Zwarte beestjes

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
schildpad
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2010 17:26

Zwarte beestjes

Bericht door schildpad »

Mijn kittens hebben last van zwarte beestjes, ik heb er een paar keer een gezien. Wat moet ik nu doen, wat is het beste? Graag jullie ervaring
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ja ontvlooien he...

Je kan er het best mee naar de DA gaan en er een goed middel gaan halen. Ik weet niet hoe oud de kittens zijn, maar niet alle middelen zijn geschikt voor bij jongen katjes. En de middelen bij de DA werken het beste, al de rest werkt niet altijd zoals zou moeten.
Het beste zijn spot on in de nek, want een spray werkt maar heel kort en dood de eitjes niet.

Dan kunnen de kittens direct ook eens voor rest nagekeken worden en ontwormd worden. Dat moet om de 3 weken tot 4 maand.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
schildpad
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2010 17:26

Re: Zwarte beestjes

Bericht door schildpad »

bedankt voor je tip. Ik heb geen da in de buurt wel een dierenspeciaalzaak, ik zal daar even informeren, en geen spray kopen dus, maar een pipetje.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Bij de dierenspeciaalzaak komen ze pas in de handel als ze al niet meer zo goed werken.
Bovendien kan je er regelrecht gevaarlijke spullen vinden (er zijn voorbeelden van katten die zelfs gestorven zijn) en met kittens moet je erg opletten.

Waarom ga je niet met je kittens naar de DA? Hoe oud zijn ze? Hebben ze al inentingen gehad? Zijn ze toen niet op vlooien gecontroleerd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Ilone »

En kammen en daardoor de vlooien wegkammen helpt ook ;)
Niet iedereen is daar even handig in, maar als je een goede vlooienkam, en een bakje heet water met flink afwasmiddel, dan moet dat lukken. Gewoon alle vlooien die je eraf kamt in dat sop doen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door castratenkoor »

Ik zou echt geen middel in de winkel kopen, maar wat bij dierenarts halen.
Ook ontworming, vraag het aan je dierenarts. Geen dierenarts in de buurt? Hoe doe je dat dan met enten en castreren?
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 08 dec 2010 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Ilone »

Er is toch wel een DA in de buurt?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ilone schreef:En kammen en daardoor de vlooien wegkammen helpt ook ;)
Niet iedereen is daar even handig in, maar als je een goede vlooienkam, en een bakje heet water met flink afwasmiddel, dan moet dat lukken. Gewoon alle vlooien die je eraf kamt in dat sop doen.
Dat werkte bij mij niet bij meer dan 3 katten.... Ik weet niet om hoeveel kittens het hier gaat natuurlijk...
Om een of andere reden heb ik het gevoel dat het hier om een nestje gaat (excuseer als dit niet klopt Schildpad :oops: )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Ilone »

Maar, misschien een onterechte vraag, hoe kan het dan dat het niet lukt?
Niet beledigend bedoeld ofzo, maar dat is in mijn ogen veruit de makkelijkste manier.
De vlo komt in de tandjes van de kam, je pakt hem tussen duim en wijsvinger, en laat hem in het water/sop pas los.
Even zorgen dat hij niet in droge plukken haar uit het water kan springen door alles in het water te dompelen.
Het moet uiteraard geen schuimend sop zijn ;) Het afwasmiddel pas op het laatst in het water doen en evt even doorroeren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Omdat er altijd eitjes zijn, en je het nooit kan inhalen als ze elkaar steeds terug besmetten.
Ik heb het ooit geprobeert met 3 katten, echt alles, handmatig, spray en anti-vlooienbandje, maar mijn ouders wouden er niet voor naar de DA (dat was toch hetzelfde zeiden ze dan).
Ik was er constant mee bezig en die spray was echt vreselijk voor de katten.

Pas toen we voor de castratie van de kater bij de DA waren en frontline (toen nog enkel bij de DA) meekregen zijn ze er echt van af geraakt. Ervoor was het gewoon schade beperking...
Toen was er natuurlijk ook wel al sprake van een plaag... Het maakt ook verschil als je er op tijd bij bent...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door castratenkoor »

je kunt jonge kittens zo wel schoon krijgen, maar als het om een nest gaat en de moeder heeft vlooien, dan krijgen ze steeds opnieuw vlooien van moederpoes. Een volwassen kat zou ik persoonlijk niet schoon krijgen met alleen kammen vrees ik.
Gelukkig hebben mijn 8 katten geen vlooien en gelukkig kwanm de nieuweling Rik ook schoon hier.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Ilone »

Ooh, op die manier :-)
Maar ik bedoelde ook niet alleen kammen he ;)
Daarna natuurlijk aan de slag met pipetjes!
Geen spray inderdaad, dat was hier ook geen succes...(en Pluisje had bijna dood geweest door de hoeveelheid vlooien die zij had...)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door castratenkoor »

een kitten kan behoorlijk bloedarmoede krijgen van veel vlooien.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
schildpad
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2010 17:26

Re: Zwarte beestjes

Bericht door schildpad »

Och mensen, ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat jullie da drogist bedoelde :lol: maar het is dus de dierenarts, ja daar kan ik wel naar toe gaan. Het gaat om twee kittens die in september uit hetzelfde nest komen, dus waarschijnlijk hebben ze het van de moeder gekregen. Ontwormd zijn ze wel, maar verder niet geend, omdat het alleen binnenpoesjes betreft vond ik dat niet nodig (is dat verstandig?) Hoewel ze alles in huis op de kop zetten, zijn het schatten van huisdieren. Maar ja, een keer een kuipje gesloten kattenvlees op de aanrecht laten staan, die hadden ze opengevreten, en vanmorgen hadden ze de koffiemelk die ik even had laten staan op de aanrecht ook al open, veelst te vette melk natuurlijk, maar ik hoop dat ze er niets van overhouden. Ook heb ik met koken inductieplaten, erg onhandig, want ik moet zeker een half uur na het eten thuis blijven totdat die kookplaten zijn afgekoeld, anders springen ze er gegarandeerd op. Ik zal ook eens een vlooienkam kopen met wat sop om het ergste te verhelpen, en zeker bloedarmoede gun ik ze niet, die lievertjes. Het is voor mij de eerste keer dat ik katten in huis heb dus ik moet nog veel leren en ben erg blij met jullie reakties.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwarte beestjes

Bericht door nellebel »

Ik zou ze toch laten controleren bij de DA, vooral een goede check up voor de eerste keer is nooit weg.
Dan kun je ook meteen het vlooienprobleem goed aanpakken voordat straks je hele huis onder zit.
Enten zou ik zeker laten doen. Ook al komen ze niet buiten, ziek worden kunnen ze wel. Volgens mij moeten kittens 2x geent worden (kleine enting en grote enting) daarna is het maar 1x per jaa,r dus qua kosten valt het goed mee. de DA (dierenarts hihi) kijkt ze dan ook even na, en zijn ze voor een jaar goedgekeurd (APK)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie