lol:

Ik hoop voor je dat je andere uitgekozen DA een beter gevoel geeft.
Een goeie DA lijkt mij niet zo snel bang van een katje... Tenminste niet als ze weten hoe ze er mee om moeten gaan ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9371
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsproblemen

Bericht door castratenkoor »

Als het huidige probleem is opgelost, kun je proberen ze eendagskuikens te leren eten.
Als je dat om de dag of zo geeft, blijven de gebitjes een stuk schoner is mijn ervaring.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Gebitsproblemen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Een goede da is niet bang voor katten en kan ze hanteren met een goede assistente, en in 2 seconden kun je inderdaad echt niet zien of er iets mis is.
Ik denk dat als er problemen blijven (als je bijvoorbeeld kuikens probeert en hij dat ook niet wegkrijgt terwijl hij wel wil) je toch echt verder moet laten kijken, en bijna geen enkel dier zal vrijwillig toelaten dat je bij hem of haar uitgebreid in de bek kijkt, laat staan in de keel.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gebitsproblemen

Bericht door MarjanR »

Als een dagkuiken een stap te ver is zou je kunnen beginnen met een stukje kipfilet (als je zelf toch aan het snijden bent, gewoon een stukje "perongeluk" laten vallen. En kijken of hij het pikt.
Als hij dat pikt kun je een volgende keer iets groter stukje laten vallen, zodat hij er echt op moet kauwen. Zodra hij de smaak te pakken heeft kun je een kuiken aanbieden (snijdt hem even in, de geur komt dan vrij. Dat ruikt zeeeer aantrekkelijk... als ze het lusten ;) )
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9371
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsproblemen

Bericht door castratenkoor »

Eendagskuikens kun je de eerste keer ook het beste in stukjes snijden om te laten wennen.
Van mijn 8 katten zijn er helaas maar drie die ze eten.
En er is er maar eentje die ook muizen en ratten vreet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dien
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jul 2010 14:19

Re: Gebitsproblemen

Bericht door Dien »

Misschien een stomme vraag maar waar kan je eendagskuikens kopen?

Is me opgevallen dat Ollie namelijk ook best een rood randje heeft bij zijn tanden en kiezen..
En er komt een geur zijn bekkie uit dat is echt af en toe niet te harden...
Ollie *geboren: 28 april 2010
Luna *geboren: 28 april 2010
Mick *geboren: 2 augustus 2010
Plaats reactie