Voor het eerst een poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Voor het eerst een poes

Bericht door Sanne1807 »

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik Nootje, een poes van 9 uit het asiel gehaald. Wilde al langere tijd een poesje hebben, maar heb eerst goed nagedacht over de gevolgen en over het geluk van het beestje. Ik werk van 7 tot 15 en twijfelde dus ook over het nemen van twee kittens of 1 oudere poes/kat. Ook omdat ze bij mij niet naar buiten kan. Heb veel op dit forum gelezen en dat heeft me ontzettend geholpen. Voor het asiel heb ik gekozen vanwege het vertrouwen. Op Marktplaats bijv. lees je zo veel over allergie en over "te veel" katten in huis. Ik vertrouw dat allemaal niet zo.

Gisteren dus naar het asiel geweest, dierenopvang 't Heerveld in Luinjeberd. (Vlakbij Heerenveen in Friesland.) Ze hebben daar 4 kattenkamers, en de katten hebben het daar hartstikke goed! Kreeg er meteen een heel goed gevoel bij. In de tweede kamer viel mijn oog meteen op Max, ze lag in de gootsteen en keek alleen heel nieuwsgierig. Liep eerst even door, maar ging toch al snel naar d'r toe. En wat een schat! Ik hoefde maar een vinger voor d'r neusje te houden en ze wilde meteen aangehaald worden, ze wist van geen ophouden. Ik was verkocht! Toch nog even in de andere kamers gekeken, maar het was voor mij al snel duidelijk: Ik wilde Max! Het is een poes van 9 jaar, de dame van het asiel zei eerst 5, maar later bleek uit haar papieren dat ze 9 was. Tsja, ik was al verkocht aan dit popje, dus dan maakt die 4 jaar toch ook niets uit? Omdat ik niet doorhad dat het zo snel zou gaan moest ik dus nog wel even het één en ander aanschaffen, dus zijn we eerst even naar de dierenwinkel gereden om een reismand. De dame van het asiel heeft Max toen gechipt, ze gaf geen kik. Toen we terugkwamen en d'r voor het reismandje zetten liep ze er zo in, beter kan toch niet? In de auto was het ook geen probleem, een paar keer een miauwtje, maar oh zo rustig!

Eenmaal thuis heb ik haar de naam Noortje gegeven, wat een vrouwtje die Max heet... Het was ook de naam die het asiel d'r gegeven had en ze was daar nog maar net dus luisterde ze er sowieso niet naar. Ik had de reismand naast de kattenbak neergezet met het deurtje open zodat ze er zelf uit kon komen. Dat deed ze ook meteen. Even nieuwsgierig een rondje lopen, maar toen toch meteen onder de bank. Daar heeft ze ruim twee uren gezeten, met af en toe eens nieuwsgierig d'r kopje eronder vandaan. Later kwam ze lekker bij me liggen en genoot van het aaien, heb al heel wat haken van d'r nagels in m'n broek zitten! ;-) Het is echt een lieverd. Eten doet ze goed, ze at gisteravond meteen d'r bakje leeg, en vanmorgen weer! Het voer van CaroCat, kreeg ze ook in het asiel. Ze heeft ook al een bak water leeggedronken. Vannacht hield ze zich ook prima, ze kwam zelfs even bij me liggen om geaaid te worden. Nu vanmorgen dook ze meteen weer onder de bank, ze is er alleen even onder vandaan gekomen om d'r bakje leeg te eten dus.

Wat mij een beetje zorgen baart is dat ze nog niets gedaan heeft. (op of buiten de bak zeg maar.)
Heb dezelfde kattenbakvulling genomen als die in het asiel gebruikt werd, ze heeft ook wel eens onderzoekend gekeken, maar ze heeft nog geen enkele boodschap gedaan. Nergens niet. Is dit normaal? Is sinds gisteren een uur of twee...

Oja, en de foto van Noortje is mijn avater!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door ayla »

hoi en welkom!
er zijn al veel topics hierover, kijk even via de zoekfunctie rechtsboven in.
je kat moet natuurlijk erg wennen aan de omgeving, en wellicht heeft zij vannacht wat gedaan. uit spanning kunnen katten ontlasting ophouden.
heb je haar al op de bak gezet?
Geef haar rustig de tijd om te wennen, laat haar naar je toe komen en dwing niets op.

succes!
Laatst gewijzigd door ayla op 13 feb 2011 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door achtpuntzes »

:)

hoi, welkom op het forum.

wat leuk dat je deze dame een fijn thuis wilt geven. compliment dat je voor een wat oudere kat bent gegaan en dat leeftijd je niets uitmaakt. het ziet er naar uit dat de introductie voorspoedig verloopt, op het plassen na dan.

heb je haar al op de kattenbak gezet? zit er een kap op? op het asiel bij ons gebeurt het ook wel eens dat een kat die binnenkomt een paar dagen geen ontlasting heeft door de stress van een nieuwe omgeving. in ieder geval is het goed dat je het in de gaten houd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum met Noortje en wat een heerlijke pluizebol!
en fijn dat je al een tijdje hebt meegelezen en een al wat ouder dier is dan, met jouw werktijden een geweldig goeie keuze.
en jullie zijn al op elkaar gevallen want op basis van wat je omschrijft gaat het erg goed en gaan jullie een heerlijke tijd tegemoet.
t zal allemaal met een paar dagen helemaal gewend zijn en mocht er nog iets zijn, je weet ons te vinden, hihi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door castratenkoor »

Wat heerlijk voor deze al wat oudere dame dat ze bij jou een nieuw thuis krijgt.
Ik zou de kap van de bak halen en haar er af en toe opzetten.
Ze had inmiddels wel moeten plassen. Heb je het zand heen en weer laten glijden in de bak.
Door hem schuin te houden eerst de ene kant op en dan de andere kant op.
Best kans de de plas namelijk door de bovenlaag naar de bodem zakt.

Succes en veel plezier!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door Cari »

Welkom met Noortje :grin: ! Mooi poesje zo te zien en hartstikke lief, zo te horen ;-) . Goed van je dat je voor een iets ouder dier gaat. Over het plassen en poepen zou ik me nog niet direkt zorgen maken. Dat kan vaak best even duren. Zolang ze blijft eten , drinken en een knuffeltje komt halen, zit het wel goed.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door Sanne1807 »

Bedankt voor al jullie reacties! Heel leuk!

Ze is vanmorgen weer wat schuwer dan dat ze gisteren was. Ze is nog niet vaak onder de bank vandaan geweest. Heb dr wel weer even op de bak gezet (ik heb een open bak trouwens), maar dat lijkt dr niet zo te boeien... We wachten af! :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voor het eerst een poes!

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien wil ze wel komen spelen als je met een hengeltje hengelt.
Je kan ook valeriaandruppels gaan halen bij de apotheek en dat op een zakdoek sprenkelen en die net naast de bank leggen. De meeste katten vinden dat een erg fijne geur en komen daar los van. Ze kunnen ermee gaan knuffelen, maar ook wat spelen, dus niet op dure spullen sprenkelen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door Sanne1807 »

Had de bank weer wat van d'r afgeschoven en dat laat ze allemaal toe, beetje aanhalen en dan komt ze maar al te graag knuffelen. Beetje gekroeld dus en ze ging weer voorzichtig de boel een beetje ontdekken, en toen ineens toch maar voorzichtig naar de kattenbak. En ja hoor, na 24 uur heeft eindelijk een plas en poep gedaan! Heel erg fijn, dan zit dan in ieder geval weer goed! Nu zit ze lekker in het verste hoekje van de vensterbank naar buiten te kijken. :-)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door ayla »

fijn nieuws!
je hebt haar blijkbaar net dat laatste stukje zekerheid gegeven wat ze nodig had!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door Anne »

Super zeg dat je naar het asiel bent gegaan en voor een oudere kat hebt gekozen!!!
Hardstikke fijn dat ze onder de bank vandaan is en al in de vensterbank zit :-P
Komt vast helemaal goed :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door Sanne1807 »

Hallo weer!

Ben toch nog van naam veranderd, heb d'r maandag toch Bailey genoemd, vond ik uiteindelijk leuker. En ze luisterde toch (nog) niet naar Noortje. ;-)
Gaat heel goed met d'r, ze gaat nog niet veel naar de kattenbak, maar ze doet in ieder geval iedere dag wat!
Komt 's nachts al lekker bij me in bed slapen en komt me 's ochtends begroeten. Eten en drinken doet ze goed en komt heel graag voor een aai bij me. Gaat ze lekker op d'r rug liggen en gaan de pootjes uit elkaar, superschattig!
Ze lijkt zich overdag ook prima te vermaken wanneer ik aan het werk ben, vond het wel spannend, maar ze is echt hartstikke makkelijk.

Het enige wat ze niet doet is spinnen, is dat raar?
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door Kattekop »

Sanne1807 schreef:Ik wilde Max! Het is een poes van 9 jaar, de dame van het asiel zei eerst 5, maar later bleek uit haar papieren dat ze 9 was.
Hoi en welkom, ik ben hier ook nog maar heel kort!
Vind het wel opvallend dat een oudere kat wel vaker als jonger wordt aangeprezen, de eerste kat die ik uit het asiel haalde was 10, maar ze zeiden dat ie 5 was, hij had niesziekte, daar werd ie wel goed voor verzorgd, maar toen ik zijn paspoort kreeg bleek ie dus wel dubbel zo oud te zijn dan ze gezegd hadden. Voor mij, net als bij jou geen probleem, maar er zijn ook mensen die dan alsnog afhaken, echt heel zielig!
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door pearlsofpassion »

Niet alle katten spinnen even hard.
Laat als je haar aait je hand eens rusten op haar borstkas, als je iets voelt pruttelen, zoals een motortje, dan is ze aan het spinnen.
Je kan het ook zien aan de ademhaling, maar dat kan ik moeilijker uitleggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Voor het eerst een poes

Bericht door Kattekop »

Sanne1807 schreef:Had de bank weer wat van d'r afgeschoven en dat laat ze allemaal toe, beetje aanhalen en dan komt ze maar al te graag knuffelen. Beetje gekroeld dus en ze ging weer voorzichtig de boel een beetje ontdekken, en toen ineens toch maar voorzichtig naar de kattenbak. En ja hoor, na 24 uur heeft eindelijk een plas en poep gedaan! Heel erg fijn, dan zit dan in ieder geval weer goed! Nu zit ze lekker in het verste hoekje van de vensterbank naar buiten te kijken. :-)

Het komt vast helemaal goed, heeft tijd nodig, gun haar die tijd! Weet je iets van haar levensgeschiedenis? Sommige katten hebben in hun leven al zoveel meegemaakt dat ze gewoon iets meer tijd nodig hebben om aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen te wennen.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Plaats reactie