Een katje voor ons gezin?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Jolien17
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2011 16:09

Een katje voor ons gezin?

Bericht door Jolien17 »

Hallo iedereen,

Wij zijn een gezin van 4: mijn man, ik en onze 2 spruitjes van bijna 3 en 8maand.
Aangezien wij in onze jeugd ook altijd dieren hebben gehad willen we dat onze kinderen niet ontzeggen. Alleen...ik heb altijd honden gehad, mijn man ook en laat mijn dochter nu fan zijn van katjes :grin:

Ze weet dat ze nog moet wachten tot haar broer groter is ,zo willen we ook dat ze beseft dat het geen beslissing is die je van vandaag op morgen neemt.

We zitten wel met verschillende vragen:
-Past een kat bij jonge kindjes?
- Raskat of niet? Ik heb slechte ervaringen met herkende hondenfokkers gehad maar weet niet hoe het zit met katten.
- Hoe begin ik aan de opvoeding?Als ik vraag aan mensen hoe je een katje moet opvoeden dan krijg ik gelach en "dat moet je niet opvoeden"
- Ik lees dikwijls van 2katjes te nemen maar ja...met onze beginnersstatus ;-) .Plaats en liefde hebben we wel voor 2.

We zoeken misschien te specifiek en we zijn er niet echt in thuis
- Speels maar niet wild
- Ze kan zowel binnen als buiten (hebben tuin)
- Aanhankelijk maar ook in staat alleen te blijven

Ik hoop hier enkele tips te vinden voor een beginnend kattenliefhebster :grin:

Jolien en de kindjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een katje voor ons gezin??

Bericht door pearlsofpassion »

Zeker als beginner is het belangrijk als je voor kittens wil gaan om er twee te nemen.

Je kan echter nooit garanderen dat kittens niet wild gaan zijn. Gelukkige, gezonde kittens zijn nu eenmaal wild, maar waarom is dat erg? Dat wil niet zeggen dat ze aggressief of vernielzuchtig zijn....
2 gelukkige kittens samen zijn een stuk minder vernielzuchtig, en er is veel minder kans dat ze aggressief worden. Zolang je kinderen hen geen pijn doen, moet je je daar eigenlijk geen zorgen in maken bij kittens.
1 kitten alleen is echter een heel ander verhaal, veel moeilijker en veel riskanter ivm je kinderen.

Je kan natuurlijk ook perfect voor een koppeltje volwassen katten gaan die hun wilde jaren al achter zich hebben. En kat blijft zijn hele leven speels, dus misschien past dat voor jullie wel beter.
Let er dan wel op dat je een kat neemt die kinderen gewend is (voor zover dat geweten is natuurlijk) want niet alle katten kunnen daarmee om (kitten ook niet, maar die leren het wel).
Je moet je kinderen natuurlijk ook leren hoe ze met de katten moeten omgaan... wat leuk is, en wat niet mag.

Een erg aanhankelijke kat is per definitie niet graag alleen... Dat is wel logisch...
Maar als ze met twee zijn, zullen ze alleszins al niet erg eenzaam zijn, en dan gaat dat wel ;-)

Er zijn ook katten die alleen geplaatst moeten worden omdat ze niet met een andere kat samen kunnen, maar die blijven zelden graag alleen thuis (en zijn dan zeker niet aanhankelijk), dus dat lijkt me voor jullie niet zo geschikt.

Je kan zowiezo best naar het asiel gaan kijken.
Als je voor volwassen katten zou gaan, kunnen ze je daar vertellen welke katten vaak samen optrekken, maar je kan ook zelf twee sociale schatten uitkiezen.
Als je graag kittens wil, kan je best nog wat wachten. Het seizoen barst eind maart-begin april weer helemaal los, maar momenteel is er weinig aanbod en veel vraag.
Als je in de buurt van Doetinghem woont is, de plaatselijk kittenopvang een aanrader ;-)

Als je dat kat in de tuin wil gaan loslaten, kan je best eens rondkijken om je tuin af te zetten. Er zijn hier topics genoeg over. Een kat blijft niet zo vaak in een open tuin, dan zijn je katten vaak nog alleen (ookal heb je er twee) en er loeren een heleboel gevaren buiten de tuin. Vele katten zijn echt niet voorzichtig genoeg op de weg (en dan nog...) en er zijn ook nog kattenhatende buren of mensen die in het wilde weg vergif strooien...
Bovendien heb je kans dat er dan aggressieve buurt- of zwerfkaters in je tuin komen rondhangen en je katten aanvallen (ik spreek uit ervaring, mijn katten blijven dus meestal binnen).
Als je tuin afgesloten is, ben je gerust en kunnen de katten veilig en zorgeloos spelen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jolien17
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2011 16:09

Re: Een katje voor ons gezin??

Bericht door Jolien17 »

@Tiger
Bedankt voor je snelle reactie.
Met wild bedoelde ik effectief aggressief.
Het is zeker niet dat de kat hele dagen alleen zou zitten maar af en toe is het wel zo natuurlijk.

We vroegen ons af of je een kat echt altijd binnen kan houden? want dat is hier ook een optie.
We hebben een tuin maar het beestje moet niet buiten. Je leest zoveel verschillende dingen dat je soms niet meer weet wat het beste is. :smile:

Wachten is geen enkel probleem. we willen de kinderen laten wennen aan het idee.
En respect voor hun dieren willen we ze graag bijbrengen.

Jolien
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een katje voor ons gezin??

Bericht door pearlsofpassion »

Aggressief gedrag is meestal door frustratie of opgroeien zonder soortgenootjes.
Wel kan je poezen (vrouwtjes hebben dat sneller) hebben die je een beetje moet lezen ivm manier van aaien en niet oppakken en zo. Maar dan nog is het niet echt gevaarlijk.
Met poezen die met andere katten samenleven heb je dat ook minder...

Bij volwassen katten kunnen ze je het karakter in het asiel meestal goed vertellen. Dan weet je precies wat je in huis haalt ;-)

Een kat kan je perfect binnenhouden, als ze daar niet alleen is. Je moet dan natuurlijk wel voldoende speeltjes voorzien, en een paar grote krabpalen en zo. En natuurlijk voldoende ruimte. Ze 's nachts bv in de keuken opsluiten gaat dus niet werken, maar dat is eigelijk met buitenkatten net zo. Maar altijd binnenhouden is perfect doenbaar. Er zijn heel veel binnenkatten. Het is ook het leukst voor je kindjes natuurlijk ;-) (al is een afgesloten tuin even goed, en dan kunnen ze er ook buiten in het gras mee spelen :-))
Als je voor volwassen katten gaat, moet je op binnenkat zoeken, als je voor kittens gaat, wennen ze er gewoon van kleins af aan (er zijn uitzonderingen, maar dat merken ze in het asiel ook al).
Een ren bouwen is ook altijd een optie.
Kijk maar eens rond op dit forum, dan zie je veel voorbeelden van alle soorten (binnen, ren of afgezette tuin ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en wat fijn dat jullie er zo goed over nadenken.
twee wat oudere maatjes uit het asiel lijkt me in jullie situatie een prima suggestie. kittens zijn een sloopbedrijf en kunnen onbedoeld vrij hardhandig uithalen (poot in oog en aai met nageltjes uit..). bovendien moet je met kittens alle kinderziektes door en dat kost altijd geld. jong volwassen katten, die wat rustiger zijn lijken mij in combinatie met jonge kinderen een goeie combinatie. de kinderen kunnen leren dat ze daar voorzichtig mee om moeten gaan en de katten hebben al geleerd om zich uit de voeten te maken als het te wild wordt.
en ze zijn sociaal opgevoed, dat gebeurt door hun maatjes namelijk.
katten opvoeden? .... het is vrij moeilijk om katten dingen af te leren, wat je wel kunt doen is dat als een kat graag op de hoogste boekenplank zit en daar om te zitten alles afgooit, daar plaats voor hem/haar te maken en die boeken/vaasjes e.d. daar weg te halen. en dat kun je met allerlei andere dingen ook doen, goed kijken wat een kat wil en daar jouw vorm voor aanbieden. de mijne hebben een tijdje op de afzuigkap gelegen omdat ze niet op het aanrecht mochten en toch bij mij in de buurt wilden zijn.
een koppeltje lijkt me leuk, dan is er meer kans voor de kinderen om zich aan eentje te hechten en een band op te bouwen.
en als je zoekt op kat binnen/buiten dan kom je de foto's van de kattenren bij Dinie in de tuin tegen, idee?
Laatst gewijzigd door Adriana op 03 feb 2011 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door castratenkoor »

Allemaakl goed tips van Valerie. Eigenlijk weinig aan toe te voegen.
Je kunt kinderen heel goed leren respect te hebben voor dieren. B.v. dat als ze slapen, je ze met rust moet laten. Hoe ze ze op mogen tillen (mits de kat dat goed vindt). Jong geleerd oud gedaan.
Ik ben het eens met de uitspraak "dat moet je niet opvoeden".
Beter je huis aan te passen bij de kat dan andersom want dat gaat niet werken.
Als je b.v. gordijnen hebt waar ze in klimmen kun je beter de gordijnen vervangen voor iets waar ze niet in kunnen (b.v. lamellen) dan dat je de kat gaat straffen.
De kat assiciéert de straf met jou ipv met de in jouw ogen slecht daad.
Je loopt dan kans dat de kat agressief wordt, daar ken ik vele voorbeelden van.

Los buiten laten zou ik zeker niet doen. Valerie noemt de vele gevaren al.
Binnen houden is goed mogelijk of anders de tuin afzetten of een ren voor ze bouwen.
Mijn kinderen zijn van geboorte af aan opgegroeid met katten en wisten al heel gauw b.v. die zwarte kan ik aaien en die witte moet ik ver uit de buurt blijven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door MarjanR »

Helemaal eens met m'n voorgansters :)

Maar als we het hier hebben over volwassen katten uit het asiel dan hebben we het over katten die ouder dan een jaar zijn. Er zitten niet zo heel veel bejaarde katjes in het asiel. Al zou het wel geweldig zijn om een bejaard beestje in huis te halen en zo zijn/haar laatste jaren bij jullie te laten slijten in een gouden mandje. Maar ik ga er maar even vanuit dat jullie gewoon jongvolwassen katten in huis willen halen (al is het maar om je kinderen nog even te beschermen tegen het afscheid nemen op jonge leeftijd ;) )

Er zitten in het asiel ook nog katten die daar zijn opgegroeid, als kitten binngekomen vorig jaar. Maar ze waren misschien minder wollig, poepig, schattig en gingen de andere kittens eerder weg.
En met dat de zomervakantie voorbij was, zaten zij er nog.
Het zijn dan echt wel sociale katten, want ze zijn opgegroeid met andere katten om zich heen.
Grote kans ook dat het asiel zo'n stelletje graag samen willen plaatsen, en ik denk dat zoiets ideaal is voor jullie.
Mijn advies is om er en familie uitje van te maken.
Samen naar het asiel en samen kijken of er katjes zijn waarbij jullie een goed gevoel krijgen.

Oh, ja. Ik zou absoluut voor 2 katten gaan :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door jennli »

Helemaal eens met mijn voorgangers. Met jonge kinderen liever volwassenkatten (dus ouder dan een jaar) dan kittens. Daar is het meest pittige vanaf en die kunnen zichzelf wat beter redden, terugtrekken als de kinderen in huis bijvoorbeeld druk aan het spelen zijn.

Wij hebben hier in huis vier asielkatten en daar zijn we heel gelukkig mee. Het zijn geen raskatten, wel ontzettend lief, aanhankelijk en speels. Persoonlijk vind ik ze ook erg mooi. Hoeft voor mij niet persé een bepaald ras te zijn. Ben ook helemaal verliefd op hun karakter.

We hebben ze nu al een aantal maanden binnen. Moet er niet aan denken dat er een onder en auto komt ofzo. In het voorjaar gaan we de tuin zo inrichten dat ze er niet meer uit kunnen. Als je graag wil dat je kat naar buiten wil en geen ren wil plaatsen worden op dit forum ook een hoop tips gegeven over hoe je je tuin kunt afzetten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Adriana »

Jolien: nog een tip:

http://www.dierenasiels.com voor de asiels bij jullie in de buurt en de koppels en de foto's en de voorpret...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Cari »

Hallo Jolien, welkom!
Heel goed van je dat je je van tevoren verdiept in wat mogelijk/het beste is, i.p.v. later met de 'gebakken peren' te zitten ;-)
Ik ben het in grote lijnen met de vorige spreeksters eens, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je de katten binnen kan houden. Met jonge kinderen die straks in en uit lopen, gaat dat zeker weten een keer fout, zeker met jonge dieren. En het zijn juist de katten die het buitenleven niet gewend zijn, die dan in 7 sloten tegelijk lopen. Als je in een veilige buurt woont (alles is relatief natuurlijk) vind ik dat je ze het beste lekker naar buiten kan laten. Iedereen hier waarschuwt voor de meest gruwelijke dingen, maar in de praktijk valt dat erg mee. Je tuin afzetten is natuurlijk prachtig, maar niet iedere tuin is daar geschikt voor. Een ren is ook nog mogelijk, maar dan kan je het beste wel binnenkatten nemen, want een ren is voor een kat die gewend is vrij te zijn, vaak toch wel heel beperkt. Helemaal binnen houden vind ik ongezond. Ook een kat heeft recht op een frisse neus ;-) .
Ik zou ook niet voor kittens gaan. De kinderen zijn nog te jong om daar voorzichtig mee om te gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jolien17
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2011 16:09

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Jolien17 »

Bedankt allemaal voor de mooie reacties !! :smile:
We gaan hier zeker de optie van een oudere kat open houden.

Ik wil er mij eerst in verdiepen omdat ik geen katten gewoon ben, omdat ik ook niet wil dat mijn kinderen denken dat je een dier kan kopen en daarna gewoon weer wegdoen. En ik zou natuurlijk ook graag willen dat ze een maatje vinden in hun huisdier wat toch belangrijk is (dat blijft hetzelfde bij katten of honden :grin: )

Ik hoop alleen dat ze bij een asiel wel zo eerlijk zijn om te zeggen of het wel dan niet zou gaan.
Mijn dochter is nog klein maar een heel rustig, verlegen meisje. Ik zou niet willen dat ze overdonderd wordt. Welke richting mijn zoontje uitgaat weten we nog niet zeker ;-) ....maar hij zal dan wel leren hoe hij met dieren moet omgaan.

Wat vinden jullie van raskatten? dat hoeft absoluut niet hoor! We vroegen het ons gewoon af.

Jolien
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door achtpuntzes »

hoi, Jolien

fijn dat je zo goed en verstandig nadenkt over het nemen van een kat. als iedereen zich zo zou opstellen voor eventuele aanschaf van een kat zouden er een stuk minder problemen zijn.

ik zie dat je al veel bruikbare tips gehad hebt, en het lijkt me ook verstandig nog even te wachten totdat de kinderen iets ouder zijn.

over raskatten kan ik stellen dat ik ze wel mooi vindt, maar ik zou zelf nooit of te nimmer een raskat met stamboom bij een cattery nemen. persoonlijk vind ik dat de asielen behoorlijk vol zitten met katten, dus als je een kat uit het asiel neemt doe je er behalve de kat en jezelf ook de samenleving een dienst mee. en ook in de dierenasiels zitten raskatten, hoewel een stuk minder dan htk-tjes

in ieder geval succes bij het zoeken naar info, en (misschien) uiteindelijk een (of meerdere?) kat(ten?)

Joost.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door castratenkoor »

Als je hart specifiek bij een bepaald ras ligt kunt je uiteraard naar een cattery van dat ras gaan. Maar ook dan zou ik voor twee gaan. Raskitten gaan met 14-15 weken over het algemeen naar hun nieuwe adres. Een kitten alleen levert heel vaak problemen op. Met twee heb je ook bij raskatten veel meer kans op gelukkige dieren. Voor twee raskittens moet je wel een goedgevulde portemonnaie meenemen.
Je kunt beter voor een echt goed cattery gaan dan naar broodfokkers die via Marktplaats veel goedkoperen raskatten verkopen. daarmee is goedkoop vaak duurkoop, ze gaan vaak te jong al weg en vertonen regelmatig gezondheidsproblemen, worden dan vaak niet oud.

Persoonlijk zou ik ook in jullie geval eerder voor HTK katten gaan. In asiels is over het algemeen wel bekend of katten met kinderen kunnen.
Je kunt vervolgens je kinderen goed leren hoe met levende dieren om te gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Nyncke »

Ben het er niet mee eens dat je een kat niet op kunt voeden.
Maar dat hoeft niet met harde hand ( straffen ) te gebeuren.
Maar je komt er niet omheen dat er wel het een en ander sneuvelt in huis.

Wie was nou die hondenman die muizenvangers wilde hebben?

Ik zou tegenwoordig voor clickeren gaan bij opvoeden ( als je voor kittens gaat ) misschien ken je het al van hondentrainen. Dan beloon je dus alleen positief gedrag wat jij graag ziet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door castratenkoor »

Nou dan clicker ik er de hele dag maar op los want ze doen de hele dag alles wat ze mogen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie