FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
CirCas
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2010 13:35

FIP

Bericht door CirCas »

Hey,

Ik wou even jullie mening of raad horen.
Vorige week is bij onze maine coon van 8 maanden oud FIP vastgesteld.
Hij was zo stil en zwak en was er direct mee naar de DA geweest.
Hij had vocht in zijn buik, en had 39,2°C koorts. De DA dacht direct aan FIP!
Ze heeft dan bloed getrokken en vocht uit zijn buik. Toen ze het bloed trok bloedde hij te veel. Ook de eiwitten gaven resultaten van een slechte weerstand.
Dus bloedarmoede was ook een symptoom bij.
Ondertussen hebben we de bloedresultaten en daar was de fip as titer 12 800 dat heel hoog ligt!
Ook de fosfaat was vrij hoog wat duidt op nierfalen.
Sinds dinsdag is hij nu wel terug iets beter. Drinkt wel veel! Maar hij eet goed en heeft normale ontlasting!
Ook heeft hij ook nog zin om te spelen maar het springen enzo gaat niet meer. Dat zal de bloedarmoede zijn en natuurlijk door de dikke buik.
Toen hij hier 2 weken was, dus 15 à 16 weken oud was, had hij diarree en enkele dagen met bloed erbij. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en zij dacht aan giardia. Dat hebben we behandeld en na enkele dagen is dit overgegaan.
Nu zegt de DA dat toen het coronavirus uitgebroken zal zijn en daardoor diarree had.
Natuurlijk zoals elke eigenaar hoop ik nog steeds op iets anders dat tenminste wel te behandelen is.
Nu dacht ik misschien aan dat het toen wel gewoon giardia was of een of andere bacteriele infectie. En dat het nu misschien het coronavirus is of ook een of andere bacteriele infectie.
Ze zeggen ook dat antibiotica niet helpt bij FIP, dat zelfs de koorts dan niet daalt. Maar hij heeft sinds vorige week dan antibiotica gekregen tot en met vandaag en zoals ik al zei gaat het beter met hem.

Heeft iemand hier ervaring mee? En iemand ervaring met interferon e.d.?
Iemand raad of wat dan ook?

Groetjes,
iemand die absoluut haar prachtig en lief beestje nie wilt verliezen aan een niet behandelbare en terminale ziekte!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: FIP

Bericht door Cari »

Hallo Circas, wat een akelige binnenkomer :-( ! Tsja, ik ben geen arts, maar sluit zeker niet uit dat je toch aan FIP zal moeten denken. Interferon schijnt wel goeie dingen te doen, maar ook dat kan FIP niet genezen. Het is een peperduur medicijn, dat hoogstens het leven een tikje redt. Als het echt FIP is, zullen de antibiotica op den duur ook geen effekt meer hebben. Ik begrijp dat je overal hoop uit wilt putten (zo ben ik zelf ook hoor ;-) ), maar helaas, ik vrees dat het vergeefse moeite is.
Ik zou hem antibioticum geven, voor zover dat helpt, goed en lekker eten en heel veel liefde... beter advies heb ik helaas niet :-( . Wens je heel veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP

Bericht door castratenkoor »

Meer dan rekken kun je het niet, helaas is FIP altijd fataal.
Ik sluit me aan bij Cari, zolang hij zich goed voelt veel liefde en aandacht en lekkere dingen geven.
veel sterkte.
Ik heb er twee aan FIP verloren, broer en zus chinchilla pers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: FIP

Bericht door pearlsofpassion »

Hebben ze nu vochtige FIP vastgesteld door het vocht uit de buik trekken of werd het daar niet duidelijk uit?
Ik kan het niet helemaal uit je bericht opmaken...

Dit is namelijk de enige manier om zeker te zijn. De droge vorm valt niet met zekerheid vast te stellen. In dat geval snap ik dat je nog wat wil afwachten en wat hoop koestert, dat zou ik ook doen.
Maar als het door draden uit de buik vastgesteld is, dan is er spijtig genoeg geen hoop meer...
Veel sterkte!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
CirCas
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2010 13:35

Re: FIP

Bericht door CirCas »

Natte FIP dus tot hier toe. Ik heb nog steeds de uitslag van het vocht niet spijtig genoeg, had gehoopt het vandaag te krijgen.
Morgen ga ik een echo laten nemen van hem. Kon het niet laten!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: FIP

Bericht door Catfish »

Ik hoop echt voor jou en je kat dat het geen FIP is, maar als ik dat zo lees lijkt de kans me vrij groot.
Goed dat je een echo laat maken, ik ben benieuwd naar de uitslag.
Ik ben mijn poes Frommel begion dit jaar aan FIP verloren.
Als het inderdaad FIP is geef ik je het advies niet te gaan prutsen met prednison en zo, je rekt het even, en of je je kat er nou een lol mee doet...
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: FIP

Bericht door swiffer »

het is ook belangrijk dat je de titter waarden linkt aan de symptomen, als het vocht draartrekkend is, vrees ik ook voor het ergste. Veel sterkte, fip is een vreselijke ziekte, waar ze nog niet veel over weten. Ik hoop op het beste.
groetjes swiffer en de 11 poezewoezels
CirCas
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2010 13:35

Re: FIP

Bericht door CirCas »

OP den echo was er niets te zien, enkel heel veel vocht natuurlijk. Ze zijn vrij zeker van FIP nu.
Wat vinden jullie van interferon? Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP

Bericht door castratenkoor »

Als het echt FIP is zou ik er niet mee dokteren eerlijk gezegd.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIP

Bericht door Adriana »

http://www.nrkv.info/vet/nrkv_vet_fip.html

Feline Infectieuze Peritonitis: enkele veelgestelde vragen
Dr. Herman Egberink, Faculteit Diergeneeskunde, Departement Infectieziekten en Immunologie, Afdeling Virologie en Klinische Infectiologie

op een internet-zoektocht kwam ik dit wetenschappelijke en overzichtelijke artikel over FIP tegen en altijd handig om een verwijzing op het Forum te zetten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
carmendol
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2011 15:15

Re: FIP

Bericht door carmendol »

Hoi Circas, hoe is het nu met je kat? Ik hoop dat hij is opgeknapt. Ik heb mijn kat Vlek (8 jaar) een paar maanden geleden ook verloren aan hoogstwaarschijnlijk FIP. Het kan ook kattenaids of een hersentumor zijn geweest, zei de da. In ieder geval had hij de verschijnselen en is hij snel hard achteruit gegaan toen. Eerst vermagerde hij. Ik heb hem meteen een keer extra ontwormd. Maar de tabletten werden met geweld er weer uitgespuugd. Toen kreeg ik het al benauwd. Ik voelde dat het mogelijk goed mis was. Een aantal dagen later werd hij blind. Hij liep moeilijk. Ik dacht dat het moeilijke lopen kwam door de blindheid. Maar hij bleef achteruit gaan. Hij was gedesorienteerd, bleef vermageren. Ik ben naar de da gegaan. Die heeft hem behandeld. Helaas 0% resultaat. Een paar dagen later is hij overleden. Ik ben blij te lezen dat geadviseerd wordt dat je bij FIP niet moet dokteren. Ik voelde op een gegeven moment dat hij te snel achteruit ging. Ik dacht: ik ga niet drie/vier keer met je naar de dierenarts en alleen maar in je laten prikken. Dat zou hem te veel stress opleveren. Dat heb ik eerder mee gemaakt. Daarvan raakt een kat helemaal de weg kwijt.
Achteraf denk ik: Had ik eerder naar de da moeten gaan? Bedankt voor jullie getoonde begrip. Ik heb hem zeker nog veel liefde en plezier wensen te geven. Helaas was de ziekte fataal. Ik hoop dat er in de toekomst financiele middelen zijn om deze ziekte bij katten verder te onderzoeken, zodat er een geneesmiddel gevonden kan worden. Kon bij kattenziekte ook!
Nu is mijn konijn erg ziek. waarschijnlijk E. Cuniculi. Nu weer een dodelijk parasiet, waar ook geen geneesmiddel voor is. Ik lees op internet dat er nauwelijk geneesmiddelen zijn voor konijnen. De geneesmiddelen die gebruikt worden zijn alleen getest op katten en honden. Ik krijg steeds meer vragen bij de diergeneeskunde. Ik heb alle hoop voor mijn konijn. Het schijnt dat de behandeling soms maanden kan duren, maar dat het konijn er wel weer bovenop komt. Veel zorg en liefde doet een hoop!
Groetjes Carmen
Gebruikersavatar
eskol
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 18:38
Locatie: Amersfoort

Fip

Bericht door eskol »

Onze Kim van 12 jaar wordt vanavond rond 20.00 uur ingeslapen, ze had al steeds
van die vage klachten, steeds naar de dierenarts, medicatie meegekregen, maar haar
gedrag begon ook zo te veranderen, ze wilde alleen nog maar in de gang liggen, of in
haar tunnel, en haar buik begon opeens zo dik te worden, terwijl ze zo'n slank poesje
is. Ze heeft dus FIP, een dodelijke buikvliesonsteking. Ze had voor 10 dgn prednison
meegekregen, maar vanavond is het zo ver. De da komt bij ons thuis, ik zie er zo tegenop,
vooral haar 2 zusjes, ik had me laten adviseren of ik hen echt afscheid moet laten nemen,
de da zei van wel, anders gaan ze haar zoeken. Lilly is haar ''echte'' zus, komt ui het zelfde
nestje, Saartje is 3 jaar nu, en ze ziet Kim als haar moeder. Voor ons zijn het onze kindjes,
wij hebben zelf geen kinderen, dus onze poezekids zijn alles voor ons !! Kim wordt dan ook
begraven op een dierenbegraafplaats bij ons in de buurt, ik heb dan ook net een steen be
steld. Het is nu 16.30 en ik voel me zo rot, saar en lil zijn ook echt van slag, ik merk dit
zo aan ze. Kimmetje ligt nu in haar tunnel onder de tafel aan mijn voeten nu. Nog drie en
een half uur.
Groetjes Eskol,Saartje (2 jaar) Lilly ( 12 jaar )

Gone, but not forgotten !!!!!

R.I.P Kimmetje.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FIP

Bericht door Anne »

he bah wat een triest bericht Eskol :cry: Ik wil je ontzettend veel sterke toewensen bij dit naderende eind/afscheid.
Ik weet niet of Fip besmettelijk is voor je andere katten maar misschien kun je Kim opbaren zodat ze allemaal afscheid kunnen nemen?
Heel veel sterkte vanavond, ik ga een kaarsje branden voor jullie lieve, moedige Kim.
12 jaar trouwe dienst...wat moet dat ontzettend moeilijk zijn :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP

Bericht door castratenkoor »

Sterkte vanavond, jeetje wat een leed.
ik weet wat het is een kat te zien aftakelen aan FIP.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte bah, wat een bericht zeg. zal een kaarsje branden voor jullie om 20: 00 uur
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie