Kater/kater, poes/poes, kater/poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Kater/kater, poes/poes, kater/poes?

Bericht door Kimms »

Kan iemand me vertellen wat over het algemeen genomen de beste keuze is?
Kater met kater?
Poes met poes?
Kater met poes?

De leeftijd en het karakter zal natuurlijk ook een rol spelen. In ons geval: gecas. kater van 2 jaar. Kan er een ongecas. kater van 1,5 jaar bij? Uiteraard zal de ongecas. kater gecastreerd worden..

Alvast bedankt voor jullie tips!
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: kater-kater, poes-poes, kater-poes?

Bericht door Lovecat »

DE beste keuze is erg moeilijk te formuleren.
Ik zelf heb de voorkeur voor een groep katers; lees; gecastreerd.
Maar er zijn op dit forum tal van van voorbeelden van mensen die poezen en katers in 1 huis hebben wat prima gaat!

Het hangt echt heel erg af van het karakter van je kat, wat je zelf al aangaf. Je zegt dat je een gecastreerde kater van 2 jaar hebt en er 1 van 1,5 erbij wil plaatsen, toch? Hoe is je kat van 2 jaar? Is hij sociaal, de enige kat in huis?

De kat die je in huis wilt halen; is hij sociaal, waarom is hij niet gecastreerd op een leeftijd van 1,5 jaar?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: kater-kater, poes-poes, kater-poes?

Bericht door JLC »

Ik denk dat er niet zoiets is als de beste keuze. Karakter en leeftijd lijken mij belangrijker. Zelf heb ik een kater en een poes, allebei geholpen. Ze zijn broer en zus en kennen elkaar dus al van jongs af aan. Dit gaat tot op heden prima, ook al zijn er wel eens wat kleine irritaties onderling, maar welke broer/ zus hebben dit niet?
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kater-kater, poes-poes, kater-poes?

Bericht door achtpuntzes »

drie poezen hier, gaat perfect :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kater-kater, poes-poes, kater-poes?

Bericht door pearlsofpassion »

In het geval van 2 katten maakt het helemaal niets uit, en wat je daar voorstelt zou zonder veel problemen helemaal goed moeten gaan.
Pas als je grotere groep krijgt kunnen poezen alleen in een groep katers of zo wat moeilijker gaan doen. Maar het kan ook goed gaan dan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kater-kater, poes-poes, kater-poes?

Bericht door Cari »

Kimms schreef:
In ons geval: gecas. kater van 2 jaar. Kan er een ongecas. kater van 1,5 jaar bij? Uiteraard zal de ongecas. kater gecastreerd worden..
Een absolute afrader! Je kan de kater er wel bij nemen, maar dat zou ik pas 2 maanden na de castratie doen. Intacte katers hebben over het algemeen veel meer 'babbels' dan gecastreerde jongens. Hij zal waarschijnlijk de tent willen overnemen, waar de territoriumdrift van je eigen ook nog iets oudere kater tegenover staat. Dit zou wel eens kunnen ontaarden in strijd :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: kater-kater, poes-poes, kater-poes?

Bericht door Kimms »

Dank je, Cari. Dit advies zal ik zeker ter harte nemen! Zoiets had ik zelf ook al 'bedacht', maar ik heb nog niet zoveel ervaring met katten. Lezen, lezen, lezen, nadenken, en een gezond verstand gebruiken, én advies vragen, is het beste...
Allen dank voor jullie advies en ervaringen.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kater/kater, poes/poes, kater/poes?

Bericht door jennli »

Wij hebben twee poezen en twee katers. Allemaal na elkaar hier in huis gekomen. Gelukkig gaat dit prima. Een kater en een poes waren zo gewend. De andere kater en poes hadden wat meer tijd nodig aan elkaar te wennen en elkaar te accepteren. De ideale combinatie is denk ik meer op basis van karakter te bepalen dan op geslacht. Al heb ik gehoord dat poezen zich vaak moeilijker kunnen aanpassen dan katers. Hier in huis gaat het echter prima.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie