Fludt kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

Hallo iedereen..
Ik ben nieuw op dit forum, ons 13jarige katertje heeft een plasprobleem, volgens de da heeft hij veel stress waardoor zijn blaas verkrampt en niet KAN plassen...
Hij heeft 6 maanden geleden blaasgruis gehad, kathetertje gehad en verder alles goed verlopen.
Nu kan die eigenlijk wel plassen maar voor zijn gevoel niet...

Donderdagavond weer heel vaak naar zijn bak lopen en geen plas kunnen doen dus weer naar de DA gebracht.. weer een katheter gestoken en leeggemaakt.. nu is hij van vrijdag thuis, maar nog steeds niet de oude...

Ik probeer vaak zijn blaas te controleren door er zachtjes over te voelen kijken of hij vol zit , maar weet ook niet precies waar ik moet voelen...

Hij lig nu al heel de dag op de bank... knort wel als ik hem aai en slik zijn pilletjes ook goed, hij heeft telizen en een pijnstiller...
Zou het goed zijn??
Ik ben zooo bang dat hij weer een terugval krijg...

Hij heeft het al 3 keer gehad in 2 maanden en is ook al 3 keer moeten blijven met een katheter..

Groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan niet inschatten of je kater terug blaasgruis heeft of niet.
Heb je de blaasgruistopics al eens bekeken? Daar staat zowat alle info in. Er staat een zoekfunctie rechtsboven.

Wat geef je hem te eten? Want met een aangepast dieet kan je er goed voor zorgen dat hij geen blaasgruis meer krijgt en anders blijf je bezig.
Het enige wat ik weet is dat je granen moet gaan vermijden (er zijn heel goede graanvrije voeren, misschien eens op Zooplus kijken...) en regelmatig eens wat rauw vlees voeren want dat haalt de pH van de urine omlaag.

Ik heb er echter geen ervaring mee, gelukkig maar. Er staat heel veel hier op het forum. Kijk eens rond, dan kan je misschien zelf gaan inschatten of hij het terug heeft en vooral wat je in de toekomst kan doen om dit te voorkomen! ;-)

Enne, naar het schijnt moet je met pijnstillers ook opletten voor de nieren, vooral omdat je kater al ietsje ouder is. Anders heb je er straks nog nierfalen bovenop en dan heb je helemaaal een probleem!
Misschien kan je de naam van de pijnstiller ook eens in de zoekfunctie steken en kijken of er al iets over gezegd is hier op het forum.
Het probleem zou zo snel mogelijk opgelost moeten worden, anders gaat er vanalles fout gaan lopen denk ik...
Ik hoop dat je je antwoorden hier vind!

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Fludt kat

Bericht door katgevonden »

Ik kan je er helemaal niet mee helpen, helaas. Maar mijn voorganger heeft al goede tips gegeven. Pearlsofpassion ik moet je hier even mijn complimenten geven...Je hebt altijd wel advies en wilt altijd helpen. Petje af! Echt geweldig van je!!!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Dank je Nadia. :oops:
Ik krijg dat wel meer, dat soort complimenten, dus er zal dan wel iets van kloppen.
Het is natuurlijk heel leuk, maar ik weet nog altijd niet goed hoe ik me ermee moet gedragen :-)

Enne, zeg maar Valerie hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Fludt kat

Bericht door castratenkoor »

Geef je de kat wel veilig eten sinds zijn blaasgruis - aanval? Anders herhaalt het zich steeds en dat zou jammer zijn. Ik zou hem eerst een poos op blaasgruisdieet van de dierenarts zetten.
En als dat een paar maanden goed gaat dan over op graanvrij voer, Zoals Sanabelle Urinary of Orijen. Ook blikvoer alleen blaasgruisdieet in de eerst maanden.
het kan inderdaad deels psychisch worden omdat ze pijn bij het plassen vresen en dan maar niet gaan plassen. Te lang volle blaas is gevaarlijk, kan blaasontsteking opleveren, verstopping van de plasbuis en nierproblemen. Ook na een catheter zie je vaak dat de kat niet durft te plassen.
Het is belangrijk goed in de gaten te houden als hij op de bak gaat, hoe hij zit, hoog of mooi diep.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

Heey hallo..
Ja hij heeft 3 maanden op speciaal voer gezeten voor blaasgruis... nu krijg hij van royal canin.
Maar het is geen blaasgruis, de da heeft dat donderdag en vrijdag onderzocht.
Het is pure stress dus zijn blaas verkrampt en daardoor kan hij niet plassen in ieder geval dat denkt hij...
Hij gaat nu steeds naar buiten... we houden het goed in de gaten maar is moeilijk buiten met de sneeuw hier...

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Fludt kat

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik een kat die ziek is niet buiten laten, dan heb je helemaal geen zich op wat hij produceert en wat hij eet.
En meer kans op ongelukken, omdat hij geen 100% is.
Hij kan als hij zich rot voelt of pijn heeft zich ergens verstoppen en dan zie je hem nooit meer terug.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Fludt kat

Bericht door nellebel »

onze nellie hield op een gegeven moment ook haar plas op omdat het pijn deed. Gevolg...blaas vergroot en verhard. Ze kreeg toen ook pijnstiller en spierontspanners (was 1 middel dat beide dingen deed, novacam volgens mij). Hierdoor ontspannen de blaasspieren en doet het plassen minder pijn. Zij vond het toen prettiger om in een lege kattebak te plassen ipv met grit. Dat was wat koeler denk ik. (ze plaste toen ook op het aanrecht of de tegelvloer). Het duurt dan wel een tijdje voordat ze weer vol vertrouwen durven te plassen en het geen pijn meer doet. heeft echt weken geduurd bij haar. bleek een blaasontsteking te zijn, maar door alles wat erna gebeurde, denken we zelf dat er meer aan de hand was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

Oke dan ga ik hem even niet meer buiten laten, maar het lijk inderdaad wel alsof hij niet op de kattenbak wil...
Verder plast hij niet op tegels en springt hij nog wel op de bank... ik ga zo even aan zijn blaas voelen en anders bel ik de dierenarts even...

Novacam heeft hij een tijdje geleden ook al gehad... nu krijg hij Telizen (blijkbaar een rustgevend tabletje tegen stress)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet Telizen maar eens intypen in de zoekfunctie. Het werkt naar het schijnt niet bij alle katten, en je moet het combineren met actief met hem te werken aan zijn stressfactoren. Anders doet het zowiezo niets...
Destress is een alternatief voor als het bij jouw kat niet zou aanslaan...


En met Novacam moet je opletten ivm de nieren!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

Ja, we zijn met hem bezig aan zijn stressfactoren...
De da denkt dat het door de verhuizing kom dat hij zijn huisgenootje niet meer mag... dus we hebben hun nu apart gezet... dat gaat wel heel erg goed...
Ik heb net zijn blaas gevoeld.. en als ik daaraan zit begin tie lekker te spinnen... hij wast zichzelf ook goed (niet alleen zijn geslachtsdeel)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Fludt kat

Bericht door MarjanR »

Ik kon me inderdaad iets herinneren, en voila Nellebel ;)

Het is best lastig, jouw situatie.
INderdaad lijkt het mij oo het beste wanneer je kat niet naar buiten gaat.
Maar aan de andere kant zou dat voor je katzel nog meer stress kunnen betekenen.
Jij kunt het beste bepalen in dezen wat je beter kunt doen.
En dan bedoel ik, kijk eerst hoe hij reageert op het binnenblijven.

Je kunt een volle blaas goed voelen, als je kat het toelaat.
Laat je kat met de achterpoten op iets staan, en til dan met de rug naar je toe de kat aan z'n voorpoten omhoogen.
Dan ga je langzaam met je hand van halverwegen z'n buik naar beneden.
Als je op een gegeven moment een bal voelt als zijnde een waterballonnetje, zou je daar met iets van druk op kunnen duwen. Je zou dan een plasbehoefte kunnen opwekken.
Denk erom dat je dit niet te hard doet, je bent geen dierenarts hey!

Ik kon dit doen met Teun, gelukkig.
Die pieste ook niet van de stress toen hij net bij ons was, en zo heb ik mezelf een tweede ritje naar de da bespaard.
Teun is wel een grote kat, dus ik kon het goed voelen allemaal.

Wat je ook zou kunnen overwegen is een verdamper van Feliway.
Je geeft hem natuurlijk al telizen, maar misschien geeft Feliway net dat duwtje wat ie nodig heeft.

STerkte.

Oh, ik zie dat er ineens 5 berichten gekomen zijn terwijl ik typte.
Jeetje ik dacht nog wel dat ik snel kon typen :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb betere ervaringen met valeriaan dan met Feliway (net zoals sommige andere forummers). Gewoon druppels halen bij de apotheek en op kussentjes en speeltjes sprenkelen om de 3-4 dagen.

Ik snap je DA wel niet helemaal. Kwam hij niet overeen met zijn kattevriendje dan? Wat deden ze dan dat zo erg was en hoelang waren ze al verhuist toen hij dat advies gaf? Hoe hou je ze nu gescheiden?
Waar ergens in het hele blaasgruisverhaal heb je ze dan gescheiden?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Fludt kat

Bericht door MarjanR »

Ja, absoluut kan valeriaan ook helpen.
En dat is nog vele malen goedkoper ook.
Maar niet elke kat reageert erop, dus het is even uitproberen.
Dat zou ook de problemen met de kattenvriend kunnen oplossen.

Misschien is het inderdaad handig om ook eens het verhaal van het kattenvriendje op te schrijven.
Dat kan namelijk enrom veel stress gegeven... het scheiden van de twee.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

De andere kater is nog een jong katje.. die wil telkens spelen maar deze kater niet die wil gewoon lekker rustig liggen... ik heb ze nu een week gescheiden op aanraden van de da....
Ze zijn in juni verhuisd...

Maar de kat spint heel erg goed... hij springt op de bank... slaapt wel veel (maar deed hij altijd al)
Wast zichzelf eet goed, drinkt ook redelijk en eet zijn pilletjes gelijk op... denk dat het allemaal wel goed is maar dat de angst groot is...

Groetjes
Plaats reactie