Schuwe kat en verkoudheid

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Schuwe kat en verkoudheid

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden schreef ik al dat ik 2 katten uit het asiel ging halen. Omdat de dames wat verkouden waren en de inenting er nog tussendoor kwamen heeft het toch nog 3 weken geduurt voordat ik ze eindelijk kon ophalen. Maar ze zijn er hoor!

Indy en Puck. Moeder 2 jaar oud, en dochter van 6 maanden. Ik vertelde toen al dat moeder nogal schuw en angstig is en dat Puck juist het tegenovergestelde is. En dat klopt helemaal! Puck stapte vrolijk haar mandje uit, ging de boel verkennen, daarna eten, drinken, naar de bak, spelen en kwam bij achter mijn nek op de bank liggen. Ze zijn er nu 1 dag en puck volgt me nu al overal. Als ik even de woonkamer uit ga, staat ze voor het raampje te mauwen. Angst heb ik absoluut nog niet bij haar kunnen bespeuren en ze ligt nu lekker naast me op de bank te brommen.

Indy is een ander verhaal. Ze kwam gisteravond wel een rondje doen en heeft een tijdje op een meter afstand op de bankleunig gelegen. Na een tijdje keek ze met iets minder grote ogen naar me en lag ze zowaar een tijdje met haar ogen dicht. Verder heb ik haar vandaag de hele dag niet gezien en verschuilt ze zich in de krabton bij het raam, met het gordijn voor de opening. Ze komt alleen om te eten en voor een bezoekje aan de bak te voorschijn. Wel op zo'n manier dat ze mij met een boog kan ontwijken.

Nu ga ik natuurlijk lekker veel geduld met haar hebben, en weet ik dat het geen schootkat is of gaat worden, maar ik zou het fijn voor haar vinden als ze zich wat meer op haar gemak zou voelen. Ik heb nog geen poging ondernomen om haar te benaderen maar praat soms wel tegen haar als ze zich laat zien.

In het asiel hadden ze nadat ik langs was geweest Puck bij Indy in het hok gezet en dat leek erg goed te gaan. Indy werd wat minder bang. Het personeel zei dat ze haar met de dag positief zagen veranderen. Hier kijkt ze Puck eigenlijk amper aan, en ook puck lijkt meer op mij gericht als op Indy. Is dit niet gek? Of zit Indy nu gewoon in haar eigen wereldje?

Verder heb ik nog een paar andere vraagjes:
- Beide katten waren door de DA gezond verklaart voor plaatsing, maar Puck heeft een vies neusje en traanoog. Ze heeft wel medicijnen voor haar verkoudheid gehad in het asiel maar was nu gezond verklaart. Kan het een reactie zijn op de inenting die ze vrijdag heeft gehad??
Beide katten niezen af en toe wel wat. (niet heel veel)
- Het asiel heeft bij het ophalen niets meer gezegd over de verkoudheid, is dat niet raar?
- In haar entingsboekje staat dat ze wat last heeft van huidschilfers. Op te lossen met voeding? Ik geef nu Hills en wil later ook carnibest gaan geven. (staat tevens in haar boekje dat ze wat klein is voor haar leeftijd)
- Ik wil toch proberen om Indy wat uit haar tentje te lokken en haar wat lekkers geven. Ik heb zakjes natvoer van Hills, maar vraag me af of dit in zo'n stress-situatie wel handig is ivbm risico op diaree.

Jullie merken het wel, ben een beetje een bezorgde nieuwe kattenmoeder.

Alle tips zijn welkom!

groetjes Corinna
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schuwe kat en verkoudheid

Bericht door castratenkoor »

Een al verkouden kat inenten is op zich riskant. Niet zo gek dat ze dus niezen.
Hou ze goed in de gaten, dat ze er niet steeds zieker uit gaan zien.
Met goede zorg knappen ze vast wel op.
Ik zou om te beginnen ze ieder een kwart van een zakje natvoer geven. Niet teveel ineens, je weet
niet of ze het verdragen.
De rest in tupperware in de koelkast wegzetten en morgen nog eens proberen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Schuwe kat en verkoudheid

Bericht door pearlsofpassion »

Amai, ik had hier een heel verhaal geschreven en toen viel mijn internet weer uit :evil: , Dus het zal nu iets korter zijn...

Ik wou gewoon zeggen dat je Indy best wat tijd geeft. Wat je beschrijft vind ik al niet zo slecht en ze lijkt niet echt angstig. Mijn eerste poes heeft wel 2 weken onder de kast gezeten voor ze op ontdekking uit ging. We hebben gewoon gewacht tot ze er zelf vanonder kwam en er klaar voor was...
Sommige katten blijven ook liever in een holletje liggen en komen maar heel af en toe af, maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet goed voelen... Mijn Cuzco ligt ook niet veel bij me...

Ik zou nog wat wachten met natvoer als ze het niet gewend is, gewoon al omdat Puck er dan waarschijnlijk al mee weg is voor Indy durft afkomen :lol:
Wel kan je misschien proberen haar iets lekkers te geven dat vast is en best lekker ruikt.
Heel rustig je tijd voor nemen, heel zachtjes naderen en zachtjes praten. Haar goed in het oog houden ivm lichaamstaal zodat je steeds kan reageren als ze bang wordt. Als ze wegkruipt of angstig lijkt, mag je zeker niet dichterbijgaan, enkel als ze rustig lijkt. Als ze niet rustig wordt, ga je gewoon weg en probeer het later nog eens. Zo kan je heel stillaan naderen, jezelf laag houden dus op hurken of voor haar holletje neer gaan zitten. Probeer haar niet recht aan te kijken en knijp je ogen af en toe eens dicht zoals een kat doet als ze zich op haar gemak voelt.
Het lekker stukje heel voorzichtig aanbieden, maar niet onder haar neus steken. Laat haar het laatste stukje zelf komen. Hou het lager dan haar neus, zeker nooit boven haar uit! Als ze dat niet doet, leg je het gewoon voor haar neer en ga je zachtjes terug achteruit. Als ze het dan uiteindelijk wel opeet, heb je al een stapje gewonnen en zal het de volgende keer beter gaan.
1 keer per dag is voldoende zodat ze zich veilig blijft voelen daar.

Als ze terug ziek wordt na de inenting heeft ze misschien chronische niesziekte wat wil zeggen dat het steeds weer de kop kan opsteken. Je moet dan gewoon opletten dat haar oogjes mooi open blijven, als dat niet zo is heeft ze er waarschijnlijk een ontstekingske op. Voor de rest zal ze het waarschijnlijk zelf wel proper houden. Later zou je het met een vochtig doekje kunnen uitwassen.
Je zou kunnen vragen in het vervolg met dode entstof te enten.

Hoe zit dat trouwens met die inenting? hebben ze dat niet in het asiel gedaan? Uitgesteld voor haar verkoudheid?

Oh ja, en over die schilfertjes, Carnibest kan helpen, dat wordt toch vaak gezegd. Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.
Ons Kleintje heeft ook last van schilfertjes in het begin van de zomer. Voor de rest van het jaar niet. Ze heeft er geen jeuk aan of zo, en het is niet zo heel veel, dus maak ik me er geen zorgen om.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie