De slaapkamer als kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
mandietje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2011 11:36

De slaapkamer als kattenbak

Bericht door mandietje »

Hallo allemaal, ik heb een probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Twee weken geleden een kitten gekocht bij een particulier, Hij zei dat het beestje 8 weken oud was, maar later bleek bij de dieren dat hij pas 6 weken oud was...

We hebben de kitten zelf zindelijk moeten maken, was in begin nog een beetje lastig, maar ging steeds beter. Afgelopen weekend kwamen we er echter achter dat het beestje onze opslagruimte onder het bed (waar weendtassen, zomerdeken etc liggen) als tweede kattenbak gebruikt. Het begon al gek te ruiken op de slaapkamer. ook plast hij af en toe op het dekbed (al vier dagen iedere dag een keer). Ik dacht dat dat kon liggen aan het feit dat we drie dagen per week van 9 tot half 6 weg zijn, maar hij doet het ook als we wel thuis zijn. Hij heeft genoeg speeltjes en hij krijgt buiten die dagen dat we er zijn genoeg aandacht.

Ik vind het zielig om de slaapkamerdeur dicht te houden. We hebben wel een ruim appartement, maar het is een speelruimte minder dan, en ook als we de hele dag weg zijn geweest vind ik het zielig om de slaapamerdeur snachts dicht te houden, omdat hij dan ook alleen zit.

Heeft er iemand tips??

De kattenbak staat in de woonkamer, ver van zijn etensbakjes en wordt iedere dag schoongemaakt....

en vrijdag nog bij de dierenarts geweest voor zijn eerste prikje, en hij is kerngezond..

ben benieuwd naar reacties!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door ayla »

toch deur dicht van de slaapkamer of een 2e bak in de slaapkamer. Bij zo een jonge kat kan het handig zijn hem eerst aan 1 ruimte te laten wennen waar ook de bak staat.
als je het zielig vind om hem alleen te laten zou ik er een 2e kat bij nemen. Is stukken leuker voor je kat.
Wij hebben er 2 hier, en die komen enkel in de huiskamer. En ik heb echt niet de indruk dat ze te weinig ruimte hebben.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door Peet »

Een bak op de plaats zetten waar hij het doet misschien?

Enne... zo jong van moeders vandaan... en dan ook nog alleen vind ik ook eigenlijk best een beetje zielig hoor......
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
mandietje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2011 11:36

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door mandietje »

Rover is inderdaad erg jong. Ik baal daar ook van, maar wist dat echt niet toen we hem kochten, waren in de veronderstelling dat hij 8 weken oud was. Flink in de maling genomen door de eigenaar dus. Nu proberen het zo goed mogelijk te doen met de mogelijkheden die er zijn. Zelf al de eerste anderhalve week vrij genomen, daarna vriendinnen als 'oppas' gehad, die een paar uurtjes per dag kwamen spelen. Gelukkig kan ik 2 dagen per week thuis werken.

Maar even on topic, het (niet) zindelijk zijn. probleem is dus dat hij het op het bed doet, of eronder.. NIet echt een goede plek voor een kattenbak dus. Een extra kattenbak neerzetten is inderdaad een goed idee, en de slaapkamer dicht doen ook, maar zou je dat dan ook snachts doen? Hij vindt het heerlijk om bij ons te liggen snachts, en dan gebeuren 'de ongelukjes' ook niet echt, eerder overdag.

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Zowiezo een extra bak zetten, misschien zelfs 2.
Dat hoeven geen grote echte kattenbakken te zijn. Zeker bij een kitten is een klein teiltje al voldoende. Zeker als hij moeite heeft met zindelijk zijn (wat hij normaal van nature uit zou moeten zijn) is het probleem gemakkelijk op te lossen met meer bakken.
Later kan je ze cm per cm verplaatsen naar waar je ze wil hebben en het aantal afbouwen. Maar je moet toch rekenen op aantal bakken als je katten hebt, Plus 1!

En inderdaad er een vriendje bij halen! Anders krijg je later gedragsproblemen bij je katje. 8 weken is trouwens ook nog heeel erg jong om bij de moeder weg te halen. Een kitten zonder soortgenoten laten opgroeien is nooit goed, maar voor zo'n ukje dat al zo vroeg zijn moeder kwijt is, is dat nog veel erger...
Eet hij goed? Drinkt hij goed water?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door ayla »

tja bij mij komen ze gewoonweg NOOIT op de slaapkamer. Maar dit zal je eigen keuze zijn als jij dat wel toestaat. Ik zou in ieder geval ook een bak neer zetten op de slaapkamer, en hem daar af en toe op plaatsen zodat hij weet dat hij daar zijn behoefte moet doen.

Ik zou echt voor een 2e katje gaan, ze kunnen elkaar namelijk dan ook dingen aanleren zoals het plassen op de bak en hebben veel aan elkaar. Zeker als je vaak weg bent.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Hij moet zowat alles over kat zijn leren van een soortgenootje... Van mensen kan hij dat niet leren...
En ze leren elkaar ook dat er rekening moet gehouden worden met andere individuen en dat niet alles zomaar kan. Gewoon algemene opvoeding dus...

En dan heb ik het nog niet over ontwikkeling tot een evenwichtige en gelukkige kat door het spelen en achterna jagen, knuffelen, wassen, samen slapen, ...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door ayla »

zit helemaal met je op één lijn Valerie!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
mandietje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2011 11:36

Re: de slaapkamer als kattenbak

Bericht door mandietje »

Hij eet veel, en drinkt ook goed. Daar zijn geen problemen mee. Hij is ook erg druk en speels, en kan ook heerlijk bij je liggen. Verder zou je absoluut niet merken dat er iets mis met hem is.

Ik schrik een beetje van de reacties dat er een tweede bij 'moet'.. Er zijn toch genoeg mensen die maar een kat hebben..? en heb het idee dat ik in vergelijking met anderen ook best vaak thuis ben. Natuurlijk is rover absoluut te jong weggegaan bij zijn moeder, maar zoals ik al zei, hij vermaakt zich opperbest (al kan ik dat natuurlijk niet zien als ik er niet ben), en hij is dus heel makkelijk in de omgang, afgezien van het zindelijkheids probleem. Als ik er goed over nadenk is hij niet langer dan 4 uur alleen geweest, door die vriendinnen die langs kwamen, maar dat wordt dus wel wat meer. ZIj kunnen niet eeuwig komen. De dierenarts zei trouwens dat hij gewoon moet leren dat dat zijn rustmomenten moeten worden, en als je genoeg aandacht geeft, door spelen etc, dat het prima kan. Denken jullie daar anders over?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: De slaapkamer als kattenbak

Bericht door achtpuntzes »

ik denk daar wel anders over...

6 weken is heel, heel erg jong voor een kitten om dan al op te groeien zonder moeder/ broer of zus en andere poezen. als je er een tweede bij neemt wordt de kans op problemen/ stoornissen toch een stuk kleiner. een kitten van die leeftijd heeft nog zoveel te leren, en dat leren gebeurt toch vooral van soortgenootjes. dat wordt hem nu ontnomen.

tja... dit gebeurt wel vaker bij nestjes van pariculieren: de kittens moeten zo snel mogelijk de deur uit, naar wat het beste is voor de kitten wordt gewoon niet gekeken. ik vind dat een walgelijke gang van zaken!

succes met Rover....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De slaapkamer als kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, er zijn al heel wat topics over deze materie.
Mensen die maar 1 kat nemen hebben er vaak niet zo'n goede band mee, of hebben die kat als volwassen kat in huis gehaald. Van een volwassen kat weet je of ze graag bij soortgenoten is of niet. En als je kat die graag bij soortgenoten is, die ontneemt kan je (geluks)problemen krijgen. Soms gaat het wel heel goed en maakt het de kat niet uit of hij alleen is of een maatje heeft (zolang hij maar niet alleen gelaten wordt en altijd bij zijn mensen kan zijn)...
Er zijn volwassen katten zat die liever alleen zijn, maar een kitten is nooit goed! Echt niet! ....
Misschien merk je er nooit wat van... misschien krijg je problemen (rond de 6 maanden), dat valt niet te voorspellen. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat als je er twee hebt, je dan pas weet wat je katje gemist heeft en dan wil je er nooit meer eentje apart....

Er zijn inderdaad heel wat mensen die maar 1 kat hebben, maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Er zijn ook heel wat mensen die een konijn hebben, alleen in een hokje in de tuin... die dieren leven echter niet, ze overleven...
Ik geloof best dat je kittentje nu heel veel plezier heeft, merkt pas wat hij mist als het er is... Mijn Cuzco was ook heel speels en gelukkig, maar de oudste kat moest niets van hem weten en vanaf hij 4-5 maand was begon hij steeds meer contact met haar te zoeken (wat afgeblokt werd). Daar kon ik zien dat hij een speelkameraadje nodig heeft omdat hij haar altijd opzocht ( hij was ongelooflijk blij toen Luis kwam), maar als er geen andere kat is, merk je dat niet...

En ik kan je ook zeggen dat als je nu hem alleen houdt, je er over een paar jaar zeker geen andere kat (of kitten) meer bij kan zetten! Dus dan moet je goed beseffen dat je 20 jaar lang enkel deze kat kan hebben! Als je dat wil, en hem zeker nooit weg zou doen, prima, maar als hij ooit toch weg zou moeten (allergie kind of zo), dan is het veeeel moeilijker om voor hem een nieuw thuisje te vinden gewoon omdat hij niet weet hoe hij zich met andere katten moet gedragen.
Dit is niet belangrijkste argumentatie hoor, maar wel ook iets waar mensen weinig tot niet bij stilstaan...

Kijk dit topic eens door, http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 81&t=22636 er staat heel wat info en ook een paar links naar andere topics in. Ik besef dat dit een ergere situatie is, omdat deze kitten ook nog eens heel bang was van de kinderen, maar geen enkel wezen is graag ergens waar niemand hem helemaal begrijpt...
En niemand is graag alleen, zelfs al is het maar voor even...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: De slaapkamer als kattenbak

Bericht door achtpuntzes »

wat pearlsofpassion stelt klopt:

een kitten die opgroeit zonder andere katten wordt heel vaak een einzelganger die geen andere katten verdragen kan. mn ouders hebben van de zomer een kitten in huis gehaald, en na twee maanden was die al behoorlijk a-sociaal tegenover mijn 3 poezen bij een logeersessie. gelukkig hebben we dat asociale gedrag er weer uit kunnen krijgen, en als ik op bezoek ga bij mn ouders neem ik regelmatig mijn muffin mee, zodat Suzy (de kat van mn ouders) niet weer vervreemd van haar soortgenoten.

Suzy ontwikkelt nu wel "dwingend" gedrag bij mn ouders, ze wil continue spelen, mn ouders zijn al in de zestig dus even met het hengeltje spelen gaat nog wel, maar natuurlijk niet de hele dag. maar als suzy niet haar zin krijgt, gaat ze dus ontdeugende dingen doen, dingen van tafel meppen, in de enkels bijten, enz... terwijl als ik Muffin meeneem, heb je geen omkijken naar ze... dan hebben ze elkaar, he....
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 17 jan 2011 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De slaapkamer als kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Als een kat vanaf 6 weken al geen andere katten meer ziet, kan je daar wel zeker van zijn...
Als hij tot een maand of 4 bij soortgenoten gezeten heeft, hangt het van de kat in kwestie af en hoelang het alleen leven duurt (en negatieve ervaringen met buurt- of zwerfkatten spelen ook een rol natuurlijk).


Weet je wat je doet, als je er toch je twijfels bij hebt? Kijk eens bij de kattenfoto's in de albums. Daar zijn heel wat albums van kattenkoppels en een heel deel zijn van kittens van dit jaar. Sommigen zijn onmiddelijk met twee begonnen, bij anderen is er wat later een tweede bij gekomen.
Zelfs als je bij eentje blijft, zijn de foto's erg leuk om naar te kijken! ;-)
'Bo en Bella' en het album van Metalmeisje, zijn aanraders! ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 17 jan 2011 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: De slaapkamer als kattenbak

Bericht door nellebel »

mijn sjefke plaste ook op het bed (kwam net uit het asiel, 4 mnd oud). hij was kerngezond, maar kreeg wegens een klein beetje snotteren (mijn andere kat heeft chronische niesziekte dus uit voorzorg gedaan) een anti bioticakuur. Bleek achteraf dus dat hij toch een blaasonsteking had, terwijl hij absoluut niet ziek oogde.
Een kat oogt sowieso niet snel ziek hoor.
en wat betreft een vriendje. Mesnen hiet kennen mijn verhaal al. Ik had een solodiva, die kon door trauma's uit het verleden niet met andere katten zijn. toen zij overleed kreeg ik flippie. ik wilde maar 1 kat. Maar uiteindelijk, na enkele weken al merkte ik dat zij erg druk was. Ze ging mij steeds vaker in mijn benen aanvallen en bijten (niet doorbijten) en was superactief. uiteindelijk toch een katje bijgenomen en nu straalt het geluk van beide af. ik speelde bijna de hele dag met haar, en toch kun je een katje niet bieden wat een ander katje kan. Ik zie ook gewoon dat mijn 2e dreumesje heel veel leert van haar en zei is een soort moedertje gewroden. Zij is ten postieve zoveel verandert. En ik ook, ik denk echt dat een kat gezelschap nodig heeft van een soortgenoot of er moet een reden zijn waardoor dit niet kan (maar dan vanuit de kat gezien, bijv door een trauma).
Je kitten zal straks toch je meubels en gordijnen gaan gebruiken om energie kwijt te raken, kun je beter een soortgenootje hebben.
En echt, ze knuffelen beide nog net zoveel, en je hebt er absoluut niet meer werk mee. Die 2 van mij eten uit hetzelfde bakje en ik heb ook maar 2 kattebakken (1 zou zelfs genoeg zijn, maar dan moet ik hem 4x per dag schoonmaken), ze gebruiken beide dezelfde.
Misschien een aktje uit het asiel bijhalen die ietsje ouder is. Kan ze meteen je kittentje mee opvoeden. Is zo leuk....echt waar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De slaapkamer als kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dezelfde leeftijd leuker, maar als je kittentje nog zo jong is, is het je eigen keuze.
Een een kitten ouder dan 4 maanden is, blijf je beter onder zijn leeftijd bij een nieuwkomer, al gaat het met een oudere kat ook meestal wel goed (vraagt ietsje meer aanpassen van je kitten...)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie