Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Zo'n twee weken geleden heb ik een poesje uit het asiel gehaald.
Ze zou gecastreerd zijn volgens het asiel, ze hadden haar namelijk open gemaakt voor sterilisatie, maar toen kon de dierenarts geen baarmoeder en eileiders vinden.
Gisteren is ze echter krols geworden.. na wat research op het internet bleek dat dit niet zou moeten kunnen dus ik heb het asiel gebeld. Bij het asiel zeiden ze: laat haar zo snel mogelijk castreren op onze kosten (moest wel bij diezelfde dierenarts dus) want als ze krols is kunnen ze die geslachtsorganen beter vinden in de buik.
Bij de dierenarts was geen plek deze week dus nu kan ze maandag pas komen.
Eerlijk gezegd vind ik dit helemaal niets, ze is begin december dus open gesneden door hen en in het dierenartsrapport stond dat haar buikwond/huid geïnfecteerd was geraakt naderhand. Toen heeft die man ook al niets kunnen vinden, waarom zou hij het nu wel kunnen vinden? Ik vind het super zielig voor haar dat ze nu weer geopereerd moet worden, is dit niet teveel voor zo'n klein katje? Heeft iemand hier een goede kijk op? Ze is overigens bijna 3 jaar oud.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Ilone »

Ik vind dit wel een beetje een vaag verhaal :eeh: van die DA-en.
Hoe kunnen ze nou de voortplantingsorganen over het hoofd zien??
Kunnen ze niet eerst met een echo kijken voordat ze dat arme beestje weer opensnijden??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Sunnetje »

inderdaad een erg vreemd verhaal :-S ik zou mijn kat persoonnlijk niet meer toevertrouwen aan zo'n dierenarts, als die de voortplantingsorganen al niet kan vinden. (ook al zou ze gesteriliseerd zijn, dan nog zou je een stuk baarmoeder moeten zien zitten dacht ik, die halen ze tegenwoordig niet meer helemaal weg)

Ik zou persoonlijk ook eerst een echo laten maken, voordat ze d'r wéér open maken.
Overigens vind ik het slecht dat ze je hebben gezegd dat ze de organen beter kunnen zien wanneer ze krols is en ze dus zsm geopereerd moest worden, het schijnt namelijk veel risicovoller (en zwaarder voor de poes) te zijn wanneer ze gesteriliseerd wordt terwijl ze krols is.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Ik vond dit dus ook heel erg vreemd!
In het dierenartsrapport wat hier ligt staat letterlijk: "opengesneden maar geen ovaria aangetroffen".
Ik heb ze gevraagd of ze eerst foto's o.i.d. konden maken omdat ik het inderdaad zielig vindt dat ze nu weer open gemaakt moet worden, maar dit was volgens hen niet mogelijk.
Ze zeiden dat die organen zo moeilijk te traceren waren op foto's dat het geen zin had?
Nu heb ik geen verstand van dit soort medische zaken, maar ik ben er toch niet vertrouwd op...
Vooral omdat ik op internet ook iets tegen ben gekomen over "schijnkrols" zijn, mocht dit het geval zijn dan is het al helemaal voor niets en dat wil ik haar echt niet aandoen.
Vandaag is haar krolse gedrag ook al wel een stukje minder dan gisteren, maar wat ze toen vertoonde was het volgende:

- continu geaaid willen worden en onze aandacht vragen
- op de gang heel zielig gaan staan miauwen terwijl ze tot dusver nog niet gemiauwd had
- wanneer je haar aait steekt ze haart kontje in de lucht en houdt haar staart opzij
- tijdens het kammen van haar vacht (ze is langharig) begon ze zelfs een klein beetje te plassen
- vanmorgen lag er een klein plasje bij de deur terwijl ze tot nu toe alles gewoon op de bak heeft gedaan

Ik weet niet of er misschien iemand is die verstand heeft van "schijnkrolsheid" ?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Inderdaad een vreemd verhaal. Met een echo moet het inderdaad te zien zijn.
Beter kun je haar juist niet laten castreren als ze krols is mocht ze inderdaad niet gecastreerd zijn; alles is dan heel actief en veel meer doorbloed, wat de operatie voor haar zwaarder maakt en toch wat meer risico omdat er grote bloedvaten lopen.

Edit: Op foto's is het niet te zien, maar op een echo wel degelijk.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Ilone »

Nou, ik zou een andere DA raadplegen en de rekening bij hun declareren...
Ik vertrouw die gasten voor geen cent!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Bedankt voor jullie reacties!
Het asiel heeft waarschijnlijk een contract met die dierenarts en dat zal dan ook de reden zijn waarom ik alleen daar heen kan. Eerlijk gezegd ga ik ook liever naar een andere dierenarts want het komt gewoon over alsof ze geen echo willen doen omdat zij dan meer geld uit moeten geven aangezien de rekening voor het asiel zelf zal zijn. Ik wil niet dat zij geld besparen over de rug van mijn katje! Morgen zal ik het asiel bellen en vragen of ik het bij een andere dierenarts mag laten doen maar ik acht de kans klein. Iemand nog tips wat ik zou kunnen doen in dat geval?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Ilone »

Waarom zou je niet naar een andere DA mogen gaan??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Sunnetje »

wat je sowieso kan doen, is een andere dierenarts bellen en om een second opinion vragen. Bellen staat altijd vrij!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Ilone schreef:Waarom zou je niet naar een andere DA mogen gaan??
Natuurlijk kan ik wel op eigen houtje naar een andere dierenarts gaan, maar bij deze dierenarts vergoed het asiel de kosten omdat het "hun" fout was. Als ik het echt niet vertrouw ga ik uiteraard naar een andere maar wilde eerst wat meningen peilen hier op het forum. Ik neem aan dat een dierenasiel wat samenwerkt met de dierenbescherming niet zomaar een of andere malafide dierenarts in dienst hebben toch?
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

Sunnetje schreef:wat je sowieso kan doen, is een andere dierenarts bellen en om een second opinion vragen. Bellen staat altijd vrij!
Dat is ook een goede, ik zal morgen gelijk de dierenarts bellen waar mijn ouders altijd heen gaan met onze kat en hond!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Ilone »

Ja oké..op die manier.
Ik ben benieuwd, hoe dit allemaal afloopt!
Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou proberen het verschil tussen een gecastreerde en ongecastreerde poes (kitten) terug te vragen. Je hebt tenslotten een ongecastreerde gekregen maar voor een gecastreerde betaald. En dan de castratie maar bij een goede DA, op eigen kosten dan...

Of tenminste voor een echo naar een andere DA.
Ik snap hier ook niets van hoor. Hoe kan je daar nu naast kijken?
Is ze erg dik of zo?

Arm beestje :-(

Ik vind wel dat je beschrijving van krolsheidl licht zijn (zeker voor haar leeftijd), maar niet alle poezen worden even duidelijk krols natuurlijk.
Van schijnkrols heb ik nog nooit gehoord, maar wel van krols zonder dat je er iets van ziet. Dat houdt dus in dat de poes niet zichtbaar (of hoorbaar :lol: ) krols is, maar wel aantrekkelijk voor katers en natuurlijk vruchtbaar...
Kruipt ze ook op haar buik? Daar zeg je namelijk niets over, maar is wel het duidelijkste kenmerk.


Hopelijk vind je een goede oplossing. Dit s*cks wel!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door Poppy »

@pearlsofpassion:

Ze kruipt niet over de grond op haar buik maar ze doet dit wel op de bank, ze lijkt dan een beetje te 'dansen' met haar achterpootjes, haar voorpootjes liggen gestrekt voor zich.
De poes kostte 85 euro in het asiel en schijnbaar kost een sterilisatie dit ook (staat op de site van het asiel) dus ik denk niet dat ze mij dit verschil terug gaan geven.
Ze is verder helemaal niet dik, (ze weegt 3,8 kilo) maar ze heeft wel lang haar dus ze ziet er wat bollig uit.
Nu je zo zegt dat je haar krolsheid symptomen maar licht vindt ga ik helemaal twijfelen, morgen zal ik zeker het asiel bellen dat ik eerst een echo voor haar wil voordat ze haar onnodig opereren.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fout van dierenarts bij castratie, nu opnieuw?

Bericht door pearlsofpassion »

Klinkt wel als krols hoor, maar eerder in een beginstadium en jij zegt dat ze al aan het einde is.
Maar het kan goed zijn dat ze gewoon zo is hoor, elke poes is anders.
Het klinkt wel als krolsachtig hoor, zeker wat je op de bank beschrijft.

Natuurlijk gaan ze je niet het gehele bedrag terugbetalen, maar een deel zou toch wel mogen. Je kan ook voorstellen: eerst echo, of bedrag terugbetalen...
Ale, dat is wat ik zou proberen.... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie