Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
angelina
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2011 00:19

Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door angelina »

Bij onze laatste verhuizing is onze oude (18) poes weggelopen; denk dat ze niet mee wou ;-)
Na een poosje 'poesloos' geweest te zijn, willen we toch wel weer graag nieuwe kitten. Ik heb wel eens gehoord dat je kitten die geboren zijn in de wintermaanden beter niet moet nemen omdat die meestal niet zo vriendelijk zijn. Wie weet wat daar van waar is? En als dat waar is: in welk seizoen is het dan beter?
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door Dafpoetser »

Hee Angelina,

Ondanks verhuizing zou ik toch mijn RETEbest doen om de 18 jaar oude baas/dame op te sporen!

Voor wat betreft katten die in de winter / najaarsperiode worden geboren, deze worden volgens mij "stoppelkatten" genoemd, en qua karakter heeft dit weinig te maken met andere seizoenen, echter zijn deze (voor ik weet) wel kwetsbaarder vwb ziekten.

Mijn advies: speur de oude baas/dame op voor je aan wat nieuws begint.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door Kattenbella »

Wanneer is jullie dame wegebleven en wat hebben jullie gedaan om haar weer te zoeken?
Ik vind dit ook nogal koel klinken naar jullie oude poes toe

Om op jullie vraag in te gaan. Winter of zomerkat, maakt niet meer uit. De katten hebben het nu allemaal goed. Ze hebben te eten en te drinken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door Adriana »

angelina schreef:Bij onze laatste verhuizing is onze oude (18) poes weggelopen; denk dat ze niet mee wou ;-)
Na een poosje 'poesloos' geweest te zijn, willen we toch wel weer graag nieuwe kitten. ?
welkom ;-) op het Forum Angelina... :icon_shifty:
krijg ook niet zo'n warm gevoel van je tekst.. na een verhuizing moet je je kat een aantal weken binnen houden, anders raken ze in de nieuwe omgeving de weg kwijt en zie je ze indd niet meer terug.
als ze het goed bij jullie heeft gehad, dan wilde ze natuurlijk wèl mee.....

ga eens kijken in het dichtstbijzijnde asiel of blader eens door het aanbod van http://www.dierenasiels.com en neem een jong volwassen koppel, die in het asiel al maatjes zijn.
waarom zou je zoeken naar een kitten? denk niet dat je dit kunt opvoeden en een jonge kat tot de leeftijd van een jaar heeft een kattenmaatje nodig om bijvoorbeeld sociaal gedrag te leren, te stoeien en ravotten en tegen de verveling..
in de asiels kun je geweldige katzels vinden. dat is overzichtelijk want gecastreerd, karakter bekend, door de kinderziektes heen en qua dierenarts altijd goedkoper dan een kitten van een oeps-nestje, dat er eigenlijk niet had moeten komen (want niet op tijd gesteriliseerd/gecastreerd).
bovendien help je asiels daarmee aan een onderkomen voor hun overbevolking..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het met Adriana eens, een kitten moet je altijd van een speelmaatje voorzien.
Als je echt maar 1 kat wil, kan je het beste in het asiel gaan voor een kat die niet bij andere katten kan (door aanleg en karakter, of doordat die toch alleen is opgegroeid). Deze worden natuurlijk maar heel moeilijk geplaatst.
Een kat die graag soortgenoten heeft, alleen in huis nemen, daar doe je die kat geen plezier mee. En bij een kitten is het dus helemaal uit den boze!

Ik hoop inderdaad ook wel dat je je best gedaan hebt om de poes te vinden... Maar ik heb het gevoel dat het al een hele tijd geleden is.
Hoelang precies?
Ook de nieuwe kat(ten) zal je minstens 4 maar beter 8 weken binnen moeten houden.

Wanneer een kat geboren is maakt helemaal niets uit. Dat dateert nog uit de tijd dat de katten zelf voor hun eten moesten zorgen en de kittens buiten geboren werden. Dan waren kittens uit de winter natuurlijk wat zwakker (minder voedsel, koude), dan kittens uit de zomer. Maar tegenwoordig krijgen alle poezen vollop eten, en worden kittens (in de regel toch) binnen geboren, dus is dat niet echt meer van tel.
Er zijn natuurlijk ook kittens van zwerfkatten, maar die worden op 6 weken bij de moeder weggehaald om verder met de hand op te voeden en aan mensen te laten wennen, dus ik denk ook niet dat daar veel kwetsbaardere kittens uit komen! Of, tis te zeggen, ik denk niet dat dat verschil maakt tussen winter of zomer.

Nu moet je dus eerst beslissen of je zeker maar 1 kat wil, of een tweede wil overwegen, want daar hangt van af of je uberhaupt voor een kitten kan gaan, of een (half-)volwassen kat moet nemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door achtpuntzes »

dat kittens die in de wintermaanden geboren worden onvriendelijker zouden zijn is een fabeltje... niks van waar.

volgens mij worden de meeste poezen niet meer krols laat in het najaar, dus veel winterkittens zullen er uberhaupt niet zijn...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door sofadiva7 »

Wanneer je eraan toe bent lijkt mij. Is je oudere kat intussen al terecht?
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door Spookysil »

Hoelang hebben jullie de dame gezocht? En waarom ben je daarmee gestopt? Ik kan me voorstellen dat een kitten leuk klinkt, maar wil je je oude kat niet terug? De dame die 18 jaar bij je is geweest? Ik mis mijn oude dame nog elke dag, zeg nog geen gedag als dat niet hoeft. Ik zou haar heel graag terug willen, maar dat gaat niet meer.
Mocht je de dame niet meer vinden, dan spijt me dat enorm, en hoop ik geluk voor jou en de kitten die je in huis gaat nemen.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
angelina
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2011 00:19

Re: Wanneer is de beste tijd om een nieuw kitten te zoeken?

Bericht door angelina »

Ok blijkbaar was ik een beetje zuinig met mijn informatie....sorry dames, mijn fout!! We hebben echt al het mogelijke gedaan om onze poes weer te vinden, maar tijd was niet aan onze zijde! Onze verhuizing ging namelijk van Warschau, Polen naar California, USA!!! We doen dit bijna iedere 5 jaar en onze poes ging altijd mee! Dus wees ervan overtuigd dat ik echt wel weet hoe ik moet oppassen, meestal zette ik haar tijdens de verhuizing in een kamer dat als laatste ingepakt werd. Op de dag dat de verhuizers kwamen is ze er op een of andere manier in geslaagd om te 'ontsnappen' en rende naar buiten. Ik was niet echt ongerust, ze is een buiten poes tenslotte. Ze zou in de avond wel binnen komen als iedereen weg was. Maar nadat de verhuizers na 3 dagen klaar waren en alles ingepakt in de containers was, was onze poes nog steeds niet terug! We konden niet dagen blijven wachten, we hadden geen huis meer waar we dat konden doen, we sliepen al 2 dagen in een hotel en zouden nog 1 nacht blijven. En geloof me ieder moment dat we konden zijn we gaan zoeken! Ik denk dat ze het gewoon zat was om weer te verhuizen, poezen zijn erg gevoelig daarin. Of misschien was ze gewoon oud en kroop ze ergens diep weg om rustig in te slapen, heb gehoord dat ze dat ook wel eens doen. Onze oude Poolse buren zouden een oogje in het zeil houden en beloofde dat ze haar in huis zouden nemen als ze haar zagen, maar tot nu toe is ze niet komen opdagen......
Bedankt voor al jullie reacties! Het heeft me geholpen om een beslissing te maken!
Plaats reactie