Laatste hulpmiddel

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Lircky
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2010 11:09

Laatste hulpmiddel

Bericht door Lircky »

Goedenmorgen op deze mooie 2de kerstdag!
Mijn naam is Mark kom ui het Groningese Delfzijl en ben samen met met vrouw en zoontje de eigenaar van twee katten. de eerst is een poes, Semmy (lapjeskat) de tweede heet Mo (Kater) en is de zoon van Semmy. Sinds een behoorlijke tijd plast Semmy naast de bak en steeds op de zelfde plek, hier onder een opsomming wat wij geprobeerd hebben om hier aan te doen. Mocht het binnen nu en een aantal weken z=niet beter gaan dan zijn wij waarschijnlijk genoodzaakt haar weg te doen.

Wate hebben we allemaal geprobeerd:
2de kattenbak
ander vulling
ander plek katten bak
andere plek etens bak
katten scheiden
andere voeding
schoonmaken met Ajax
Schoonmaken met dethol
Schoonmaken met azijn
Peper strooien
sinasappelschillen neerleggen
Dierenarts geweest

pfff het zijn zoveel dingen dat wij gewoon niet meer weten wat we moeten doen.
Ik hoop dat iemand ons antwoord of een oplossing kan geven, anders gaat ze weg.

Groeten Mark

p.s.
ik zie dat hij niet onder het topic geplaats is, dus als er hier een moderator aanwezig is zou die dan zo vriendelijk willen zien om mijn topic te moven naar het verzamelen topic of over katten die plassen buiten hun bak!
BEDANKT!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

Mark, welkom ;-) op het Forum met gelijk al een probleem.

ut je toon maak ik op dat je ten einde raad bent en wij min of meer een oplossing uit de hoge hoed zouden moeten toveren 'anders gaat ze weg...'

de regel is dat je met twee katten minstens drie (= 3) bakken moet hebben op verschillende plaatsen.
wat ik in je opsomming niet zie is:
twee verschillende soorten kattengrit
hoe lang exact het probleem
wat betreft je dierenarts: wat is er onderzocht? wat was advies dierenarts?
hoe is de onderlinge verstandhouding?
wat is: 'anders gaat ze weg..?' asiel en/of herplaatsen?
welk grit hebben jullie en hoe vaak wordt schoongemaakt?

het feit dat de kater de bak wel gebruikt en de poes niet meer kan duiden op een rangordeprobleem. maar meestal is het een kwestie van voldoende schone bakken op verschillende plaatsen en prijzen en knuffelen als het goed gaat.
kun je dat nog opbrengen?
Laatst gewijzigd door Admin op 26 dec 2010 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst en aangepast
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Peet »

Ik begrijp heel goed dat het vervelend is, en ook dat jullie al ontzettend veel geprobeerd hebben.
Maar het zal vast een oorzaak hebben die wij als mensen niet kunnen doorgronden.
Maar ik vind het ook wel heel hard staan... als het niet veranderd gaat ze weg...

Sorry... maar het komt op mij niet zo prettig over.

En ja hoor, heb hier ook genoeg stront en pies in huis moeten ruimen, dus nieuw is het niet voor me.
Ik hoop dat er anderen zijn die je nog meer tips kunnen geven waar je iets aan hebt, daar kan ik je niet mee helpen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Anne »

Hoi Mark

Wat zei de dierenarts? Hebben ze ook een plasje gecontroleerd? Is daar iets uit gekomen?
Bij onze Bella is na een onzindelijke periode ook een plasje opgevangen en gecontroleerd maar daar kwam niks uit. Toen gooiden ze het op stress. Na 2 weken opnieuw weer een plasje gebracht te hebben kwam er een blaasontsteking uit. Toen haar klachten met medicatie niet overgingen kwam er op een blaasfoto een steen in het zicht, deze steen zat tegen haar blaaswand en veroorzaakte veel pijn. (pijn is meestal de oorzaak van onzindelijkheid omdat katten de pijn met de kattenbak verbinden en daarom gaan ze naast de bak plassen)
Tijdens de operatie om de steen uit haar blaas te verwijderen zagen ze ineens dat de blaas vol zat met (vaste) gruis.
Dus!!!
Ga terug naar de dierenarts. Of ga naar een andere en sluit eerst heel goed een medisiche oorzaak uit!!
Bij bella heeft telizen ook heel goed geholpen, dit is een homeopatisch rustgevend middel en dat word meestal gebruikt bij katten die vanuit stress onzindelijk zijn.
Heel veel sterkte

ps nog een paar tips: zet er een derde, zonodig vierde kattenbak erbij
maak het schoon met biotex groen, anders blijven de katten de urinelucht er door heen ruiken op de plekken die je schoon hebt gemaakt met dethol of ajax of azijn

ps word aub niet boos op je onzindelijke poes want dat voelen ze heel goed aan!!
Als je boos word worden ze nog gestresster en voor je het weet zit je in een cirkel
De poes doet dit niet om je te pesten, het is een hulpvraag!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Dafpoetser »

Eens met Peet, het komt bijna over als een dreigement, als er hier geen oplossing wordt geboden "gaat ze weg".
Zo werkt dat geloof ik niet helemaal.

Ik snap dat het probleem erg vervelend is, heb je al geprobeerd wat koffiedik te strooien op de vaste plasplek? Vinden katten erg vies aan hun pootjes.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me aan bij de eerdere adviesen.
Ik wil gewoon nog toevoegen dat ik verscheidene kattenbakken op verschillende plaatsen in het huis en inderdaad niet bij elkaar of bij de eten- of drinkbakken zou zetten.
Ik zou ook eentje zetten op de plaats waar ze nu plast. Later kan je hem eventueel beetje per beetje opschuiven naar een plaats waar je hem wil hebben. Maar eerst een tijdje daar laten staan.
Ik zou inderdaad ook eens een plasje opvangen en laten onderzoeken. De kans is groot dat het iets medisch is.
Wisselen van kattenbakvulling zal niet helpen, verschillende aanbieden misschien wel.

Ik zou echt een heleboel bakken gaan plaatsen, dan kan je er al een beter beeld van krijgen wat het probleem is bij haar.
Dat hoeven geen echte kattenbakken te zijn, je kan ook bij de Blokker of gelijkaardig diepe bakken of dweilemmers vinden die perfect kunnen dienen en maar een paar euro's kosten.
De bakken natuurlijk ook dagelijks schoon maken.

Hoe is de onderlinge relatie tussen moeder een zoon? Hoe oud zijn ze? Komen ze ook buiten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door castratenkoor »

Sluit me bij de overige sprekers aan, meer bakken, grotere bakken, b.v. grote maat opbergbakken van Blokker. Zet een bak op de plek waar geplast wordt, ook als dat onhadig is en hij in de weg staat.
Ik heb er hier b.v. een voor de achterdeur staan. Van buiten wordt er door loslopende katten tegen de deur opgezeken, ze ruiken onze katten. Dus onze katten gaven tegengas en zeken de deurmat vol.
Heb van alles geprobeerd en uiteindelijk een hele grote Blokker bak neergezet, pal voor de deur.
Zal mij persoonlijk een worst zijn dat iederen over die bak heen moet stappen.

Questie van geven en nemen in zulke gevallen.

Verder als plas geen blaasontsteking en geen blaasgruis laat zien, kan de oorzaak toch medisch zijn. Mijn vriendin haar kat ging wildplassen, urine was goed, bloed was goed. Dierenarts zei dat het psychisch was, het zat tussen haar oren zeg maar, dus kat voor straf opsluiten.
Tot ze helemaal niet kon plassen, bleek dat er een tumor bij de uitgang van de blaas zat.

Geloof me - een kat gaat nooit ZOMAAR wild plassen, er is ALTIJD een reden voor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lircky
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2010 11:09

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Lircky »

bedankt voor de reacties, we gaan kijken wat we kunnen doen.
Waar ik zeg dat als het niet werkt dat ze dan weg gaat is heel simpel.
Ik heb een zoontje van 2 en de tweede komt in juli, ik moet in de ochtend eerst het hele huis door speuren vvordat ik die kleine van ons "los laat" dat is gewoon niet meer te doen.
Ik ben erg gehecht aan onze poes, maar als het gewoon niet verbeterd dan is het niet anders.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door pearlsofpassion »

Maar je zegt dat ze steeds op dezelfde plek plast? :eeh:

Ik snap wel dat het met kleine kinderen moeilijk is. Een vriendin van mijn vriend heeft het ook eens gehad. De oudste kater plaste wild sinds de laatstbijgekomen kater er was. En ze had ook een peuter.
Wij gingen die oudste dan overnemen als we verhuist waren. Tegen dan werd hij echter erg ziek en dan hield ze hem natuurlijk zelf bij. Hij heeft dan nog maar een paar maanden geleefd...

Maar zoals hierboven gezegd, kan het goed op te lossen zijn. Bij die vriendin was het dus ook een dominantiekwestie (ze had wel 5 katten...).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Anne »

Sorry Lircky maar jouw reactie van "we gaan kijken wat we gaan doen" klinkt mij niet serieus in de oren.
Boven staan gerichte tips waar je wat mee kan doen.
Ik begrijp best dat het een boel energie kost, zorgen voor een onzindelijke kat terwijl je in je hoofd je wilt richten op de nieuwe mensenbaby maar je hebt ooit besloten te zorgen voor je poes en daar komt ook verantwoordelijkheid bij.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Peet »

Maar je zegt dat ze steeds op dezelfde plek plast?
Ja, dat dacht ik ook gelijk.
Leg daar dan een handdoek neer ofzo als ze niet op de bak wil/kan plassen, weet ik veel.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door castratenkoor »

triest - ik vrees dat er niet echt gericht naar oplossingen gezocht wordt........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door nellebel »

ik zou ook denken een bak erbij. Maar zeker terug naar de DA. Het lijkt met eigenlijk dat als je je katten goed kent, je zelf wel kunt uitvogelen of het een dominantiekwestie is gezien hun verstandhouding. Of de kater de poes niet meer op de bak laat. Mij is ook ooit wijsgemaakt dat mijn kat kotste en wildplaste door psychische problemen. Ze zou aandacht vragen omdat ze te verwend was. ze bleek ook een tumor te hebben en heeft door zijn actie verschrikkelijk moeten lijden.
Dus terug naar de DA en anders naar een andere.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Adriana »

Lircky schreef:we gaan kijken wat we kunnen doen.

Waar ik zeg dat als het niet werkt dat ze dan weg gaat is heel simpel.

maar als het gewoon niet verbeterd dan is het niet anders.
eigenlijk kan ik het vrij simpel uit je toon en manier van schrijven opmaken..

veel moeite wil je er niet meer voor doen en missch is poes-lief ook wel beter af
bij een ander liefhebbend baasje met beetje meer inzet en een ietsepietseltje meer geduld ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Laatste hulpmiddel

Bericht door Peet »

Ben ik niet de enigste die dit denkt..... En verder....... :esilenced:
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie