Kat poept ineens in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Kat poept ineens in huis

Bericht door Cooper »

Sinds een paar maanden heb ik een kat, Cooper. Toen ik hem in huis nam was hij zindelijk. 1 a 2 maanden nadat ik hem huis nam, heb ik er een andere kat bijgenomen, Balou. Ze maken gebruik van dezelfde kattenbak. Dit ging altijd goed. Wel stonk Balou's belasting vanaf het begin best erg. Daarom heb ik steeds ander voer van andere merken voor Balou gekocht in de hoop dat de stank minder erg werd, en Cooper kreeg dat voer ook. Tussen de twee katten gaat het minder goed dan gehoopt. Ik had er eigenlijk een kat bijgenomen omdat ik hoopte op een maatje voor Cooper. Het is niet zo dat ik de twee katten steeds uit elkaar moet halen omdat het anders echt niet goed gaat, maar dikke maatjes zijn het ook niet. Het is meer dat ze af en toe een klauw naar elkaar uithalen als ze langs elkaar lopen. Hoe dan ook, gisteren (of eergisteren, weet het niet zeker meer) zag ik dat er naast de kattenbak gepoept was. Vandaag zag ik dat Cooper zijn geur achter wilde laten in de eetkamer, doordat hij daar met zijn pootje steeds op de vloer ging krabben. Net zag ik dat hij daar dus gepoept heeft. Dit terwijl ik net daarvoor nog de kattenbak verschoond had.

Ik heb geen idee wat dit te betekenen heeft. Mijn grootste angst is dat er iets mis is met zijn gezondheid. Kan het feit dat Cooper naast de kattenbak poept daarop duiden? Wil hij zijn territorium afbakenen? Of...?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door MarjanR »

Eh, nee ik denk het eigenlijk niet.
De standaard is dat je 1 kattenbak meer neer zet dan het aantal katten.
In jou geval 3 kattenbakken dus.
Ik had tot een klein weekje geleden 4 katten in huis, en ik had 4 kattenbakken.
En ze gebruikten er maar 3.
Nu heb ik de ene kattenbak meegegeven aan m'n herplaatsertje en heb ik nu nog 3 staan.
Maar ik weet ook dat als ik er 1 weghaal dat Teuntje z'n behoefte ergens anders gaat doen.
Hij wil dat niet, maar hij ziet geen andere mogelijkheid en kijkt dan ook heel schuldig uit z'n mooie oogjes (och arme).

Dus mijn advies, zet op z'n minst nog 1 meer neer.
En het liefste nog 2 erbij.
En dan hoeft het nog niet eens zo te zijn dat ze mijlen ver uit elkaar hoeven te staan.

Je kunt ook gewoon een dweilemmer neerzetten (voor weinig bij de blokker bijvoorbeeld)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me aan bij de adviesen van marjan voor het poepprobleem.

Maar ik vind het wel heel erg spijtig dat het niet lukt tussen je twee katten.
Hoe komt dat? Hoe reageren ze verder op elkaar?
Allebei van: kom niet in mijn buurt? Of wil er eentje wel contact met de ander?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door MarjanR »

Oh, misschien is mijn berichtje eigenlijk helemaal niet zo duidleijk (nu ik het teruglees).

Zet er op z'n minst 1 bak bij, liever 2.
En die dweilemmer doet dienst als kattenbak, niet als dweilemmer

;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door Cooper »

Haha ik begreep je wel hoor MarjanR.

Pearlsofpassion, het is ook weer niet zo ernstig tussen die twee hoor. Misschien zie ik het verschil tussen spelen en vechten ook wel niet genoeg. Soms rennen ze de hele tijd achter elkaar aan, en ik heb het al meerdere keren gezien dat één van de twee bij de ander op z'n rug sprong.
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door Cooper »

Vergeten te vermelden: ik had hier nog een andere kattenbak staan. Die heb ik er nu bijgezet. Moet ik de katten ook sturen in wie welke kattenbak krijgt, omdat ze nu allebei gewend zijn aan de kattenbak die er al langer stond. Of komen ze daar zelf wel uit?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ze allebei eens de nieuwe bak 'tonen'. Dus ze er eens op plaatsen. Wel niet dwingen om er op te blijven, want dan krijgen ze er bang van (heb ik altijd als ik iets leuk heb om in de liggen en ze er in steek... :evil: maar ja, eigen schuld, ik moet maar wat meer geduld hebben)

Maar het gaat dus eigenlijk wel goed tussen de twee katten? Ze spelen wel (niet blazen?) maar liggen gewoon niet de hele dag te knuffelen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door MarjanR »

Laat ze zelf maar kiezen hoor.
Er zijn katten die poepen samen op een bak, en plassen samen op de andere.
Teun hier heeft ook 1 poep en 1 plas bak, maakt hem niet uit of de anderen er ook wat op doen, als hij maar mag beslissen ;)

Ik weet niet of je gesloten bakken hebt (met kap) maar dan zou ik ze er niet in stoppen.
Gewoon bak neerzetten, alle twee de katten een voor een ervoor zetten.
Hun neusje vertelt hen genoeg ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat poept ineens in huis

Bericht door castratenkoor »

Sluit me bij de vorige spreeksters aan, 3 bakken, liefst ook een hoge open bak. En laat ze zelf bepalen waar ze willen poepen en plassen.
Hebben ze wel genoeg ruimtes ter beschikking?
Keuzes kunnen maken is belangrijk in een kattenleven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat poept ineens in huis

Bericht door Cooper »

Allereerst, bedankt voor jullie reacties!

@Castratenkoor, ze hebben het hele huis tot hun beschikking, maar 's nachts worden ze wel opgesloten in de woonkamer.

@pearlsofpassion, dat ze bij elkaar op de rug springen lijkt mij geen spelen? Maar afgezien daarvan, gaat het over het algemeen wel oke. Het is inderdaad niet zo dat ze de hele dag bij elkaar gaan liggen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat poept ineens in huis

Bericht door Nyncke »

Het kan een tijd duren voordat ze aan elkaar wennen.
Doortje (8 jaar) moet minimaal 1 maand aan nieuwe katten wennen, vroeger was dat een ruim half jaar.
Binkie, die deed er een klein jaar over ( als de nieuweling niet te brutaal was, want dan was het kattenoorlog )
De rest doet er korter over maar is ook jonger dat er nieuwelingen bijkomen.

En een nieuweling die ik heb gehad maar weer terug naar oude baasje heb gebracht omdat ik het niet meer aan kon zien, zo ongelukkig was die. Die is hier 3-4 maanden geweest.

Dus als ze niet ongelukkig zijn, zou ik het in totaal tussen de 6-12 maanden aankijken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat poept ineens in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom denk je niet dat het spelen is?

Het is heel simpel eigenlijk.

Als er geblazen en gegromd wordt, en gekrijst bij elke aanraking, dan is het vechten.

Alles waar niet bij gekrijst wordt, en waar wat gpprrrt bij wordt, is spelen.
Af en toe kan er bij het spelen ook wel eens een blaas en een grom vallen als eentje wat te bruut is, maar niet te hele tijd door en niet op voorhand. Dan is er eentje het er niet mee eens.

Is het steeds dezelfde die de ander opzoekt of doen ze het beide?

Op elkaars rug springen, of bij verrassing helemaal ondersteboven lopen en overal proberen bijten is juist super leuk! Totaal normaal kattenspeelgedrag.
Katten spelen altijd tikketje en vechtertje. Tis niet dat ze met elkaar kunnen voetballen of zo... :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat poept ineens in huis

Bericht door Cooper »

Oke. :-) Ze zoeken elkaar op, het is dus niet zo dat de één de altijd ander opzoekt en dat andersom niet gebeurd.

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat poept ineens in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Dan hoef je je echt geen zorgen te maken of ze wel overeenkomen.

Is het poep-probleem helemaal weg?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
koosje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2010 13:46

Re: Kat poept ineens in huis

Bericht door koosje »

Vraag:
Mijn moeder en ik hebben een poes van 8 jaar oud. Ze heeft altijd haar behoefte op de kattenbak gedaan. Maar we hebben nu het klepje op de kattenbak gedaan. In het begin moest ze er niks van hebben. Nu wel en ze doet gewoon haar behoefte op de bak. Maar daarna stapt ze van de bak en wacht ze soms een tijdje en poept ze ineens op de mat. Wij snappen er niks van. Wie snapt dit of heeft tips wat te doen?
Plaats reactie