Mijn kat is een buitenkat van bijna 10 jaar die categoriek weigert om op de kattenbak te gaan. Onlangs was ze ziek, moest ze 24 uur binnen blijven en heeft ze 24 uur niet geplast.
Binnenkort verhuis ik en dus moet mijn kat een aantal weken binnen blijven zodat ze kan wennen aan de nieuwe omgeving. Nu heb ik schrik dat zij helemaal niet op de kattenbak zal willen gaan en alles zal ophouden. Heb gehoord van een kat die zo bijna gestorven is aan blaasontsteking.
Wat kan ik proberen om haar toch op de kattenbak te laten gaan?
Kat wil niet op kattenbak
- pearlsofpassion
- Tijger
Re: kat wil niet op kattenbak
Je kan proberen een grote bak met zand neer te zetten ipv een bak met kattebakkorrels. Ze zal het misschien niet herkennen, en daarom niet weten waar ze moet gaan.
Zand herkennen ze wel en gaan ze meestal wel op.
Zet 2 bakken neer en niet naast elkaar dan heb je minder kans op ongelukjes. Ze zal misschien niet graag plassen en poepen op dezelfde bak.
Zand is echter veel moeilijker proper te maken, dus kan je stillaan steeds meer korrels bij voegen. Normaal zal ze er dan wel op blijven gaan en gaat ze uiteindelijk op gewoon korrels.
Laat erna ergens een bakje met korrels staan ookal gaat ze buiten. Sporadisch zal ze die bak dan nog gebruiken en niet vergeten waar het voor dient.
Zand herkennen ze wel en gaan ze meestal wel op.
Zet 2 bakken neer en niet naast elkaar dan heb je minder kans op ongelukjes. Ze zal misschien niet graag plassen en poepen op dezelfde bak.
Zand is echter veel moeilijker proper te maken, dus kan je stillaan steeds meer korrels bij voegen. Normaal zal ze er dan wel op blijven gaan en gaat ze uiteindelijk op gewoon korrels.
Laat erna ergens een bakje met korrels staan ookal gaat ze buiten. Sporadisch zal ze die bak dan nog gebruiken en niet vergeten waar het voor dient.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)