Jonge kat met nierziekte?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
nikita4777
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2010 17:35
Contacteer:

Jonge kat met nierziekte?

Bericht door nikita4777 »

Hoi,

ik heb op internet gezocht en helaas niet veel gevonden. De situatie is het volgende : Ik heb een kat van 3jaar ( half main coon) . Ze is gesteriliseerd. In het huis staan 2 kattenbaken die regelmatig schoon gemaakt worden. Ze plast op 2 plekken en ook nog heel veel plas voor zo een kleine kat. Ik heb alle middeltjes die je maar kan bedenken probeerd en niks helpt - echt niks. Ook heeft ze af en toe diaree ( waarschijnlijk omdat ze en gevoelige magen heeft) Nu hoorde ik da ze evtl. een nierziekte heeft ivm. plassen en diaree, maar de rest van de symptomen zijn er niet. Ik weet mij echt geen raad meer ivm. plassen . Svp.HULP!

Bedankt voor de hulp. Nikita en Chula ( kat)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Jonge Kat met nierenziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Al naar de DA geweest? Bloedonderzoek? Urineonderzoek?
Wat krijgt ze nu van eten? (merk, nat of droogvoer? vers?) Eet ze goed? Houdt ze alles binnen of geeft ze vaak over?

En wat heb je dan al allemaal geprobeert? Heb je nog andere katten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Jonge Kat met nierenziekte?

Bericht door MarjanR »

Ik zou inderdaad eerst eens langs de da om alles uit te sluiten.
Want iemand kan wel tegen je zeggen wat je kat heeft, maar de da weet dat beter dan wie ook.
Dus pak je pluisebol onder je arm en hup naar de dierenarts.
Laat haar bloed onderzoeken en haar urine (als het opvangen niet lukt, kan de da altijd nog proberen een punctie te doen).

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
nikita4777
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2010 17:35
Contacteer:

Re: Jonge Kat met nierenziekte?

Bericht door nikita4777 »

pearlsofpassion schreef:Al naar de DA geweest? Bloedonderzoek? Urineonderzoek?
Wat krijgt ze nu van eten? (merk, nat of droogvoer? vers?) Eet ze goed? Houdt ze alles binnen of geeft ze vaak over?

En wat heb je dan al allemaal geprobeert? Heb je nog andere katten?
Hoi

wij hebben 2 katten een kater ( bijna 6 jaar) Chula eet prima en krijgt nat en droog. ze houd alles binnen ik ben ook niet zeker dat het nierenziekte is, maar het plassen maakt mij gek. Ik heb bijvoorbeeld het volgende gedaan:
Keep off spray
elke dag nieuwe zand
peper
lemon
zilver papier
biotex
eukalyptus etc. Alle huismiddeltjes die je maar kan bedenken en niks helpt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Jonge kat met nierziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Dan is het wel geen nierziekte hoor!
Dat is toch al een zorg minder...

Heb je verder al geprobeert met 1 of meerder extra bakken te plaatsen in verschillende kamers?
Ik denk dat je beter eens gaat kijken in de rubriek over onzindelijkheid (bij opvoeding geloof ik...) we zijn daar momenteel aan het discussiëren in een topic over 2 katers. Misschien kan je daarin, of in een topic dat meer op jouw probleem lijkt, aansluiten. Want deze titel klopt echt niet en dan komen verkeerde mensen kijken.

Je gaat in die topics heel veel info al vinden en Admin heeft graag dat je bij een topic over hetzelfde probleem aansluit. (zodat wij niet steeds alles moeten blijven herhalen ;-))

Meerdere bakken plaatsen ( en bv eentje op de plaats waar er nu geplast wordt) is zeker het eerste wat je moet proberen. Als dat nog niet werkt, kunnen we verder kijken...
Wat je ook moet proberen is de stress zoveel mogelijk reduceren, en positief met hem/haar bezig zijn. Negatieve spiralen van frustraties aan beide kanten kunnen we beter missen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
nikita4777
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2010 17:35
Contacteer:

Re: Jonge kat met nierziekte?

Bericht door nikita4777 »

Hoi

thanks voor jouw antwoord en de tip met de kategorie. wij hebben al jaeren 2 bakken op verschillend plekken. helaas helpt dit ook niet. Ik ga wel maar bij een ander topic kijken :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge kat met nierziekte?

Bericht door Adriana »

veel plassen kan ook worden veroorzaakt door suikerziekte en een bezoek aan de dierenarts voor algemeen bloedonderzoek, waarbij je onder meer de nierwaardes en bloedsuikerwaardes krijgt lijkt me heel raadzaam. blaasontsteking zou ook kunnen maar als ze boven normaal veel drinkt en plast dan vermoed ik dat er iets anders aan de hand kan zijn.
ooit een prednisolon injectie gehad? is ze goed op gewicht of aan de mollige kant?
in het eerste bericht heb je één kat en in een volgend bericht meld je dat je twee katten hebt en twee bakken. je moet minstens drie (= 3) bakken hebben op verschillende plaatsen met twee katten (kater en poes..) altijd eentje meer dan het aantal katten. en dat advies moet je in de diverse topics al tegengekomen zijn!

meld je ons even terug wat de dierenarts heeft gezegd/gedaan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Jonge kat met nierziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Zet gewoon al eens een bak extra op de plek waar hij nu plast en kijk wat er dan gebeurt.
En inderdaad naar de DA gaan, want je lijkt toch aan te voelen dat er iets mis is en dat kan jij nog steeds het beste inschatten, al denk ik niet dat het nierfalen is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie