Ik ben al sinds kinds af aan gek op katten en we hebben thuis ook altijd katten gehad. Toen ik ben gaan studeren heb ik door kleine studentenkamertjes tot nu toe nooit tijd of kans gehad om een kat in huis te nemen. Nu ben ik 25 en heb ik al anderhalf jaar een mooi groot huis, waar een poes binnenhuis met gemak zou kunnen rondzwerven en vertoeven. Toch heb ik er steeds vanaf gezien om een kat te nemen, omdat ik samen met mijn vriend graag veel korte reisjes maak en soms ook wat langer. Mijn woonsituatie is als volgt: ik met mijn vriend en sinds kort twee goede vrienden op de 3rde verdieping, plus twee katvriendelijke bovenburen op de 2e. Doordat er zoveel mogelijke verzorgers voor een kat rondom mij wonen overweeg ik nu namelijk wel om een kat te nemen.
Het enige waarover ik twijfel is dat ik eveneens sinds kinds af aan een fascinatie heb met het verre oosten en daar nog nooit geweest ben. Ik heb nu een plan om volgend jaar voor een halfjaar +/- te reizen naar Japan en Azië. Als ik dat doe dan ga ik een vriend of vriendin vinden (daar ken ik er veel van) die op mijn mooie grote huisje willen passen, inclusief poes! Dit lijkt mij het minst stressvol voor de kat, aangezien zij zich ook aan het huis hechten.
Ik denk dat ik nooit zal ophouden met reizen, omdat ik daar nu eenmaal erg gek op ben maar ik wil ook niet dat mijn toekomstige poezenvriendje daar onder lijdt. Deze twee verlangens staan in contrast met elkaar. Als ik nu een poes neem, dan kan hij/zij een jaar aan ons wennen en aan de bovenburen die ook als verzorgers zullen fungeren tijdens kortere reisjes en die vaak over de vloer zijn.
Wat denken jullie? Ik heb van mijn omgeving verschillende adviezen gehoord, zowel wachten of het door een betrouwbare vriend/vriendin op huis inclusief poes laten oppassen. Wat mij tegenhoudt bij het wachten is dat ik eerder reisplannen heb gehad, maar dat die toen niet 'gelukt' zijn, door geldtekort en andere redenen... Daarom, als ik nu wacht en dan uiteindelijk toch niet ga heb ik én niet genoten van een heerlijk lief poezenvriendje om te vertroetelen en heb ik die reis niet gemaakt. Maar als ik het wel doe en doorzet met mijn plan dan is er een kans dat ik mijn poes heel erg ga missen (1.) en dat de poes misschien het niet fijn vind als er ineens iemand anders in zijn/haar huis woont in plaats van mij (2.) !

Ik ben van plan om naar het asiel te gaan en daar ook goed te overleggen, en ook om een geschikte kat te vinden. Waarschijnlijk is een oudere kat dan een verstandiger idee, omdat over diens persoonlijkheid misschien ook meer bekend is.. Hopelijk kan ik een kattenvriendje vinden die hiervoor in is!
Een mogelijkheid is ook nog voor de poes om naar mijn oma's huis te gaan wanneer ik op reis ga, maar daar zijn al twee katten maar het is wel een erg groot huis en er is ook een grote mooie tuin..
Ik hoor graag jullie ideeën (maar wees lief voor me, soms zijn mensen op internetfora zo hard!)