Wie is de baas?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Wie is de baas?

Bericht door katgevonden »

Waaraan herken je wie de baas is? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wie is de baas?

Bericht door achtpuntzes »

aan de snorharen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wie is de baas?

Bericht door katgevonden »

aan de snorharen? Wil je dat uitgebreider uitleggen?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wie is de baas?

Bericht door MarjanR »

Oh, hahaha. Ik moest erg lachen om de opmerking van Joost.

De snorharen... maw de kat is de baas in huis ;)

Ik heb ook geen fatsoenlijk antwoord hoor.
Volgens mij heb ik hier ook geen "baas" onder de katten in huis.
Moos wordt gerespecteerd, Teun doet niets om de baas te zijn, Sara is een spring in het veld en doet gewoon lekker alles wat er in haar koppie opkomt. Geen baas, gewoon een trio die het samen doet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wie is de baas?

Bericht door Aziraphale »

Haha, Marjan, zo kun je zijn opmerking ook opvatten. Maar de dominantste kat is toch vaak degene met de langste snorharen?
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wie is de baas?

Bericht door MarjanR »

Oh, op die manier!
Nee, dat gaat niet op. Tenminste; Teun heeft de langste snorharen. Maar die is dan ook de grootste kat. Maar die is geen baas hoor. Is dat dan niet een soort van fabeltje of achterhaalde theorie?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wie is de baas?

Bericht door Aziraphale »

Geen idee, een vriendin van me die veel katten heeft vertelde dat. Maar die wist het niet zeker hoor ;)
Hier hebben ze allebei lange snorharen en is er (nog) geen duidelijke baas. Bo is nog steeds de sterkste maar Bella baast graag in het rond, kleine tijgerin.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wie is de baas?

Bericht door Kattenbella »

Ze zijn er in verschillende karakters. Jerry, Floris, Jelle, Bram en Lola hebben de neiging af en toe flink op de spelen. Baas zie ik niet zo terug, wel katten die zich in mijn grote groep minder handhaven zoals Diesel en Floris. Diesel uit dit door zich angstig op te stellen, terwijl Floris zich wel pittig kan verdedigen.
De uiteindelijke baas ben ik ;-) Ik stuur de boel hier. Als ze een onderling gevechtje hebben of zo los ik dit snel op. Gewoon door erbij te staan en ze aan te spreken. "Niet vechten" of de naam noemen van degene waarvan ik weet wie ik moet aanspreken ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wie is de baas?

Bericht door Catfish »

Ik zie geen verschil in snorharen, maar wel dat Zorro duidelijk de baas is. Hij is dan wel een stukje ouder, en Snoopy probeert regelmatig de 'macht' over te nemen. Dan wordt het gestoei net wat wilder, en ik zie het gewoon in hun gedrag.
Zorro straalt een soort natuurlijke autotiteit uit, waarvan ik merk dat de andere dieren er ontzag voor hebben. Ook Marra. Ze gaat nog wel eens achter Snoopy aan, maar Zorro laat ze altijd met rust.
Snoetje (mijn avatar) had precies hetzelfde. Hij heeft met best veel katten samengeleefd, maar hij bleef altijd de onbetwiste leider en hoefde er nooit wat voor te doen. Volgens mij gaat het puur om uitstraling, en in mijn ervaring zijn het ook vaak de wat rustigere katten.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wie is de baas?

Bericht door achtpuntzes »

het was als grapje bedoeld... :)

nee, hier zijn ze meer een groep als dat er een de baas is.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wie is de baas?

Bericht door Kattenbella »

Klopt, Henk hoeft maar heel voorzichtig een sock op te lichten en te kijken en hij krijgt de plek die hij wil. Hij is de rust zelve ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie is de baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn wel bepaalde zaken waaraan je ziet wie het hoogste staat in de rangorde bij interacties tussen twee katten.
Maar dat zal zeker niet altijd precies hetzelfde uitdraaien.

Zo is gaan lopen als er een ander aankomt zeker een onderdanig teken.
En kontje aanbieden (of in de ander zijn gezicht werpen :lol: ) ook.
Aanstaren is de dominantie in vraag stellen en niet willen plaats ruimen.
Zo'n zaken.

Blazen en grommen wordt vaak als niet dominant gezien, maar ik weet niet zeker of dat wel altijd klopt.
Als het gevolgd wordt door weglopen, wel, want dat is onderdanig, maar gewoon wegblazen maar wel blijven zitten is denk ik gewoon zeggen dat je gerustgelaten wil worden. En als de ander niet wil luisteren die even wegmeppen, lijkt me ook niet onderdanig...

En Marjan, volgens mij (zover ik het kan inschatten) is Moos bij jou de baas. Sara stelt het (nog) niet in vraag, en Teun is gewoon onderdanig van aanleg...
Dat is wat ik uit je verhalen opmaak, in real life kan je dat natuurlijk veel beter inschatten.


Ik wil er wel op wijzen dat hoogste in rang bij katten niet wil zeggen dat hij de baas gaat spelen over de anderen. De dominantste kat geeft normaal de andere katten alle ruimte en zorgt ervoor dat er rust in de groep is. Zo zal hij ertussen springen en de orde herstellen als er een dispuut is. En misschien wel als eerste iets lekkers willen krijgen of zo, dat kan ook.
Maar dat is maar theorie, elke kat en situatie is anders. ;-)

Volgens mij komt het bij katten vooral neer op respect voor elkaar en gewoon dat er in een groep altijd een rangorde moet zijn om stabiliteit te hebben en opdat iedereen weet waar hij aan toe is. Mensen hebben ook een rangorde ookal proberen ze vanalles om dat te verhinderen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wie is de baas?

Bericht door loek »

Ik denk dat 'de baas' het niet nodig heeft om te blazen en grommen. Die staart de ander eerder weg o.i.d.
Maar als bijv. een vrolijke kitten dat nog niet helemaal snapt, dan zal er misschien wel een blaas of mep aan te pas komen (?)
(zit maar wat te gokken hoor haha...is loek logica)

Wat betreft het als eerste wat lekkers willen en dan evt. wel blazen, grommen e.d. Ik denk dat 'de evt. baas' dat ook niet nodig heeft.

Volgens mij is er in mijn huis ook niet echt een baas (haha nee zelfs ik niet ;-)). Maar als Muis iets te gejat heeft wat ze kan eten (of wat ze denkt te kunnen eten, zoals een stuk groente wat vervolgens ergens onder de kast verschimmeld terug te vinden is ;-)) dan gromt ze altijd naar Diesel, die gewoon heel relaxed haar alsnog gaat achtervolgen. Als Diesel iets heeft...dan achtervolgt Muis hem ook maar Diesel gromt niet, die loopt ook vrij relaxed weg en verstopt zich dan ergens. Muis gaat er dan ook niet altijd meer achteraan 'tot het gaatje'.

Uit bovenstaande concludeer ik zelf dan dat ALS er dan iemand hier de baas is, dat Diesel is. Maar het kan ook gewoon zo zijn dat Diesel gewoon de 'man des huizes' is..maakt zich niet zo druk. En Muis is echt een VROUW...miep miep miep. ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie is de baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Klinkt mij ook wel als dat Diesel de baas is.
Muis laat hem zijn prooi omdat hij de hoogste is, maar verdedigd haar prooi omdat ze verwacht dat hij het kan komen opeisen, en ze dat niet wil.

Dat van dat meppen gebeurt normaal inderdaad niet.
Maar hier gaat het wel zo.... Kleintje is nog steeds de baas, ookal heeft ze vaak het idee dat ze dat nog moet bevestigen en de anderen op hun plaats wijzen. Maar daarmee bewijst ze eigenlijk enkel maar dat ze niet zeker is van haar positie. Dus daar heb je zeker een punt! Echte dominanten, zijn dat gewoon en moeten dat niet steeds bevestigen.
Zo gaat het met mensen ook, die met de grootste mond zijn het onzekerst :lol:

Maar goed. Kleintje is hier ook een solo-diva natuurlijk. Dus die wil de anderen op een afstand, en dat maakt alles wel wat ingewikkelder.
Een beetje een speciale situatie. En ik verwacht ook niet dat ze de hoogste in rang blijft als Luis volwassen wordt. Al hou ik mijn hart vast voor het moment dat die machtswissel komt... :-(

In een harmonieuze groep komt blazen niet voor natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Wie is de baas?

Bericht door Sunnetje »

Pinto* was hier duidelijk de baas in huis. Hij was dan ook de oudste van de groep en de sterkste, echter tegelijkertijd ook het rustigste, hij bekeek alles op zijn gemak en greep in wanneer het hem niet zinde.

Nu Pinto* er niet meer is, heb ik nog niet echt voor ogen wie hier nu de nieuwe baas is. Ik vermoed dat Mystic het hoogst in de rangorde staat, hoewel Isis ook best haar mannetje (vrouwtje) staat en Mystic de laatste tijd af en toe nog wel uitdaagt.
Rambo is het in elk geval niet :lol:
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Plaats reactie