Grote bult op buik, voelt als 'hangbuik' maar dan harder

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Sunnetje
Poema
Poema

Grote bult op buik, voelt als 'hangbuik' maar dan harder

Bericht door Sunnetje »

Pfff ik word hier niet goed van :-( Mystic eet echt slecht de laatste tijd, wat ik hem ook geef. Hij oogt verder gewoon happy en gezond, alleen eet ie maar kleine beetjes. Vorige week had ie dus allemaal wondjes op en rondom zijn koppie, die zijn nu gelukkig allemaal grotendeels genezen..

Maar zojuist tilde ik hem even op, kroelde wat met hem, voel ik ineens een enorme verdikking op zijn buik! Het zit in het midden, beetje naar links. Het voelt als dat wat je ook voelt wanneer een kat gewoon een hangbuikje heeft, alleen iets harder.. ik kan geen wondjes ontdekken dus het is niet opgezet door een wondje ofzo.
Ik mag er gewoon aankomen van hem en het lijkt hem geen pijn te doen..maar wat het kan zijn? :-?

edit: ik zie hem net lopen en dan zie je de bult ook echt goed zitten! :shock: ik bel de DA toch maar even...

Waarom altijd in het weekend? :-(
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: grote bult op buik, voelt als 'hangbuik' maar dan harder

Bericht door pearlsofpassion »

Gaat hij goed op de bak?
Gecombineerd met een slechte eetlust doet mij dit aan een verstopping denken.

Kleintje had het ook (en ook in het weekend, en we stonden op het punt te vertrekken :roll: )en toen dacht ik eerst aan haar blaas omdat het ongeveer op die plaats lag. Maar in darmen kan het gelijk waar liggen.
Is het zijn links, of links als je hem op zijn rug legt? De blinde darm zit namelijk rechtsonder (rechterkant van de kat dus).

Heb je iets licht-laxerend in huis? Dat zou je anders al eens kunnen proberen geven (als het een verstopping is zou dat kunnen helpen, tenzij er echt iets onnatuurlijks vastzit, maar laten we hopen dat het dan niet is...).
Het kan natuurlijk ook iets helemaal anders zijn...Als hij het al een tijdje heeft zal het waarschijnlijk niet zo dringend zijn. Hem wel goed in het oog houden natuurlijk...
Jij kan dat zelf het beste inschatten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

Ja hij lijkt geen problemen te hebben met ontlasting.

Het zit dus op zijn buik, zijn linkerkant. Dus het is geen blindedarm gelukkig.

Ik denk eigenlijk niet dat het een verstopping is.. dan zou het iets meer naar onder zitten, het zit nu meer bij het begin van zijn buik, richting voorpoten zeg maar.

Het voelt ook meer alsof het bijvoorbeeld een vochtophoping is... dus ik ben ergens bang dat ie weer een scheur(tje) heeft en nu dus troep in zijn lichaampje lekt... maar daar zou ie dan goed ziek van moeten zijn en dat lijkt ie niet :S

ik zal even proberen een foto te maken..

Ik heb helaas niets laxerends in huis..

Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

Afbeelding
Van de linkerkant gezien.

Afbeelding
Iets meer vanuit de onderkant gezien.

Afbeelding
Vanaf de rechterkant gezien... je ziet nu dat het echt aan de linkerkant zit.

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Grote bult op buik, voelt als 'hangbuik' maar dan harder

Dan heb ik echt geen idee... Iets laxerend zou dan waarschijnlijk toch niet helpen, het zit inderdaad veel te hoog!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

Dierenarts net gebeld en verhaal uitgelegd.

Omdat Mystic er geen pijn aan lijkt te hebben, vermoed de dierenarts geen abces. Ik kan ook geen wondje vinden en omdat Mystic nog gewoon goed naar de bak gaat en er verder geen last van lijkt te hebben, leek het de dierenarts geen spoed.

Ik moet het even in de gaten houden en als het Maandag nog zo is, kan ik dan even langskomen.

@ Pearlofpassion. Ja precies. Het lijkt me dus -gelukkig- inderdaad geen verstopping.
Misschien toch een reactie op een krab of iets dergelijks, al kan ik geen wondje vinden, maar misschien misschien is het een soort allergische reactie op iets, dat kan natuurlijk ook...

Afwachten maar, goed in de gaten houden en anders Maandag naar de DA.

Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

ik zit wat op internet rond te zoeken en ik kom overal op verhalen over FIP terecht :-( niet erg geruststellend...

zou het dat kunnen zijn? Hoewel ik denk dat hij er dan toch wel meer last van zou 'moeten hebben en zich echt beroerd zou moeten voelen, toch?

Bah, waarom ga ik dat ook opzoeken op internet, dan kom je altijd doemscenario's tegen '-_-

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

FIP krijgen ze toch enkel op bepaalde leeftijden (kan er natuurlijk wel buiten maar erg kleine kans) en daar hoort Mystic toch niet bij? Of vergis ik me nu?
En is dat niet de volledige buik opgezet? Of is dit het begin dan? Zou je DA daar niets van gezegd hebben als het dat zou kunnen zijn? Het zou mij verbazen dat het dat zou zijn.
Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

FIP kan volgens mij op elke leeftijd, ik hoor de laatste tijd weer erg veel over kittens met FIP :(

En tja ik weet het dus niet, ik dacht inderdaad ook dat dan de volledige buik opgezet zou zijn...maar zeker weten doe ik het niet...

Alhoewel ik inderdaad wel denk dat de DA het genoemd zou hebben als ie dat niet vertrouwde...

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Welja, ik dacht dat de kans groot was tot 2 jaar en dan weer vanaf een oudere leeftijd, maar in tussentijd minder...

Ik denk toch ook dat je DA je had laten komen als er kans op FIP was...
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik denk niet dat het FIP is hoor.
FIP gaat door de hele buik, dit lijkt echt locaal te zijn.
Misschien is het zelfs nog een reactie van de operatie, en ja een abces is ook wat ik denk.

Nou meid, even rustig adem halen.
Je schrikt je natuurlijk een ongeluk.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
daantje_xxx
Lynx
Lynx

Bericht door daantje_xxx »

Ik denk ook niet dat het FIP is hoor, onze Harrie is hieraan overleden.
Bij hem zat het echt bij zijn buik, zagen wij bijna niets van. Maar als we hem optilden had hij heel erge pijn.
Ben geen arts, maar bij jou klinkt dat niet zo.

Succes! Kan je verder ook niet helpen...
Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

Vandaag bij het wakker worden nog even gevoeld, en de bult lijkt gelukkig alweer minder te zijn! :)

Ik ga er dus maar vanuit dat het gewoon een nogal heftige reactie op een klein wondje is ofzo... ik hou het nog wel in de gaten, maar voor nu ziet het er gelukkig alweer wat beter uit :)

Thx voor het meedenken !

Sunnetje
Poema
Poema

Bericht door Sunnetje »

Nog een een reactie hier.

De bult op zijn buik is helemaal verdwenen en ik voelde er nu ook een héél klein wondje zitten, dus vermoedelijk was het toch een heftige reactie daarop.

Wel blijft Mystic wondjes rondom en op zijn koppie krijgen.

Ik ben veel thuisgeweest de afgelopen week en ik heb ze (Rambo en Mystic) eigenlijk maar 1x even kort zien vechten, maar dat was meer achter elkaar aanjagen en niet slaan. Ik vraag me af waarom Mystic nu opeens zo heftig op die wondjes reageert.. Ik heb hem ook al gecontroleerd op vlooien, maar niets gevonden. (leek me ook al wat onwaarschijnlijk, ze worden netjes op tijd ontvlooit).
Dus waar het nou door komt?

Wel is zijn eetlust gelukkig weer terug! :) Hij eet nog niet zijn héle bakje leeg, maar toch wel bijna, dus ik ben daar erg blij mee :)

MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Typisch, die korsten rond z'n koppie.
Als het geen vlooien zijn, dan misschien toch een lichte vorm van allergie voor z'n eten?
Nu ja, als het niet erger wordt en het boeffie eet weer "normaal" maar blijven aankijken dan.
Blij dat de bult weg is :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie