Kitten (7 mnd) wil geen droogvoer

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
sylvia_1990
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011 08:35

Kitten (7 mnd) wil geen droogvoer

Bericht door sylvia_1990 »

Wij hebben gisteren een poesje van 7 maand opgehaald ze is heel lief en zat gisteren heel ontspannen al bij mij en mijn man.
Alleen leek het wel alsof zij de hele avond niks gegeten heeft. toen heb ik haar een half kuipje natvoer gegeven en dat ging in een keer op.
Ze is wel op de kattenbak geweest vanacht en loopt er nu ook ontspannen bij ( terwijl onze kids nog helemaal happy rond lopen ;) )

Mijn vraag is dus : hoeveel per dag moet zij eten en ik had al volwassenvoer meegerekegen bij haar oude baasje maar eigenlijk moet ze nog op kitten toch? Is het slim om straks even kittenvoer te halen?

Hoeveel natvoer mag/moet ze per dag? en is dat verschil tussen blik en van die kuipjes pathee ?

En zijn er nog dingen waar ik nu rekening mee moet houden? Ze is ons eerste poesje ( geen ras, ze zou naar het asiel gaan :-( ) en we willen heel goed voor haar zorgen!
En ze heet Tato !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met Tato
en zo te lezen gaat het allemaal heel erg goed. en fijn dat jullie erg goed voor haar willen zorgen!
op het Forum vind je heel erg veel informatie over bijvoorbeeld soorten voer en gedrag en wat je bij sommige probleempjes het beste kunt doen..
een kleuter/puber van 7 maanden kan prima op voer voor volwassen katten, ze komt niks tekort. nee, houd haar maar op het voer waaraan ze gewend is want de overgang is al groot genoeg, dan hoeft ze niet ook nog aan ander voer te wennen.
en blik is doorgaans te veel en dat wordt in dat blik er niet lekkerder op. dus probeer een paar foliezakjes en kijk even wat ze graag eet.
en als haar brokjes van goeie kwaliteit zijn (geen granen op de eerste paar plaatsen bij de ingredienten) dan is dat compleetvoer, dat je nog wat kunt aanvullen met wat goed afgepoelde rauwe kip, zodat ze niet alleen maar doodgekookt voer eet..
zorg dat ze goed drinkt (bakje 10 cm hoog zetten) en zorg dat je voldoende kattenbakken hebt. eentje kan maar twee op versch plaatsen is nog beter..
en je kunt zelf leuke speeltjes maken van veren en wc rolletjes en nog veel meer, ook daarover staat genoeg op het Forum.
lees je de komende dagen beetje in, dan worden alle vragen die je nu en straks hebt, al gelijk beantwoord..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door JLC »

Je zou de droge brokjes iets nat kunnen maken met water.
Ik zou kittenvoer geven, tenzij ze al gesteriliseerd is. Na sterilisatie kun je overgaan op voer voor volwassen katten, want na sterilisatie kunnen katten snel aankomen in gewicht. Kittenvoer is dan niet meer nodig. Is ze trouwens al gesteriliseerd? Ze heeft de leeftijd er wel zo'n beetje voor.
Wat hoeveelheden voer keek ik zelf in het begin heel erg op de aanwijzingen die op de verpakking stonden. Inmiddels geef ik het voedel op gevoel en staat er de hele dag een voerbakje met droogvoer. Het water heb ik op een andere plek gezet. Mijn ervaring is dat er dan vaker wat water wordt gedronken.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
sylvia_1990
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011 08:35

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door sylvia_1990 »

Dankjulliewel voor jullie andwoorden. Ik zal eens wat meer rond kijken op het forum.

Het is volledig voer en kan ik dan dus 1 kuipje per dag geven ( dat bedoel je toch met foliezakjes? ) ongeveer 3x in de week ofzoiets?

En het waterbakje hoog zetten? Mischien heel dom hoe doe ik dat? Moet ik dan nog een speciaal bakje kopen? Heb nu even een kommentje als waterbakje want die zijn ze me vergeten mee te geven en kan ik niet zomaar even ophalen. wel heeft ze z'n etensbakje standaart met 2 bakjes erin. Het water staat vlakbij haar huisje ( ze heeft een 3hoogse krabpaal met een slaapnestje onderin ) en het eten in de keuken. kattenbak niet naast het eten trouwens.
Ze is overgens nog niet geholpen en we twijfelen een beetje of we dat wel gaan doen aangezien ze een binnen kat is en blijft ( wij wonen 1 hoog) maar een altijd krolse kat lijkt me ook niet zo fijn ;)

Ik ga zo de brokken wat nat maken met wat water tzijn wel kleine brokken opzich dus mischien dat ze dat wel pikt...

En oja: Moet ik haar voer nou 3x per dag verversen? Lijkt me zelf namelijk ook niet lekker om uit een bakje te eten wat de hele dag al staat dus dat deed ik al maar als het niet nodig is gooi ik veel weg en tis best duur voer..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar zo snel mogelijk laten helpen.
En waarom kan je hier ook vinden op het forum (topic steriliseren of niet...), maar ik kan je nu al zeggen dat je onmiddelijk overtuigd gaat zijn! Het is voor je katje echt geen leven en krolse poezen ontsnappen echt heel goed! ;-)

Ik zou haar ook gewoon op adult voer houden. Welk merk geef je nu?
Je kan de goede merken (en enkele mindere) goedkoop op Zooplus bestellen. De banner staat beneden de pagina rechts. En dat wordt aan huis geleverd (vanaf 20 euro gratis). Je kan er ook kattenbakvulling, speeltjes en krabpalen, ale alles eigenlijk vinden en vaak met korting. Bij je eerste aankoop krijg je zelfs 10% geloof ik :eeh: (of de 2e, dat kan ook...)

Als je kuipjes zegt denk ik aan die zilveren platte potjes waar ze typisch paté in geven. Maar foliezakjes zijn echt zakjes. Ga maar eens op Zooplus kijken, dan wordt het je wel duidelijk. ;-)
En het duurste is zeker niet altijd het beste! ;-)

Hoeveel zat er eigenlijk in je kuipje? Want misschien was dat zo veel dat ze gewoon genoeg heeft... Als je maar de helft gebruikt zou ik de andere helft overdoen in een afsluitbaar potje en zo in de koelkast zetten, anders bewaard dat niet zo goed.

Verdere zaken, lees je maar eens goed in. ;-)
Als je het zou kunnen overwegen om een extra kitten bij te nemen (al lijkt dat waarschijnlijk nu nog wat vroeg), daar zou je je katje (en jezelf!!) heel erg veel plezier mee kunnen doen! Maar dat vind je hier ook wel terug.
Neem maar eerste je tijd om grondig aan haar te wennen en geniet van het forum ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door Adriana »

ik bedoelde dat je beter - als ze dat lust - 85 grs foliezakje of piepklein blikje kunt kopen want normaal blikvoer blijft te lang staan en wordt dan vaak geweigerd.

het eet prettiger als ze niet helemaal voor over met haar neus in het etensbakje of drinkbakje hoeft, dus ongeveer 10 cm en daar kun je van alles onder zetten, als t maar beetje hoger staat.
en het waterbakje (liefst glas of geglazuurd) zo wijd dat ze haar snorren niet stoot aan de zijkanten, veel katten hebben daar een hekel aan. geldt ook voor het voerbakje.

poezen kun je het beste op deze leeftijd laten steriliseren, dan worden ze niet krols en je loopt veel minder kans op bepaalde gezondheidsproblemen. overleg even met je da en bel even rond voor tarieven en methodes (bv vloeistof- of gasnarcose en liefst t laatste)

veel katten eten s morgens in de schemering of s avonds/s nachts het meeste en afhankelijk van jullie ritme zou ze natvoer dan kunnen krijgen, afhankelijk van haar voorkeur. over dag kan ze haar trek stillen met wat brokjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sylvia_1990
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011 08:35

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door sylvia_1990 »

ze krijgt nu proplan voor de binnen kat. Dit leek mij een gezonde voeding.
En in het kuipje zat 100gr dus ze heeft 50 op maar heeft net ook wat natte brokken gegeten!

En ga zeker nog even nadenken over het steriliseren van Tato,

Bedankt voor de tip over die webwinkel daar is haar voer in ieder geval al goedkoper dan waar ik het heb gehaald ;)

Ik ga me vandaag maar eens goed inlezen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help kitten 7 maand wil geen droogvoer. en nog wat vraa

Bericht door Adriana »

;-) nog een kleine tip:
er zit rechtsboven een knop met zoekfunctie. dus als je denkt.. gasnarcose, wat is dat dan wel..? dan geef je daar gasnarcose in en de berichten rollen over je scherm. en zo eigenlijk met alles, hardstikke handig en snel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten (7 mnd) wil geen droogvoer

Bericht door nellebel »

heb die 2 van mij ook eerst brokjes gegeven met wat lauw water erover. vonden ze beide heerlijk. ik gad steeds kleine beetjes en dan een paar keer per dag. Aten ze vrij snel op. als ze straks goed gewend is kun je steeds wat minedr water erop doen. ik had 1 bakje droge brokjes en 1 met lauw water erover. Binnen een paar dagen kon het met water gestopt worden en aten ze beide goed van de brokjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie