Bengaltje plast op ongewenste plekken

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Bengal
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2010 21:39
Locatie: Groningen

Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Bengal »

Wij hebben sinds 3 weken de kater Bengaltje in huis. Hij is 6 maanden. Ook hebben we een poes van 8 jaar. Bengaltje plast sinds 2 weken ongeveer opeens op ongewenste plaatsen. Toen hij hier voor het eerst was wist hij nog niet wat een kattenbak was, maar al snel had hij door dat hij daar zijn plasje op moest doen. Ik snap niet waarom hij dit doet en wat ik eraan kan doen.
Groetjes Lotje(8 jaar), Schimmie(4 jaar) , Tannie(1 jaar) & Bengal(7 maanden)

(En hemelse groet van Kruimel(11 jaar))
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Lovecat »

Dit zou best eens een medische oorzaak kunnen hebben. Mijn kat ging het ook doen en het bleek dat hij blaasgruis en blaasontsteking had, ook was hij al een beetje aan het verstoppen en dat is heel gevaarlijk, dus hou Bengaltje goed in de gaten! Ik zou sowieso even naar de dierenarts gaan om te laten checken...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Ilone »

Hij is 6 maanden....is hij al geholpen?
Zo niet, kan dat best eens de oorzaak zijn (sproeien)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem laten castreren, zijn plas laten nakijken en extra kattenbak neerzetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Catfish »

Ook ik zou hem laten castreren, prima leeftijd ook daarvoor. Grote kans dat het dan minder wordt.
Ik sluit ook medische ook zaken niet uit, laat hem snel onderzoeken!
En ja, meer bakken neerzetten.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit mij aan bij de vorige sprekers.

Maar ik snap wel niet hoe het kan dat hij geen kattenbak kende toen hij bij jullie kwam...
Hij is een raskat? Dus gefokt door een erkende fokker veronderstel ik dan? Dan zou hij toch binnen moeten blijven? Hoe kan dat dan zonder kattenbak?
Ik snap er niets van...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Bengal
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2010 21:39
Locatie: Groningen

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Bengal »

Bengal is bij ons aan komen lopen en kende toen geen kattenbak. Waarschijnlijk had hij al een tijdje buiten gewoond. We hebben geen bericht gekregen dat hij een baasje had, dus hebben we hem gehouden.

Waarschijnlijk is het geen medische oorzaak, want hij plast gewoon, klaagt niet en er zit geen bloed in zijn plasjes. Hij zit ook niet te vaak op de kattenbak en ook niet heel weinig. En sproeien lijkt het me ook niet, want het zijn echt gewone plasjes, zoals je ze aantreft op de kattenbak.
Groetjes Lotje(8 jaar), Schimmie(4 jaar) , Tannie(1 jaar) & Bengal(7 maanden)

(En hemelse groet van Kruimel(11 jaar))
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, ok, hij heet gewoon Bengal, hij is geen Bengaal? :lol: Sorry, foutje :oops: ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Catfish »

Heb je wel na leten kijken of hij gechipt is? Straks is iemand hem kwijt...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Bengal
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2010 21:39
Locatie: Groningen

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Bengal »

Volgens mij is hij niet gechipt en als hij gezocht was, hij zwierf rond de dierenamublance voor ongeveer een maand, dus dan zou iemand het gemerkt hebben.

We hebben ontdekt dat Bengal maar 1 of 2 keer geplast heeft. De andere plasjes zijn van onze poes, Lotje. Ze heeft dat wel eens eerder gedaan, toen we tijdelijk een oudere poes opvingen. Dat is waarschijnlijk een soort protest. We proberen nu vaker de kattenbak schoon te maken en beter op te letten. Hopelijk wordt het dan wat minder.
Groetjes Lotje(8 jaar), Schimmie(4 jaar) , Tannie(1 jaar) & Bengal(7 maanden)

(En hemelse groet van Kruimel(11 jaar))
Gebruikersavatar
lonnie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2010 16:12
Locatie: Purmerend

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door lonnie »

Je weet pas of een kat een chip heeft als je dat hebt laten controleren bij een dierenarts of asiel. Heb je het asiel al gebeld? daar worden veel katten als vermist opgegeven door hun baasje. Over het plassen:

Je moet altijd eerst een medische oorzaak uitsluiten hoor! Poezen zijn meester in het verbergen van pijn (zeker als ze met meerdere zijn in huis). En bij blaasonsteking en /of gruis hoeft niet altijd bloed te zitten.

Ook moet je je afvragen of de poes het wel leuk vind om een andere poes in huis te hebben. Dit kan voor haar veel stress veroorzaken waardoor ze in huis gaat plassen. Het kan ook zijn dat het jonge beestje de poes plaagt door voor de katten bak te gaan zitten zodat ze er niet in kan. En kijk eens goed naar het gedrag van de poes: is ze veranderd toen de nieuwe erbij kwam? De kleinste vernadering kan duiden op stress. Zoek alsjeblieft uit wat er aan de hand is, dan kunnen de poezen zonder stress verder leven.(misschien zonder elkaar). Zet inderdaad ook meer katten bakken neer. de regel is: het aantal katten + een extra. Misschin vinden ze de vulling wel niet fijn! kan ook nog!

veel succes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door pearlsofpassion »

Als de poes steeds wildplast als er een andere kat is maar verder niet echt problemen met haar lijkt te hebben (niet erg boos is, gestresst of blaast of vecht), dan is het waarschijnlijk gewoon met een paar extra kattenbakken op te lossen.
Dat lijkt mij toch het meest logische...
Het is voor je poesje natuurlijk wel beter om niet steeds te wisselen van huisgenoot, maar ik heb de indruk dat het de bedoeling is dat Bengal blijft. Niet?

Heb je al bij de DA laten controleren of Bengal geen chip heeft? Dat kan je inderdaad niet zien op het zicht.
Je zou hem ook beter eens laten testen op aids en leukemie als hij gezworven heeft...
En verder gewoon eens algemene lichamelijke checkup en misschien laten inenten...
Dan ben je ook zeker van zijn leeftijd, want dat kan al eens heel anders uitdraaien dan dat je zelf zou inschatten.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Bengal
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2010 21:39
Locatie: Groningen

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Bengal »

Bengal is niet gechipt en Lotje houdt inderdaad niet van andere katten. Dat hadden we al door met Kruimel. Vreemd genoeg gaat het samen met Bengaltje steeds beter. Bengal mag nu al naast haar slapen en ze blaast of gromt niet zo snel meer naar hem.

We hebben een andere kattenbakvulling en verschonen de kattenbakken nu vaker. Er is al een hele tijd niet meer geplast, dus ik denk dat het nu beter gaat.
Groetjes Lotje(8 jaar), Schimmie(4 jaar) , Tannie(1 jaar) & Bengal(7 maanden)

(En hemelse groet van Kruimel(11 jaar))
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Anne »

Heb je amivedi e.. wel ingelicht en asiels in de buurt?
Sommige katten kunnen verdwalen en zwerven dan rond alsof het lijkt alsof het zwerfkatten zijn.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Bengal
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2010 21:39
Locatie: Groningen

Re: Bengaltje plast op ongewenste plekken

Bericht door Bengal »

meestal als katten verdwaald zijn, maar wel een huis hebben zijn ze niet mensenschuw. Straatkatten daarentegen wel en Bengaltje was erg mensenschuw. Hij stond trouwens ook niet als vermist opgegeven.
Groetjes Lotje(8 jaar), Schimmie(4 jaar) , Tannie(1 jaar) & Bengal(7 maanden)

(En hemelse groet van Kruimel(11 jaar))
Plaats reactie