Kat met melanoom

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

Goede avond ,

Ben hier nieuw op het forum en wat mij opvalt is dat iedereen geweldig meeleeft met de problemen van andere kattenbezitters.
Helaas heeft ook mijn kat Zorro een gigantisch probleem:Bij hem is na een echoscopie een melanoom bij zijn nieren ontdekt en zijn vooruitzichten zijn nihil.
Hij krijgt nu prednison om het wat dragerlijk te maken en dat ie toch wat eet.
Dat laatste doet ie naar omstandigheden best goed,hoewel ik het eten wel bij 'm moet leggen,maar hij eet het wel op en geniet er ook van.Voor de rest slaap ie veel.
Zijn er hier kattenbezitters die ervaring hebben met deze situatie en hebben zij misschien nuttige tips om het nog dragelijker te maken ?

Dank bijvoorbaat,cyril
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kat met melanoom

Bericht door MarjanR »

Oei, dat is naar Cyril.
Ik heb geen tips qua dragelijker maken.
Natuurlijk knuffels, pijn stilling en veel liefde.
Maar dat geef je al!

Sterkte met deze nare kwestie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: kat met melanoom

Bericht door poetsie »

dankje Marjan,'t is echt een nare situatie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat met melanoom

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum, missch heb je zelf al gezocht, er zijn in Nederland samenwerkende oncologen en daar zou je een mail naar toe kunnen sturen voor info en raad en missch ander advies..
http://www.kankerbijdieren.nl/klinieken/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kat met melanoom

Bericht door Peet »

Geen ervaring hiermee. Wil je wel sterkte wensen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat met melanoom

Bericht door Cari »

Hai Cyril, goed dat je even 'binnenwipt". Heel triest van Zorro. Hoe oud is hij? Wij kunnen hem helaas niet helpen, maar ik hoop dat jij hier toch wat steun vindt. Verwen je manneke helemaal te pletter, zou ik zeggen, meer kan je denk ik niet doen. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je toch nog een tijdje samen gelukkig kan zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat met melanoom

Bericht door Anne »

Ach gos wat sneu zeg. Ik zou niet weten wat je kunt doen dan alleen hem zolang te koesteren als dat hij er nog is. Heel veel sterkte :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

Lieve mensen,
dank voor jullie steun en ga verder informeren vooral blij met de link van Adriana.
Het maakt het xtra zuur omdat het katertje pas 2 1/2 j oud is en toen ie nog gezond was echt een robbedoes van de 4 katten was.
Alles in binnen 2 dg geconstateerd,wat een kort bezoekje bij de DA was bleek achter af dus een drama te worden.
Nogmaals dank voor jullie steun , dat maakt het voor ons draaglijker.

Greetzzz Cyril
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met melanoom

Bericht door Adriana »

hoi Cyril, soms lukt het niet en zit het niet mee..
mijn ervaring met deze club is prima en je kunt het beste een mailbericht sturen met korte omschrijving, als je ze hebt bloedwaardes en je vragen naar de dichtstbijzijnde oncoloog. ze sturen vrij snel antwoord gewend als ze zijn aan crisis-situaties en ik weet zeker dat als ze er zijn je nog ook nog wel een aantal tips en adviezen krijgt.
is de diagnose 'uitzichtloos' door een oncoloog gesteld?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

Hoi Adriana ,
In het kort :
Woensdag middag gedroeg Zorro zich erg vreemd alsof hij op eieren liep en at niet,wat bijzonder is voor hem.
Is eigenlijk DE graadmeter voor zijn gezondheid want het is een smulpaap.
Direct naar de da gegaan en voor een nacht opgenomen want hij had een temp. van 36.5,vervolgens aan het infuus gelegd want de da zei dat ie in shock was en hard ruis had,volgende dag ging het al iets beter de temp. was 37/38 en hij leek iets aan de beterende hand,vervolgens was het 's avonds weer mis,weer opgenomen ( donderdag avond )bij de dienstdoende arts bloed afgenomen waaruit bleek dat de leverwaarden te hoog waren,tevens een rontgen foto gemaakt waar niets te zien was.
Vrijdag ochtend bij mijn eigen da overlegt en besloten een echoscopie te maken en daar kreeg ik het trieste nieuws te horen.
Eigenlijk dacht ik dus dat Zorro wel iets ernstigs had,maar niet dit.
Bloedwaarden ed hebben we niet meer genomen omdat de echoscopie al uitwees dat het een uitzichtloze situatie was,
Ik heb de link van jouw inmiddels gelezen en ga maandag het kankercentrum in Oss bellen en vragen hoe ik het beste kan handelen.
Ik wil Zorro absoluut niet laten lijden,maar de gedachte al dat ik moet beslissen dat ik hem moet laten inslapen op korte termijn......................brrrrrrrrrrrr.
Maar ja het katje gaat VOOR en mijn gevoel is dan minder belangrijk.
Zodra ik meer weet laat ik hier een berichtje achter.
Dank voor je advies en belangstelling :!:

ps de diagnose is door de röntgenoloog gesteld.

Groet Cyril
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met melanoom

Bericht door Adriana »

je bericht is helder en het is onontkoombaar. radioloog en echo en kan niet missen dus, gatver.. ja zeker weten toch even naar oncoloog bellen, die weten wanneer het lijden wordt en kunnen inschatten hoeveel meerwaarde iedere dag verder leven voor Zorro nog heeft.
dit wordt een verdrietige tijd met een moeilijk afscheid en ik wens je voor de komende weken heel veel sterkte
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

dankje Adriana, ik ga morgen zeker sdk in oss bellen
greetzzz cyril

EDIT 30 dec.
vandaag contact gehad met een oncoloog van het sdk Oss .
Zorro mag alles eten en eet gelukkig ook erg goed en drinken ook,we moeten zeker door gaan met prednison en kijken hoe het ontwikkeld.er is helaas geen tijdsduur hoelang dit op deze manier kan doorgaan,het allerbelangrijkste is de kat:die mag onder geen enkele voorwaarde lijden,al zal het heel heel veel pijn doen als we de stap moeten maken.
voorlopig genieten we nog van 'm en hopen dat het niet snel erger wordt.

greetzzz cyril
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met melanoom

Bericht door Adriana »

jeetje wat fijn dat die oncoloog gelijk tijd voor je heeft genomen en dingen met je heeft doorgesproken.
weet je wanneer je kunt zien dat hij gaat lijden? krijgt hij dan pijn? stopt hij met eten? let op: katten kunnen heel erg hard voor zichzelf zijn en dat heel lang niet tonen..

ik hoop dat het voorlopig rustig blijft en dat hij met prednison nog een tijdje te gaan heeft. breed genieten voorzover je dat emotioneel haalt en hem verwennen en dat doe je natuurlijk al.. wens je veel sterkte en wijsheid en schrijf hier gerust als je er behoefte aan hebt want de meesten van ons weten hoe zwaar zoiets is.. en dat delen met anderen helpt om verdriet te verwerken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

waarschijnlijk begint het met minder eten en drinken,we zouden hem dan weer medicijnen kunnen geven die het gevoel voor eten weer gaan opwekken,maar ik wil het niet rekken als de kwaliteit van het leven achteruit gaat ,ik vind dit al erg,want dan doe ik het voor ons zelf.
als de situatie stabiel blijft ga ik de prednison halveren.gelukkig krijgt de kat helemaal geen bijverschijnselen door de prednison.
Dank voor je lieve woorden..........
JC Anja

Re: Kat met melanoom

Bericht door JC Anja »

Heel veel sterkte voor jullie en voor Zorro.LIefs,Anja
Plaats reactie