Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door MarjanR »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje, denk ik.
Bibi gaat zich steeds beter voelen bij ons thuis.
Ze speelt en ze kijkt met veel interesse naar wat de anderen doen.
Ze blaast nog steeds naar de mannen Moos en Teun, maar dat is niet altijd meer.
Alleen wanneer ze schrikt.
Maar Sara kan ze wel aan, lijkt het.

Ik heb Bibi in huis omdat via via ik te horen kreeg dat iemand een thuis voor haar zocht.
Ze werd namelijk thuis door moeders geterroriseerd. Ze was daar samen met haar broertje en daar ging het goed mee. Saampjes ging het.
Spelen etc.
Maar met moeders niet.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat Bibi een beetje op haar moeder lijkt.
Ze schrok bijvoorbeeld laatst van Teun en niet alleen blazen maar ook slaan kwam daarbij kijken.
Nu net schrok ze niet, maar Sara probeerde contact te maken.
Dat doet ze wel vaker en dan gaat het goed, maar nu was het blazen en slaan met nagels.
Sara is snel dus Bibi raakte haar niet.
Maar waar ik bang voor ben is dat dit zich gaat ontwikkelen tot erger.
Teun heeft ook al een paar keer een situatie gehad met haar.
Het is een kwiebus dus stapt weg en laat haar maar gewoon.
Is het misschien beter dat Bibi terug gaat?
Of naar een gezin kan zonder katten of andere dieren?

Of moet ik het nog aankijken?
Ik dacht zelf het sowieso een maand aan te kijken, maar aan de andere kant wil ik eigenlijk niet dat Sara hier een tick aan overhoudt.
Dat is gewoon nog zo'n schoon blad en het zou zo verschrikkelijk zonde zijn als dat veranderde.

Begrijp met niet verkeerd, Bibi is een enorme lieve schattekat.
Het is een heerlijke knuffel en ze vraagt graag om aandacht... van mij.
Ze is ook heel leuk met m'n neefjes, geen angst niets.
En geen seconde dat ze twijfelde aan m'n poets, dat was direct dikke mik.

(nu vliegt ze dus weer Sara aan omdat ze met iets leuks speelt.... :( moet ik dit nog afwachten of het nog goed komt?)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door Catfish »

Marjan, ik zou het nog even tijd geven.
Bibi is er nog niet zo lang, ze heeft wat tijd nodig, net als de anderen.
En ben je daarnaast misschien een klein beetje overbezorgd? ;-)
Geef haar een kans, ik dnek dat het wel goed komt. Zie haar als een eigen persoonlijkjheid, niet als haar moeder.
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door MarjanR »

Ja, ik ben wel bezorgd.
Sara durfde net de trap niet op omdat Bibi bovenaan de trap zat. Moppie toch.

Haar moeder kon geen dieren om haar heen dulden.
Het is een kat die buiten kan, en ook buiten zijn de buurkatten niet veilig.
De eigenaresse hoopte dat het met haar kinderen wel kon, maar dat ging dus niet.

Ik had mezelf voorgenomen om het een maand aan te kijken.
Ik heb voor 7 december een afspraak om haar te laten castreren en dan zou ik het nogmaals bekijken. Voor een paar dagen terug hoopte ik dat Bibi niet meer zo bang zou zijn.
Maar nu hoop ik dat Bibi niet verder agressie zal tonen naar de andere katten.

Dus ja, ik ben wel bezorgd en ik vraag me af of ik overbezorgd ben.
(ik heb wel horror situaties in m'n hoofd, ja... :( )
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door Catfish »

Is er iemand met wat "kattenverstand" in je omgeving die je misschien een keer kan helpen om objectief te kijken naar haar gedrag?
Ik bedoel het niet vervelend! Maar weet (vermoed) dat je hele 'mooie' rampscenario's kan bedenken.. Ik herken dat wel, vandaar. ;-)

Een maand lijkt me een goede tijd om te kijken of het echt niet gaat. Maar geef ze tijd! En ruimte om het zelf uit te zoeken. Zolang er geen bloed of grote vlokken haar in het rond vliegen kunnen ze het prima zelf af.
Ze moeten alkaar ook leren kennen, en vooral elkaars en hun eigen grenzen verkennen.

Denk positief, dat voelen ze!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door jennli »

Mogelijk ook dat ze uitprobeert op welke plaats in de rangorde ze staat. Ik vermoed ook dat het allemaal best wel goed komt. Ook Saar moet even ontdekken wat haar nieuwe plekje is. Bij iedere nieuwkomer heb ik het gevoel dat ook een nieuwe rangorde wordt bepaald door je poezeltjes. Zo lang er geen plukken haar of verwondingen te zien zijn, valt het echt nog wel mee lijkt me. Kijk het even aan. Toen Pjotr zich hier thuis begon te voelen heeft hij het ook erg moeilijk gehad met Saartje. Nou ja, eigenlijk andersom. Hij ging zonder duidelijke reden achter haar aan. Zij blazen, hij uithalen met zijn poot. Het is een keer zo uit de hand gelopen dat ik bij thuiskomst wildpoep en plas aan getroffen heb. Nadat ik het aantal bakken vermeerderd heb en het wat tijd gegeven heb, is het helemaal goed gekomen. Saartje is nu niet meer the leader of the gang, maar lijkt nu juist onderaan in rang te staan. Pjotr is duidelijk de leider van onze groep "tijgers". De rust is wedergekerd. Hoewel Saartje nu niet meer als eerste aan het eten slaat, lijkt ze zich verder prima te voelen nu. Geef het tijd. Katten lijken op hun manier en met hun communicatiemogelijkheden er vaak wel uit te kunnen komen. Heb er natuurlijk nog geen jarenlange ervaring mee. Kan je alleen vertellen hoe het bij ons clubje verloopt ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door Catfish »

En daar zegt Jennli (Jennifer?) wat ik vergeten was. De rangorde moet opnieuw bepaald worden. Bij de ene kat/groep katten gaat dat sneller dan bij de andere.
Komt vast goed!
Sterkte
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door Peet »

Ik kan me je angst wel heel goed voorstellen hoor. Je wilt goed doen en zo'n beestje opvangen. Maar het is niet de bedoeling als je eigen stel er onderdoor gaat natuurlijk.
Verder heb ik te weinig verstand ervan om tips te geven. Zal duimen dat het goed gaat komen!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb toch mijn twijfels of het wel goed komt...

Om een paar redenen.
Niet in het minst omdat Bibi de nieuwelinge is en eigenlijk niet zo aggressief zou mogen reageren dan. Bang wel, maar niet aggressief...
Over die dominantiebepaling, dan zou Bibi wel mogen achter de anderen aangaan, maar zou ze niet mogen blazen of meppen als er eentje afkomt, eerder omgekeerd, zij zou naar hen toe moeten gaan en dan niet blazen natuurlijk.
Dit wijst meer op: 'laat me gerust, ik moet niets van je weten'...

Zo heb ik het toch van Cari begrepen....
Kleintje zou ook zo eentje zijn, niet echt bang meer (gaat wat op en af) maar vooral geen zin in dat druk gedoe om haar heen. Dan moeten ze van haar weg blijven en haar laten slapen...
Vraag het eens aan Cari, die heeft echt wel wat inzicht in kattengedrag en de oorzaken en hoe dat kan evolueren...
Ik zou echt niemand zo'n blaaskat aanraden! Ookal gaat het goed en is er aanvaarding, als er geen klik is met de andere katten zal er altijd blazen zijn en zo.

Ik vind het bij Bibi ook raar dat ze zo duidelijk geen schrik meer heeft van Sara (eerder omgekeerd) en toch niet mee wil spelen en haar wegjaagt... Dat klinkt niet alsof dat gaat goedkomen in mijn oren... Dat klinkt als een eigenwijze meid die gerustgelaten wil worden...
En dan die aanvaringen met Teun... Grote reuze Teun... Ik heb echt mijn twijfels...
Zeker als haar moeder zo'n rasechte eenzaat is, snap ik je angst wel. Ik vind je zeker niet overbezorgt. Je had al zo'n mooie situatie, Saar was gelukkig en je Teun vond nu eindelijk zijn zelfvertrouwen wat terug. Ik snap helemaal dat je dat niet op het spel wil zetten...

Hoe lang is ze nu precies bij je? En hoe is haar reactie juist ge-evolueerd doorheen die tijd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door jennli »

Hier in huis was Pjotr ook de nieuwkomer. Of onze groep is een uitzondering of het is ook heel goed mogelijk dat het wel goed komt. Vraag me af hoe agressief Bibi nou eigenlijk is en of het niet erger over komt dan het daadwerkelijk is.

@Stella, jennli = Jennifer ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, Pjotr was de nieuwkomer, maar hij was er wel al veel langer, was al opgenomen in de groep en heeft dan de macht gegrepen.
Hier heeft Bibi van in het begin geblazen naar de mannen... Ze heeft nog helemaal niet in de groep gepast, dus klopt het niet helemaal...
Ook is haar gedrag toch helemaal anders dan dat van Pjotr?? Ze zou dan eerder zoals Saar reageren, maar er is niemand die haar bedreigt...
De situatie is dus niet helemaal hetzelfde, en juist daarom vreemd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door jennli »

Zoals gezegd. Ik heb natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal ;). Zoals ik het lees klinkt het alsof Bibi nog erg onzeker is en haar plekje zoekt. Klinkt niet als ontzettend agressief. Ik weet het niet hoor. Heb nog geen jarenlange ervaring met katten. Probeer met het beetje kennis dat ik heb mee te denken ;) Ik zou het in dit stadium gewoon nog even aankijken.

Pjotrs gedrag is dan iets anders dan dat van Bibi, dat klopt, probeerde alleen maar uit te leggen dat hier ook wat strubbelingen waren, maar dat die gelukkig weer zijn over gegaan. Heb me toen ook erg bezorgd gemaakt. Toen de plekjes in de rangorde weer duidelijk waren, ging gelukkig alles weer goed. Probeer de hoop over te brengen dat het met Bibi en de rest misschien ook wel goed kan komen als ze wat meer tijd krijgen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door MarjanR »

Bibi is hier nu 1,5 week.
En ik moe4t zeggen dat het anders is dan toen ik Teun en daarna Sara in huis nam.
Teun is helemaal een ander verhaal, maar Sara was ook bang.
Maar nooit agressief.
en dat is het grote verschil.
Ze mag bang zijn, zeker als de andere katten haar benaderen.
En ja, ze mag dan blazen en grommen en afslaan. Dat is gewoon.
Maar ze duikt ook gewoon op Sara af, terwijl die met iets stoms aan het spelen is.
Niet omdat Bibi met dat dingetje wil spelen, maar je wil Sara gewoon opjagen.
Sara rent dan ook gewoon weg, angstig.
Teun kijkt ook heel erg uit met Bibi.
Hoe groot hij ook is, hij kijkt wel beter uit.
hij is dan stoer en groot en imposant, maar in z'n hartje is het een sul hoor.
Alleen Moos niet. Moos doet niets, blaast niet, benaderd haar niet.
En Bibi laat hem linksliggen.

Misschien is het rangorde bepaling, zou kunnen.
Maar Bibi is nog kitten he, 7 maanden.
Ze zou toch willen spelen, samen spelen?

Ik ben gewoon heel bang dat Bibi naar haar moeder aard.
Heel heel lief, schattig, knuffelig naar mij toe.
Maar een duivelje naar andere dieren.
En omdat ik dat voorbeeld heb, dat weet, gaan er bij mij alarmbelletjes rinkelen.
Dit is echt iets van de laatste 2 dagen.

Ze laat dit gedrag overigens niet zien als ze bij mij in de buurt is/op schoot zit.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door Adriana »

gaandeweg komt het echte karakter bij Bibi boven en naar mate ze zich beter thuisvoelt zal zich dat sterker gaan manifesteren.
dit is geen integratie en gewenning meer maar duidelijk maken dat er met haar niet te spotten valt. gaat denk ik ook niet over..
ze komt mij over als een sterk karakter en assertief en ik ben bang dat ze zich niet gaat schikken.
en dan is het aan jou de keuze om in een overzichtelijk stadium dingen op een rijtje te zetten en een beslissing te nemen, want ik denk dat het met de tijd erger wordt.
ze had niet voor niks ook al problemen met haar moeder.
en ik begrijp langzamerhand dat ze eigenlijk niet past in het doel, waarvoor je haar in huis hebt gehaald, leeftijdsgenoot/speelmakkertje voor Saartje.
dus dan wordt het min of meer uit medelijden accepteren maar dat is voor de rest van je groep niet gezellig en de sfeer in huis zal daar onder gaan lijden.
je kunt de castratie/sterilisatie nog afwachten en kijken of ze bijdraait.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door castratenkoor »

Poesjes zijn over het algemeen wat feller dan katers. Bibi zal net als haar moeder erg dominant zijn.
Zolang de andere 3 dat accepteren hoeft er nog niks aan de hand te zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat lijkt agressief naar andere katten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk er net zo over als Adriana.
Tis te zeggen, ik vrees ervoor....
Ik heb ook weinig te vergelijken, maar ik ben wel al even bezig om via tips hier het gedrag van Kleintje te bestuderen en bij te sturen...
Ik dacht ook eerst dat het gewoon dominantie was, toen dachten ze hier dat ze gewoon een eenzaat was, en dan was ik weer niet helemaal zeker omdat ze soms wel toenadering zoekt, maar dat blijkt toch te kloppen...

Ik ben er vrij zeker van dat er altijd iet of wat geblaas zal zijn in mijn huishouden, en dat wil ik niemand toewensen. Zeker niet als het het laatste katje dat je in huis hebt gehaald, met een speciaal doel...
Kleintje was al 6 jaar mijn lieve kleine meisje, dat is een heel ander gegeven... Dan valt er niets te analyseren, daar moet je zelfs niet over denken, zolang het maar leefbaar blijft. En we hebben het gelukkig meer dan leefbaar gekregen (tegenwoordig wordt er tegen elkaar aan geslapen en af en toe zelfs wat gespeeld).

Ik vrees echt dat dit een heel ander gedrag is dan gewoon dominantie of aanpassing... En zoals Dinie zegt, kan het redelijk gaan als de anderen aanvaarden dat ze dominant is, maar volgens mij gaat dat dus nog steeds blazen geven. En dat verpest de sfeer toch wel... Ookal gaan de anderen goed opzij, en geven ze hun speelgoed af en zo, dan nog zal er af toe wel eentje een mep krijgen als hij ergens verkeerd passeert en zal er geblazen worden... Hier gaat het op sommige dagen heel goed en op sommige dagen achter elkaar mag niets meer... Soms mogen ze naast haar komen zitten, en op andere momenten vliegt ze al uit als ze nog maar op een meter afstand passeren... En het valt voor de anderen ook niet te voorspellen....
Dat is doenbaar, maar niet ideaal hoor!

En vooral: ik denk niet dat je er Bibi een plezier mee doet...
Je zou inderdaad verwachten dat als ze Sara op deze manier aanvalt en dus duidelijk geen angst meer heeft, haar echt wegjaagt, dat ze zou gaan spelen. Maar dat doet ze niet... Ik zie niet in waarom ze dan wel ineens zou gaan spelen...
En ik weet niet of castratie's zoveel helpen.... Daar kan ik niet over meespreken... Maar Kleintje was vroeger verliefd op haar broertje! Je had die twee moeten zien! Dat was juist een koppel zonder sex (zo zei ik dat altijd :lol: ). Ze vertroetelde hem en hij liet het zich erg goed welvallen (omgekeerd enkel als zei natgeregend terug naar huis kwam).
Maar kijk haar nu eens....


Oh ja, en nog een laatste iets op Dinie haar antwoord: Gaat Teun dat aanvaarden?? Ik wil niet zeggen dat hij dominant zou zijn, dat weet ik wel van niet, maar gaat hij daar mee om kunnen? Gaat het dan niet weer zijn zoals vroeger, onzeker en zo... Ik weet het niet he... Jij kan het zelf beter inschatten.
Ik schrijf ook maar gewoon mijn bedenkingen neer. Ik heb verder ook geen ervaring, het is gewoon mijn gevoel nadat ik iets van inzicht in katten heb gekregen door mijn eigen problemen...

Enne Jennli, ik wou je zeker niet aanvallen of zo hoor! Ik maakte gewoon duidelijk waarom het volgens mij een andere situatie is... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie