Kat haar eerste plasje was op de bank

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Wikkes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:48

Kat haar eerste plasje was op de bank

Bericht door Wikkes »

Hoi,

Wij zijn vanorgen in het asiel onze eerste poes gaan halen, een kattin van ongeveer 2jaar geschat uit het asiel. ze is gesterliseerd. Haar naam uit asiel was sproetje, maar we zijn er nog niet uit of we deze gaan houden of een andere naam nemen. Spinnen doet ze de hele dag door, zelfs als ze alleen in haar holltje ligt. Een echte gelukkige poes.

Eerste uren heebt ze in het holletje van de krabpaal gezeten en nu komt ze al bij ons zitten en knuffelen en kopjes geven, juist vertrok mijn vriendin na het ziekenhuis en kwam de kat mijn aandacht vragen en hebben we aan het knuffelen geweest, na een minuutje of 10 deed ze haar eerste plasje op de bank, op de plaats waar vriendin hele dag gezeten heeft. Haar kattebak weet ze staan, want ze heeft al zelf kennis gemaakt ermee uit eigen in. Ik heb ze dadelijk toen ze plaste op de bak gaan zetten maar doen was het natuurlijk al te laat.

Op wat kan dit wijzen? Gegeten heeft ze ook nog niet en weet haar bakje brokjes staan, of moet ik proberen natte voeding te geven? we hebben sheba gekocht. gedronken van haar water is ook nog niet tot de orde.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kat haar eerste plasje was op de bank

Bericht door Lovecat »

Hoi Wikkes,

Gefeliciteerd met jullie kattin, wat leuk dat ze al zo snel kwam knuffelen!
Ze is er pas 1 dag, dus misschien was het een spanningsplasje? Vooral niet boos worden.
Waar staat de bak, op dezelfde verdieping als waar Sproetje was op dat moment. Misschien dat je voor de eerste dagen de bak en het eten en drinken op 1 kamer zet waar Sproetje veel komt nu (woonkamer?) zodat ze de weg niet kwijtraakt (dat zou nog kunnen met veel kamers en verdiepingen) en snel haar de bak kan als ze moet, of eten en drinken.

Het eten en drinken wel even in de gaten houden dat ze dat wel gaat doen, een kat kan geen 24 helemaal zonder! Nat en droog voer kun je even proberen wat ze het lekkerst vindt. Maar ik zou wel even naar ander voer gaan kijken ipv Sheba. Er is ook heel goed en goedkoop voer te verkrijgen via de site van zooplus. (zoek maar even op de site naar ervaringen met voer en waarom goed voer zo belangrijk is!)

Wat dat ene plasje nu betekent kan ik zo niet zeggen. Misschien van de spanning wat ik opperde, maar als ze het blijft doen, zou ik naar de dierenarts gaan. Het kan een medische oorzaak hebben. Ik had de pech dat het kitten wat ik net uit het asiel had ook buiten de bak plaste in de eerste week dat hij hier was; het bleek blaasontsteking en blaasgruis en dat kan gevaarlijk zijn als je dat niet snel goed laat behandelen...


Succes ermee!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat haar eerste plasje was op de bank

Bericht door pearlsofpassion »

Er wordt aangeraden om steeds 2 bakken te hebben voor een poes. Dat is ook leuker voor haar (kan zeker altijd op een propere bak) en dan moet ze niet het hele huis door als ze aan de andere kant is.
Zeker in het begin kan dit al veel helpen.
Als ze het nogmaals zou doen, zet dan de bak naast de bank. Als ze het dan afgeleerd heeft kan je de bak cm voor cm verschuiven naar waar je hem wil hebben.

En als dat nog niet helpt inderdaad naar de DA om na te kijken. Je kan ook al kijken hoe ze zit als ze plast. Als ze niet helemaal op de ondergrond gaat zitten (of in het grit van de kattebak) heeft ze last bij het plassen en is er misschien iets mis.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat haar eerste plasje was op de bank

Bericht door nellebel »

zou inderdaad ook even in de gaten houden. ik heb onze beide katten bij binnenkomst eerst in een kleine ruimte gezet waar de bak staat, en op de bak gezet, van daaruit zijn ze de rest van het huis gaan ontdekken. dan gaan ze ook steeds weer terug naar het beginpunt...de bak. Als ze weet waar de bak staat zal ze daar naar terug gaan, dus plassen op de bank kan dan van een blaasonsteking komen. Had mijn sjefke ook ,toen ik hem uit het asiel haalde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Wikkes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:48

Re: Kat haar eerste plasje was op de bank

Bericht door Wikkes »

Ze ging tien minuten erna op de bak :p
Nu ligt er toch geregelt een plasje in de bak.
Haar brokjes heeft ze niet zo graag, al heeft ze vannacht wel ervan gegeten, zo'n 15a20gram indoor van royal canin. dan heeft ze net nog nat voedsel gegeten, maar ze eet maar de helft op, vind ik niet veel eigenlijk. Gedronken zal ze wel gedaan hebben, al heb ik dit nog niet gezien.

We mogen haar al goed knuffelen ,alleen was ze vandaag wat "boos" na ons werk, omdat ze alleen gezeten heeft denk ik.

Hoeveel keer poept een kat? dat is nog niet gebeurt sinds gistere morgen.

Groetjes Wim
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat haar eerste plasje was op de bank

Bericht door nellebel »

wim, hoe is het nou met de kleine. misschien een dagje niet gepoept va nde stress, maar ondertussen zal ze toch wel al wat gedaan hebben hoop ik. En hoe is het met plassen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie