Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Hallo,

Onze 11 jaar oude poes Simmie heeft al een aantal weken last van spugen. Ze doet dat alleen 's morgens op nuchtere maag, soms elke dag, dan weer om de dag en ook soms een paar dagen niet. Ze doet dat dan 2 keer vlak achter elkaar en dat is dan alleen maar vocht, geen eten. Er zit wel soms een haarbal bij, maar lang niet altijd. Ze braakt nooit eten uit en spuugt ook nooit overdag. Ze eet (nu weer) redelijk normaal, ben alleen het eten in kleine porties aan het verdelen, zo'n 5 keer per dag. Een maand geleden stopte ze nl. met eten, we zijn toen meteen naar de dierenarts gegaan. Die heeft rontgenfoto gemaakt, maar alles was normaal. Ook is er uitgebreid bloedonderzoek gedaan, maar alle functies waren helemaal toppie. Omdat ze na een prednoral kuurtje toch weer is gaan eten (voer van de dierenarts, fibre response van RC) adviseerde die toch nog maar even af te wachten. Nadat het een tijdje weer wat beter ging is ze nu toch weer regelmatig aan het spugen, ook weer alleen 's morgens, maar ze eet wel goed. Soms laat ze wel iets staan, maar als we het een uurtje later weer voorzetten, gaat het alsnog op. Voor de rest komt ze niet ziek over, ze is gewoon aanhankelijk en spint en zit gewoon bij ons, zoals altijd. Ook heeft ze een tijdje geleden 1 keer een flinke hoestaanval gehad en ze heeft twee keer een dag gehad dat haar linkeroogje erg traande. Weet niet of dat iets ermee te maken heeft, maar wil het volledigheidshalve toch noemen. Dierenarts kan wel nog een maagonderzoek doen, maar weet het voor de rest ook niet. Heeft iemand een idee of tips wat er aan de hand kan zijn, maar belangrijker nog, wat kunnen we eraan doen. We maken ons toch wel ernstige zorgen om haar.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Margie op 28 jan 2011 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Wat voor vocht is het?
Is het soms gal? ( dik vocht met gele kleur, erg sterke geur...)

Gal wordt typisch uitgebraakt als de maag te leeg is en de kat geen suiker genoeg heeft in het bloed.
Kan je niet de hele nacht door eten laten staan, zodat hij nooit op een 'nuchtere' maag komt te staan?

Als het geen gal is, weet ik het ook niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Het is vrij doorzichtig vocht, alsof het spuug is. Eten laten staan, dat is helaas niet mogelijk, omdat hier ook nog een hond en een kater rondlopen, die alles eten wat er los en vast hangt. Maar toch, bedankt voor je reactie.

Groetjes Margie en Simmie.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Als het op zijn legen maag is, zou ik toch denken dat hij te lang zonder eten zit...
Hoelang duurt de nacht bij jullie en zit hij dus zonder eten? Maw, hoe laat krijgt hij het laatst eten en wanneer dan 's morgens terug?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Ze krijgt nog eten rond 11.00 uur 's avonds en dan weer 's morgens om kwart over 7.

Groetjes Margie en Simmie.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door MarjanR »

Je zou het kunnen testen natuurlijk.
Neem Simmie mee de slaapkamer op zonder de kater.
Houdt daar eten voor Simmie.

Wat Valerie zegt is echt heel goed mogelijk.
Ik had een paar weken een kitten, die had het zelfde probleem.
Was opgelost met een paar brokjes 'snachts.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb vanacht nog eens aan je probleem liggen denken (zou eigenlijk beter aan mijn examen liggen denken, maar goed...).

Weet je waar de vorige keer dat slechte eten vandaan kwam? Waarschijnlijk is er wel een link.

Je zegt dat je een uitgebreid bloedonderzoek hebt laten doen. Heb je daar de waarden nog van? Wat is er juist allemaal getest?

Nieren dan wel veronderstel ik, schildklier ook. Is de pancreas getest? (we hebben hier overlaatst een topic gehad dat dat weinig herkent wordt door DA'n maar dat er wel wat aan te doen valt, maar verder weet ik er zo uit het hoofd ook niets van. Via de zoekfunctie kan je dat wel terugvinden).
Een maagonsteking was het dan ook niet? (want dat zie je onmiddelijk in het bloed)

Drinkt hij heel erg veel? Of normaal?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Ik heb inderdaad een kopie van de uitslag van het bloedonderzoek gekregen. Dit heb ik ook nog aan een collega laten zien, die op het lab van een ziekenhuis heeft gewerkt, en volgens haar was het een heel uitgebreid onderzoek. Er is getest op nieren, lever, diabetes, ontstekingen, schildklier en ook op pancreas. Mijn dierenarts heeft volgens mij overal wel aan gedacht. De uitslagen van haar bloed waren zelfs uitstekend, als van een jonge kat. Dus daar is echt niets aan de hand.
Dat van die brokjes 's nachts neerzetten is een beetje moeilijk, want de hond slaapt ook op onze slaapkamer en die heeft gevoelige darmen en mag eigenlijk niets anders dan haar eigen voer eten, dus zeker geen kattenbrokjes. Ik heb wel afgelopen nacht en gisteren 's morgens om half 6 de wekker gezet om Simmie brokjes te voeren. Die heeft ze ook met smaak opgegeten. Gisteren spuugde ze niet en vandaag helaas weer wel, maar dan later op de morgen, toch waarschijnlijk weer op een lege maag. Het is om radeloos van te worden. Het enige dat ik nog kan doen is dat maagonderzoek bij de dierenarts, misschien dat daar iets uitkomt. Ik vraag me nu af of het ook iets psychisch kan zijn.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ook een voederautomaat kopen. Die gaat dan open op een bepaald uur, zodat jij niet moet opstaan. Je kan er ook verschillende tijden instellen. (moet hem alleen niet vergeten vullen ;-))

Kan je die dan niet bovenop een kast of op de krabpaal zetten, zodat je hond er niet bij kan?


Kan het geen haarbal zijn? Heeft hij gras tot zijn beschikking?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door patiani-guusje »

Een collega van mij heeft hetzelfde probleem met haar kat. Volgens haar Da kan het een maagontsteking zijn, hij krijgt hier nu tabletjes voor. Als het over een paar weken nog steeds is moet de kat een kijkoperatie.
Heeft jouw kat snel last van stress, dan zou dat het kunnen zijn...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Anne »

Hier krijgen de katten savonds rond 10 uur te eten en sochtends tegen 7 uur. Heb gelukkig nooit her probleem wat jij hebt. Ook is 1 van mijn honden gevoelig dus ik snap heel goed dat jij geen brokjes kan laten staan!! En het probleem van een voederautomaat is dat je nooit de garantie hebt dat ze dan alle brokjes opeten en er niks meer blijft liggen, dat is helaas ook niet vertrouwd.
Heel veel sterkte, ik hoop dat er iets uitkomt.

Valerie als het met een tekort of een teveelheid aan suiker in het bloed heeft te maken, moet dat dan ook niet uit een bloedtest komen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Nee nee, het staat los van suikerziekte of zo!

Het is een tijdelijk tekort, door te weinig eten. Normaal regelt je lichaam het zo dat je steeds ongeveer evenveel suiker in het bloed hebt. Dat wordt gebruikt voor de normale functies van de organen.
Als je pas gegeten hebt is dat natuurlijk iets meer en gaat het lichaam insuline aanmaken die ervoor zorgt dat dat teveel omgezet wordt in glycogeen dat opgeslagen wordt (waardoor de suiker weer op het normale niveau wordt gebracht). Wat er dan nog over is als alle glucogeenvoorraadplaatsen vol zijn, wordt langdurig opgeslagen als vet.
Als het suiker in het bloed daalt doordat het opgebruikt wordt door het lichaam, zal een ander hormoon (naam ontsnapt mij :???:) net het omgekeerde doen als insuline en dus de bloedsuikerspiegel weer verhogen door glucose uit de glycogeenvoorraden vrij te stellen, zodat de organen verder kunnen werken.
Het vetweefsel wordt bijna enkel aangesproken bij inspanning, maar het gemak waarmee dat gebeurt verschil nogal (daarom vallen sommigen gemakkelijker af dan anderen...).


Zo zijn er ook individuen (en ik ben daar 1 van) die heel erg misselijk worden bij een te lage bloedsuikerspiegel en wanneer alle glycogeen opgebruikt is, en typisch gal gaan overgeven. Het zou mij niet verbazen als dat samenhangt met moeilijk vet afbreken (ik val ook niet af, wat ik ook probeer) waardoor het lichaam zonder energie komt te zitten (want de gemakkelijk bereikbare glycogeen is op).
Ik heb het altijd als ik ziek ben en moet overgeven en dus niets binnenhoudt. Dan blijf ik gewoon overgeven, elk uur weer... (ik wordt ook misselijk bij grote inspanningen)

En bij Bibi van Marjan bleek ook dat ze het had als ze te lang zonder brokjes zat. De andere katten hadden daar echter geen last van.


Suiker dat je in het bloed of urineziet, is als de spiegel te hoog blijft doordat de insuline haar werk niet doet (kan verschillende oorzaken hebben). Dan heeft het dier suikerziekte. Als je zelf teveel insuline zou toevoegen kan je het tegenovergestelde krijgen, namelijk dat teveel suiker uit het bloed verdwenen is en er geen energie meer is (een hypo noemt dat geloof ik).
Door stress stijgt de suiker in het bloed ook omdat het lichaam zich klaar houdt voor een inspanning (aanvallen, wegvluchten) door adrenaline, en dan heb je als lichaam veel energie en dus suiker nodig...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door loek »

Volgens mij ga je niet zomaar overgeven van een te lage glucose waarde.....Wel kan overgeven een lage glucose waarde veroorzaken. En het kan eeneen soort complicatie zijn bij suikerziekte, als er sprake is van een hyper (te kort aan insuline, te veel aan glucose), dan kun je gaan overgeven. (maar moet je ook accuut naar een arts)

Heeft Simmie overgewicht? Buiten het overgeven heeft hij nergens last van, toch?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Anne »

O op die manier Valerie. Wat vervelend dat je daar last van hebt :???:
Ik heb als ik caffeine tot me neem dezelfde klachten als iemand met hypoglycemie, sinds ik caffienevrije koffie drink zijn alle klachten over en kan ik ook weer gewoon de snelle koolhydraten eten,even los van dit, ik weet hoe beroerd je je kan voelen als je te weinig glucose in je bloed hebt en dat is drie keer niks :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Ik heb het een paar dagen geprobeerd om Simmie (bijna) constant toegang te geven tot eten. Maar helaas, het werkt helemaal niet. Vanmorgen heeft ze weer erg veel maagvocht uitgespuugd, maar ging daarna vrijwel meteen weer vrolijk eten. Omdat al dat spugen volgens mij echt niet goed kan zijn en ik nu echt onderzocht wil hebben wat de oorzaak is, gaat Simmie a.s. maandagmorgen naar de DA voor een echo van maag, lever, dunne darm, alvleesklier etc. Zij krijgt dan een licht roesje. Mocht ook dit niets opleveren, kan ik nog een endoscopie laten doen. Eerst maandag maar afwachten. Hopelijk is het niet iets ernstigs (waar ik wel bang voor ben) en kan er dan eindelijk een goede behandeling komen van het probleem. Ik ga me nu van alles in mijn hoofd halen en word er langzaam een beetje depri van. Willen jullie allemaal voor Simmie duimen s.v.p.?
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Plaats reactie