Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
paasnini

Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door paasnini »

Zaterdag hebben wij Moekie opgehaald. Wij hadden Sam en Boe, van Boe hebben wij 3 weken geleden helaas afscheid moeten nemen. Sam bleef alleen dus gingen wij opzoek. Wij vonden Moekie. Zij is een aantal maanden geleden met kittens op straat gevonden. Ook heeft zij stiefkittens opgevoed. Moekie kan goed met kittens, andere katten en honden overweg is de omschrijving.

Moekie zaterdag gehaald en haar geinstalleerd in de keuken. Zo hebben wij haar, als Sam opgesloten zit, het huis laten verkennen. Helaas kwamen Sam en Moekie elkaar zondag tegen en Moekie heeft heel boos Sam achtervolgt en samen kwamen zij ruzieend onder het bed terecht.

Uit elkaar gehaald en Moekie in de keuken opgesloten (doen wij zowiezo 's-nachts) vandaag lag Sam te slapen in een mandje op een kastje en Moekie liep rond. Sam bromde maar omdat ik aaide kwam hij tot rust, Moekie zat rustig op een meter afstand onder een stoel en begon een dutje te doen.
Sam wil niet beneden in de buurt van Moekie eten, ook niet met de deur dicht.
Vanavond kwamen zij elkaar weer in de woonkamer tegen en het werd weer vechten.

Komt dit ooit goed en hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik vind zij allebei zo lief!
Graag jullie advies.
(De feliway verdamper hangt sinds vanavond in de woonkamer. Ik probeer ook steeds elkaars luchtjes uit te wisselen.)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door MarjanR »

De feliway verdamper werkt pas na twee weken.
Dat heb ik niet meer afgewacht en gezocht naar een nieuw huisje voor m'n nieuwkomer.
Ik zeg; wacht het nog een paar dagen af... maar mochten de katten elkaar echt aanvallen... zoek een nieuw huisje voor je nieuwkomer.
Dat is wel zo eerlijk
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door castratenkoor »

Ik zou valeriaan druppelen op kussentjes en pluche beesten en zo.
Geef het een maand, als het dan nog oorlog is herplaats Moekie dan.
Ik zou in die tussentijd al wel het asiel op de hoogte brengen van de ontwikkelingen, zodat zij voorbereid zijn dat ze eventueel terugkomt.
Geef ze allebei veel aandacht, leidt ze af met spelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou ook helemaal opnieuw kunnen beginnen als het echt niet gaat. Want echt vechten is wel niet goed, gewoon wat grommen, blazen en meppen is normaal, maar echt vechten met krijsen is niet goed!
Normaal gezien als je een rustige koppeling wil doen, dan geef je elk een eigen terrein. Niet gaan wisselen, als de ander er niet is. Nu beschouwen ze beide het hele huis als hun eigen terrein en dan wordt het natuurlijk vechten als ze elkaar tegenkomen want ze zien elkaar als indringers.
Als je de nieuwkomer een eigen kamer geeft en Sam al de rest (de kamer is dan niet zijn favoriete kamer! ) dan kunnen ze zo eerst op het gemak hun eigen terrein opbouwen.
Dan ga je geuren uitwisselen zodat ze elkaar in geur leren kenne, maar ze blijven op hun eigen terrein. Later kan je dan de deur eens stilletjes openen.
Als Sam dan het moedigst is komt hij op haar terrein, als het omgekeerd is, zal het omgekeerd zijn. Maar dan is de moedigste steeds op de ander zijn terrein, waardoor de balans in evenwicht is.
Zo leren ze elkaar kennen, samen met het andere terrein (toch zeker de nieuwe dan).

Sam mag je niet in een kleinere ruimte steken omdat hij zich dan weggeschoven voelt wat niet goed is voor zijn zelfvertrouwen en zich goed voelen, en omdat hij dat slechte gevoel dan met de nieuwkomer kan gaan linken. Wat niet mag natuurlijk.


Je zou ook voor een andere aanpak kunnen gaan en dat is de benchmethode.
Daarbij wordt een hondenbench met kattenbak en krabpaal en mandje, de eigen plaats van de nieuwe. Zo kunnen ze aan elkaar wennen met zicht, ruiken en contact zonder dat er aangevallen kan worden.
Zo kan Sam ook vertrouwen opdoen en zijn eigen terrein wordt hem niet ontnomen.
Pas als de nieuwe hem niet meer aanvalt en zich zoals het hoort kan gedragen kan de bench weg. Je kan hem ook nog even laten staan, want de nieuwe zal het als veilig ervaren daar en daar kan ze nog wel even nood aan hebben later. Ze is tenslotte helemaal op Sam's terrein en daar zal ze wel rekening mee houden. En zo hoort het ook als nieuwe in huis!

Eerst vriendjes worden en dan dominantie uitmaken, niet onmiddelijk zien wie wie kan wegjagen.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door paasnini »

De deur op een kier zetten heeft niet veel zin. Moekie wil direkt naar boven. Ik denk dat de bench methode nog de beste is. Ga eens kijken of ik er ergens 1 kan lenen want om er nu 1 aan te schaffen vind ik niet zo'n goed idee. Met het ziek zijn van Boe en de komst van Moekie en de kleine hebben wij zoveel geld uitgegeven dat de bodem ook wel een beetje in zicht komt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door pearlsofpassion »

Ik bedoelde ook ze eerst een paar dagen in een aparte kamer laten. Dus dan schiet ze niet zomaar meer naar boven.
Het mag ook boven zijn, als Sam daar niet veel komt. Hij mag er zo min mogelijk last van hebben!

Maar de bench is zeker even goed hoor! Zo kan Moekie op haar gemak wennen en dan gaat het grommen vanzelf wel weg en kan ze niet meer in de aanval gaan.
Aangezien Sam wel toenadering zoekt (las ik in het andere topic) lijkt me dat wel snel te werken om elkaar te leren kennen. En Moekie haar plaats te leren kennen.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Poes 1,5 jaar bij kater 12,5

Bericht door paasnini »

Jammer genoeg zijn de rollen sinds zondag omgedraaid. Nu lijkt Moekie geen probleem te hebben met toenadering te zoeken maar gaat Sam door het lint.
Net thuis, moest vandaag mijn gehandicapte moeder voor 9 dagen proeflogeren naar Zandvoort brengen, heb dus totaal geen tijd gehad om achter een bench aan te gaan. Sam ligt in een mandje op een kastje naast de computertafel, Moekie zit een meter hier vandaan onder de tafel.
Sam ligt waakzaam te kijken maar nog geen gebrom.
Plaats reactie