Een vriendje/vriendinnetje voor Mika

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Een vriendje/vriendinnetje voor Mika

Bericht door Marloes Grootoonk »

Hallo allemaal,

wij hebben een kitten van ruim 5 maand. Dit is Mika (kater). We willen er graag een vriendje/vriendinnetje voor hem bij. Maar zitten met nog wat vraagjes.. Mika is namelijk onze eerste kat en hebben dus nog niet heel veel ervaring met katten.

We hebben natuurlijk al wat gezocht op internet, maar iedereen heeft zoveel verschillende meningen erover. Zouden jullie je antwoord willen geven met een argument?
Vragen waar we nog mee zitten zijn; uiteraard een katertje of een poesje erbij!?
Eten ze dan uit dezelfde bak?! Of moeten ze allebei een eigen etens/drinkbakje?
We hebben 1 kattenbak boven staan, moet er nog 1 bij?! Of kunnen ze samen op 1? Ik denk dat we sowieso in het begin als er een kitten komt ook 1 beneden neer moeten zetten, toch!?

Als jullie verder nog tips hebben, hoor ik het graag! We willen het beste voor onze Mika..

Groetjes Marloes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Een vriendje/vriendinnetje voor Mika

Bericht door pearlsofpassion »

Hoi Marloes,

Rechtsboven is er een zoekfunctie waarmee je hier op trefwoord zaken kan terugvinden.
Ook kan je via het heel duidelijke overzich heel gemakkelijk het topic waar je je antwoorden kan vinden in terugvinden.

Dit zijn echt zaken die al tot in het oneindige in veel verschillende topics aan bod komen. Je vind hier zeker je antwoorden als je even rondkijkt! ;-)

Enne, heel erg leuk dat je een vriendje voor je katertje wil bijnemen! Daar ga je hem ongelooflijk vele plezier mee doen en hun hele leven van genieten! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Dankjewel Valerie, ik zal even op zoek gaan.
Sorry ik heb net pas mijn account aangemaakt, moet nog even uit zoeken hoe het allemaal werkt!
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Zou je mij misschien wat op weg kunnen helpen? Ik kan het nog niet helemaal vinden. Ik typ trefwoorden in, maar vind dan nog niet helemaal wat ik weten wil...
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Marloes,

In http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =62&t=6877 staat stap voor stap uitgelegd hoe je de zoekfunctie kunt gebruiken ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor de tip..
Het lukt nog niet helemaal te vinden wat ik bedoel.. Zouden jullie me hier misschien wat antwoorden willen geven?
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Geslacht maakt niet uit. Er zijn verhalen dat bijv. twee katers beter gaan bij elkaar, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Als de katten beiden gecastreerd zijn, kan een kater en een poes samen ook prima gaan. Ik heb zelf ook een kater en een poes en dat gaat prima.

Ook de kattenbakken moet je zelf uitvinden. Hier heb ik er twee, maar ze gaan in allebei. De ene kat wilt wel delen en de andere ook niet. Hetzelfde met eetbakjes. Het is allemaal een kwestie van proberen en het karakter van de kat.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Adriana

Bericht door Adriana »

de regel voor kattenbakken is eentje meer dan het totaal aantal katten en op verschillende plaatsen. sommige katten willen niet een bak gebruiken waar een andere kat op is gegaan en vaak komt ontlasting na plassen en willen katten dat niet in dezelfde bak doen. bij mij gaan de katers wisselend op alle bakken en als je meer bakken hebt, dan blijven ze veel beter schoon. het is echt niet meer werk.
en gecastreerde katers gaan waarschijnlijk makkelijker met elkaar dan de kater/poes-combinatie, maar er zijn zat prima kater/poes combi's, maar die waren vaak al maatjes in het asiel of in het nest waar ze uitkwamen.
één grote hoge drinkbak - regelmatig verschonen en met zout schoonmaken/goed spoelen - is genoeg en het is aardig als je twee katten hebt het natvoer op twee schotels op te dienen, anders wordt het zo dringen. brokjes kunnen voor beide katten in één bakje.
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat we een katertje erbij nemen en zodra het kan laten we Mika sowieso castreren.
Een kattenbak komt er ook bij. We zullen eens op zoek gaan naar een kleine man..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Hoi Marloes
Fijn dat je deze vragen stelt, want ik zit met hetzelfde. Via de zoekfunctie vind je wel veel, maar eigenlijk te veel. Dan moet je even 36 pagina's doorploeteren ofzo.
Onze flip is een jaar (poes) en is net 2 maanden bij ons, ze komt uit het asiel dus is andere katten gewend. Ze verveelt zich nu, dus we gaan vrijdag een katertje erbij halen. Ik heb nog een reserve bak, speeltjes genoeg en een etensbakje is zo geregeld als het nodig is.
Spannend hé als je zo'doerakje erbij uit gaat zoeken. Wij zeiden steeds tegen elkaar nu gaan we een vriendje voor flip uitzoeken en voor ons maakt het niet uit wat het wordt. Nu zitten we steeds meer zelf te dagdromen wat voor mannetje het gaat worden. Ik wil wel een katertje nu, onze flip is behoorlijk dominant (denk ik, ze is ook erg speels, weet niet altijd wat het is bij haar).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

wat een leuke en spannende ontwikkelingen bij beide gezinsuitbreidingen.
lezen jullie je ook goed in bij de tips over de integratie van het nieuwe huisgenootje bij de al gevestigde katzel? bij voorkeur niet zo maar in de groep plonzen hoor!
en de introductie kun je maar één keer doen en als daar iets niet jofel gaat, dan is het vaak moeilijk recht te breien.
dus om valeriaan en/of missch feliway en fleece met luchtje van eigen kat mee als je andere kat gaat ophalen om andere kat al te wennen en beetje te ontgeuren.
heel veel succes en we zijn heel benieuwd..
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik heb twee poezen en twee katers (ook altijd gehad).
En dat gaat uitstekend samen.
Ze komen allemaal uit een verschillend nest en ze zijn ook allemaal van een andere leeftijd (nu de meisjes niet, maar voorheen twee meisjes wel). En ze hebben allemaal een andere achtergrond.
Bezoek een kat/asiel en ga op je gevoel af.
Kijk of je de klik kunt vinden met een kat, en beslis of dit een goede match is voor je huidige kat.
Ongeacht het geslacht.

Je zult maar gefocust zijn op een kater, maar het klikt niet. Terwijl ernaast een super lieve poes zit die wel zal matchen, maar je laat haar zitten omdat je een kater wilt.... ;)

Voorzichtigheid bij integratie is altijd een must

Veel plezier met de uitbreiding :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Ik was van plan om de katten in te smeren met valeriaan, maar begreep al dat dat niet zo'n goed idee was. Ik neem de reismand van flippie mee met haar kussentje waar ze dan altijd op ligt (daar zal haar geurtje nog wel aanzitten van de bezoekjes aan de DA). Ik zal ook een muisje waar ze altijd mee speelt erbij doen (ze heeft er toch genoeg).
Is het al bijna vrijdag? Krijg er steeds meer zin in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik las al zoiets ergens, dat je dat wilde doen.
Ik ging er al vanuit dat je er wel een opmerking over zou krijgen hihi.

Goed idee over het kussentje en muisje ;)

En ja, het is al bijna vrijdag :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Nog maar 4 nachtjes :sleeping: ....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie