Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Sinds een week heb ik de 4 mnd oude Mosa in huis bij 7 mnd ex-kater Dexter.
Ik heb Mosa erbij genomen omdat Dexter met mij wilde spelen (pijnlijk) en te weinig actief was.

Dexter is hier ongeveer 3 maanden geleden gekomen. Nergens bang voor, SUPERaanhankelijk en lag de hele dag bij mij, liep achter me aan, en wilde spelen; op de kattenmanier; mijn armen aanvallen, bijten in m'n neus, vandaar tweede kitten erbij.

Mosa is er dus sinds een week bijgekomen, heel speels, moedig kitten, niet aanhankelijk. Introductie verliep vlot, eerst ruiken, ging goed, toen bij elkaar gelaten, even wat gestoei en geblaas, maar binnen een dag al spelen en na een paar dagen bij elkaar in de buurt liggen en wassen.
Dex heeft de eerste dagen heel veel gestoeid met mosa, maar naar mij toe is hij heel afstandelijk geworden, sterker nog; hij wil niks met me te maken hebben.

Hij gaat standaard in een andere ruimte liggen (niet perse anders dan Mosa, maar anders dan waar ik ben) als ik hem kom aaien, staat hij op en gaat hij een meter verderop liggen. Hij komt nooit meer naar me toe, spint niet meer, knuffelt niet meer, negeert me volkomen.

Hij is nog 1 x bij mij op schoot gekomen een paar dagen geleden en toen kwam Mosa er ook bij, was prima, hebben ze samen bij mij geslapen op schoot, maar dat was het, ohja, en dex heeft me vanochtend toen ik op bed lag in m'n gezicht geslagen, waarom weet ik niet. Hij maakt veel verongelijkte geluidjes, vooral 's avonds. maar 's nachts word ik wakker en ligt hij wel bij mij op bed, op m'n borst of op m'n benen (mosa ligt naast mij op het kussen), hij is dus niet bang voor ons, denk ik.

Net vond ik Dex liggend in de kattenbak, zoals hij normaal in een mandje ligt, niet plassend of poepend, nee liggend... Dat is toch raar? Ook het totaal omgeslagen gedrag naar mij toe. Eerst dacht ik dat hij gewoon te druk was met z'n nieuwe vriendje, maar nu vraag ik me af of het wel stoeien is. Mosa speelt met alles en Dex bekijkt hem een tijd en bespringt hem dan, dan stoeien ze, maar voor de rest ligt Dex dan weer ergens te suffen in een andere kamer en Mosa gaat weer druk verder met z'n speeltje. Vandaag is het voornamelijk Dex bespringt Mosa, bijt in z'n nek, Mosa vecht terug, gaat soms piepen en blazen en loopt weer weg.

Valeriaan wordt nog steeds gedruppeld, er zijn 4 kattenbakken, verschillende etensbakjes en waterbakjes, heel veel slaapplekjes (hoog en laag) op allerlei verschillende plekken. Ze hebben 4 kamers, dus de een kan zich altijd terugtrekken. Er is voldoende speelgoed voor beiden...

Ik zie het even helemaal niet zitten meer met die 2. Ik heb Mosa gehaald voor Dexter, nu weet ik niet meer wat te doen. Mosa weer weg? Dexter weg? Alletwee misschien maar weg? Ik bedoel als Mosa weg is, wordt Dex vast niet weer de oude, misschien is Dex sowieso heel ongelukkig bij mij. Ik kan Mosa hier ook niet alleen houden, die heeft echt een speelmaatje nodig.

Poeh, lang verhaal, maar wil de situatie zo goed mogelijk schetsen. Dexter was sowieso eigenlijk al minder aanhankelijk sinds de castratie, maar nu na Mosa is hij echt nog harder veranderd. moet ik naar de DA?

Edit; mijn ideeën; te kleine ruimte voor 2 katers (ik heb een 5kamer flat op 1 verdieping), Dexter is te lang alleen geweest en duldt geen nieuwe of is bang, Dexter wil naar buiten, Dexter ziet het hier sowieso niet zitten bij mij OF Dexter is ziek/gespannen OF puberteit, kan dat?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Ik heb inmiddels ook even gelezen op een ander forum over kattengedrag en nu krijg ik het idee dat ik de introductie toch veels te snel heb gedaan. Op dit moment ligt Dex weer op een rare plek waar hij nooit lag, dit doet hij sinds Mosa er is, misschien is Mosa toch iets te dominant voor Dexter`?

Een introductie doe je nooit meer overnieuw, dus als ik het daar verpest heb... Ik heb ze bij elkaar gelaten omdat ze niet gromden en juist nieuwsgierig waren. toen ik Mosa 's nachts in een andere kamer zette, ging Dex juist aan de deur krabben dat hij erbij wilde, wat moest ik dan? Ze een hele week apart houden en dan steeds een paar uur bij elkaar laten? Dat is wat die site in feite zegt (met als extra benadrukking; zoals wij zeggen dat het moet, zo moet het ook, want dat is wetenschappelijk bewezen :o)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cari »

Ik zou ze zeker niet gaan scheiden. De introductie is geweest en ik betwijfel of je daar iets fout aan hebt gedaan. De ene kat is de andere niet en als ze nieuwsgierig naar elkaar zijn en niet agressief, waarom zou je ze dan scheiden? "Wetenschappelijk bewezen" is lulkoek. Er zijn tips en adviezen mogelijk en introductie technieken die meestal prima werken, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere mogelijkheden zijn. Bekijk elke kat als individu. Hoe meer je iets in een hokje wilt duwen, hoe teleurgestelder je kan zijn. Verwijt je zelf niets Natasja, ik denk dat je het prima hebt gedaan.

Dat Dexter zich anders gedraagt, is niet zo vreemd en hij kan best op termijn weer heel knuffelig worden. Wat mij wel zorgen baart, is dat hij in de kattenbak gaat liggen. Dat doen katten eigenlijk alleen als ze niet lekker in hun vel zitten. Misschien toch een bezoekje aan de da? Eet en drinkt en plast en poept hij wel goed?
Hij heeft in het begin leuk gespeeld met Mosa. Dat hij hem nu alleen bespringt en lijkt te domineren, kan ook komen doordat hij iets onder de leden heeft.

Bang is hij niet voor je, ik zou niet weten waarom.
De ruimte is groot zat, ook daar geen zorgen om.
Dex is niet te lang alleen geweest en hij duldt een vreemde kat wel, anders had hij heel anders gereageerd.
Dat Dex bij jou niet gelukkig is, lijkt me ook stug. Het enige wat ik bedenken kan, is dat hij naar buiten zou willen, maar dat is hij nooit geweest en dus is het ook niet waarschijnlijk dat dat echt speelt.
Alles bij elkaar, denk ik dat Dex misschien iets onder de leden heeft of dat al het nieuwe even moet bezinken en dat hij even rust wil :???:
Mijn katten hebben ook van die periodes dat ze de hele dag boven liggen als ik beneden ben. Andere periodes weten ze niet hoe hoog ze met zijn allen op mijn schoot kunnen stapelen ;-) .

Kop op Natasja, reden om ze weg te doen is er niet! Probeer zelf vrolijk te zijn, dat heeft zeker invloed op de heertjes. De nieuwe situtatie is pas een week oud!
Als je twijfelt aan Dexters gezondheid zou ik wel even contact opnemen met de da.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door nellebel »

Hoi Natasja
Ik heb ongeveer dezelfde tijd als jij er 1 bijgezet. ook ongeveer dezelfde leeftijden. Ik merkte ook dat Flippie minder naar ons trok in het begin. Zij keek dan heel zielig van een afstandje toe hoe de andere bij ons kwam liggen. Wat ik sowieso (door de tips hier) heb gedaan is haar extra aandacht geven en de nieuwe soms wat genegeerd. Ik heb er ook bewust op gelet dat hij niet alle plekken en momenten van haar kon afpikken. Bijv met naar bed gaan ging flippie altijd muizen apporteren. Sjefke probeerde meteen mee te doen, maar die heb ik toen echt aan de kant geduwd. Flippie wilde weer alleen toe zitten kijken. uiteindelijk kan ik nu na 2 weken zeggen, dat ondanks de introductie bij ons super ging (geen geblaas, gemep of iets, alleen maar knorren), dat onze flippie pas sinds 2 dagen weer echt de oude is qua speelsheid. Dus ik zou zeggen hou vol, geef dexter extra aandacht. Zodat hij niet het gevoel krijgt dat hij wordt vervangen (als een kat dat al kan voelen, maar zo leuk flip het iei te beleven).
Als je bij mij ziet dat ze nu samen in 1 mandje liggen, en de kleine continue dapper achter flippie aanloopt en ze er samen op uittrekken om het hele huis te verkennen (joepie, wat is de rommelzolder toch leuk), dan ben ik blij dat ik het heb gedaan.
Geef dexter de tijd en een extra kroeletje, dan komt dan allemaal goed. Ik besef heel goed dat ik supermazzel heb gehad, maar dat komt bij jullie ook wel goed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Te eerste; dankje Cari voor het uitgebreide antwoord!
Wat mij wel zorgen baart, is dat hij in de kattenbak gaat liggen. Dat doen katten eigenlijk alleen als ze niet lekker in hun vel zitten. Misschien toch een bezoekje aan de da? Eet en drinkt en plast en poept hij wel goed?
Dat is ook hetgeen ik het meest vreemd vond, maar hij eet goed (wordt zelfs te dik voor mijn gevoel) drinkt goed, plassen en poepen ook prima (Dex is een blaasgruiskitten, dus ik hou het plassen erg goed in de gaten!) en spelen doet hij dus wel met Mosa, daarom komt hij niet ziek op me over, maarja, dat is bij katten sowieso heel lastig te merken vaak. Toen dex last van z'n blaas had, reageerde hij ook anders dan nu (klaaglijk miauwen, kleine plasjes, wild plassen), dus rondom blaas kan ik denk ik uitsluiten. Maar hij kan iets anders hebben natuurlijk. (dat liggen in de kattenbak was ook maar even en heb ik maar 1 x gezien, maar vond het wel heel vreemd)
Het enige wat ik bedenken kan, is dat hij naar buiten zou willen, maar dat is hij nooit geweest en dus is het ook niet waarschijnlijk dat dat echt speelt.
Vergeten te vertellen; Dexter is op straat gevonden met 10 weken oud, dierenbescherming dacht dat hij wel uit een nestje kwam omdat hij best sociaal was en niet totaal "zwerfkatterig" eruitzag. Hij is dus toen wel buiten geweest. Hij heeft 6 weken in een opvanggezin gezeten waar de 2 oude katten wel naar buiten gingen en hij niet, opvangpapa gaf aan dat hij aan Dex merkte dat die ook heel graag naar buiten wilde. Ik heb toen nog getwijfeld of ik het wel moest doen aangezien ik alleen balkon heb, maar in overleg met dierenbescherming, die zeiden dat dat echt wel mee zou vallen, heb ik het toch gedaan

Wat het vreemdste nog altijd is, is dat hij het zo raar doet sinds Mosa, maar geen rust van hem wil ofzo, ze liggen rustig bij elkaar, hij wil rust van MIJ lijkt wel (ik zit hem echt niet de hele dag achterna hoor! Heb zo weinig mogelijk veranderd aan de dagelijkse routine hier)

Ja, de situatie is pas een week oud, dus wil het eigenlijk nog aankijken, maar omdat ik hier nog helemaal niet gelezen heb dat er bij een tweede kitten het gedrag van de eerste kitten (wel als het een oudere kat is die de nieuwe niet accepteert, dat lees ik veel) naar het baasje verandert, heb ik veel twijfels, NU een keuze maken of afwachten.

(wat een onsympathiek forum is dat trouwens, die zin; wat wij zeggen is WAARHEID, stond me niet zo aan eerlijk gezegd..)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Dus ik zou zeggen hou vol, geef dexter extra aandacht. Zodat hij niet het gevoel krijgt dat hij wordt vervangen (als een kat dat al kan voelen, maar zo leuk flip het iei te beleven).
En daar gaat het me juist om, ik wil Dex extra aandacht geven, maar hij wijst alles af, als ik hem apart neem en de nieuwe apart zet in een ruimte (om even extra te eten, hij is te mager) wil Dex nog niks van me weten, dan gaat hij krabben aan de deur waar Mosa zit. (en dna zijn ze nog geen 5 minuten gescheiden)

Mosa zit nooit bij ons, dus ook daar kan Dex zich niet aan storen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door nellebel »

Katten....en mannen...wat een moeilijke wezens soms. Konden ze maar vertellen wat hun dwarszit.
Laten we hopen dat het voorbij waait. Echt een hekel aan Mosa heeft hij niet, want ze vechten niet continue. Veel succes ermee en ik denk dat het wel goed komt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Katten....en mannen...wat een moeilijke wezens soms.
:lol: De mannen in mijn omgeving zeggen juist altijd; Katten en vrouwen.. wat een moeilijke wezens, geef mij maar een hond!

Fijn dat het bij jou zo voorspoedig verloopt Nellebel! Bij mij tussen die 2 denk ik ook wel, alleen naar mij toe niet zo, nou ja, geduld zeggen ze dan he? Ik denk dat het mij daar aan ontbreekt.. :roll:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je je over de relatie tussen Dex en Mosa helemaal geen zorgen moet maken! En je hebt de introductie goed gedaan, dat merk je toch vanzelf als je ziet hoe ze samen spelen en nooit boos doen.
Zo'n introductie die je van de andere site beschrijft is voor volwassen katten of katten die al een hele tijd apart zitten. 2 kittens zet je gewoon bij elkaar en hou je het wat in het oog hoe ze reageren. Meestal is dat heel snel in orde. Zeker omdat Dex tot zijn 3 maand bij anderen heeft gezeten en nog maar 7 maand was, moest je je niet veel zorgen maken over de koppeling.
Een langgerekte koppeling had Dexter alleen maar achterdochtiger of gefrustreerder gemaakt.

Dus je daar geen zorgen in maken hoor!

Dat hij buiten zou willen, lijkt me ook sterk, zeker omdat hij er nooit moeite mee had voordat er een vriendje was. Je zou het net omgekeerd verwachten... Maar je kan altijd je balkon afzetten, dat is altijd wel leuk natuurlijk. Maar ik denk dus niet dat dat het probleem is.

Het lijkt me wel duidelijk dat Dex zich niet helemaal goed in zijn vel voelt.
Ofwel is dat iets lichamelijk (zuiver fysisch) en dan is een bezoek aan de DA misschien niet slecht, maar als er niets echt aan hem te zien is, kan die misschien ook wel niets zien...
Ofwel is het in zijn hoofd, en dan zou het moeten beteren door het wat tijd te geven...

Als het echt niet betert, snap ik wel dat je het zo niet wil laten. Maar dan zou ik eerst eens proberen Mosa een paar dagen weg te halen, te zien hoe Dex reageert en dan nog eens proberen Mosa er terug bij te plaatsen. Misschien dat Dex daarmee het knopje in zijn hoofd omgedraaid krijgt...
Ik weet het niet hoor, ik denk gewoon maar. Ik denk wel niet dat Mosa te dominant voor hem is!
Ik wil gewoon zeggen, als je het zou willen opgeven, geef het nog eens een tweede kans en scheidt ze eerst een paar dagen tot weken.
Als je toch eentje zou wegdoen, dan moet Dex blijven! Dat lijkt me toch wel het logischt...

Maar ik zou het zeker nog wel wat tijd geven. Alhoewel ik helemaal snap dat je bang bent dat Dex nooit meer de oude wordt en dat je hem gewoon terug wil. En ik vind wel niet dat je je zomaar moet neerleggen bij dat dat niet meer zou kunnen. Ik denk niet dat hij ervoor echt ongelukkig was, ik weet ook niet of hij nu zo gelukkig is, maar ik denk wel dat hij dat zeker wordt met wat meer tijd. Of hij daarmee bijdraait naar jou toe, dat is de vraag...

Oh Natasja, het spijt me zo voor je! We hebben jou hier helemaal in gepraat en zie nu eens... :-( Maar dit had echt niemand kunnen voorspellen, dit is echt heel vreemd... Raar ook dat niemand hier ervaring mee heeft... Ik zou zo graag willen dat je het recht kon trekken, maar ik weet verder ook niet hoe...
Sterkte ermee, en ik duim mee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cari »

Wat het vreemdste nog altijd is, is dat hij het zo raar doet sinds Mosa, maar geen rust van hem wil ofzo, ze liggen rustig bij elkaar, hij wil rust van MIJ lijkt wel (ik zit hem echt niet de hele dag achterna hoor! Heb zo weinig mogelijk veranderd aan de dagelijkse routine hier)
Misschien zou je hem beter even helemaal zijn eigen gang kunnen laten gaan. Ik begrijp dat je hem niet de hele dag achterna loopt ;-) . maar mensen stralen toch soms onbewust iets uit dat beklemmend kan zijn voor een kat. Misschien let je toch teveel op hem, kijk je teveel naar hem, wil je teveel. Ik begrijp dat je je zorgen maakt om de onderlinge relaties (Dex en Mosa, Dex en jou) en dat moet je proberen niet te doen. Er is geen enkele dringende noodzaak om onmiddelijk iets te ondernemen, dus laat alles gewoon even op zijn beloop.
Als Dex maar 1 keer eventjes in de kattenbak lag, zou ik daar ook verder geen aandacht aan geven.
Als hij zo graag naar buiten zou willen, zou hij vooral veel voor het raam te vinden zijn, maar daar hoor ik je niet over.
Zolang Dex goed eet, drinkt, poept en plas en min of meer aardig is naar Mosa toe, denk ik dat het zeker goedkomt.
Don't worry, be happy ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Oke dan, ik ben dus weer lichtelijk hysterisch ;-)

Ik ga toch even deze week Mosa inschrijven bij mijn DA (ik heb een maand zorg van het asiel, maar ik wil hem ook even laten checken bij m'n eigen da, dan kent hij het beestje en zijn gestel alvast en herkent hij ook beter een verandering + second opinion is nooit mis) en dan laat ik meteen Dex nakijken voor de zekerheid, heb ik dat ook weer uitgesloten.

Sorry dat ik jullie zo lastigval, maar dit zijn mijn eerste huisdieren ooit! Vind het allemaal best spannend... Niks forceren en geduld hebben....

Ik ga Dex even helemaal z'n eigen gang laten gaan, ik wilde hem extra aandacht geven omdat er een nieuwe bij was en wilde niet dat hij zich minder voelde.. maar dit werkt dus niet, hij wil het zelf uitzoeken. Hij voelt mogelijk inderdaad druk vanuit mij (wat niet de bedoeling is, maar he dat onderbewuste he!)

Valerie; als er uit in uiterste noodzaak 1 weg moet, dan wordt dat toch Mosa, hoe erg ik dat vind; Dex is mijn eerste kat, hij gaat toch voor, die band die ik met hem opgebouwd door zijn ziekte en de zorg, dat is bijzonder, ik kan hem niet meer missen!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet toch dat je hem niet meer kan missen. Je leest echt wel uit je berichten van vroeger dat je hem dolgraag ziet. Daarom vind ik het ook zo erg voor je... Hopelijk draait hij snel gewoon bij...

Als je naar de DA gaat, kan je ze best, als je dat kan, samen in een grote bench meenemen. Dan wordt dat hele gebeuren al een stuk minder stressvol en het wachten minder saai en het kan de relatie tussen hen beide enkel maar ten goede komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cari »

Als je naar de DA gaat, kan je ze best, als je dat kan, samen in een grote bench meenemen. Dan wordt dat hele gebeuren al een stuk minder stressvol en het wachten minder saai en het kan de relatie tussen hen beide enkel maar ten goede komen.
Dat zou ik niet doen. Dat is heel fijn voor kittens die steun bij elkaar zoeken, maar Dex en Mosa zijn zo close nog niet. Het kan heel goed uitmonden in extra stress en dan zullen ze die nare ervaring aan elkaar linken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe? Ze zijn toch wel close? :eeh: Of heb ik dat nu verkeerd voor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Ik durf niet te zeggen of ze erg close zijn (ben ik te grote leek voor), maar ik neem ze sowieso niet samen mee naar de DA. Ik moet met het ov naar de kliniek en dat is niet te doen met een grote bench of 2 reismanden. Met een beetje mazzel is m'n vriend thuis, die heeft een auto en rijbewijs, dan wordt het anders, maar dit geldt niet voor spoed natuurlijk.

Ik vind ze voor een eerste week samen best goed, jammer dat ik nu buitengesloten wordt, maar ach, het gaat om hun, niet om mij, dan neem ik wel een derde kat erbij in de hoop dat die wel knuffelt ;-)

Heb vannacht voor het eerst de woonkamer opengelaten en nu hebben beiden niet bij ons op bed geslapen, maar Dex heeft ook niet lopen prrrrrren, ik denk dat hij het er niet mee eens is als de woonkamer dicht gaat en nu met twee vind ik dat ze die ruimte wel moeten hebben (om van elkaar terug te trekken indien nodig).

Voor mij heel ongezellig (ik lig veel wakker 's nachts en haalde altijd rust uit Dex die bij me lag) maar m'n vriend is heel blij, die kan eindelijk eens doorslapen zonder lastiggevallen te worden..
Plaats reactie